Fordelene med manuell er i bratte utforbakker. Da savner jeg ofte manuell, siden automaten ikke byr på noe motorbrems å snakke om.
Det er vel ikke helt riktig. Automaten vi også henge på motoren til en viss grad, men ikke så mye som en bil med manuell. Dette av flere årsaker. Både fordi 1. giret er mye høyere på en bil med 3 trinns automat, enn en med 5 trinns manuell. I tillegg har automaten en konverter som ikke har en fast kobling mot motoren slik en bil med manuell har. Blir som en slurekasse på en måte.
Dette problemet med at automat ikke henger i bratte nedoverbakker vil forsterkes betraktelig om man setter på større hjul, uten å øke utvekslingen i akslene for å kompensere.l
Men det er ingen tvil om at en manuell kasse henger bedre på motoren, enn en automat. Men jeg er fornøyd med min automat, og jeg kan fint låse og stoppe bilen min i alle de bratteste nedover bakkene jeg har kjørt i. Det som deriimot kan være negativt er at når man nærmer seg relativt liten fart på en automat bil, så vil automaten gå ifra å henge til å skyve istedet. Det er der alle med manuell trår inn klutsjen. Det kan ikke vi, så vi må i tillegg bremse bilens og automatkassa sin skyvekraft, eller vippe stanna fra D til nøytral.
En del derimot mener automaten er ett vesentlig dårligere valg pga får du fukt/vann i kasse ved vading, så stopper bilen opp. Det gjør ikke manuell kassa.
Uansett, så er smaken som baken . . . . .
Men må si at etter å ha hatt 3 Jeep wrangler TJ nå, hvorav 2 med manuell, så er jeg mest fornøyd med automat