Skrevet av Emne: Bakakselbytte D35->Ford8.8  (Lest 1949 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget simon

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1265
Bakakselbytte D35->Ford8.8
« på: Ma., 2,Juni,2008,13,19 »
Omsider fikk jeg samlet sammen delene.   Igår fikk jeg start på jeepen igjen etter lang  tids sykeleie.   

Ford-akselen virket helt fint :) Gode bremser, parkeringsbrems som virker, mindre lyder og bedre pinionvinkel.
Før (helt fra orginal stand) har jeg vært plaget av vibrasjoner ved oppstart (axle wrap), men takket være de lange fjærplatene fra MORE er dette borte, ihvertfall med 31" vinterhjul.  For se hva som skjer med de nye 35" sommerhjula....

Demperfestene ble sveiset på slik at de ikke henger lavere enn uboltplatene, så nå ser det litt bedre ut.

Nå er det ikke 4wl, siden jeg har to utvekslinger 3.54 og 3.73.  Må kjøre litt med 3.73 bak for å bestemme om jeg skal gå opp til 4.10 eller 4.56.

Noen småproblemer er det jo.    Jeg får IKKE av bremseslangen bak mellom ramme og aksel, selv med 2 store rørtenger.  Scheise.
« Siste redigering: Ma., 2,Juni,2008,16,45 av simon »
Rød, grønn og gul Jeep. (YJ, kriger og spissnese)

Utlogget Jeep

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1240
Sv: Bakakselbytte D35->Ford8.8
« Svar #1 på: Ma., 2,Juni,2008,15,08 »
Jeg får IKKE av bremseslangen bak mellom ramme og aksel, selv med 2 store rørtenger.  Scheise.
WD-40 og varme ;D
Tor Kløvstad
2001 WJ V8, Original
1994 YJ, Modifisert
Lokalkontakt Hedmark

Utlogget simon

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1265
Sv: Bakakselbytte D35->Ford8.8
« Svar #2 på: Ma., 2,Juni,2008,15,12 »
Varme. Genialt.    Avstand til bensintank:  Liten.   Til bensinpumpe: Mindre.

WD40, joda, men hvor mange liter bør jeg regne med å bruke ?      BFH passer heller ikke inn oppimellomder, og dessuten er det jo ikke noe å slå på. 
Rød, grønn og gul Jeep. (YJ, kriger og spissnese)

Utlogget Stein-K

  • Administrator
  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 2511
  • TJ med V8
    • Garasjen min hos JCN
Sv: Bakakselbytte D35->Ford8.8
« Svar #3 på: Ma., 2,Juni,2008,15,19 »
Da bruker du F.I.S.P.A.T. og fjerner hele grei før du monterer nytt oppheng.....
Min garasje

Webredaksjon JCN
Kjør hardt, kjør stil! Karosseriet er en slitedel!!!

Utlogget Jeep

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1240
Sv: Bakakselbytte D35->Ford8.8
« Svar #4 på: Ma., 2,Juni,2008,21,31 »
Varme. Genialt.    Avstand til bensintank:  Liten.   Til bensinpumpe: Mindre.
Vi er itte skuggredde her på flatbygd'n ;D
Bruk liten propanvarmer og noe forsiktighet, husk gjentatte oppvarminger og omganger med WD-40
Tor Kløvstad
2001 WJ V8, Original
1994 YJ, Modifisert
Lokalkontakt Hedmark

Utlogget atle

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 119
Sv: Bakakselbytte D35->Ford8.8
« Svar #5 på: Ma., 2,Juni,2008,22,05 »
og hvis du skulle være litt skugeredd så kan du dekke til utsatte steder med en liten blikkplate:-)

Utlogget pkk

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 86
Sv: Bakakselbytte D35->Ford8.8
« Svar #6 på: Ti., 3,Juni,2008,00,06 »
Ford 8.8 er helt konge!
Jeg hadde samme problemet som deg, jeg kappet bremserøra med liten rørkutter og lagde ny kon mm. Utstyr til det selger de på Biltema. Fittings og hele greia til en billig penge.

Hvilke bremseslanger bruker du?
Jeg fikk ikke til å bruke Ford sitt opplegg her pga hevinga, og endte opp med å bruke to høyre Explorer bremseslanger med noe hjemmemekka bemserør og T stykke.
Har i etterkant funnet ut at Teraflex sine disc brake- sett bruker Ford caliperne, og deres bremseslanger passer...

Jeg kjører med 3.73 og 35" på min med en godt trimma 4.2. Funker helt supert både etter veien og til offroadbruk.
Vær obs på at du må bytte hele diffen fram for å få 3.73 og num.høyere utveksling. Spec skifte mellom 3.54 og 3.73...
Det ble da "unnskuldningen" jeg trengte for å sette inn ARB fram  :D
JCN no 835
1990 4.2 YJ
1999 4.7 WJ