Skrevet av Emne: Dynamo til WJ 3.1  (Lest 5577 ganger)

0 medlemmer og 2 gjester leser dette emnet.

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Re: Dynamo til WJ 3.1
« Svar #15 på: Sø., 1,April,2012,21,29 »
utrolig hva jeg fant ut i gamle dager ja  :D

Hvordan var det med INA clutchen igjen, hadde alle WJ det som standard ?
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Chryslercrap

  • Gjest
Re: Dynamo til WJ 3.1
« Svar #16 på: Sø., 1,April,2012,21,48 »
Litt usikker der, hvis jeg tolker denne TSB`en jeg har rett så ser det ikke sånn ut. Men du finner det ut hvis du ser på reimhjulet på dynamo, INA-clutch`n har et sort plastlokk (støvdeksel) i front. På et vanlig fast reimhjul så ser du rett inn på mutteren som sitter på akslingen.

Mulig det var noe de fant ut av etterhvert som bilene spiste opp strammeren til reima  :)

"gjelder biler med  produksjonsnr på motor lavere enn #73B26392" står det i TSB`n.

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Re: Dynamo til WJ 3.1
« Svar #17 på: Sø., 1,April,2012,22,41 »
Min dynamo har et knøttlite reimhjul der man ser mutteren. Så da er det vel ingen INA der.

fant denne på ebay, det er vel INA da ?



Relevante linker
http://www.rmlunits.com/Denso__Marrelli__Alternators/642-OE
http://www.jeepforum.com/forum/f310/2000-grand-cherokee-3-1-drive-belt-tensioner-1082769/index2.html

Åja der er jo INA clutchen, fra et innlegg chryslercrap hadde i fjor
http://www.ebay.co.uk/itm/ALTERNATOR-PULLEY-JEEP-GRAND-CHEROKEE-3-1-TD-1999-2001-/310320025915?pt=UK_CarsParts_Vehicles_CarParts_SM&hash=item484083d13b
« Siste redigering: Sø., 1,April,2012,23,05 av teerex »
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Chryslercrap

  • Gjest
Re: Dynamo til WJ 3.1
« Svar #18 på: Sø., 1,April,2012,23,04 »
Jepp, ser ut som på bildet.

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Re: Dynamo til WJ 3.1
« Svar #19 på: Sø., 1,April,2012,23,48 »
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.


Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Re: Dynamo til WJ 3.1
« Svar #21 på: Ti., 3,April,2012,01,08 »
Norge er på unntatt-listen  :o
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Chryslercrap

  • Gjest
Re: Dynamo til WJ 3.1
« Svar #22 på: Ti., 3,April,2012,11,47 »
De tar seg vel ikke bryet med å sende utenfor EU, siden det går "momsfritt" innenfor EU. Går an å plukke opp deler i Sverige for den som har muligheten.

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Re: Dynamo til WJ 3.1
« Svar #23 på: Ti., 3,April,2012,12,12 »
Ja, men det er nok USA som er vår venn nok en gang  :)
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: Dynamo til WJ 3.1
« Svar #24 på: Fr.,10,August,2012,03,31 »
Bensinmotorer tar vakum fra innsuget og bruker til å drive bremsekarftforsterker osv. TD har så dårlig vakum i innsuget at det ikke kan brukes. Istedet har de en vakumpumpe innebygget i generatoren som gir vakum til bremsene. Derfor kan den ikke ha samme generator som bensinutgavene. Det gjør den også dyrere. XJ med 2.5TDI har denne løsningen.
3,1 og nyere 2,5 har ikke vakumpumpe på dynamoen. Den ligger derimot i front på motor, drevet av girdrevene til kamaksel og dieselpumpe. Ser det går vakumslange fra baksiden der og til bremseforsterkeren.

Fabrikkoverhalt til kun £ 145 + heftige £70 i frakt: http://www.startermotor-alternator-store.co.uk/chrylser-jeep-grand-cherokee-31td-alternator--a1159-8-groove-fixed-pulley-6222-p.asp

"Please note that when sending to Norway ( If ordered  For Personal use , rather than a business) , we will need your 11 digit ID , to put on the paperwork for customs clearence, you can state your ID number when ordering in the additional info box"  ;D
Kanskje de kan trekke av VAT'en.

Her en DIY write up for overhaling av lignende dynamo (lager og børsteskift) http://www.jeepforum.com/forum/f11/rebuilding-nippon-denso-alternator-00-01-56041822aa-835511/
« Siste redigering: Fr.,10,August,2012,04,08 av teerex »
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget KnuNor

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1375
  • Gvarv, Telemark
Sv: Dynamo til WJ 3.1
« Svar #25 på: Ti., 8,Oktober,2013,23,06 »
Noen som kan svare meg på hva den såkalte INA-clutsjen eller frihjulet for dynamoen til 3.1 TD gjør eller har for oppgave? Skjønner det ikke helt. Ser at reimstrammeren på min GC står å vibrerer hurtig frem og tilbake... Er det det det frihjulet skal motvirke? Men isåfall..., hvorfor frihjul på dynamoen? Den går jo lett og ledig rundt og lager vel ikke noe ujevn belastning...?

Får man tak i ny diodebru til Denso dynamoene som står i 3.1 TD bilene våre forresten?
Jeep - There's only one!
2013- ¦ 99 WJ 3.1 TD Limited.
(X) 2009-2013 ¦ 98 XJ 2.5 TD Sport.

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: Dynamo til WJ 3.1
« Svar #26 på: On., 9,Oktober,2013,01,19 »
Ja frihjulet skal minske belastning/vibrasjon på reima og sparer reimstrammeren og reima for slitasje.
Jeg syns jeg kunne se at reimstrammeren vibrerte mindre etter at jeg monterte INA clutchen.
Dynamoen har jo en naturlig rotasjonstreghet, så den vil jo gjerne rotere videre selv om motorens turtall går ned. Og da slites vel reima når den prøver å bremse dynamoen.
Og frihjulet utligner turtallsvariasjoner på dynamoen slik at den alltid rotere litt fortere i snitt enn den ville ha gjort uten frihjul = mere ladestrøm (antar jeg).
Iallefall ble frihjulet standard på de siste produserte 3,1.

Mere info http://www.jeepclubnorway.no/smf/index.php/topic,7795.msg57106.html#msg57106
« Siste redigering: On., 9,Oktober,2013,01,33 av teerex »
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.