Skrevet av Emne: Noen som har CB radio i jeepen sin og skal på grava i dag?  (Lest 2904 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget sten_morten

  • Global moderator
  • Get a life!!
  • ****
  • Innlegg: 1288
Noen som har radio i jeepen sin som skal på grava i dag og som kan ha den på til grava i dag? Jeg har montert radio i jeepen min men er veldig usikker på om antennen kan stå der den gjør. Og om den må justeres. Om rekevidden er sånn passe lar jeg den være som den er.

Noen som vet hva jeg bør vente av rekkevidde?

Kommer kl 18. Noen som kan ha på radioen da?
CJ-7 Laredo 1986                 WJ Grand Cherokee Limited 2001              M416
AMC V8                               3,1 TD
36x15,5-15

renegade

  • Gjest
Sv: Noen som har CB radio i jeepen sin og skal på grava i dag?
« Svar #1 på: Ma.,19,Mai,2008,06,43 »
Noen som har radio i jeepen sin som skal på grava i dag og som kan ha den på til grava i dag? Jeg har montert radio i jeepen min men er veldig usikker på om antennen kan stå der den gjør. Og om den må justeres. Om rekevidden er sånn passe lar jeg den være som den er.

Noen som vet hva jeg bør vente av rekkevidde?

Kommer kl 18. Noen som kan ha på radioen da?

Nå er det jo mye fjell & daler utover der, så du rekker vel ikke allverdens.  Men en 3 kanskje 4 km bør du vel nå (?)
Du har ikke brukt et S-meter for å justere inn lengden på antennen skjønner jeg.
Mitt er desverre i Tønsberg...

Utlogget sten_morten

  • Global moderator
  • Get a life!!
  • ****
  • Innlegg: 1288
Sv: Noen som har CB radio i jeepen sin og skal på grava i dag?
« Svar #2 på: Ma.,19,Mai,2008,10,00 »
Nei jeg har ikke brukt s-meter enda. Om jeg har skjønt det riktig er antennen kun riktig for en kanal. Det er vanlig å kutte antennen etter måling for kanal 20 som ligger midt på skalaen. Når man kjøper antennen er den fra fabrikk kuttet til riktig lengde for kanal 1. Er det sånn?
CJ-7 Laredo 1986                 WJ Grand Cherokee Limited 2001              M416
AMC V8                               3,1 TD
36x15,5-15

renegade

  • Gjest
Sv: Noen som har CB radio i jeepen sin og skal på grava i dag?
« Svar #3 på: Ma.,19,Mai,2008,11,13 »
Nei jeg har ikke brukt s-meter enda. Om jeg har skjønt det riktig er antennen kun riktig for en kanal. Det er vanlig å kutte antennen etter måling for kanal 20 som ligger midt på skalaen. Når man kjøper antennen er den fra fabrikk kuttet til riktig lengde for kanal 1. Er det sånn?
Njaaa, ikke nødvendigvis.  Antennekabelen påvirker også resultatet, så jeg ville rett-og-slett ikke regnet med at noe som helst var riktig fra fabrikk... Nå er det som regel enkelt å justere de fleste antenner, så dette er ikke noe stort problem.
Men en trenger et s-meter...

Utlogget 85cj

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 280
Sv: Noen som har CB radio i jeepen sin og skal på grava i dag?
« Svar #4 på: Ma.,19,Mai,2008,23,37 »
Ikke umulig at jeg greier å få med et SWR meter til Grava neste mandag....
Medlem 005

Utlogget sten_morten

  • Global moderator
  • Get a life!!
  • ****
  • Innlegg: 1288
Sv: Noen som har CB radio i jeepen sin og skal på grava i dag?
« Svar #5 på: Ti.,20,Mai,2008,11,43 »
Hei

Det er veldig snilt av deg :)

Men jeg ser nå at jeg må jobbe kveldsvakt de to neste mandagene framover :-\

Håper vi kan se på antennen en mandag litt senere?

CJ-7 Laredo 1986                 WJ Grand Cherokee Limited 2001              M416
AMC V8                               3,1 TD
36x15,5-15