Skrevet av Emne: BrorHunds 1000 spørsmålstråd.  (Lest 7823 ganger)

0 medlemmer og 3 gjester leser dette emnet.

Utlogget BrorHund

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 210
Sv: BrorHunds 1000 spørsmålstråd.
« Svar #30 på: Fr., 4,Juli,2008,16,13 »
Tallet som står ved sidenav målt avgass ble 5,85. Regner med at dette er %. Kravet er vel 3,5%.
88 YJ 4.2 Black on black!
2,5" OME, 2" BL & 33", Weber 32/36

Utlogget BrorHund

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 210
Sv: BrorHunds 1000 spørsmålstråd.
« Svar #31 på: Sø., 3,August,2008,17,38 »
Noen som vet hvor mye kjøleveske det går på 4.2 literens radiator/kjølesystem?
88 YJ 4.2 Black on black!
2,5" OME, 2" BL & 33", Weber 32/36

Utlogget BrorHund

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 210
Sv: BrorHunds 1000 spørsmålstråd.
« Svar #32 på: Ma.,18,August,2008,15,43 »
Bump: Noen som vet hvor mye kjøleveske det går på 4.2 literens radiator/kjølesystem?

Og, er det noen som har tips til dekkmonteringsverksted i stor-Oslo regionen som legger om 33" til en rimelig penge (dvs så billig som mulig) uten for mye klaging om at maskinen ikke tar 33" etc. Eller som jeg har fått opplyst på tlf: "33 tommer?!? Jaha, men HVA er dimensjonen..." Jo den er 33 tommer. "Jammen HVA er dimensjonen..."
Folk as.

Har også hørt med to stykk steder som mente de ikke klarte å avbalansere så store dekk. Her trengs tips.
88 YJ 4.2 Black on black!
2,5" OME, 2" BL & 33", Weber 32/36

Utlogget Fagelund

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 160
  • medl nr 797
Sv: BrorHunds 1000 spørsmålstråd.
« Svar #33 på: Ma.,18,August,2008,19,51 »
Hei!

Jeg handlet 33x12,5" hos shariff på lillestrøm. Gutta på verkstedet trøbla litt med å få dem på felgen og å få blåst de opp men det gikk ;D

Montering var inkludert hos meg, men vet ikke hvpr mye han skal ha for kun montering? Kan ikke være så mye!! ;)
medl nr 797

Utlogget BrorHund

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 210
Sv: BrorHunds 1000 spørsmålstråd.
« Svar #34 på: To.,18,September,2008,17,04 »
Liten oljelekasje.
Drypper pittelitt olje akkurat der girkassa er festet til motoren. Noen som har noe tips om hvordan jeg kan tette dette uten å demontere kassa? Vet ikke 100% hvordan det ser ut inni der, men trodde det var nøyaktig der clutchen sitter. Hm, og da klarer jeg ikke lokalisere om det er fra girkassa eller fra motoren. Synes dette er litt rart sted det skal dryppe fra. Tips?
Er jo også bare irriterende, for eneste ulempen er at det blir flekker på gårdsplassen til gårdseieren, som ikke digger det..
Nå er det ikke min kasse dette er bilde av, men det drypper fra det punktet nederst til venstre på bildet.
Takk for eventuelle tips..


« Siste redigering: To.,18,September,2008,17,26 av BrorHund »
88 YJ 4.2 Black on black!
2,5" OME, 2" BL & 33", Weber 32/36

renegade

  • Gjest
Sv: BrorHunds 1000 spørsmålstråd.
« Svar #35 på: Fr.,19,September,2008,08,39 »
Liten oljelekasje.
Drypper pittelitt olje akkurat der girkassa er festet til motoren. Noen som har noe tips om hvordan jeg kan tette dette uten å demontere kassa? Vet ikke 100% hvordan det ser ut inni der, men trodde det var nøyaktig der clutchen sitter. Hm, og da klarer jeg ikke lokalisere om det er fra girkassa eller fra motoren. Synes dette er litt rart sted det skal dryppe fra. Tips?
Er jo også bare irriterende, for eneste ulempen er at det blir flekker på gårdsplassen til gårdseieren, som ikke digger det..
Nå er det ikke min kasse dette er bilde av, men det drypper fra det punktet nederst til venstre på bildet.
Takk for eventuelle tips..


www.google.com:  "4.2 rear main seal"

Regards,
PerJ

Utlogget BrorHund

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 210
Sv: BrorHunds 1000 spørsmålstråd.
« Svar #36 på: Fr.,19,September,2008,11,48 »
Sitat
www.google.com:  "4.2 rear main seal"

Regards,
PerJ

Ouch! Det var tungt lesestoff. Men takk.
88 YJ 4.2 Black on black!
2,5" OME, 2" BL & 33", Weber 32/36

Utlogget BrorHund

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 210
Sv: BrorHunds 1000 spørsmålstråd.
« Svar #37 på: To.,25,September,2008,17,57 »
Noen som kan måle en ting for meg?
En 2" receiver. Er den 2" x 2" utvendig eller innvendig mål? Godstykkelse? Eller er det 2" diagonalt slik som på tv-skjermer? Og da 2" diagonalt innvendig eller utvendig?
88 YJ 4.2 Black on black!
2,5" OME, 2" BL & 33", Weber 32/36

Utlogget BrorHund

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 210
Sv: BrorHunds 1000 spørsmålstråd.
« Svar #38 på: Lø.,10,Januar,2009,19,31 »
Fra varmeregisteret er det to rør gjennom torpedoveggen. Hvilken er inn og hvilken er ut? Og hvilken skal kobles foran på motoren ved radiatoren, og hvilken skal festes bak på motoren bak forgasseren? Noen som kan sjekke for meg? Dette står ikke i boka mi..
88 YJ 4.2 Black on black!
2,5" OME, 2" BL & 33", Weber 32/36

Utlogget yeyeye

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 516
Sv: BrorHunds 1000 spørsmålstråd.
« Svar #39 på: Sø.,11,Januar,2009,15,09 »
Gikk ut i garasjen å mplte litt for deg  her nå! selve firkantrøret som er avtagbart er 2" ca 51mm og firkantrøret i fangern er ca 52mm innvendig. Pa fangern min er det litt mye slakk synes nå jeg da, røret på fangeren er nok litt mere en 52mm også,på fanger er det dobbelt opp med firkantrør,altså et utenpå det som var ca52mm innvendig. Veggtykkelsen tror jeg er ca 5mm, det kan jeg sjekke senere om du vil.
Målene er ikke diagonalt nei foresten!

AR

Noen som kan måle en ting for meg?
En 2" receiver. Er den 2" x 2" utvendig eller innvendig mål? Godstykkelse? Eller er det 2" diagonalt slik som på tv-skjermer? Og da 2" diagonalt innvendig eller utvendig?
ohh.. silly me, again!
mob:95242280

Utlogget BrorHund

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 210
Sv: BrorHunds 1000 spørsmålstråd.
« Svar #40 på: Ti.,13,Januar,2009,14,24 »
Repeterer:
Fra varmeregisteret er det to rør gjennom torpedoveggen. Hvilken er inn og hvilken er ut? Og hvilken skal kobles foran på motoren ved radiatoren, og hvilken skal festes bak på motoren bak forgasseren? Noen som kan sjekke for meg? Dette står ikke i boka mi..

Og nytt spørsmål:
Jeg har et merkelig strømproblem hvis det kan kalles problem. Helt nytt batteri, ny dynamo, og ny ladereim. Ved måling får jeg 12v på batt, litt over 12v fra dynamo på tomgang (ca 1100 rpm). Har ikke testet ved høyere turtall. MEN, inne i bilen driver nåla på batterimålern å svinger mellom 8-10v ved kald motor?!? og opp over 14v noen ganger ved varm motor?!?. Selv om det er ca 12v ut fra dynamo og over batteripolene. Hva i all verden kan dettte skyldes? Ser ikke no grunn til at dette skal ha noe med kald eller varm motor å gjøre. Hovedlysene gjør også at nåla dropper minst 1v. Men ikke av ekstralysene som er koblet direkte på batteriet gjennom nytt rele.. Heller ei av anlegget som også er koblet rett på batteriet.
Tips til feilsøking?
88 YJ 4.2 Black on black!
2,5" OME, 2" BL & 33", Weber 32/36

renegade

  • Gjest
Sv: BrorHunds 1000 spørsmålstråd.
« Svar #41 på: Ti.,13,Januar,2009,15,44 »
Repeterer:
Fra varmeregisteret er det to rør gjennom torpedoveggen. Hvilken er inn og hvilken er ut? Og hvilken skal kobles foran på motoren ved radiatoren, og hvilken skal festes bak på motoren bak forgasseren? Noen som kan sjekke for meg? Dette står ikke i boka mi..

Og nytt spørsmål:
Jeg har et merkelig strømproblem hvis det kan kalles problem. Helt nytt batteri, ny dynamo, og ny ladereim. Ved måling får jeg 12v på batt, litt over 12v fra dynamo på tomgang (ca 1100 rpm). Har ikke testet ved høyere turtall. MEN, inne i bilen driver nåla på batterimålern å svinger mellom 8-10v ved kald motor?!? og opp over 14v noen ganger ved varm motor?!?. Selv om det er ca 12v ut fra dynamo og over batteripolene. Hva i all verden kan dettte skyldes? Ser ikke no grunn til at dette skal ha noe med kald eller varm motor å gjøre. Hovedlysene gjør også at nåla dropper minst 1v. Men ikke av ekstralysene som er koblet direkte på batteriet gjennom nytt rele.. Heller ei av anlegget som også er koblet rett på batteriet.
Tips til feilsøking?

Muligens ingen feil, det er designet slik, ihvertfall hvis det nogenlunde likt med CJ...

Volmeteret ditt sitter *IKKE* direkte på batteriet, det sitter derimot på tilførselen inni bilen.
Og siden det meste av strøm bllir levert over denne ledningen, så blir det stor spenningsfall over den når du bruker mye strøm inni bilen.

Det du kan gjøre for å fikse noe av dette er:

Hovedlysene, legg opp separat strømforsyning direkte fra batteriet (husk sikring),  bruk de opprinnelige ledningene til så styre reelene som kobler av/på lampene.  Mener at Biltema har et ferdig sett til dette formålet (42-680).

Vifta til varmeapparatet, gjør tilsvarende her.

Dette er de 2 tingene som oftest står på.  Du vil merke forbedret lys, og muligens litt mer snurr på varmevifta.
(På CJ kan du forøvrig bytte til Chevy vifte, den blåser MYE mer...)
Samtidig, så vil voltmeteret ditt vise mer riktig spenning på batteriet.

Ta en titt i elektrodiagrammet i Haynes manualen din, så vil du se hvor mye som blir strømforsynt over den ene ledningen...
(HVIS det er likt med CJ)


Utlogget sten_morten

  • Global moderator
  • Get a life!!
  • ****
  • Innlegg: 1288
Sv: BrorHunds 1000 spørsmålstråd.
« Svar #42 på: Ti.,13,Januar,2009,16,27 »
Repeterer:
Fra varmeregisteret er det to rør gjennom torpedoveggen. Hvilken er inn og hvilken er ut? Og hvilken skal kobles foran på motoren ved radiatoren, og hvilken skal festes bak på motoren bak forgasseren? Noen som kan sjekke for meg? Dette står ikke i boka mi..

Om ikke endestussene på varmeaparat registeret er merket med piler, har dette ingen ting å si. Det påvirker kun retningen på vannet gjennom varmeaparatregisteret.
CJ-7 Laredo 1986                 WJ Grand Cherokee Limited 2001              M416
AMC V8                               3,1 TD
36x15,5-15

Utlogget BrorHund

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 210
Sv: BrorHunds 1000 spørsmålstråd.
« Svar #43 på: Ti.,13,Januar,2009,18,14 »
Takk begge. Når det gjelder varmeapp, funker det ihvertfall med oppe til front og nede til rear av motoren. Har ikke helt skjønnt vannretningen, og hvordan vannet drives rundt i systemet, men dette funker.

Lysomkoblingen skal jeg se litt mer på. Har lyst til å ha oversikt over batteriet direkte fra kupeen, og slippe å måtte måle i motorrommet hver gang jeg lurer på nøyaktig gjenverende strøm.

Takker.
88 YJ 4.2 Black on black!
2,5" OME, 2" BL & 33", Weber 32/36