Skrevet av Emne: XJ med deffekt topp/toppakning?  (Lest 1893 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget Sondre

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 15
XJ med deffekt topp/toppakning?
« på: Ti., 2,September,2008,13,50 »
Heisann!

Jeg har en 2000 mod 2,5l cherokee, hvor jeg misstenker at toppen er røket ???
Tempraturen spretter langt over 100 grader etter 4-5 minutter, og vannet fosser ut av ekspansjonstanken, kan se ut som at det kommer eksos også derfra når jeg forsøker å lufte systemet...
Noen som har tips til verksteder i Arendals distriktet som kan ta denne jobben, uten at jeg må betale en arm og en legg for det? Evt noen "topp-kyndige" her inne som har lyst på en jobb?
94 ZJ 5,2 V8, 2" BB - 01 XJ 2,5 TD

Utlogget Per Yngve Berg

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 100
Sv: XJ med deffekt topp/toppakning?
« Svar #1 på: Lø., 6,September,2008,21,21 »
Kommer det eksos ut i kjølevannet, er toppakningen definitivt gåen. Har den vært veldig varm, kan også toppen ha vridd seg og blitt skjev. Lever den inn til et motorversted for å få den planet. Du kan demontere toppen med motoren i bilen i garasjen. Av verktøy trenger du en momentnøkkel og 13mm tolvkant-pipe. Dessuten trenger du pakning.
1997 TJ 2,5 liter

Utlogget MortenS

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 16
Sv: XJ med deffekt topp/toppakning?
« Svar #2 på: Ma., 8,September,2008,17,24 »
Hei, 2,5l ??  Diesel eller bensin?  Har byttet topper og toppakning et par ganger på dieselen, dette er en grei men langtrukken jobb! Krever 12og14mm tolvkant-nøkkler samt.momentnøkkel i tillegg til vanlig standardverktøy.Så står det greit forklart pkt.for pkt. i rep.håndboka. Jeg fant Mekonomen billigst på toppakning her i norge.

Mvh: MortenS, Lillesand
Morten Salvesen

Utlogget Sondre

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 15
Sv: XJ med deffekt topp/toppakning?
« Svar #3 på: Ti., 9,September,2008,19,37 »
Takker for hjelp begge to! Da går jeg til anskaffelse av 12,13,& 14 nøkkel, for å være på den sikre siden jeg!  ;) Er en disel det er snakk om ja. Rep. håndbok, er det noe som kan lastes ned, eller er det Haynes boka det er snakk om?
94 ZJ 5,2 V8, 2" BB - 01 XJ 2,5 TD