Skrevet av Emne: BrorHunds 1000 spørsmålstråd.  (Lest 7821 ganger)

0 medlemmer og 2 gjester leser dette emnet.

Utlogget Stein-K

  • Administrator
  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 2511
  • TJ med V8
    • Garasjen min hos JCN
Sv: BrorHunds 1000 spørsmålstråd.
« Svar #15 på: To., 8,Mai,2008,12,40 »
Tror den endte på ca 3000,- inkl mva og frakt
Min garasje

Webredaksjon JCN
Kjør hardt, kjør stil! Karosseriet er en slitedel!!!

Utlogget BrorHund

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 210
Sv: BrorHunds 1000 spørsmålstråd.
« Svar #16 på: Fr., 6,Juni,2008,12,57 »
All right! Endelig fredag, og da er det på tide med fredagsquiz!!!!
Noen som vet hva dette er for noe/ hvor den hører til?

Tilleggsinfo: Det er en slags fjær, som har løsnet fra regionen bak rattet under demontering. Men hva er fjæren til, hvor er lokaliseringen, klarer man seg uten osv osv. Kan være fra alle komponenter fra lockplate bak ratt, og ned rattstamme til tenningsbryteren.
Vinneren får fredagsære!


88 YJ 4.2 Black on black!
2,5" OME, 2" BL & 33", Weber 32/36

Utlogget BrorHund

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 210
Sv: BrorHunds 1000 spørsmålstråd.
« Svar #17 på: Sø., 8,Juni,2008,20,08 »
Den mystiske delen er fortsatt mystisk. Men jeg har et nytt problem som trengs eksperthjelp! Kan ha sammenheng med den mystiske delen.
Det har seg slik at lydhornet mitt ikke fungerte. Ved demontering av rattkomponenter, ser jeg at fra den hvite plastringen som har med blinking og hazard å gjøre er det gjort noe "hjemmemekk". Det mangler ledning opp til lydhorn. Det som også er tilfelle er at det er en grønn ledning som er tapet (isolert, uten å bli brukt til noe), også er den oransje (som forøvrig sitter tett intil den grønne) koblet sammen med den svarte. Ok. Jeg tenkte da at en av disse måtte være til lydhornet, så jeg koblet meg på skjøten ved den svarte og oransje. Så prøvde jeg å ta denne til rattstammen (som er det samme som å montere ratt og trykke på tut-knapp), og da gnistet det litt, uten at noe mer skjedde. Og så ga jeg opp, og monterte på alt. Og DA fungerte tuten!!! Johoo, da ble jeg glad. MEN, kortvarig glede, for det som nå også skjer er at lydhornet lager lyd når jeg skrur på lyset??? Ok, demonterte alt igjen, og koblet tilbake til slik det var, men FORTSATT tuter tuten når jeg skrur på lyset. Noe annet som også har skjedd er at kjørelysene bak har sluttet å virke i denne operasjonen, og det er hverken pærer eller sikring (har selvfølgelig sjekket dette).
Tips mottas med stor takk! Kan det være noe relé eller noe som har gått?
88 YJ 4.2 Black on black!
2,5" OME, 2" BL & 33", Weber 32/36

Utlogget BrorHund

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 210
Sv: BrorHunds 1000 spørsmålstråd.
« Svar #18 på: Ma., 9,Juni,2008,19,25 »
Siden det er jeg som stiller spørsmål og svarer på de selv så kan jeg jo fortsette. Jobbet mer med feilsøking/testing i dag. Nå fungerer alt untatt kjørelysene bak!!! Ok. Jeg koblet lydhorn rett på den svarte ledningen, og lot den grønne og den oransje henge og dingle (isolerte de uten at de går til noe).

Spørsmålet lyder så: Kan denne oransje og den grønne ledningen ha noe som helst med baklysene å gjøre? For kjørelysene foran fungerer jo uten at denne blinker-swich saken jeg prater om er koblet til i det hele tatt.

Noen tips på hvor jeg kan fortsette å feilsøke for å finne ut hva som har skjedd med kjørelysene bak?

Ps. Den mystiske delen er fortsatt mystisk..
88 YJ 4.2 Black on black!
2,5" OME, 2" BL & 33", Weber 32/36

renegade

  • Gjest
Sv: BrorHunds 1000 spørsmålstråd.
« Svar #19 på: Ma., 9,Juni,2008,19,46 »
Siden det er jeg som stiller spørsmål og svarer på de selv så kan jeg jo fortsette. Jobbet mer med feilsøking/testing i dag. Nå fungerer alt untatt kjørelysene bak!!! Ok. Jeg koblet lydhorn rett på den svarte ledningen, og lot den grønne og den oransje henge og dingle (isolerte de uten at de går til noe).

Spørsmålet lyder så: Kan denne oransje og den grønne ledningen ha noe som helst med baklysene å gjøre? For kjørelysene foran fungerer jo uten at denne blinker-swich saken jeg prater om er koblet til i det hele tatt.

Noen tips på hvor jeg kan fortsette å feilsøke for å finne ut hva som har skjedd med kjørelysene bak?

Ps. Den mystiske delen er fortsatt mystisk..

2 ting:

Vet ikke hvordan det er med YJ, men CJ'er ble bygd om i Norge for å få oransje blinklys bak.  Dette ble gjort ved å bruke ryggelyspæra + oransje plexiglass plate for å få til blinklyset.  Ryggelyset ble en separat lampe.  Er dette gjort på samme måten på YJ, så stemmer ikke skjemaet i orginalmanualen eller Haynes manualen.  For du har en eller begge disse ?

Når det gjelder tuta, så skal det ikke være noen spes. kobling for den i Gnore (tror jeg), så der burde skjemaet stemme.
Du har sett på baksiden av sikringsboksen om det er noen blå strømstjelere osv klemt på kablene der ?

Regards,
PerJ

Utlogget BrorHund

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 210
Sv: BrorHunds 1000 spørsmålstråd.
« Svar #20 på: Ma., 9,Juni,2008,20,13 »
Baklysene fungerte som normalt før jeg fikset tuten. Det er kun to pærer, øverste er blinklys, og nederste er kjørelys og bremselys hvis ikke jeg tar feil. Er ihvertfall to stk tråder inne i pæra.

Sitat
Du har sett på baksiden av sikringsboksen om det er noen blå strømstjelere osv klemt på kablene der ?

Nei det har jeg ikke. Men jeg vet ikke helt hva jeg leter etter. Hva skulle da disse stjele strøm til?

Dette er delen som startet moroa. Noen som vet om det finnes koblingsskjema på denne delen? Skulle likt å vite hva de forskjellige ledningene er til. De tre det er snakk om er de tre fra høyre på bildet, og det er de to lengst til høyre som nå ikke er koblet til noe.
http://www.quadratec.com/products/55212_02.htm

Går kjørelysene bak gjennom noe relé, og i så fall, hvilket?
« Siste redigering: Ma., 9,Juni,2008,20,17 av BrorHund »
88 YJ 4.2 Black on black!
2,5" OME, 2" BL & 33", Weber 32/36

Utlogget BrorHund

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 210
Sv: BrorHunds 1000 spørsmålstråd.
« Svar #21 på: Ti.,10,Juni,2008,19,13 »
Problem løst. Koblet og monterte, feilsokte, koblet om monterte, koblet om og monterte, og vips så fungerte alt untatt et stykk gått pære! Snakker om å svare på sine egene spørsmål.
Men, skal jeg rekke 1000 spørsmål før jeg lærer meg alt på egenhånd må vi fortsette...:

Byttet som nevnt et annet sted dynamoreima for å fikse et ladeproblem. Nå lader bilen for fullt (ihvertfall litt over 14), men jeg har fått en usansynlig irriterende reimlyd, sikkert kjent skrikelyd. Denne er fra dynamoreima, men jeg får den ikke vekk uansett hvordan jeg justerer. Står i boka at den skal være 13mm fleks på midten. Har prøvd det meste av fleksen, men fortsatt vining. Kan noen noe triks?
Kan det hende reima jeg fikk har ligget for lenge på hylla og må kjøres inn eller noe sånnt?
Til info forsvinner lyden når motoren blir varm nok, og er mest intens fra start i 1. gear, fra 1500 omdreininger og oppover.
Svar mottas som vanlig med stor takk.
88 YJ 4.2 Black on black!
2,5" OME, 2" BL & 33", Weber 32/36

Utlogget Kristian

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 483
  • Det er forskjell på SHOWOFF og OFFROAD
Sv: BrorHunds 1000 spørsmålstråd.
« Svar #22 på: On.,11,Juni,2008,13,21 »
Tror man får kjøpt  remspray på biltema, som skal ta vekk denne lyden
I DRIVE JEEP, NOT A SUV

Utlogget BrorHund

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 210
Sv: BrorHunds 1000 spørsmålstråd.
« Svar #23 på: On.,11,Juni,2008,16,20 »
Problem løst. Det som måtte til var å måle nøyaktig 13 mm fleks på midten av reima. Da forsvant lyden inntil videre. Synes nesten det var litt rart hvor nøyaktig det måtte være.. Jeje, nå funker alt.
88 YJ 4.2 Black on black!
2,5" OME, 2" BL & 33", Weber 32/36

Utlogget BrorHund

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 210
Sv: BrorHunds 1000 spørsmålstråd.
« Svar #24 på: Ma.,30,Juni,2008,11,05 »
Hvor pleier folk å ta EU kontroll (PKK) i Oslo/ stor-Oslo egentlig? Noen som vet om noe steder de er ok, med ok pris?
« Siste redigering: Ma.,30,Juni,2008,17,55 av BrorHund »
88 YJ 4.2 Black on black!
2,5" OME, 2" BL & 33", Weber 32/36

Utlogget simon

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1265
Sv: BrorHunds 1000 spørsmålstråd.
« Svar #25 på: Ma.,30,Juni,2008,16,03 »
Diskusjoner om hvilke verksteder som er høflig, servicevennlige pg profesjonelle er bra å ha på forumet.   Men en diskusjon om hvem som omgår regelverket for å være litt ekstra greie, passer bedre utenfor forumet, tror jeg....


Jeg personlig har god erfaring med det verkstedet som ligger mellom Shell og McDonald på Strømmen.  Veldig ryddige, og finner ikke på noen ikke-eksisterende feil.  De er grundige og raske og rimelige.
Rød, grønn og gul Jeep. (YJ, kriger og spissnese)

Utlogget BrorHund

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 210
Sv: BrorHunds 1000 spørsmålstråd.
« Svar #26 på: Ma.,30,Juni,2008,17,59 »
Takk for tips.
Har også fått inn tips om Larsen og Lindberg på Ryen. Noen erfaringer?
Cars AS på Kalbakken ga god service på annen type rep på am-car, men hadde over en måned ventetid.
Ellers er jo Auto 85 AS på Thorshov fryktelig nærme. Noen som har prøvd de?
88 YJ 4.2 Black on black!
2,5" OME, 2" BL & 33", Weber 32/36

Utlogget BrorHund

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 210
Sv: BrorHunds 1000 spørsmålstråd.
« Svar #27 på: Fr., 4,Juli,2008,13,58 »
Da er EU kontrollen tatt, og jeg kan anbefale Auto 85 AS på Thorshov i Oslo. 610,- med gratis etterkontroll, og kjempehyggelige karer.
Men jeg fikk jo også noen feil, regnet med det. Ikke så avskrekkende, men spesiellt ett spørsmål blir nødt å postes her.

Feil: CO>3,5% eller utenfor fabrikantens verdiområde for kjøretøy registrert 1.10.86 og senere.

What to do? Her står jeg faktisk blank uten kunnskap, og aner ikke hva jeg skal gjøre. Har hatt den på verksted tidligere hvor de justerte tenning og forgasser, bytta tenningsdeler og hele eksosanlegget (kliss nytt originalt alt sammen). Allikevel for høy CO.
Noen som vet hva som kan gjøres?
88 YJ 4.2 Black on black!
2,5" OME, 2" BL & 33", Weber 32/36

Utlogget Halvard

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 257
  • Gi Gass
Sv: BrorHunds 1000 spørsmålstråd.
« Svar #28 på: Fr., 4,Juli,2008,14,57 »
Jeg ville gjettet på forgasser.
Har ikke mye peil på dette selv, men han som tok EU på min for ett par år siden justerte så vidt på tomgangen (tror jeg det var) og den gikk fra 5% til godt under lovlig. Da skal det sies at min gikk litt surt på tomgang...
85 CJ7 304 Garage
You know you drive a CJ when you treat your gauges like they are ex-wives: While you do have to pay attention to them on occasion, you know they are a bunch of lying b*tches that are not to be trusted

renegade

  • Gjest
Sv: BrorHunds 1000 spørsmålstråd.
« Svar #29 på: Fr., 4,Juli,2008,15,06 »
Da er EU kontrollen tatt, og jeg kan anbefale Auto 85 AS på Thorshov i Oslo. 610,- med gratis etterkontroll, og kjempehyggelige karer.
Men jeg fikk jo også noen feil, regnet med det. Ikke så avskrekkende, men spesiellt ett spørsmål blir nødt å postes her.

Feil: CO>3,5% eller utenfor fabrikantens verdiområde for kjøretøy registrert 1.10.86 og senere.

What to do? Her står jeg faktisk blank uten kunnskap, og aner ikke hva jeg skal gjøre. Har hatt den på verksted tidligere hvor de justerte tenning og forgasser, bytta tenningsdeler og hele eksosanlegget (kliss nytt originalt alt sammen). Allikevel for høy CO.
Noen som vet hva som kan gjøres?

Var den mye over ?  Hvordan er dette igjen, hvis en fyller tanken med 50/50 bensin / bioetahnol, hva skjer da med CO nivået...?