Skrevet av Emne: Rubicon Garasjen  (Lest 10589 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget Herman Hille

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 197
  • rubicon
Rubicon Garasjen
« på: Lø., 6,September,2008,21,50 »
Nå har jeg endelig fått gjort ganske mye med Bilen og da er det kanskje på tide og skrive litt om det :)
Dagens oppsett er:

Old man emu 2,5" hevesett
2 Stk. Warn fangere
305/70R16 (33") Baja Claw
T-max winch
6" Warn bredere

Bilen er en 2005 Wrangler Unlimited Rubicon. Den er 30 cm lenger enn en vanlig Wrangler, 20 cm etter døra og 10 cm bak hjulbuen. Den har Dana 44 aksler med sperrer og 4,10 giring. Transferkassen har 4:1 lavgir, og det er en del beskyttelse under bilen, som tankguard og rockerguards. Den har også 4.0 liter med automatkasse. Bilen ble kjøpt og bygget om for å tilfredstille kravene til Pickup. Jeg lagde en lav vegg inne i bilen, og en kort hardtop til. Den er nå godkjent som pickup og får grønne skilter :)

Bilen så da slik ut:


Etter det er alle endringene gjort, og masse småting er laget selv, som helt nytt ledningsnett til vinsjen md fast bryter inne i bilen, hjemmelaget vinsjfeste, foringer til sjakler i fanger, sjakkelholder til 2" festet i bakfangeren og hengerfestekontakt borret inn i fangeren.

Vinsjfestet:


Foringer til forfangeren, laget for å tres inn i sjakkelfetet fra hver side i Warnfangeren, for å fjerne skrangling og slakk, Warnfanger og sjakler er gullkromatisert og pulverlakkert:

Vinsjfestet er laget av en valset plate som er 10mm tjukk, og to draband som går under rammevangen og opp til vinsjen:


Sjakkelfeste til bakfangeren:

Bilen som den står nå:



Fremtidige planer er trolig et 1,25" bodylift og en ny radio.


Blir nok litt innlegg om min fars flattfender også, bilen bygget min far før jeg ble født !! Bilen står for øyeblikket uten girkasse og transferkasse fordi hovedakselen i automaten så slik ut etter sist tur til GP:

Bilen er en cj 5 ramme med M-38 lookalike karosseri og 307 Chevy 8'er ;D



Bilder: Tommy
« Siste redigering: Ti.,14,Oktober,2008,21,30 av Herman Hille »
Det tar lang tid å gjøre noe riktig, men så holder det seg riktig i lang tid:D

Utlogget mac'ern

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 214
  • 1986 JEEP RENEGADE AMC 360
Sv: Rubicon Garasjen
« Svar #1 på: Sø., 7,September,2008,00,10 »
" STJERNE "
JCN medlems nr: 278

Godkjent 4" løft, 2" body, amc 360, 35" hjul

Utlogget mac'ern

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 214
  • 1986 JEEP RENEGADE AMC 360
Sv: Rubicon Garasjen
« Svar #2 på: Sø., 7,September,2008,00,13 »
Tror det er den "Råeste" vinsjeplata jeg har sett ever.........
JCN medlems nr: 278

Godkjent 4" løft, 2" body, amc 360, 35" hjul

Utlogget Herman Hille

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 197
  • rubicon
Sv: Rubicon Garasjen
« Svar #3 på: Sø., 7,September,2008,00,18 »
sånne ting tar litt fantasi og tid, men går ikke ann å se plata i det hele tatt, si ifra når du skal ha en du Tommy ;D
Det tar lang tid å gjøre noe riktig, men så holder det seg riktig i lang tid:D

Utlogget Skywalker

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 471
  • Space cowboy
    • -Cherrox-
Sv: Rubicon Garasjen
« Svar #4 på: Sø., 7,September,2008,17,13 »
Har du to hardtopper til den, én ombygget til kort og den originale lange? Løsningen "pickup cabriolet" er ikke spes vanlig i Norge. Men løsningen dere har fått til er kanskje litt mer fleksibel enn AEV Brute Conversion. Med den lange hardtoppen blir det jo ingen dum gittervegg i bilen.

Har du gjort noe for at "lasteplanet" skal være mer værbestandig?
Jeep!

Hadde den vært til å slå på hadde det fulgt med hammer!
Ex-JEEP: '98 Cherokee/XJ 4.0 Ltd. (solgt oktober 2012)
JCN #741

Utlogget Herman Hille

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 197
  • rubicon
Sv: Rubicon Garasjen
« Svar #5 på: Sø., 7,September,2008,20,06 »
Har laget en kort vegg inne i bilen, som går opp til kanten på karosseriet. På denne veggen passer den korte hardtoppen, og også en vegg som går innvendig i den store toppen. Dette gjør at jeg kan kjøre med den korte, som er ekstremt lett og ta av og på, (5 min fra topp til fullcab) og lett å oppbevare for eks på treff. Men jeg kan skru inn den innvendige veggen og kjøre med full topp, og det ser ut som en helt vanlig varebil, eller cab og det ser ut som en varebil. Planet er ikke behandlet men veggen nede i balja er tett rundt kanten.

Kort vegg:

Kort topp:


Har idag levert toppen til fiks og finish. Kjøpte en som hadde falt ned fra en lagringshylle, så den har en sprekk i framkant. Denne skal fikses og repareres. Så skal det også legges litt mer finish i overgangen fra toppen til vår hjemmelagede bakvegg i stål. Har også kontakt med et firma i USA, Gr8 tops om å kjøpe en slik derifra fordi bilen ser egentlig drit kul ut med denne løsningen.

« Siste redigering: Sø., 7,September,2008,21,45 av Herman Hille »
Det tar lang tid å gjøre noe riktig, men så holder det seg riktig i lang tid:D

Utlogget CJ-7

  • Administrator
  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1412
  • Jeep CJ-7
    • Red Rock
Sv: Rubicon Garasjen
« Svar #6 på: Sø., 7,September,2008,22,41 »
Rubin`n er blitt en flott Jeep Herman.
Tøft at dere vil gå viderer med pickUp utgaven. pickup er tøft  8) Enten de er små lave røde  ;) eller sølv Rubi.
Petter
Clutcher`n. GPW 1943
CJ-7 AMC 360, 35" ARB f&b. 1984

JK Wrangler Rubicon 2009

Jeep Garasjen

Utlogget Herman Hille

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 197
  • rubicon
Sv: Rubicon Garasjen
« Svar #7 på: Sø., 7,September,2008,22,52 »
Rubin`n er blitt en flott Jeep Herman.
Tøft at dere vil gå viderer med pickUp utgaven. pickup er tøft  8) Enten de er små lave røde  ;) eller sølv Rubi.

Litt forskjell på Pickupene i familien ja, når du tenker på Rubi og Pappas lille Mini pickup ;)haha

Det tar lang tid å gjøre noe riktig, men så holder det seg riktig i lang tid:D

Utlogget wranglerman

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 44
Sv: Rubicon Garasjen
« Svar #8 på: Ma., 8,September,2008,11,10 »
Hei Herman!

Skikkelig fin bil du har bygget opp! Rene linjer og ryddige og fine detaljer!

Gratulerer med vel gjennomført "stage one"! ;D ;D

Og så har du så tøffe felger til vinterhjulene dine! ;)
Hilsen Per G.
JCN-medl. 157
Akershus
Jeep TJ 1998

Utlogget Herman Hille

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 197
  • rubicon
Sv: Rubicon Garasjen
« Svar #9 på: Ti.,14,Oktober,2008,20,22 »
Da er det gjort litt i det siste. Bilen er gjort klar for godkjenning av dekk og heving så en del mods relatert til det er gjort. Jeg har installert en "TruSpeed" boks som jeg har lagt i en lomme over hanskerommet. nå kan jeg justere speedometert som jeg vil. Boksen ble koblet inn på signalet fra girkassen til Speedometerkontrollen bak batteriet. Jeg borret et hull bak batteriet og tredde i en gummigjennomgang der, og dro ledningen igjennom der. Det tok ikke så lang tid og var lett å installere. Jeg fant en guide på rubicon forumet i USA og da var det bare å følge den.http://www.rubiconownersforum.com/phpbb3/viewtopic.php?f=39&t=52336
Det er mye bra Write-ups og biler å se på i detter forumet, så ta en titt..



Har laget en bryter inne i bilen til vinsjen også. Hentet signalet fra T-max boksen og dro det inn i bilen. Fant en strømkurs jeg loddet meg inn på bak bryterpalelet og hentet instrumentlys fra bryteren ved siden av. Brukte en bryter som sikkert var ment til el.vindu (2 veis og fjærbelastet til midtstilling)og ble veldig fornøyd. Fikk riktig instrumentlysfarge til og med. :)


Har handlet litt deler nå også, så venter på et JKS 1,25" bodylift og quick disconnectere og noe småstæsj nå ;D Her er noen flex bilder fra hjemmelaga murkant med OME og 33". Blir nok bra med et lite bodylift :)





Idag har Pappa og jeg skrudd litt på den skadeskutte bilen hans også. Hentet girkassen igår, da den var ferdig overhalt og den nye dreide hovedakselen var satt inn. Idag har vi malt kassa og satt sammen alt på transferen.



Noen som vet om hvor jeg kan få tak i en slik simring?(fremre mellomakselutgang Dana 20)

Noen som har eller vet om noen som har denne fremre yoken til Dana 20?

« Siste redigering: Sø.,26,Oktober,2008,10,02 av Herman Hille »
Det tar lang tid å gjøre noe riktig, men så holder det seg riktig i lang tid:D

Utlogget Herman Hille

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 197
  • rubicon
Sv: Rubicon Garasjen
« Svar #10 på: Lø.,18,Oktober,2008,16,53 »
Idag har jeg hatt ut bakre del av eksosanlegget. Det var et he***te å få anlegget ut fra oversiden av akselen på grunn av at potta er ekstremt lang og stykket etter potta er 10 cm lenger enn det vanlige, og i tillegg bygger den org. tankguarden litt ned men det gikk til slutt. Det hadde blitt bøyd på evje og slo oppi ramma i dumper, så måtte bøyes litt alle veier.

Jeg har også laget klosser så jeg fikk hevet setene 2 cm. Sittestillingen var merklig lav, og selv pappa (195 cm) klagde på at han satt lavt, så det trengtes.

Var også og tok forstillingskontroll på torsdag, så jeg vet at spissingen er i orden før visningen, pluss at papir på at det er gjort pynter litt på hvor gjennomført alt er gjort.
« Siste redigering: Sø.,19,Oktober,2008,10,03 av Herman Hille »
Det tar lang tid å gjøre noe riktig, men så holder det seg riktig i lang tid:D

Utlogget simon

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1265
Sv: Rubicon Garasjen
« Svar #11 på: Ma.,20,Oktober,2008,12,52 »
> Noen som vet om hvor jeg kan få tak i en slik simring?(fremre mellomakselutgang Dana 20)


Jeg har kjøpt simringer etter mål på Industrifokus på Alnabru, og på noe som heter gummi-et-eller-annet på Skårer.
Rød, grønn og gul Jeep. (YJ, kriger og spissnese)

Utlogget Herman Hille

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 197
  • rubicon
Sv: Rubicon Garasjen
« Svar #12 på: Lø.,25,Oktober,2008,20,07 »
Idag har det blitt brukt litt kvalitetstid igjen, mens pappa er i Tyskland med jobben og jeg tar sjansen på å sette Minien hans ute over natta, overgrep ifølge han :P

Fikk delene mine på fredag, og har idag byttet blinklysglass i breddere og i karosseriet til hvite, ble kjempefint på den sølvfargede bilen, byttet til Jeeplogo ventilhetter, og stilt inn Staun Deflatorsene til 10 pund, litt detaljer ;D. Egentlig ganske happy for å ha kommet til "ventilhettefasen", det må jo bety at de fleste store tingene er på plass ;) Har også satt på JKS stabbstagene og skrudd de tappene som staget skal henge på når det er frakoblet i ramma.

Har også fått nye diffpakninger til flattfederen som deltar i overgangen av den i vinter. Har også satt sammen girkasse og transfer til flattfenderen og gått over transferoverføringen som har vært litt kjip så lenge den har stått der..Fant en fyr som lager simringer til transferen også, så det løste seg.. ;D
« Siste redigering: To., 6,November,2008,22,12 av Herman Hille »
Det tar lang tid å gjøre noe riktig, men så holder det seg riktig i lang tid:D

Utlogget CJ-5 Pekka

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 200
Sv: Rubicon Garasjen
« Svar #13 på: Ma.,27,Oktober,2008,13,46 »
Ja, din Rubicon har blitt en pærle, lykke til videre. Gleder meg til å sen den.   8) :D
Pekka Lord medlem nr 66
Vestby
CJ-5 Universal -66
Willys MB -43
Gracefully is better than polishing
Shine, can never replace attitude

Utlogget Herman Hille

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 197
  • rubicon
Sv: Rubicon Garasjen
« Svar #14 på: To.,30,Oktober,2008,22,25 »
Det nærmer seg nå registrering av bilen, og når jeg gikk over papirene fant jeg en morsom ting i tollkortet. Bilen er førstegangsregistrert i Canada, og jeg burde få et fett aldersfradrag når bilen er førstegangsregistrert ganske nøyaktig 100 år før bilen ble laget, Pappa har altså ikke lenger familiens eldste Jeep ;D


Det tar lang tid å gjøre noe riktig, men så holder det seg riktig i lang tid:D