Skrevet av Emne: Trenger litt hjelp  (Lest 3490 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget Buz

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 6
Trenger litt hjelp
« på: Sø.,19,November,2006,17,04 »
Hei, er ny her i forumet, men trenger litt hjelp av dere som er flinke mekkere.
 ???
Har en Grand Cherokee 95 mod med 5,2 lit. motor som rusler så fint så untatt når det er rått i været eller at det er litt på minussiden av gradestokken. Da starter og går den ok, men så snart man slipper gasspedalen går turtallet så langt ned at motoren stopper. Dette er et problem når man er i trafikken. Har lurt på hva som kan gjøre dette. Har prøvd meg med å ha kondensfjerner på tanken uten at det ble bedre.
Derfor - hvor skal jeg begynne å lete etter feil - eller hva kan det være????

Mvh
Buz ::)

PS.: Har jeg lagt innlegget i feil "avdeling eller"
« Siste redigering: Sø.,19,November,2006,17,07 av Buz »
Mvh
Buz :}

Utlogget A

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 9
Sv: Trenger litt hjelp
« Svar #1 på: Sø.,19,November,2006,18,58 »
Heisann!

Det kan ikke være pluggene eller noe da?

Utlogget Jeep

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1240
Sv: Trenger litt hjelp
« Svar #2 på: Sø.,19,November,2006,21,15 »
Det høres ut som om du har et fuktproblem i det elektriske.
For å ta det helt elementære. Hvis det ikke er gjort i det siste, skift plugger, pluggkabler, fordelerlokk og rotor. Et rent motorrom hjelper også i å hindre fukt å ha noe å "krype" i.
Hvis dette ikke hjelper, bruk en fuktighetsdrivende spray (5-56 eller WD-40). Åpne alle kontakter du finner og gi de en dusj.
Lykke til!
Tor Kløvstad
2001 WJ V8, Original
1994 YJ, Modifisert
Lokalkontakt Hedmark

Utlogget Buz

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 6
Sv: Trenger litt hjelp
« Svar #3 på: Ma.,20,November,2006,00,30 »
 ;)
Takker for tipset Tor.
Skal se på ssaken når det lysner av dag.

Mvh
Buz
Mvh
Buz :}

Utlogget Sætre

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 66
Sv: Trenger litt hjelp
« Svar #4 på: Ti.,21,November,2006,16,12 »
Jeg tror at IAC'en din ikke er helt i orden.
Plukk av TB og IAC, kjøp en boks med forgasserrens på en bensinstasjon og utstyr deg med en tannbørste.
Rens TB og gasspjeldene og IAC med børsten og forgasserensen.
Sjekk at tuppen til IAC kan trekkes inn og ut, den skal gå litt tregt, men skal ikke sitte fast.
Gjør den det, bør den byttes, eller du kan prøve å løse den med å spraye den med WD40.
Etter du er ferdig med rensen, må alt bevegelig smøres opp med WD40 ol, da forgasserensen gjør at alt blir tørt.
Stort sett alt som innebærer tomgangsproblemer på ZJ v8, som jeg har erfart, er relatert til IAC.
« Siste redigering: Ti.,21,November,2006,18,38 av Sætre »

Utlogget Buz

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 6
Sv: Trenger litt hjelp
« Svar #5 på: Ti.,21,November,2006,18,16 »
 ???
Takker for tipset, men jeg er ikke engang hobbymekker, helt grønn, så jeg trenger en innføring i hva IAC og TB betyr - kan du forklare - pls.
Mvh
Buz :}

Utlogget Sætre

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 66
Sv: Trenger litt hjelp
« Svar #6 på: Ti.,21,November,2006,19,37 »
Ok, da kan vi ta den enkle versjonen. Dette er en fin jobb for å lære litt om Jeepen din.

IAC er short for Idle Air Control, dette er en elektrisk motor som skyver en stang inn og ut av en kanal i TB'en, og med dette regulerer luftmengden som trengs for å holde et riktig tomgangsturtall.
IAC sitter på TB'en som er short for Throttle Body. TB har samme funksjonen som en forgasser, og sitter på samme sted. Ved å fjerne luftfilterslangen, der den går inn på motoren, vil du få full adgang til TB.

I den enkle versjonen fjerner vi ikke TB'en , men plukker kun av IAC.
Den finner du bak på TB'en, vendt inn mot torpedoveggen, med 3(tror jeg det var) ledninger i en kontakt. Plukk av kontakten, og skru løs IAC'en som sitter med to torx skruere. Da du har IAC'en løs, kan du se at den er en el motor med en stang og en soppformet tupp. Sjekk om tuppen er grodd igjen med olje og koks. Rengjør den som beskrevet i første innlegg, og sjekk om den sitter fast. Gjør den det, kan du prøve å løse den med WD40 og håndkraft....bruk litt tid og la WD'en virke. Sitter den helt fast, kan det hende du må bytte den ut, men som oftest går det greit.
« Siste redigering: Ti.,21,November,2006,20,14 av Sætre »

Utlogget Buz

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 6
Sv: Trenger litt hjelp
« Svar #7 på: Ti.,21,November,2006,21,16 »
 ;D
Takker og bukker!
Her har jeg noe å pusle med - håper jeg finner ut av problemet.
Hjertelig! :)
Mvh
Buz :}

Utlogget Geir

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 7
Sv: Trenger litt hjelp
« Svar #8 på: Ma., 4,Desember,2006,22,05 »
Hei

Dette problemet har jeg også hatt på min G.C. Etter å ha byttet overnevnte deler ble den som ny og problemet med at den "døde" i lavt turtall forsvant. Lykke til! ;)

Hilsen Geir
Geir

Utlogget Buz

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 6
Sv: Trenger litt hjelp
« Svar #9 på: To., 7,Desember,2006,19,40 »
Takker så mye for alle som hjalp til.
Det var IAC (som det så vakkert heter) som var "koksa", men med de fine trix så går nå kjærra som om den var ny.
Atter en gang -STOR takk!! :D ;D 8)

Avslutter denne "strengen".
Mvh
Buz :}