Ok, da kan vi ta den enkle versjonen. Dette er en fin jobb for å lære litt om Jeepen din.
IAC er short for Idle Air Control, dette er en elektrisk motor som skyver en stang inn og ut av en kanal i TB'en, og med dette regulerer luftmengden som trengs for å holde et riktig tomgangsturtall.
IAC sitter på TB'en som er short for Throttle Body. TB har samme funksjonen som en forgasser, og sitter på samme sted. Ved å fjerne luftfilterslangen, der den går inn på motoren, vil du få full adgang til TB.
I den enkle versjonen fjerner vi ikke TB'en , men plukker kun av IAC.
Den finner du bak på TB'en, vendt inn mot torpedoveggen, med 3(tror jeg det var) ledninger i en kontakt. Plukk av kontakten, og skru løs IAC'en som sitter med to torx skruere. Da du har IAC'en løs, kan du se at den er en el motor med en stang og en soppformet tupp. Sjekk om tuppen er grodd igjen med olje og koks. Rengjør den som beskrevet i første innlegg, og sjekk om den sitter fast. Gjør den det, kan du prøve å løse den med WD40 og håndkraft....bruk litt tid og la WD'en virke. Sitter den helt fast, kan det hende du må bytte den ut, men som oftest går det greit.