Skrevet av Emne: Problem med bakbremsene  (Lest 2747 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget oeyhaga

• 258 CID
  • *
Problem med bakbremsene
« på: On.,11,Juni,2008,14,56 »
Fikk en 2er bemerkning på EU-kontrollen, om at det var mer enn 30% forskjell på driftbremse effekten..
Har nettopp byttet skiver på begge hjul, og kallipp på det ene..

Noen som har en idè på hvorfor det er så stor forskjell?

Utlogget simon

• Get a life!!
Sv: Problem med bakbremsene
« Svar #1 på: On.,11,Juni,2008,15,13 »
Du sier byttet skiver, men YJ har normalt trommelbremser bak.   Og ja, de er "alltid" dårlig.    Plukk av hjul, bytt bånd og tromler hvis nødvendig og juster dem manuelt.  Bruk gjerne bremsespray for å rense skikkelig, slik at det blir triveligere å lettere å jobbe. 
Delene koster ikke stort på de vanlige stedene (ikke-merkeforhandlere), tror jeg ga under 1000 pr trommel.   Automatisk justering virker dårlig.     
Rød, grønn og gul Jeep. (YJ, kriger og spissnese)

Utlogget oeyhaga

• 258 CID
  • *
« Svar #2 på: On.,11,Juni,2008,15,17 »
mente selvfølgelig at eg har byttet bremseskoene. Tromlene såg no ikkje så galen ut..

Utlogget simon

• Get a life!!
« Svar #3 på: On.,11,Juni,2008,15,27 »
justerering er viktig !   Og husk å sjekke om bremseylinderene bak går fritt.  Hvis ikke; kast og bytt !

Utlogget oeyhaga

• 258 CID
  • *
« Svar #4 på: On.,11,Juni,2008,20,54 »
Er det bremsesylinderene på trommelbremsene bak då?

Hvordan kan man se at trommelen må byttes?

Kan det være bremseslangene som er dårlig?
« Siste redigering: On.,11,Juni,2008,20,58 av oeyhaga »

Utlogget simon

• Get a life!!
« Svar #5 på: On.,11,Juni,2008,21,01 »
joda.   Sitter oppe midt mellom de øvre festene av hvert band, mellom de to fjærene på bildet.    Du skal kunne trykke stemplene (ett i hver ende av sylinderen) inn med fingrene, dvs ikke noe behov for tang og spett slik som det er foran.

Utlogget oeyhaga

• 258 CID
  • *
« Svar #6 på: On.,11,Juni,2008,21,08 »
åja. var det eg kallet kalipp. Har byttet den på høyre siden, siden den lakk. Ventre siden såg fin ut, men har ikkje trykket på den med fingeren. Finnes det et triks for å finne ut hvilket hjul som bremser for svakt, eller må eg på verksted?

Utlogget simon

• Get a life!!
« Svar #7 på: On.,11,Juni,2008,21,15 »
Knepet heter grusvei.   Full fart og bråbrems, så ser du hvilken vei det drar.

Hvor bor du i landet ? Er du i nærheten av en JCN-kaffeslabberasplass ?

Utlogget oeyhaga

• 258 CID
  • *
« Svar #8 på: On.,11,Juni,2008,21,32 »
Bor i Bergen

Utlogget simon

• Get a life!!
« Svar #9 på: On.,11,Juni,2008,21,48 »
Ta kontakt med lokalkontakten og få hjelp til å kikke på sakene, hvis det ikke løser seg.

http://www.jeepclubnorway.no/smf/index.php/topic,1566.0.html

Utlogget oeyhaga

• 258 CID
  • *
« Svar #10 på: On.,11,Juni,2008,21,49 »
Det skal eg gjøre :)

Utlogget oeyhaga

• 258 CID
  • *
« Svar #11 på: On.,11,Juni,2008,22,45 »
tok bilen på en liten test tur. dårlig med grusveier her i byn, men tok en nødbremsing på flat asfalt i 60-70km/t og det kom bare bremsespor på førersiden... Når eg var ferdig kjente eg på trommelen, for å se om det var temp forskjell. Og førersiden var vesentlig varmere.
Det betyr vell at det er passasjersiden som ikkje bremser skikkelig. Noe som er litt rart, for eg har helt ny sylinder på den siden...

Utlogget simon

• Get a life!!
« Svar #12 på: On.,11,Juni,2008,22,58 »
Stemmer nok.   Men altså, justering.   På bildet fra istad ser du en grå (rusten) sylinder nederst , under den lange fjæra som går nedover.   Fjæra er til for selvjustering av bremsen.  Sannsynligvis har den IKKE selvjustert seg selv.   BAK justeringssylinderen finnes en liten oval gummitetning i bakplata, soom du vipper ut, og dermed kan du justere på det lille tannhjulet med en flat skrutrekker o.l. gjennom det ovale hullet.   Prøv først med trommelen av, slik at du ser at det blir riktig, og når du nærmer deg setter du trommelen på og justerer helt ut til trommelen slutter å gå lett rundt.  Så slakker du av en halv tørning.

Utlogget Holmis

• 360 CID
  • Jeepaholic !
    • www.multi2net.com
« Svar #13 på: On.,11,Juni,2008,23,42 »
Stemmer nok.   Men altså, justering.   På bildet fra istad ser du en grå (rusten) sylinder nederst , under den lange fjæra som går nedover.   Fjæra er til for selvjustering av bremsen.  Sannsynligvis har den IKKE selvjustert seg selv.   BAK justeringssylinderen finnes en liten oval gummitetning i bakplata, soom du vipper ut, og dermed kan du justere på det lille tannhjulet med en flat skrutrekker o.l. gjennom det ovale hullet.   Prøv først med trommelen av, slik at du ser at det blir riktig, og når du nærmer deg setter du trommelen på og justerer helt ut til trommelen slutter å gå lett rundt.  Så slakker du av en halv tørning.

Har du fått luftet bremsene skikkelig etter du byttet sylinder ? Er ikke mye luft som skal til før det påvirker bremseeffekten
AMC Jeep CJ7 4.0HO-Aut , Renegade 1984
Jeep Cherokee XJ 2,5TD 1996

Cerwin-Vega Recone Service: http://cerwinvega.multi2net.com

Utlogget oeyhaga

• 258 CID
  • *
« Svar #14 på: On.,11,Juni,2008,23,44 »
trodde eg hadde fått ut all luften, men kan ta det en gang til for å være sikker når eg sjekker strammingen