Skrevet av Emne: Hvilket Optima batteri?  (Lest 2459 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget SASR

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 97
Hvilket Optima batteri?
« på: On.,20,August,2008,21,59 »

 Har planer om å investere i nytt bilbatteri til TJ'en, og har skjønt at Optima er tingen..?
 Men, hvilket skal jeg velge? http://www.bilmateriell.no/nedlasting/Optima_8_sider.pdf

 Skal foreløpig bare ha ett batteri, men har fremtidsplaner om å kjøpe ett separat til winsj'en også..

Utlogget sten_morten

  • Global moderator
  • Get a life!!
  • ****
  • Innlegg: 1288
Sv: Hvilket Optima batteri?
« Svar #1 på: On.,20,August,2008,22,26 »
Sitat
KRAFT NÅR DET GJELDER

OPTIMA YellowTop er start/dyputladingsbatteriet
som „står for sin farge“ i mange sammenhenger.


Det gule er det av battteriene som det reklameres med tåler dyputladninger best. Dette er det som gjelder sammen med en vinsj.

Et Optima battere er bare på 55 amp. Så om dette virkelig er et bedre valg enn et vanlig blybatteri på 75 amp i samme størrelse er jeg virkelig i tvil om...

Men som som mange andre har jeg kjøpt jeg også ::) Men er usikker på om jeg kommer til å velge det neste gang....
CJ-7 Laredo 1986                 WJ Grand Cherokee Limited 2001              M416
AMC V8                               3,1 TD
36x15,5-15

Utlogget Tom-G

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 384
Sv: Hvilket Optima batteri?
« Svar #2 på: On.,20,August,2008,22,54 »
 Hvis du går for et batteri er Maxxima "Blåtopp" tingen, egentlig et batteri til maritimt bruk, men er i realiteten en mellomting mellom startbatteri og dyputladning (winsj etc.) Har også et ekstra sett poler med vingemuttere slik at at kablene til winsjen går rett på, helt genialt.
96`XJ 4.0L Sport Man. 2d.
97`ZJ 2,5 TDI Laredo
95`ZJ 4,0L Limited
Medlemsnr. 402
Ex: YJ, TJ, XJ td, 2 x ZJ og WJ 4.7HO

Utlogget Jan-Erik

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1151
  • 1998 TJ + 1982 CJ8 Scrambler
Sv: Hvilket Optima batteri?
« Svar #3 på: To.,21,August,2008,00,01 »
Hvis du går for et batteri er Maxxima "Blåtopp" tingen, egentlig et batteri til maritimt bruk, men er i realiteten en mellomting mellom startbatteri og dyputladning (winsj etc.) Har også et ekstra sett poler med vingemuttere slik at at kablene til winsjen går rett på, helt genialt.


Jeg har et Maxxima batteri, og også vinsj. Har aldri hatt problemer med strøm (også med vinsjing) etter jeg byttet til det. Om det er bedre eller ikke skal jeg ikke si noe om, men jeg kan bekrefte at det funker bra.
med vennlig hilsen

Jan-Erik Romøren (medlem: 724)
Mobil: 900 34 981

Min TJ garasje
Mitt CJ8 Scrambler prosjekt

Utlogget sandviper

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1161
Sv: Hvilket Optima batteri?
« Svar #4 på: Fr.,22,August,2008,12,35 »
Rødt er best på start
Gult best på dyputlading typisk forbruk feks vinsjing
Blått er en alrounder av de to bra på start og bra på dyputlading.

Har du kun et batteri i bilen vil blått optima være det beste.
Willys Pickup 54 L6-226 soon to be HO powered

Utlogget SASR

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 97
Sv: Hvilket Optima batteri?
« Svar #5 på: Fr.,22,August,2008,19,58 »

 Det ble Maxxima 900 deep cycle :)
 Betalte 1400,- (inkl. mva)  hos norsk batteriimport i Trondheim ;D http://www.batteriimport.no/page/9979/

 Batteriet har gjenge-poler i tillegg til vanlige poler, slik at det bare er å smette på kablene til winch'en - helt genialt 8)