Skrevet av Emne: BrorHund YJ  (Lest 19498 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget CJ-7

  • Administrator
  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1412
  • Jeep CJ-7
    • Red Rock
Sv: BrorHund YJ
« Svar #30 på: Fr., 5,September,2008,11,50 »
Blir tøff  8) denna YJ`n din nå. Røft & tøft med matt svart.
Men du, litt nyskjerig her... dette merket du har på siden av Jeep`n ??
Så en matt svart campingvogn her om dagen med samme motiv. Meening what??

Petter
Clutcher`n. GPW 1943
CJ-7 AMC 360, 35" ARB f&b. 1984

JK Wrangler Rubicon 2009

Jeep Garasjen

Utlogget Jan-Erik

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1151
  • 1998 TJ + 1982 CJ8 Scrambler
Sv: BrorHund YJ
« Svar #31 på: Fr., 5,September,2008,12,31 »
Blir tøff  8) denna YJ`n din nå. Røft & tøft med matt svart.
Men du, litt nyskjerig her... dette merket du har på siden av Jeep`n ??
Så en matt svart campingvogn her om dagen med samme motiv. Meening what??



Er ikke det Volcom da? http://www.volcom.com/
med vennlig hilsen

Jan-Erik Romøren (medlem: 724)
Mobil: 900 34 981

Min TJ garasje
Mitt CJ8 Scrambler prosjekt

Utlogget BrorHund

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 210
Sv: BrorHund YJ
« Svar #32 på: Sø., 7,September,2008,00,06 »
Stemmer det. Er bare en sticker. Noen stapper hele bilen full av Warn eller Procomp stickers eller et eller annet. Jeg satte på et Volcomklistremerke..

Uansett, nå er endelig skjermbredderene på plass! Herlig å ha fått fikset det. Tok usannsynlig mye lenger tid enn forventet, brukte NI timer totalt. Selv om jeg hadde løsnet mange av skruene på forhånd sitter noen av de så dumt til at det ble mye styr. Også kommer den spygule originalfargen til å følge meg hele bilens liv, da den kommer til syne og må behandles hver gang jeg fjerner en del. Men nå er det i orden, og ble rimelig mye fetere.
Tips til de som skal bytte skjermbreddere som ikke har gjort det før, og som også skal sette på bodylift: sett på bodyliftet først!
Skal prøve å få lagt ut bilder i morgen.

88 YJ 4.2 Black on black!
2,5" OME, 2" BL & 33", Weber 32/36

Utlogget BrorHund

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 210
Sv: BrorHund YJ
« Svar #33 på: Sø., 7,September,2008,11,41 »
Har noen spørsmål jeg tar her:  Hva gjør folk med gummibellegget som sitter oppi hjulbuen bak, og de to plastikkdekslene som sitter horisontalt på hver side av tanken? Flere enn meg som har fjernet dette? Jeg måtte fjerne det for å sette på bredderene, og det i hjulbuen måtte kuttes litt i for å fjernes, dvs at det heller ikke kom tilbake. De plastdekslene som beskytter ledningene til baklysene for søle og slikt festes jo egentlig i bellegget opp i hjulbuen. Derfor er de og vekk. Det finnes jo mange deksel i front også, men de fikk bli. Føler dette er søleoppsamlere i den værste myra. Har jeg rett? Er eneste ulempen ekstra støy?

En annen ting er hullene som blir igjen inn til kupeen når man fjerner stigtrinnene. Hva dekkes disse best med?

Ellers så skjønner jeg VIRKELIG nå hva 2" syken er...

88 YJ 4.2 Black on black!
2,5" OME, 2" BL & 33", Weber 32/36

Utlogget BrorHund

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 210
Sv: BrorHund YJ
« Svar #34 på: Sø., 7,September,2008,16,09 »
Bilder av bredderene.
Lite skilt bak står på ønskelisten sammen reservehjulholder for store hjul...





88 YJ 4.2 Black on black!
2,5" OME, 2" BL & 33", Weber 32/36

Utlogget jeger

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 216
Sv: BrorHund YJ
« Svar #35 på: Sø., 7,September,2008,19,47 »
Ser veldig bra ut med cut out breddere! Måtte du skjære mye i karoseriet? Har 7" breddere av typen som er mere flat (husker ikke merket, men kjøpt hos Tor), men med tid og stunder vil jeg vurdere cut out style. Spr da er om det jeg allerede har skjært bort vil være nok tilpassende for å få på en annen type skjermbreddere.

Jeg har foreløbig tettet hullene med SIKA, bare for å få det tett. Ellers så kan du jo sparkle igjen hullene. Med matt svart er det jo enkelt å få lakket over  :)
Planen min er å kjøpe/få skjært til rocker guards som dekker dørpannelet fra skjerm til skjerm og opp til dørkanten.
Geir Morten
Orkdal

Utlogget BrorHund

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 210
Sv: BrorHund YJ
« Svar #36 på: Ma., 8,September,2008,08,08 »
Som man så vidt ser (kanten inne i hjulbuen) har jeg enda ikke kuttet vekk noe som helst da jeg ikke eier vinkelsliper... Har bare borret nye hull, for å feste de. Disse bredderene er 6", og dekker dessverre ikke dekkene "tilstrekkelig" for vatertesten. Dersom noen ønsker seg Bushwackers er de jeg kjøpte å anbefale. De er laget av Smittybilt, og ikke av Bushwackers, og koster derfor en brøkdel av prisen. Men som mange før har påpekt er de av ganske så sprø plast, og tipper jeg rett har de en slags null-toleranse for berøring av stein, myr og trær før de får skade dessverre. Men til 1200,- på ebay må jeg si meg meget fornøyd foreløbig! Til sammenligning skulle BGnor ha 9000,- for BW, litt stivt.
88 YJ 4.2 Black on black!
2,5" OME, 2" BL & 33", Weber 32/36

Utlogget BrorHund

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 210
Sv: BrorHund YJ
« Svar #37 på: Ma., 8,September,2008,20,35 »
Da er BodyLift montering i gang! Var å kjøpte det i dag på BG nor. Rakk bare å bli halvveis ferdig før mørket senket seg på, og det dukket opp et par spørsmål. Håper noen kan svare:
-Må man gjøre noe med eksospotta? Senke den eller noe? Følger med 6 braketter til den og jeg ser ikke helt hvor de skal?
-Hva skal gjøres med rattstammen egentlig? Dette kommer rimelig uklart frem fra bruksanvisningen.

Ellers håper jeg å bli ferdig i morgen, fikk løsnet alle skruene, og fikk jekket opp bilen på en side før jeg måtte gi meg, bare for å sjekke. Klødde i fingerene, men jekket den ned igjen på samme gamle klossene...

Tenkte jeg skulle prøve å lage en write-up til fellees bruk på forumet senere.
88 YJ 4.2 Black on black!
2,5" OME, 2" BL & 33", Weber 32/36

Utlogget Fagelund

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 160
  • medl nr 797
Sv: BrorHund YJ
« Svar #38 på: Ma., 8,September,2008,21,49 »
Dette blir veldig bra dette!!!!!

Angående eksospotta  blir det litt større avstand til karosseri, jeg brukte ikke brakettene som fulgte med (skjønte ikke så mye av de) tok bare og forlenget de eksisterende festene med universaloppheng.
Rattstammen skal dras litt fra hverandre til det kommer frem et klips, dette klipset fjernes og stammen trykkes litt sammen igjen. Hvorfor?? Aner ikke, kan være for at ikke klipset skal dette ut under kjørimg og forårsake noe i motorrommet.

Lykke til!!! ;D
medl nr 797

Utlogget BrorHund

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 210
Sv: BrorHund YJ
« Svar #39 på: Ma., 8,September,2008,23,18 »

Angående eksospotta  blir det litt større avstand til karosseri, jeg brukte ikke brakettene som fulgte med (skjønte ikke så mye av de) tok bare og forlenget de eksisterende festene med universaloppheng.
Rattstammen skal dras litt fra hverandre til det kommer frem et klips, dette klipset fjernes og stammen trykkes litt sammen igjen. Hvorfor?? Aner ikke, kan være for at ikke klipset skal dette ut under kjørimg og forårsake noe i motorrommet.



Hmm.. Ble ikke så veldig mye klokere dessverre, virker nesten som man kan droppe begge deler. Hvordan dro du fra hverandre rattstammen da? Har også hørt om noen som må justere noe der rattstammen kommer ut av torpedoveggen. Noen flere tips?
88 YJ 4.2 Black on black!
2,5" OME, 2" BL & 33", Weber 32/36

Utlogget Fagelund

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 160
  • medl nr 797
Sv: BrorHund YJ
« Svar #40 på: Ti., 9,September,2008,16,58 »
Jeg satte fast den ene enden av stammen og slo de fra hverandre, no j knot!!
Gjorde ikke noen andre justeringer med den.

Eksosen kan du nok bare vente med til du er ferdig, og se da om du må justere noe på den.
Det som var med min var at forrige eier hadde mekka sammen no ræl til eksos, så jeg tok av alt og laget nytt etterpå.
medl nr 797

Utlogget BrorHund

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 210
Sv: BrorHund YJ
« Svar #41 på: On.,10,September,2008,16,00 »
Ok. Da var BodyLiften i boks, uten altfor store problemer. Hadde undersøkt en stund i forveien hva som skulle gjøres, og sånn ca i hvilken rekkefølge. Leste bruksanvisningen, og satte i gang. Som skrevet tidligere hadde jeg sprayet med crc i god til i forveien, og løsnet alle skruene. Det var allikevel ikke nok, spesiellt på de forrerste skruene på hver side av bilen, på siden. Her kommer bilder og fremgangsmåte:
Dette er festene på siden av bilen som skal byttes:

Festet foran:

Festet bak (likt på andre siden):

Festet under bilen, på høyre side av tanken:

Festet under bilen, på venstre side av tanken:

Her ser man bensinpåfyllingsrøret, som kan være lurt å forlenge. Med 2" BL går det akkurat uten, men sjekk etter morkenhet etc. Mitt står nå i bittelitt strekk, da jeg ikke har byttet det eller forlenget det. Får se hvordan det går.:

De forrerste festene trengte litt ekstra omsorg av Mr.Biceps og tolmodigheten, da festene røk tvert av. Med sveisetang og pågangsmot måtte de gi tapt til slutt. Brukte firkantfestene på nytt etterpå.:

Før jekkingen startet løsnet jeg alle seks boltene som fester radiatoren. Lot en bolt stå halveis inne, slik at ikke radiatoren hang og slang under prosessen.
Jekket opp bilen, startet med passasjersiden, da det er færrest ledninger og drit der. Er egentlig ikke noe spes man må ta hensyn til, men sjekk overalt at det går greit. Fjernet alle bodyfeste-boltene untatt de tre på sjåførsiden, som jeg bare løsnet, før jeg begynnte å jekke. Dette for at ikke balja skulle forflytte seg så mye. Byttet puckene, og festet boltene uten å stramme de til:

Jekket så opp hjørnet bak, og plasserte en puck under der:

Tok så de tre festene på sjåførsiden, og så det bakre festet på venstre side. Når man jekker opp på sjåførsiden er det viktig å sjekke alle ledninger og rør. Måtte løsne to av bremserørene som sitter festet i ramma med clips. Her gjelder det egentlig bare å sjekke hva som følger ramma, og hva som følger balje. Forsiktighet lønner seg, og jekk rolig, sjekk, jekk litt til, sjekk, osv. Og så var det de festene under bilen på siden av tanken som skulle til pers. Viste seg da at jeg måtte løsne opp de bakre festene først, og så jekke opp under. Her er det punktet jeg har hørt om noe "spett-taktikk", men jeg gikk for den sikre løsningen, med jekk og plank.:

Etter at alle festene er montert tok jeg frontfestet. På bildet har jeg også merket hvor spacerene som følger med skal sitte, samt en annen detalj man må demontere før man begynner å jekke. Har enda ikke fått sveiset spacerene, men er usikker på om de trengs. Tips? Er kanskje lurt, men har ikke sveiseapparat. Får finne på noe lurt. Hva har andre gjort?

Når alle puckene var plassert festet jeg boltene fast. Kommer til å gå over disse senere og etterstramme.
Rattakslingen var jeg spent på. Visste ikke helt hva som skulle gjøres. Det som skjer er at vinkelen den står i blir litt slakkere, og derfor kommer helle rattakslingen litt i spenn. Måten jeg løste det på var å skru opp skruen markert på bildet, etter at puckene var montert, og så skled akslingen nøyaktig så langt inn den trengte. Var ca 0,5 cm. Vet ikke om dette var helt riktig, men det funker...

Her ser man festene på siden, med BodyLiften montert:

Ferdig montert sett fra siden:

Ferdig med 2,5" OME, 2" BL fra Performance Accessories, og 33" BFG Mud Terrain:


Etter at alt var montert var det å sjekke giroverføringer. Her kan man enten bøye girspaken, montere på mellomstykket som følger kittet, eller slipe litt i karrosseriet ved 2 gir, 4 gir og revers. Jeg tok siste løsning. Viste seg at jeg måtte slipe vekk en god del, men nå funker det..
Eksosanlegget mitt er helt originalt. Dette trengte jeg ikke gjøre noe med, det har bare hevet seg 2" i bakkant, og tålte vinkelforandringen. Blir ikke så stor forskjell i festet. Droppet derfor de brakkettene som fulgte med som jeg ikke helt skjønte så mye av.
Festet radiatoren med de 6 brakettene som fulgte med. Den blir derfor senket tilsvarende 2". Trengte ikke gjøre noe med viftekappa, da denne sitter fast i radiatoren, og fulgte med ned.
Etter statisk sjekk, fyrte jeg opp droget, og sjekket alt mulig. Kjørte litt frem og tilbake, før det ble prøvetur. Ser ut som om alt fungerer foreløbig.

Kom med innspill om det er noe som er glemt, eller noe som burde vært gjort annerledes.
Ble sånn cirka fornøyd..
88 YJ 4.2 Black on black!
2,5" OME, 2" BL & 33", Weber 32/36

Utlogget Fagelund

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 160
  • medl nr 797
Sv: BrorHund YJ
« Svar #42 på: On.,10,September,2008,20,44 »
Veldig bra beskrivelse på fremgangsmåten! Skulle ønsket jeg hadde noe sånt da jeg gjorde jobben ;)
Fikk det jo til da, med litt knot

De spacerne foran fikk jeg punktsveisa for sikkerhetsskyld, se blir jo klemt ganske godt så det trengs kanskje ikke. Den skinna som ligger foran frontfestet måtte jeg skjære ut en liten halvmåne for å få montert igjen, trang du det?
Rattstammen tok jeg helt ut jeg, og knota med slik det sto i veiledningen. Men måte du gjorde det på virker definitivt enklere og raskere om det funker.
medl nr 797

Utlogget BrorHund

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 210
Sv: BrorHund YJ
« Svar #43 på: On.,10,September,2008,22,06 »
Det stemmer, måtte skjære litt i den skinna. Det glemte jeg å skrive. Er kanskje annet småplukk jeg har glemt å skrive også, av ting som dukket opp under veis. Håper folk kan bruke min erfaring som veiledning.
Skal prøve å få satt på de spacerene senere.
88 YJ 4.2 Black on black!
2,5" OME, 2" BL & 33", Weber 32/36

Utlogget BrorHund

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 210
Sv: BrorHund YJ
« Svar #44 på: Fr.,12,September,2008,14,07 »
Etter litt prøvetid har jeg kommet over noe som kan være lurt å sjekke når man monterer bodylift. Gå over radiatorslangene etter montering! Det viste seg at mens jeg senket radiatoren hang radiatoren akkurat så lenge i slangene at det kom en bitteliten sprekk. Etter to dager var den sprekken litt større, og bakken fikk seg litt grønn væske. Så nå er nye radiatorslanger bestillt, og monteres fortløpende. Et tips er da kanskje å kjøpe dette på forhånd, sammen ny kjølevæske, og bytte dette i samme slengen som man senker radiatoren. Så unngår man eventuelle sprekker i gamle slanger.. Koster ikke allverdens, og er en enkel jobb.
88 YJ 4.2 Black on black!
2,5" OME, 2" BL & 33", Weber 32/36