Skrevet av Emne: BrorHunds 1000 spørsmålstråd.  (Lest 7820 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget BrorHund

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 210
BrorHunds 1000 spørsmålstråd.
« på: To.,24,April,2008,16,39 »
Hei alle!
Tenkte jeg skulle følge opp FauxPas sin gode 1000spørsmålstråd, og lage min egen, der jeg kan spørre om hva jeg lurer på i håp om å få litt ekstra kunnskap. Har mange ting som dukker opp underveis som bilen blir skrudd på.

Bilen er en 1990 YJ 4.2 liter, hevet 2 med OME og foreløpig 31" (33" ligger i boden, kommer snart), rimelig original ellers, og da regner jeg med at det er DANA 30 foran og 35 bak. Eller?
Regner også med at det er AX15 girkasse, men hvordan ser man det egentlig. Finner ikke noe specs på kassa.

La oss gå i gang:

Når clutchpedalen trykkes inn kommer det en "slurelyd", en slags suselyd. Men det har ikke noe å si om den trykkes litt inn eller helt inn. Slitt lamell? Slitt trykkplate? Utløserlager? Masterpumpe? Slave?
Noen som har noen synspunkter på hvor lenge det går an å kjøre med dette symptomet? Lignende erfaringer? Årsaker? Worst case scenario?
Kom gjerne også med linker til cluchrep., ev HowTo-tråder med bilder. Synes ikke Chilton er altfor god.


Byttet diffolje i dag. Bakakslingen gikk helt etter boka, uten problemer. Men firkantskruen på framakslingen lot seg ikke rikke. Har i et par dager i forveien hatt på WD40, uten hell. Dette er en vanlig skrue? Er vel ikke noe hokus pokus spesialverktøy å få den ut? Måtte gi meg, uten å få byttet. Ville ikke risikere å sitte med lokket i fanget uten å kunne fylle på igjen.


Lydhorn! Virker ikke. Men har ihvertfall delvis lokalisert feilen. Selve enheten fungerer, men da jeg byttet ratt la jeg merke til at plast"tuppen" som skal føre strøm opp fra rattstammen var knukket. Fikk heller ikke av den delen plasttuppen sitter på. Leste i boka at man må ha spesialverktøy for å få den av. Vet ikke helt hva jeg trenger, og ikke hvordan det egentlig skal se ut. Noen tips?


Også tenkte jeg å bytte noen kryss. Har en slags dunkelyd fra bak under bilen som øker og avtar i hastighet avhengig av fart. Føler at dette er kryssene, men er ikke sikker. Kan det være annet? Og når man bytter kryss, og drar delen ut av diffen eller av transferen, må man tømme diffen og transferen for olje først?

Smøring! Har en del smørepunkter. På OMEne, på ihvertfall et kryss, og noen andre her og der som jeg ikke helt har lært meg navnene på enda. Spørsmålet er som følger: Hva smøres det med og hvordan?


Håper på svar, og som vanlig takkes det på forhånd.

88 YJ 4.2 Black on black!
2,5" OME, 2" BL & 33", Weber 32/36

Utlogget Stein-K

  • Administrator
  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 2511
  • TJ med V8
    • Garasjen min hos JCN
Sv: BrorHunds 1000 spørsmålstråd.
« Svar #1 på: To.,24,April,2008,16,57 »
Sitat
Tenkte jeg skulle følge opp FauxPas sin gode 1000spørsmålstråd, og lage min egen, der jeg kan spørre om hva jeg lurer på i håp om å få litt ekstra kunnskap. Har mange ting som dukker opp underveis som bilen blir skrudd på.

Her lukter det vel heller en solid grasje tråd ?? Skal jeg flytte den dit istedet?
Min garasje

Webredaksjon JCN
Kjør hardt, kjør stil! Karosseriet er en slitedel!!!

Utlogget BrorHund

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 210
Sv: BrorHunds 1000 spørsmålstråd.
« Svar #2 på: To.,24,April,2008,17,39 »
He he. Ja du kan jo forsåvidt det, rent bortsett fra at jeg hadde tenkt å lage en egen garasje som en slags "skryte"-tråd med bilder og snacks, også hadde jeg tenkt å holde problemene i denne tråden. Ditt valg Stein!
88 YJ 4.2 Black on black!
2,5" OME, 2" BL & 33", Weber 32/36

Utlogget Stein-K

  • Administrator
  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 2511
  • TJ med V8
    • Garasjen min hos JCN
Sv: BrorHunds 1000 spørsmålstråd.
« Svar #3 på: To.,24,April,2008,18,16 »
Garasjetråder er til for allt. Både skryte, men også spørsmål og utredninger... Og det kan være lettere å få konkrete svar på problemer når en ikke gyver ut med en smørbrødliste  ;DVi tenker litt over den og så ser vi...

Lykke til!
Min garasje

Webredaksjon JCN
Kjør hardt, kjør stil! Karosseriet er en slitedel!!!

Utlogget BrorHund

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 210
Sv: BrorHunds 1000 spørsmålstråd.
« Svar #4 på: Lø.,26,April,2008,15,36 »
Dersom man har hvite skilter og fire seter, men tar ut baksetene. Får man da feil på en kontroll?
88 YJ 4.2 Black on black!
2,5" OME, 2" BL & 33", Weber 32/36

Utlogget Wrangster

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 349
    • Kvikksalg.no
Sv: BrorHunds 1000 spørsmålstråd.
« Svar #5 på: Lø.,26,April,2008,16,49 »
Nei, det er fullt lovlig å ta ut baksetet på personbiler.

Du har dana 30 foran og dana 35 bak ja.

Clutchlyden din som du forklarer høres ut som utløserlager for meg. 

Hvis du bor på østlandet så vet jeg at Bjørn Bergskaug har alt av spesialverktøy til rattet, jeg har selv vært hos han og lånt det.

Ja du må tømme transferkassa før du drar ut akselen, evt jekke bilen fryktelig høyt opp i bakkant

Smørbare kryss er nesten ikke å oppdrive lenger, finner du noen så kjøp mange. Jeg ville dratt på en båtbutikk å kjøpt vannfast marinefett, men alt av vanlig fett duger også. Du må ha en fettpresse som passer på niplene, noen kyss har bare et lite hull, der trenger du en fettpresse med tynn spiss på. Noen fettpresser fåes med utskiftbare "tupper".

Jeep CJ-5 1955 Buick 231 "even-fire"TH350/dana300 D30/AMC20 YJ springs (under oppbygging) www.kvikksalg.no

Utlogget sandviper

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1161
Sv: BrorHunds 1000 spørsmålstråd.
« Svar #6 på: Lø.,26,April,2008,17,53 »

Smørbare kryss er nesten ikke å oppdrive lenger, finner du noen så kjøp mange.

Jeg kjøpte smørbare kryss hos 4x4 supply nå i vinter

Du må ha en fettpresse som passer på niplene, noen kyss har bare et lite hull, der trenger du en fettpresse med tynn spiss på.

Jeg hadde spiss men den passet ikke i hullet, jeg endte da opp med å skru ut "nippelen" og presse inn fett med en 20ml sprøyte funker kjempe greit og koster nesten ingen ting.



Willys Pickup 54 L6-226 soon to be HO powered

Utlogget BrorHund

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 210
Sv: BrorHunds 1000 spørsmålstråd.
« Svar #7 på: Ma.,28,April,2008,11,28 »
Takk for respons!

Sitat
Clutchlyden din som du forklarer høres ut som utløserlager for meg.

Kunne tenke meg det. Og da er det vel ut med girkasse for å få byttet, og da blir det vel ny lamell og solfjær i samme slengen tenker jeg. Men da burde jeg vel vite om det er AX15 eller ikke, eller har ikke det noe å si?  Noen som vet hva jeg skal se etter for å finne ut hva slags kasse det er? Står det AX15 ev AX5 eller Peugot eller noe sånnt noe sted på kassa? Finner ikke det i så fall.
88 YJ 4.2 Black on black!
2,5" OME, 2" BL & 33", Weber 32/36

renegade

  • Gjest
Sv: BrorHunds 1000 spørsmålstråd.
« Svar #8 på: Ma.,28,April,2008,12,36 »
Takk for respons!

Sitat
Clutchlyden din som du forklarer høres ut som utløserlager for meg.

Kunne tenke meg det. Og da er det vel ut med girkasse for å få byttet, og da blir det vel ny lamell og solfjær i samme slengen tenker jeg. Men da burde jeg vel vite om det er AX15 eller ikke, eller har ikke det noe å si?  Noen som vet hva jeg skal se etter for å finne ut hva slags kasse det er? Står det AX15 ev AX5 eller Peugot eller noe sånnt noe sted på kassa? Finner ikke det i så fall.

http://www.novak-adapt.com/knowledge/transmission_gateway.htm

Utlogget BrorHund

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 210
Sv: BrorHunds 1000 spørsmålstråd.
« Svar #9 på: Ma.,28,April,2008,19,09 »
Takk for link Renegade, da er det bare å legge seg under med dataen på fanget og sammenligne bilder!
88 YJ 4.2 Black on black!
2,5" OME, 2" BL & 33", Weber 32/36

Utlogget BrorHund

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 210
Sv: BrorHunds 1000 spørsmålstråd.
« Svar #10 på: On., 7,Mai,2008,22,03 »
Det var visst Peugeotkassa ja..


Nytt spørsmål!:
Monterte anlegg i går. Satt inn en 10"er sammen et bra frontsett. Har koblet alt på forsterker, og har brukt det samme utstyret som jeg har hatt med meg fra tidligere biler. Bra utstyr og god lyd.
MEN! Har fått et hardt tilfelle av den klassiske motorsuselyden i høytalerene. Noen som vet tiltak for å finne feil? En kompis mente det var jordingsfeil, men det var lettere å finne god jording på jeepen enn på noen annen bil jeg har satt anlegg inn i. Monterte jordingskabelen rett i balja. Målte også 14 på batteriet, så det er ok med strøm. Strøm og signal er forøvrig lagt på hver sin side av bilen, og krysser hverandre kun en gang.
Noen tips?
88 YJ 4.2 Black on black!
2,5" OME, 2" BL & 33", Weber 32/36

Utlogget Stein-K

  • Administrator
  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 2511
  • TJ med V8
    • Garasjen min hos JCN
Sv: BrorHunds 1000 spørsmålstråd.
« Svar #11 på: On., 7,Mai,2008,22,21 »
Trenger ikke å være jordingen til sterkeren som gjør at du får forstyrrelsen. Kan være jordingen batteri/dynamo.
Min garasje

Webredaksjon JCN
Kjør hardt, kjør stil! Karosseriet er en slitedel!!!

Utlogget BrorHund

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 210
Sv: BrorHunds 1000 spørsmålstråd.
« Svar #12 på: On., 7,Mai,2008,22,34 »
Ok, da får jeg sjekke opp det i morgen. Var ute nå og pakket inn signalkablene i aluminiumsfolie (etter tips), og dempet gainen litt. Merkelig resultat, lyden forandret seg, men fortsatt intens. Ble litt lysere på en måte.
Takk for respons uansett, dette er jo ikke akkurat et Jeep-problem selv om det foregår i Jeepen.

Etter søk på information highway (www) fant jeg dette og fikk litt mer svar. Poster det her i tilfelle andre sliter med samme problem:
Sitat
Feilsøking:

1: Prøv å koble en annen signalkilde til signalkabelen. Forsvinner sus = jordproblem i cd-spiller. Prøv egen jordkabel fra batteri. Hvis det ikke hjelper så er det nok svidde jordingskretser i cd-spiller

2: prøv å koble til ANDRE signalkabler uten å "monerere" disse. Dvs la de ligge på utsiden av bilen. Forsvinner sus = problem med signalkabler (og ev støy mot disse)

3: Koble egen jordkabel til batteri for både cd-spiller og forsterker. "felles jord" på skikkelig vis ordner ofte slike problemer.

Flere mener også det kan være dårlig dynamo.
« Siste redigering: On., 7,Mai,2008,23,10 av BrorHund »
88 YJ 4.2 Black on black!
2,5" OME, 2" BL & 33", Weber 32/36

Utlogget sandviper

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1161
Sv: BrorHunds 1000 spørsmålstråd.
« Svar #13 på: To., 8,Mai,2008,11,08 »
Bare for å eliminere det enkleste først... du har ikke en kveil med signal og eller strømkabel liggende inni bilen? Jeg hadde også litt dynamo støy pga overflødig signal kabel, det er kortere vei i Jeepen enn i en menneske bil og kabelen ble for lang. Rutet den i en bue under teppet i balja så løste det seg.
Willys Pickup 54 L6-226 soon to be HO powered

Utlogget BrorHund

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 210
Sv: BrorHunds 1000 spørsmålstråd.
« Svar #14 på: To., 8,Mai,2008,12,35 »
Jobbet på saken nå, og fant ut at forsterker funker som den skal, og signalkabler 100% støyfrie. Koblet iPod rett i forsterkeren uten støy, og gjennom signalkablene uten støy.
Og så prøvde jeg å koble cd-spilleren rett på batteriet. Fortsatt støy! Damn! Da er det vel rimelig sikkert støy fra dynamoen. Noen tips, eller blir det ny dynamo?

Stein-K, tør jeg spørre hva du endte opp med å betale for din Mean Green? Ser at den koster 360$, men med frakt og moms? Eller er den kanskje kjøpt her hjemme.
« Siste redigering: To., 8,Mai,2008,17,40 av BrorHund »
88 YJ 4.2 Black on black!
2,5" OME, 2" BL & 33", Weber 32/36