Skrevet av Emne: 85CJ's Mekkepalass  (Lest 16933 ganger)

0 medlemmer og 2 gjester leser dette emnet.

Utlogget 85cj

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 280
85CJ's Mekkepalass
« på: To., 3,April,2008,23,14 »
Nei, ikke dette.....




Mer noe slikt:

                             

(må rette på takrenna, den er jo ikke i vater...)
« Siste redigering: Sø.,15,Juni,2008,20,41 av 85cj »
Medlem 005

Utlogget Ronny

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 618
Sv: 85CJ's Mekkepalass
« Svar #1 på: Fr., 4,April,2008,11,37 »
Jaaaaa........der var lysbryteren ja :)
« Siste redigering: Ma., 7,April,2008,08,19 av Ronny »
Regards
Ronny Andersen
I do understand the "Jeep thing", therefore I drive BMW

Utlogget 85cj

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 280
And So It Begins.......
« Svar #2 på: Sø., 6,April,2008,23,16 »
OME kit til XJ.

Har endelig startet.

Her er et bilde før start:


Dag 1-x:
Har gått og sprayet med WD40 en tid.


Dag1:
Skal begynne med fjærene bak.
Bilen opp på bukker.

Samle sammen redskap (det jeg vet og tror jeg trenger, men kommer til å lete etter ting jeg glemte uansett.

Har fått av U-bolter på begge sider.



Dag 2:
Har fått av stabstag brakettene.

Fått løsnet nedre støtdemperfester.
Fant ikke kubeinet, trengte det for å få løsnet støtdemperne fra braketten. Nytt innkjøpt på Plantasjen (har vel alltid bruk for et kubein eller to...)

Har fått av bakre nedre sjakkelfeste. På grunn av at boltene er montert innenfra og ut, måtte jeg kappe bolten (bensintanken i veien). Har allerede anskaffet nye M14 x 120 bolter, skiver og låsmuttere.

Dårlig plass på høyre siden, kommer ikke til med vinkelsliperen for å få kappet bolten. Tar'n med baufila etter hvert.

U-boltplater skal rengjøres og lakkes, det samme skal stabstaget.

Dag 3 (nå er det ikke hele dager vi snakker om,da):
Løsnet "Main eye" bolt på ene siden. Det gikk greit.  Måtte kappe bolten, men fikk dyttet den litt for langt inn, så jeg trenger en bajonettsag for å kappe bolten mellom fjæra og fjærfestet. Ut å låne bajonettsag...

Dag 4:
Ikke gjort noe særlig idag. Måtte på hytta og måke snø av taket i drittværet.

Har fått av fjærbolten på høyre side av fjæren bak. For å komme til med vinkelsliper på bolten kappet jeg litt av eksosrøret. Det skal nok snart byttes uansett, så....
Har lånt bajonettsag, men sagbladene var dårlige. Ut å skaffe nye.


Dag 5:
Har fått av bakfjærene og støtdemperne!

Rest In Peace (not!)



Var heldig, brakk bare tre av fire øvre støtdemperbolter. Materialet i de boltene må være laget av resirkulerte Colabokser...

Satser på å borre opp og gjenge med M8 gjenger. Time will show.

Dagens oppdagelse. Originalboltene er ikke standard M8 bolter! Ser ut som M8, men gjengestigningen er anderledes.



Me tru me vil hjukse litt og la sjaklene være. De virker tighte i gummiforingene så det blir sikkert OK.

Dag 6:
Jobbet i hagen idag, men fikk lakkert U-boltplater og Swaybarfester. Har også begynt å borre opp de tre knekte boltene. Trenger bedre bor, samt 6,8 mm bor for å gjenge opp med M8 gjengetapp.

Dag 7 og 8
Får ikke gjort så mye. Har borret opp siste huller til øvre støtdemperfester og gjenget opp. Spørs om det holder, men kommer uansett til å sette på en ekstra låsemutter.

Har begynt å pusse, slipe, pusse, slipe på sjakler, aksler etc. Utrolig hvor mye dritt som samler seg. Må nok avvente og spyle, steame grundig under, men det kan jeg ikke gjøre inne.
Ellers ser det ut som om jeg har en lekkasje i akselen på høyre side, enten bremsevæske eller diff.olje. Går nok mot overhaling av bremser og simringer....
Oh well, jeg trenger ikke bilen før utpå høsten.

Dag 9 og 10
Fortsatt male, et strøk med owatrol, et strøk 40:60 Owatrol/bengalack og et strøk bengalack.

Dag 11
Ny strategi for å fikse øvre støtdemperfester.

Har brukt en slik for å banke ut mutterne. Veldig effektiv sak denne!


Her er et bilde etter å ha fått vekk mutterne og malt litt. Skal bruke nye bolter som kan tres inn gjennom en åpning i støtdemperfestet.


Nå er det tid for å få på demperne og fjærene!

Dag 12
Nå går det unna!
Har satt på støtdemperne bak. For å få på plass boltene for støtdemperne brukte jeg en tynn ståltråd viklet rundt boltene og tredde de inn gjennom åpningen i ramma. Deretter en fastnøkkel for å holde bolten fast mens jeg skrudde muttern fast. Det gikk veldig greit!

Her er boltene på plass. En kan så vidt se ståltråden jeg brukte for å tre boltene.


Her er støtdemperen på plass!


Nå er også fjærene på plass!



Eneste trøbbel sok gjenstår nå er å få tredd i siste bolten i sjakkelen på venstre side. Fjæra sitter skjevt, så bolten treffer ikke "utgangshullet".


 Det er litt trøblete, må gruble litt på hvordan jeg skal få vridd fjæra slik at jeg får bolten igjennom. Kanskje jeg kan vri akselen ved å senke høyresiden så mye som mulig. Vi får se......

Dag 13
Med hjelp av bror og en stor rørtang fikk vi bolten inn i sjakkelen på 10 sekunder.
Har idag gjort alt ferdig, trukket til alle mutre etc.

Resultatet sees her (opp ca 7,5 cm):


Nå er det tid for framfjærene. Bør ta kortere tid....


Dag 14 og 15
Etter et par ukers opphold har jeg nå begynt på jobben med å bytte fjærene foran.

Løsnet stabstaget på begge sider. Kommer til å bytte foringer her.

Har foreløpig valgt ikke å gjøre node med Panhard staget (trackbar). Skal se hvor mye akselen flytter seg sideveis først, og deretter om jeg evt skal bore nytt hull eller investere i justerbar trackbar.

Har løsnet nedre støtdemperfester og fått den ut av veien. Har ikke fått løsnet festene oppe enda.
Vanskelig å komme til og jeg må finne en grei måte å hindre at hele demperen vrir seg. Satser på ekstern hjelp.

Som sagt, trangt om plassen...



Jobben med å få ut spiralfjærene gikk OK. Var redd for å knekkke boltene som holder festet for fjæren nederst, men det gikk heldigvis bra.

Jekket opp ene siden så langt som mulig og festet fjærklemmer.

Deretter slapp jeg denne siden ned og jekket andre siden opp så langt som mulig. Da var det lett å få ut fjæren.

Gjentok operasjonen på andre siden. Det gikk greit.

For å få av fjærspennene brukte  jeg en presse jeg har i kjelleren, den var til stor hjelp og gjorde jobben enklere.




Antar at jeg bruker den når jeg skal komprimere de nye fjærene også.

Her er gammel og ny fjær.



Nå skal jeg pusse litt, få vekk overflaterust og male med Owatrol og Owatrol/Bengalack.

Dag 16 og 17
Har nå rustbanket og malt.
Siste to dager er gått med til å montere nye spiralfjærer. Gikk vedlig lett.
Har montert støtdemperne. Gikk OK på passasjersiden. Gikk OK på førersiden også men det er veldig trangt når en skal skru i mutteren øverst, så det tok lang tid.
Har også montert ny styredemper.

Ferdig på førersiden:



Her er det ferdige resultatet. Nå gjenstår forstillingskontroll.

Og i ferien blir det overhaling av bremser samt kanskje bytting av kryss etc.



« Siste redigering: Sø.,29,Juni,2008,23,34 av 85cj »
Medlem 005

Utlogget Skywalker

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 471
  • Space cowboy
    • -Cherrox-
Sv: 85CJ's Mekkepalass
« Svar #3 på: Ma., 7,April,2008,06,07 »
Hehe... Jeg leste "mekkeplass", ikke "mekkepalass". Bra at du er i gang allerede. :)
Jeep!

Hadde den vært til å slå på hadde det fulgt med hammer!
Ex-JEEP: '98 Cherokee/XJ 4.0 Ltd. (solgt oktober 2012)
JCN #741

Utlogget 85cj

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 280
Sv: 85CJ's Mekkepalass
« Svar #4 på: Ti., 8,April,2008,00,12 »
På en måte er nok "Mekkeplass" en bedre beskrivelse..
Medlem 005

Utlogget 85cj

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 280
Lambdasonde
« Svar #5 på: Fr.,11,April,2008,22,37 »
Byttet forøvrig lambdasonde etter å ha fått problemer (går ujevnt, dårlig tomgang samt kode 21....)

Kjøpte nye original "MOPAR" lambdasonde fra www.jeepsareus.com. Pris 94 USD. Ikke billigst, men grei nok pris.

Enkel å bytte, men måtte rive vekk "gulvmatta" som skal beskytte mot sprut. Den har nok sett sine beste dager så den bør nok byttes. Usikker på om den er nødvendig også.

Etter bytte nullstilte jeg computer. Ingen nye feilkoder foreløpig. Synes som om det ble bra.
Medlem 005

Utlogget 85cj

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 280
OME løft: Halvferdig!
« Svar #6 på: Sø.,11,Mai,2008,00,13 »
Har fått montert bakfjærene så nå er det å bytte foran som gjenstår.
Jeg visste at bakfjærene var dårlige, men at de var så ille merker en først når en får prøvet de nye.

Her er før/etter bilder. Etterbilde viser foreløpig "CJ7 original-stuk"....



Medlem 005

Utlogget 85cj

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 280
Ferdig
« Svar #7 på: Sø.,29,Juni,2008,23,39 »
Da var også framfjærene på plass.

Medlem 005

Utlogget Skywalker

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 471
  • Space cowboy
    • -Cherrox-
Sv: 85CJ's Mekkepalass
« Svar #8 på: Ma.,30,Juni,2008,08,43 »
Bra! Ser den stuker ca. 1" fremover. Har du ikke brukt OME-spacere på spiralene i det hele tatt? Jeg har lagt inn 2 og vurderer å ta ut 1. Høydeforskjellen på hjulbuene (1") gjør at min ikke ser ut til å være i vater, selv om den faktisk er det. Optisk bedrag av klasse. 
Jeep!

Hadde den vært til å slå på hadde det fulgt med hammer!
Ex-JEEP: '98 Cherokee/XJ 4.0 Ltd. (solgt oktober 2012)
JCN #741

Utlogget 85cj

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 280
Sv: 85CJ's Mekkepalass
« Svar #9 på: Ma.,30,Juni,2008,16,02 »

Hei,
 1 spacer foran på begge sider. Høyden økte med ca 5 cm i forhold til mine originalfjærer:

Medlem 005

Utlogget CJ-7

  • Administrator
  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1412
  • Jeep CJ-7
    • Red Rock
Sv: 85CJ's Mekkepalass
« Svar #10 på: To., 3,Juli,2008,11,53 »
Bra jobba Jørn. XJ`n trengte litt mer luft under skjerma  8) Så da er "snøballen" i gang på den Jeep`n også... Next er vel jul, etc.....
Petter
Clutcher`n. GPW 1943
CJ-7 AMC 360, 35" ARB f&b. 1984

JK Wrangler Rubicon 2009

Jeep Garasjen

Utlogget 85cj

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 280
Sv: 85CJ's Mekkepalass
« Svar #11 på: Ti.,22,Juli,2008,23,28 »
Test med 31 tummare.

Første montering av lånte 31 tummare.

Felgene har rundt 1 cm mindre "backspacing" enn original. Gjør at de stikker litt mer ut.



Rubbing på nedre bærearmer ved fullt "rorutslag", dette er vel som forventet.

Kan vel fikses ved å justere stopperne for rattutslag.

Også et lite problem at "måling med kosteskaftet" viser at dekket stikker for mye på utsiden venstre foran.

I og med at jeg har originalt panhard-stag er dette som forventet.

MEN,
så lenge det kjøres på veien er vel dette OK.

I skogen (nå har jeg ikke tenkt meg så langt inn) vil jeg få problemer med rubbing oppunder. Kunne fikse dette med "bump stop extenders" alias "hockeypucker", men en eliminerer jo en del av oppnådd flex.

Så pr. idag heller jeg mer mot 30x9.50 dekk....



« Siste redigering: Ti.,22,Juli,2008,23,38 av 85cj »
Medlem 005

Utlogget Skywalker

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 471
  • Space cowboy
    • -Cherrox-
Sv: 85CJ's Mekkepalass
« Svar #12 på: Fr.,25,Juli,2008,09,14 »
Det var jo en grei melding. Da tipper jeg at det blir samme valg på meg også - 30x9,5, evt. 245/75-15. Antageligvis GY MTR.
Jeep!

Hadde den vært til å slå på hadde det fulgt med hammer!
Ex-JEEP: '98 Cherokee/XJ 4.0 Ltd. (solgt oktober 2012)
JCN #741

Utlogget 85cj

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 280
Cherokee radiobytte
« Svar #13 på: On., 1,Oktober,2008,00,13 »
Har også byttet radio i XJ'en.

Hadde originalt Infinity anlegg som vist under før og synes ikke radiomottaket var spesielt bra, samt at kassett kanskje er litt for retro...
(Selv om det også var installert CDveksler).

Og synes ikke lyden var så veldig bra selv om det var "top of the line" Infinity anlegg med egen forsterker og høyttaler foran og over bakluken.

Så, ut med det gamle:



Var lett å få av dashbordets frontdeksel, bare å nappe ut, og radioen sitter i to skruer.



Valg av ny radio falt på Pioneer DEH 4000, som har sub-out, AUX tilkopling og mulighet for USB minnebrikke.
Betalte rundt NOK 1500,-. Sikkert andre fabrikat til omtrent samme pris som er like bra.

Men denne er det ikke så mye blått lys på (egentlig ingen) slik som på mange andre og jeg ville ha noe som var forholdsvis diskret.



Måtte kjøpe en ramme for montering siden originalradioen er større.


Denne radioen har AUX for tilkopling av IPOD etc på baksiden. Laget en kort overgang fra minijack til 2 phonoplugger på fronten, så jeg kan plugge inn IPODen der. (Prøvde med minijack først, men fant ingen som passet på Biltema, og den jeg fant på Clas Ohlsson var ikke god. Disse phonopluggene er i alle fall solide).

Fant ut at radioen ikke ville få noe støtte i bakkant, så lage meg en støtteanordning av en trepinne.



Orket ikke å vente på å få tak i spesialovergang mellom standard europeisk bilradioplugg og Jeep sin proprietære, så mekket til noe selv ved hjelp av en standardledning fra Biltema.

Jeg måtte også "bypasse" den gamle effektfortserkeren. Denne ble forsynt av "høyttalerutgangene" på originalradioen, og jeg mekket til kopling mellom innpluggen fra radioen og utpluggen mot alle fire høyttalerne.




Bare å skru fast radioen, sette på alle deksler og nyte bedre kvalitet fra radio, IPOD og USB stick. Særlig sistnevnte virker veldig bra, har en 4Gbyte stick, g radioen viser grei navigering mellom filkataloger, artister etc.

Den nye radioen spiller høyere og renere enn den gamle Infinity effektforsterkeren.


Medlem 005

Utlogget Skywalker

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 471
  • Space cowboy
    • -Cherrox-
Sv: 85CJ's Mekkepalass
« Svar #14 på: On., 1,Oktober,2008,22,57 »
Du verden, det var jo en grei melding. Jeg trodde Infinity-forsterkeren leverte varene greit.

Har gått i de samme tankene selv. En 8GB USB-stick med slank fysisk formfaktor er langt mer attraktivt enn CD-veksleren (jeg har identisk stereo i min XJ). iPOD har jeg ikke så stort behov for, men AUX inn er kjekt. Greit å ha plass i sargen til Phono.

Hva har du valgt å gjøre med antenne? Radiomottaket i Chrysler-pakka stinker big time, så radioen skal ut. Jeg regner med at motordrive-antenne går samme veien.

Får du belysningen i head-unit til å følge dimmer på instrumentpanelet?
Jeep!

Hadde den vært til å slå på hadde det fulgt med hammer!
Ex-JEEP: '98 Cherokee/XJ 4.0 Ltd. (solgt oktober 2012)
JCN #741