Skrevet av Emne: 85CJ's Mekkepalass  (Lest 16926 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget 85cj

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 280
Sv: 85CJ's Mekkepalass
« Svar #15 på: To., 2,Oktober,2008,22,14 »
Infinity: 4x19W river ikke noe særlig.

Har brukt originalantenna. Med originalradioen trodde jeg at antenna ikke var tiloplet (det var den), med den nye er radiomottak langt bedre med samme antenne, selv om det fremdeles er noe problemer syd for Drammen.

Men jeg er fornøyd og kommer ikke til å bytte antenne.

Med den gamle forsterkeren hørtes Infinity høyttalerne dårlige ut, men med den nye har jeg ikke behov for å bytte.

Skulle ikke by på problem å benytte originalmating av displayet med instrumentlyskilden dersom den nye radioen har mulighet for det.Den radioen jeg kjøpte har så vidt jeg kan se fast (diskret) belysning.

Jeg nevnte ikke at den nye radioen har subwooferutgang. Jeg kjøpte den billigste forsterkeren på Biltema og en 8¨ sub. Med sub-en inne savnes i alle fall ikke lydtrykk i bassen. Og radioen har en finesse ved at den kan kutte alle toner til hovedhøyttalerne under 50,63 eller 80 Hz. På den måten grumser ikke dårlig bass til resten av lydbildet i hovedhøyttalerne.

Trakk strømkabel direkte fra batteriet via gummiforing rett ved rattstammen og til bagasjerommet. Har brukt slik sigarett-tenner/båtkontakt for hurtig frakopling av strømmen. Egen phonoledning fra phono ut på radioen. Samt en ledning fra radio til sub for fjernstyring av av/på.
Skrudde fast forsterkeren på siden av sub-kassa, for å kunne fjerne den lett. Ikke særlig tyverisikkert, men forsterkeren og høyttaler er ikke så dyre. Kanskje jeg skrur den nye fast på samme sted som den originale, under baksetet etter hvert.
Medlem 005

Utlogget Skywalker

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 471
  • Space cowboy
    • -Cherrox-
Sv: 85CJ's Mekkepalass
« Svar #16 på: To., 2,Oktober,2008,22,53 »
Ganske greit å få tatt cut-off på dypbassen til de elementene som ikke skal spille der. Lyden fra de elementene blir langt bedre uten. Lydbildet i kupeen din vil nok bli fint. XJ er vel knappest å regne for en ideell HiFi-børse med tanke på tilgjengelig installasjonsplass (det var heller ikke derfor jeg valgte XJ).

Greit å vite at hovedproblemet på radio-ytelsen faktisk er Chrysler-radioen og ikke antennen. Sørgelige greier. Nå har endelig EBU blitt enig om felles digital radiostandard, så da kan vi også vente vettuge digitale underholdningsradio for bil også. Jippi.
Jeep!

Hadde den vært til å slå på hadde det fulgt med hammer!
Ex-JEEP: '98 Cherokee/XJ 4.0 Ltd. (solgt oktober 2012)
JCN #741

Utlogget 85cj

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 280
Sv: 85CJ's Mekkepalass
« Svar #17 på: To., 2,Oktober,2008,23,12 »

Ferdig.
Medlem 005

Utlogget 85cj

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 280
Litt akseljobbing
« Svar #18 på: Ti., 4,November,2008,00,06 »
Har brushet opp bakakselen i det siste...

Før:



Etter:
Medlem 005

Utlogget CJ-7

  • Administrator
  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1412
  • Jeep CJ-7
    • Red Rock
Sv: 85CJ's Mekkepalass
« Svar #19 på: Ti., 4,November,2008,09,35 »
Sånn skal det se ut Jørn  :)
Greit med litt periodisk vedlikehold.
Petter
Clutcher`n. GPW 1943
CJ-7 AMC 360, 35" ARB f&b. 1984

JK Wrangler Rubicon 2009

Jeep Garasjen

Utlogget Fagelund

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 160
  • medl nr 797
Sv: 85CJ's Mekkepalass
« Svar #20 på: Ti., 4,November,2008,16,57 »
Ser jo veldig bra ut!!

Tenker på å gjøre det samme, men har ikke gjort det før. :P Er det mye justering som må gjøres??
medl nr 797

Utlogget 85cj

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 280
Sv: 85CJ's Mekkepalass
« Svar #21 på: Ti., 4,November,2008,21,40 »
Ikke store problem, men en del knoting. Beregn fire ganger så lang tid som du tror  du trenger :)

Ellers er eneste justering bortsett fra  håndbremsen bremsebandas anlegg mot tromlen og det er rimelig greit forklart i Hanyes etc, bruk justeringsskruen til banda ligger på trommelen og deretter backer en litt tilbake så det ikke er kontakt. Har ikke justert håndbremsen enda, men det er også enkelt.

Men, et lite problem jeg har er at bremsebanda "ligger på" litt selvom jeg har justeringskruen "helt tilbake". Antar at det går seg til, men...

Jeg brukte også sjansen til å smøre på litt rustbeskytter og Owatrol/Arcanol her og der.

Skruene som holder bremsepumpene var noe herk å få av. På den ene siden måtte jeg til slutt skru av bakplaten og "vinkelslipe" den ene skruen slik at jeg fikk av den gamle pumpa.
Ny skrue på merkeverksted: NOK 85,- pr stk.   >:(

Jeg byttet også ytre simringer og hjullager på min Dana35 C-clip aksel. Angrer litt på hjullagerne (simringer pluss lager kostet 400,- på Phoenix så jeg kunne ikke la være).
Hjullagerne er noe herk å få av om du ikke har eksakt riktig avdrager. Endte opp med å bruke en Dremel til å slipe gjennom lagerbanen for å få ut de gamle lagerne.
Mest nyttige fastnøkkel: 3/8" av god kvalitet.

Om lagerne ser OK ut og akslene ser OK ut der de ligger an mot lager-rullene vil jeg latt dem være.
Simringene er enklere å få ut med en egnet skrutrekker eller lignende, men vær forsiktig så du ikke tar hjullageret også.

Jeg har som nevnt Dana 35 "C-clip" aksler så jeg måtte av med diff-dekselet (planlagt allikevel) for å få ut akslene. I Diff'en på min Dana 35 er det en låseskrue for å få ut låsebolten. Denne hadde i mitt tilfelle "12-kant 1/4inch" type hode. Heldigvis passet den minste tommenøkkelen jeg fant på Biltema.
Om det fremdeles finnes "tabs"(merkelapper av metall) på skruene som holder diffdekselet kan det være av interesse om disse fremdeles var leselige. På min var det to: en med et nummer, og en som sa at det kun måtte benyttes olje beregnet for "limited slip".

Som andre har sagt, jeg brukte Biltema svart RTV pakningsstoff på diffdekselet, funker bra.

Ikke drei på diffen etter at akselene er tatt ut.

Ellers:
- Som sagt, beregn og bruk god tid
- Ta bilde av hvordan ting ser ut før du begynner
- Var litt kronglete å få av tromlene, men det gikk
- La hendelen for håndbremsen på bakre bremsesko henge, den er noe dritt å få på håndbremsevaieren igjen
- Ta vare på gamle deler til du er ferdig, er ikke alle fjærer etc som følger med i "repkitet", f.eks. fjæra på det vannrette staget for håndbremsen og fjærstaget som sørger for å holde låsemekanismen til bremsejusteringen i spenn
- Kjøp rikelig med brake cleaner og gjør godt rent før en begynner
- Riktig verktøy, spesielt den dingsen som brukes for å feste bremsesbandfjærene er viktig
- Husk å lufte bremsene etterpå. Bruttern anbefaler noe som heter "Speedbleed" bremselufteskruer for enkel enmanns bremselufting
- Bremsepumpene skal ha litt RTV pakning når de skrus på.
- Om du har C-Clip; husk gjengelås på låseskruen til diff'ens låsebolt
- Sjekk tromlene, de er merket med maks "lovlig" innvendig diameter, om de overskrider den må de byttes
- Det er en tynn skive mellom to av delene på justeringsmekanismen, den kan være lett å miste
- Justeringsmekansimen skal ha litt grease på gjengene
- Det skal også være litt grease der bremsebanda ligger an mot bakplaten


Og, jeg fikk ikke byttet simringen på pinjingen, som var det jeg egentlig skulle gjøre,  :-\
Tror jeg får det gjort på et verksted allikevel. Satser på at "proffe" kan håndtere å sette "preload'en" riktig.
Medlem 005

Utlogget 85cj

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 280
Sv: 85CJ's Mekkepalass
« Svar #22 på: Fr.,23,Januar,2009,23,51 »
Nye vinterdekk i desember, Cooper Discoverer M+S 235/75 R15.

Har forresten byttet radiator også.

Medlem 005

Utlogget Terje

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 38
Sv: 85CJ's Mekkepalass
« Svar #23 på: Lø.,24,Januar,2009,11,58 »
Ble veldig bra med heving! Fattern har samme bil i samme farge, så nå spørs det om det ikke blir nye fjærer og dempere i burdagsgave til han :) Den er helt lik det første bilde.
Terje

Utlogget 85cj

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 280
Sv: 85CJ's Mekkepalass
« Svar #24 på: Lø.,24,Januar,2009,20,25 »
OME-fjærer og støtdemere anbefales varmt.
Medlem 005

Utlogget simon

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1265
Sv: 85CJ's Mekkepalass
« Svar #25 på: Sø.,25,Januar,2009,13,49 »
Fattern har samme bil i samme farge, så nå spørs det om det ikke blir nye fjærer og dempere i burdagsgave til han :)

Du må være en god sønn !  Gid vi alle får likedanne sønner e.l.
Rød, grønn og gul Jeep. (YJ, kriger og spissnese)

Utlogget 85cj

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 280
Mere lyd
« Svar #26 på: Fr., 6,Februar,2009,21,31 »
Uttagbar subwoofer.
Billig høyttaler og forsterker fra Biltema.
Deler ved 63 Hz.

Medlem 005

Utlogget 85cj

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 280
Sv: 85CJ's Mekkepalass
« Svar #27 på: Ti., 7,April,2009,22,30 »
Oil Pressure Sensor ¨gone¨......?

Måler´n har vist lavere oljetrykk enn vanlig den siste tiden.
Vanligvis har den stått omtrent stille på ¨3¨ ved vanlig gassing, men i det siste har den nesten ikke kommet over ¨pinne 2¨ og ofte under ¨pinne 1¨ på tomgang.

Har bra med olje på motoren og ikke noen lekkasjer (bortsett fra de vanlige).
I går fikk jeg tilogmed lys i ¨Check Gauges¨  lampa, det var nesten ikke utslag på olejtrykksviser´n.
Mistenker Oil Pressure Sensor, men er usikker.

Uansett, har byttet olje og filter idag. Nå er måler´n tilbake til ¨normalt¨. Vi får se hvor lenge det varer. Kan det ha vært den gamle oljen (mener det var W10-40, samme som den nye jeg fylte på) ikke er gode lenger, den ble byttet i august i fjort og jeg har ikke kjørt mer enn 5-6 tusen side det.
Kan ha vært at de gamle filteret har gått tett også?

Uansett, avventer jeg bytte av sensor, den koster bortimot en tusing....(innaskjærs).
Medlem 005

Utlogget 85cj

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 280
Re: 85CJ's Mekkepalass
« Svar #28 på: Fr.,24,Juli,2009,02,14 »
Fremdeles noe problem med oljetrykksmåler.
Har byttet oljetrykksgiver, og alt var OK i lang tid.
I det siste (etter siste oljebytte tro?) har jeg igjen opplevd at når motor er varm vil ikke oljetrykksmåler'n "indikere" oljetrykk etter start. Om jeg gir litt gass på frigir, starter måler'n å gi oljetrykk-indikasjon og "check gauges" lampen slutter å lyse.

Snålt.

Hadde nede bunnpanna i forbindelse med bytte av "rear main seal" og alt "inni der", inkl olejpumpe inntak så rent og pent ut...
.

(Har også byttet vannpumpe , bremseklosser og simring for front mellomaksel på transfer'n i det siste. Alt for å stoppe irriterende lekkasjer).

Har også igjen hatt litt problem med hovedlysbryter'n. Noen ganger virker ikke turteller etc. Et lett slag mot hovedlysbryter fikser dette (har liggende ny bryter).
Medlem 005

Utlogget Jeepchxj97

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 171
  • JILT AU!
Re: 85CJ's Mekkepalass
« Svar #29 på: Fr.,25,September,2009,15,22 »
hei:) har akkurat samme settet med heving  på min egen bil(se garasje):P
men med 31" ble det da litt mye "skubbing"  mot deler i forstilling, skjermer ved vanlig kjøring? humpler-rundkjøringer etc?:)
veldig fin bil btw:)
vegar
Jeep is the king of 4x4:)