Skrevet av Emne: Automat eller ikke????  (Lest 4836 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget atle kjell

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 10
Sv: Automat eller ikke????
« Svar #15 på: Sø.,31,Desember,2006,09,25 »
Bare å beklage, men nå er bilen solgt. Til meg! bittelille julaften hentet jeg den :D. Har ikke vært borti wrangler før, men må si at til å være en 92 mod. er bilen veldig tight og fin. Har hatt en cherokee med samme maskin tidligere og som dere vet, gammel kjærlighet ruster ikke!
Så nå har jeg (foreløpig) bare ett spørsmål: noen som har en hardtop å selg meg? Den orginale brant inne...

Utlogget Tomas

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1236
  • Larvik - Vestfold
    • Min hjemmeside
Sv: Automat eller ikke????
« Svar #16 på: Ti., 6,Februar,2007,19,08 »
Fordelene med manuell er i bratte utforbakker.  Da savner jeg ofte manuell, siden automaten ikke byr på noe motorbrems å snakke om.

Det er vel ikke helt riktig. Automaten vi også henge på motoren til en viss grad, men ikke så mye som en bil med manuell. Dette av flere årsaker. Både fordi 1. giret er mye høyere på en bil med 3 trinns automat, enn en med 5 trinns manuell. I tillegg har automaten en konverter som ikke har en fast kobling mot motoren slik en bil med manuell har. Blir som en slurekasse på en måte.
Dette problemet med at automat ikke henger i bratte nedoverbakker vil forsterkes betraktelig om man setter på større hjul, uten å øke utvekslingen i akslene for å kompensere.l

Men det er ingen tvil om at en manuell kasse henger bedre på motoren, enn en automat. Men jeg er fornøyd med min automat, og jeg kan fint låse og stoppe bilen min i alle de bratteste nedover bakkene jeg har kjørt i. Det som deriimot kan være negativt er at når man nærmer seg relativt liten fart på en automat bil, så vil automaten gå ifra å henge til å skyve istedet. Det er der alle med manuell trår inn klutsjen. Det kan ikke vi, så vi må i tillegg bremse bilens og automatkassa sin skyvekraft, eller vippe stanna fra D til nøytral.

En del derimot mener automaten er ett vesentlig dårligere valg pga får du fukt/vann i kasse ved vading, så stopper bilen opp. Det gjør ikke manuell kassa.

Uansett, så er smaken som baken . . . . .

Men må si at etter å ha hatt 3 Jeep wrangler TJ nå, hvorav 2 med manuell, så er jeg mest fornøyd med automat  ;D
WJ TD 1999 - Original
TJ Sahara - Solgt :(
http://www.jeep.on-line.no
<a href="http://www.jeepclubnorway.no/smf/index.php/topic,137.0.html">Min Garasje</a>
JCN medlem nr 507
Vestfold kontakt for JCN
Styremedlem 4x4Drivers og Webansvarlig.

Utlogget overland

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 749
  • Shit in - shit out
Sv: Automat eller ikke????
« Svar #17 på: On., 7,Februar,2007,08,55 »
Har kjørt manuell T90 kasse i terrenget i mange år, men har nå automat.  Ikke tvil hva jeg foretrekker!  Automat!  En av sakene med manuell var at det var 3 pedaler under dashbordet mens jeg hadde bare to bein som rakk helt ned, på en måde.  Når motoren i bratte hellinger ikke ville gå helt reint så var det på sett og vis behov for 3 bein enkelte ganger.  Vet at noen bruker en "hel-tå" teknikk her, men fikset ikke det på noen god måte selv.  Ved automatkjøring i terrenget har man et bein til hver pedal, helt ideelt!  Videre så er ikke automat så "nøpen" på utveksling i akslinger.  Ulempen er som tidligere nevnt litt mindre motorbrems, videre byggelengde om bilen er kort og varmgang.  Har sett flere automater som har tatt kvelden p.g.a. varme, selv med oljekjøler.
Willys Overland 4-134 SW 4x4 '53
Willys Jeep CJ 3A
Willys FC 150A
JCN medlem nr. 139