Skrevet av Emne: Wj Service  (Lest 8015 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget Fighter

  • JCN - Styre
  • Get a life!!
  • ****
  • Innlegg: 1529
  • En SUVeren Jeep.
Re: Wj Service
« Svar #15 på: Ti.,23,Juni,2009,10,07 »
Sitat
Forøvrig står det i min svenske instruksjonsbok på side G:21 at på transferkassen skal det være ATF DextronIII. Dette må være feil da det overalt ellers står at det skal være Mopars spesialolje for NV247 som avbildet.
Alt dette som du skriver er forenelig med det som står i instruksjonsboken til min ZJ 1995 V8. Der "skal" også transferen ha DextronIII. Men det er MEGET viktig at aut.kassen får ATF+ eller bedre.(På nyere biler er det nok ATF+4, som er kommet senere). Lockup'en funket ikke da jeg hadde D III olje på. Etter jeg skiftet til ATF + funker den, og bilen gearer bedre. :)
Sitat
I ettertid ser jeg av servicemanualen at de ikke blir helt enige med seg selv om det skal være 80W-90 eller 75W-140 synt i framdiffen.
I norsk klima er det nok ok å bruke 80-90 olje, men hvorfor ikke kjøpe 3 liter 75W-140 når det står, så har man nok til begge? Et tips for de som ikke har byttet diffolje før: Varme flasken med oljen i vannbad først. Da blir den mye mer tyntflytende, og det går lettere å fylle på. Det samme gjelder slipmiddelet i den små flasken(hvis du ikke bruker olje med slipmiddel i).
Sitat
Vet ikke hvorfor bare 15W-40 er merket med diesel for det skal ikke være noe forskjell slik sett.
Motorolje 15W40 for dieselmotorer kan også brukes til bensinmotorer, men 15W40 for bensinmotorer kan ikke brukes på dieselmotorer fikk jeg vite. Dieseloljen tåler nok noe mer hardkjør.
« Siste redigering: Ti.,23,Juni,2009,10,14 av Fighter »
Åge Færestrand
Formann JCN
Lokalkontakt for Bergen
Mobil. 41306030
Grand Cherokee limited, 1995- 5,2-V8

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Re: Wj Service
« Svar #16 på: Ti., 7,Juli,2009,16,00 »
Vrient dette med å fylle automatkassen etter å hatt av bunnpanna.
I boka står det 3,8 liter, men nå har jeg fylt på alle 5 quart jeg hadde kjøpt, altså 4,75 liter og enda ser det ut til at nivået bare er nederst på pinnen. Måleresultatet er også forskjellig på hver side av pinnen, med lavest nivå der teksten står. Peilepinnen passer jo bare ned i røret i en bestemt posisjon.
Til og begynne med fylte jeg 3 liter slik som det står i boka, men slurvet nok litt med luftingen da jeg måtte flytte bilen umiddelbart før jeg fikk fylt opp nok olje. Da ble det noe rykkete gange og det var tydelig at det var altfor lite og at den sugde luft. Men har nå kjørt ganske langt og det ble jo bedre etterhvert som jeg fikk fylt på mere, men jeg turte ikke fylle på så mye om gangen siden det står 3,8 liter.
Dessuten må man vente en stund fra man har fylt til man kan peile siden olja fra røret legger seg på peilepinnen og man blir lurt.
Olja skal jo peiles med bilen i vater og motorn på tomgang og giret i fri. Ellers beskriver jo teksten på peilepinnen det meste.
Er det noen som har erfart noe lignende, og hvor mye går det på kassen egentlig ved oljeskift ?

Redigert: Endelig har den visst fått nok olje, kjøpte flaske nr 6 idag. Og endelig har de fått litersflasker isteden for de dumme 0,946 litrene. Da har jeg fylt på 5 x 0,946 + 0,5 liter som blir totalt 5,2 liter. Hvis ikke han mekanikern som hjalp meg litt fylte bare 2 flasker i begynnelsen da, og har kasta 1 full flaske men det er tvilsomt for han er sikkert på at han fylte 3 flasker.
Nå har jeg fylt 5,5 liter totalt, nå ser det ut til å være nok... Nei ikke helt. Må ha på enda en skvett for å komme litt over minimumsmerket på kald olje.
« Siste redigering: To., 9,Juli,2009,00,58 av teerex »
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Re: Wj Service
« Svar #17 på: Fr.,10,Juli,2009,01,34 »
Tømte fullstendig flaske nr 6 på automaten nå, og nå er nivået endelig på max. Cold på kald olje og min. Hot etter litt småkjøring.
Dvs. at jeg har fylt 5,7 liter istedenfor de 3,8 som det står i manualen. Er det noe muffens her tro ?

SÅ har jeg fått gneldring/mjauing i bakdiffen i krappe svinger når olja er blitt litt varm. Hadde ikke det før jeg skifta olje.
Fylte på Quaker State 75W140 synt som skal inneholde en visse mengde LS tilsetning.
Dette i en fin blanding med 20% QMI girbehandling og ca 5% Amalie Limited Slip Concentrate tilsetning.
Får vel bare fylle en skvett til med Amalie konsentrat, eller kjøpe Mopars variant hvis det ikke hjelper. Hvis det da ikke er QMI-tilsetningen som skaper ulyden.
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget Ambu

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 119
Re: Wj Service
« Svar #18 på: Fr.,10,Juli,2009,09,45 »
SÅ har jeg fått gneldring/mjauing i bakdiffen i krappe svinger når olja er blitt litt varm. Hadde ikke det før jeg skifta olje.
Fylte på Quaker State 75W140 synt som skal inneholde en visse mengde LS tilsetning.
Dette i en fin blanding med 20% QMI girbehandling og ca 5% Amalie Limited Slip Concentrate tilsetning.
Får vel bare fylle en skvett til med Amalie konsentrat, eller kjøpe Mopars variant hvis det ikke hjelper. Hvis det da ikke er QMI-tilsetningen som skaper ulyden.

Jeg har også 20% QMI gearbehandling i for øyeblikket - i håp om å redusere lager- og pinionstøy - ettersom merkeverkstedet ikke klarer det...
Dette har ikke laget problemer for diffen så langt. Den støyer litt mindre og varilock synes å fungere bra. Ingen ulyd i svinger. Ellers har jeg Castrol 75W-140 (for LS diff) uten ekstra LS tilsetning.
-93 XJ 4.0 (død)
-01 WJ 4.7
-11 Lexus RX450h

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: Re: Wj Service
« Svar #19 på: Sø.,14,Juli,2019,03,35 »
Dagens oljekjøp, 11 liter kr 2200,-.

Idag ble det ikke kr 2.200 men under kr 2.000.  Ikke alt som trenger å bli dyrere 10 år etter  :P

Har også investert i Lubelocker pakninger både foran og bak.
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget PerH

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 230
  • Kongsberg
Sv: Wj Service
« Svar #20 på: Fr.,26,Juli,2019,16,13 »
Jeg trodde varilock var 100% sperre som ble sjaltet inn? Det er altså bare LS?

Hvor kjøper dere oljefilter til 3.1?
2003 Grand Cherokee 2.7 CRD Overland
2000 Grand Cherokee 3.1TD LTD (solgt)

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: Wj Service
« Svar #21 på: Lø.,27,Juli,2019,01,15 »
Vari-lok er hverken LS eller 100% mekanisk sperre men en artig og effektiv mellomting som kobler automatisk inn ved hjulspinn  :)

Oljefilter har Maldal, ebay og ellers div. nettsjapper. Og naturligvis Mekonomen (til blodpris) og sikkert BilXtra også.
« Siste redigering: Lø.,27,Juli,2019,01,18 av teerex »
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.