Skrevet av Emne: Heving av XJ. Trenger Tips!  (Lest 3534 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget khronohs

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 5
Heving av XJ. Trenger Tips!
« på: Ma.,31,Mars,2008,04,10 »
Har en '94 xj 4L som jeg gjerne vil "bruke" litt!  ;)
Bilen er i daglig "normalt" bruk, men jeg vil gjerne heve den ettersom jeg er mye i skog og utmark med bikkjene og møter på endel "røffe" veier. Skal ikke legge skjul på at jeg er stor fan av offroading ellers også da, hehehe...  ;D

Lurer på hvor høyt jeg kan heve bilen uten alt for omfattende jobb, og også beholde "asfalt-egenskapene" nogenlunde?  Ser for meg rundt 4"-6" heving... Ønsker meg dekkdim. opp til 33"!? Har liten om så ingen erfaring med dette fra før av, men vil gjerne bli en del av 4x4-verdenen, og har veldig lyst til å bygge bilen så den passer i begge verdener! Har funnet masse nyttig info på "go-jeep"-sidene, men trenger hjelp med valg av heve-høyde!!! Evt. også valg av dekkdim.!?!

Vil gjerne prøve meg på lokale offroad-baner etterhvert også!  8)

Noen som har noen forslag/tips?  ???

Har planer om mye mer enn heving også, som f.eks. skikkelig fanger med vinsj, rock-sliders, tak-rack m/ekstralys, ny lakk osv.... The works!  ::)
#keep on 'wheelin'!!!#   c",)

Utlogget Fighter

  • JCN - Styre
  • Get a life!!
  • ****
  • Innlegg: 1529
  • En SUVeren Jeep.
Sv: Heving av XJ. Trenger Tips!
« Svar #1 på: Ma.,31,Mars,2008,21,30 »
Sitat
Ser for meg rundt 4"-6" heving... Ønsker meg dekkdim. opp til 33"!?
Heisann. Ikke det at jeg har noe særlig peiling på heving og dekkdim., men med det du fremmer av ønsker her kan du nok glemme at asfaltegenskapene er i behold. Så pass vet jeg. Du skal vel ikke noe særlig høyere enn 2" og ha større dekk enn 31" før det begynner å skrante på kjøreegenskapene på vei. Jeg vet at det finnes et hevesett som heter OLD MAN EMU med 2" heving, som du får godkjenningspapirer med. Ellers er det andre som må på banen mht. "ekstrem" utskeielse av 4X4 styling.  :) Har du søkt på forumet?
Mvh. Åge.
Åge Færestrand
Formann JCN
Lokalkontakt for Bergen
Mobil. 41306030
Grand Cherokee limited, 1995- 5,2-V8

Utlogget Skywalker

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 471
  • Space cowboy
    • -Cherrox-
Sv: Heving av XJ. Trenger Tips!
« Svar #2 på: Ma.,31,Mars,2008,22,54 »
Erstatningsfjærer med TÜV til XJ som muliggjør godkjent bil etterpå:

Old Man Emu (OME) = 2.5" = ca +60mn

Trailmaster 75 = +75mm = 3"

Trailmaster 115 = +115mm = 4.5"

4x4-Supply har OME, BGNor har både OME og Trailmaster.

2.5" - 3" klarer 30" og 31" hjul. XJ'en er fremdeles fullt anvendelig til hverdags.

4.5" klarer 33" hjul med kutting i hjulbuer (Bushwacker cut-outs ser bra ut). Du har delvis passert "point of no return", XJ'en begynner å bli en rendyrket offroad-bil og hverdagsaspektet forsvinner litt.

Ulempen med store hjul på XJ er nødvendig heving. CJ, YJ og TJ har en fordel i muligheten til Bodylift (BL) og mer moderat heving for å få på store hjul. De får bedre tyngdepunktsplassering enn XJ, men også mindre bagasjeplass.

Min XJ med OME 2.5" og 225/75R15 hjul:
http://www.jeepclubnorway.no/smf/index.php/topic,2466.0.html
Jeep!

Hadde den vært til å slå på hadde det fulgt med hammer!
Ex-JEEP: '98 Cherokee/XJ 4.0 Ltd. (solgt oktober 2012)
JCN #741

Utlogget Fighter

  • JCN - Styre
  • Get a life!!
  • ****
  • Innlegg: 1529
  • En SUVeren Jeep.
Sv: Heving av XJ. Trenger Tips!
« Svar #3 på: Ma.,31,Mars,2008,23,37 »
Det var det jeg visste, at det var noen som har peiling.  ;D
Åge Færestrand
Formann JCN
Lokalkontakt for Bergen
Mobil. 41306030
Grand Cherokee limited, 1995- 5,2-V8

Utlogget sivrt

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1004
Sv: Heving av XJ. Trenger Tips!
« Svar #4 på: Ti., 1,April,2008,07,30 »
Det som også vil spille inn når du går over 4" heving er styring, vibrasjoner og større belastning på akslene.

Du vil kunne få noe som kalles bumpsteer. Mellomakselen bakover bør byttes over 4" da vinklene på kryssene blir større og vibrasjoner vil oppstå, dette kan fikses med et SYE kit og ny mellomaksel. Koster ca 10000,-. Kryss, stikkaksler og sol/planethjul i akslene vil også få større belastning ved bruk av 33" hjul og større og har lettere for å ryke.

For å si det enkelt, 3" heving er nok det mest fornuftige hvis du bare bruker bilen din på skogsturer. Over det blir jeepen som nevnt over her mer hardcore og mindre asfaltvennlig.

Selv synes jeg ikke min XJ er dårlig på asfalt og hadde ikke gjort noe av å kjøre 30-50 mil for å komme på et treff f.eks. Men det begynner å bli store kostnader for å holde den god på veien i tillegg til at den skal funke i terrenget.

Ta en titt på garasjen min på Pirate4x4.no så ser du hva du kan gjøre med en XJ på 33" i terrenget og spør deg selv om det er noe sånt du er ute etter.. Garasjen finner du her : http://pirate4x4.no/forum/showthread.php?t=6459
`00 WJ 4,7 V8, 3" og 32" A/T - "Åtteren"
`98 XJ 4.0 HO, 7" og 35" X-Terrain.

Utlogget khronohs

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 5
Sv: Heving av XJ. Trenger Tips!
« Svar #5 på: Ti., 1,April,2008,18,31 »
Takker for svar folkens!
Javisst er det folk med peiling her; er jo derfor jeg spør!  ;)

XJ'n til Skywalker ser litt spe ut iforhold til det jeg ser for meg. 2-dørs'n til sivrt er omtrent blinkskudd, men her er det snakk om 5,5" heving og 33" såler etter hva jeg kan skjønne av siden?

Det står også øverst, før bildene, at det er snakk om 3" hev. på 32"??? Fostår jeg riktig her? Men dette er ikke på bildene? Er det isåfall noe buekutting med i arbeidet der?

Joda folkens, jeg er fullstendig inneforstått med at jo mer jeg hever jo dårligere blir veiegenskapene... Jeg ofrer gjerne litt veiegenskaper mot bedre fremkomlighet! Jeg kjøpte jo ikke Jeep fordi jeg er interessert i streetraceing/gatebil! Hehe...  :P
Om jeg trygt kan følge 100km/t på E6, så går det fort nok! Da kan overskytende egenskaper brukes på terrenget, slik jeg ser det! Med veistandaren i Norge må man jo nesten ha en offroader bare man skal på butikken uansett så...  ::)
#keep on 'wheelin'!!!#   c",)

Utlogget sivrt

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1004
Sv: Heving av XJ. Trenger Tips!
« Svar #6 på: Ti., 1,April,2008,18,56 »
Takk for det du..

Det er 115mm/4,5" heving og 33" hjul på min tudor. Men Trailmaster settet hever ofte mer enn det lover. Mitt gav 5,5". Det eneste jeg har gjort er å montere en 1" spacer over fremfjørene for å kompensere for vekten av Warn fangeren og vinsjen.

Skal du ha 32" på f.eks et 75mm/3" Trailmaster bør du nok skjære noe i hjulbuene ja..
`00 WJ 4,7 V8, 3" og 32" A/T - "Åtteren"
`98 XJ 4.0 HO, 7" og 35" X-Terrain.

Utlogget Skywalker

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 471
  • Space cowboy
    • -Cherrox-
Sv: Heving av XJ. Trenger Tips!
« Svar #7 på: On., 2,April,2008,10,30 »
...XJ'n til Skywalker ser litt spe ut iforhold til det jeg ser for meg...

"Pyseheving" sa Henning (Mastermedic) om OME 2.5 da han bygget opp "Ulven" som Morten (Sivrt) har nå med Trailmaster 115. Fordelen med OME 2.5 og Trailmaster 75 er at hverdagsaspektet er beholdt. I tillegg så duger det overraskende bra, for en XJ er vel det omtrent i nivået "fornøydklassen". Pris er også overkommelig. Ferdig rigget på ny fjæring, vibrasjonsfri og klar til bruk uten nye store hjul kommer vel Trailmaster 115 på ca. 25.000,- med det som behøves hvis du vil ha det levert med TÜV papirer og godkjennbart hos Biltilsynet. 33" hjul og felg kommer kanskje på et sted mellom 10.000,- og 25.000,- litt avhengig av om du finner noe bra brukt eller må handle alt nytt. 33" hjul kan det hende du får godkjent på en fin dag. I utgangspunktet er vel også godkjenning av 31" et marginalt nåløye på en dag der solskinn til frokost nok er en fordel.

Kort og godt: XJ er ikke en helt optimal bil for storbyggprosjekt man ønsker å beholde skiltene på. Men med litt innsats, en sterk vilje og et romslig budsjett kan det bli mye moro av det.

Fordelen din ved at noen er happy i fornøydklassen: Du vil alltid være større enn oss.

Fordelen vår ved at noen bygger større og værre: Dere kan redde oss når vi sitter fast.

Det kjedelige ved å bygge på XJ: Det vil alltid være noen som er større enn deg (men kun dersom "STOR" er et kriterie).

Det morsomme ved å bygge på XJ: Det er en utrolig anvendelig bil som har veldig sexy, firkantet karosseri (så var det sagt).
Jeep!

Hadde den vært til å slå på hadde det fulgt med hammer!
Ex-JEEP: '98 Cherokee/XJ 4.0 Ltd. (solgt oktober 2012)
JCN #741

Utlogget khronohs

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 5
Sv: Heving av XJ. Trenger Tips!
« Svar #8 på: On., 2,April,2008,17,53 »
Her kommer det mye bra info ja! Takk skal dere ha karer!
Mye av dette har jeg jo allerede tenkt meg til, men det er jo alltids kjekt å høre fra mer erfarne folk hva de syns og mener om ting! ;D

Enig i fordeler og ulemper der ja! Lurer litt på nå om jeg skal satse på 3" hev. til å begynne med og nyttegjøre meg av den morroa jeg får av det så lenge det går (regner med at jeg blir mer grådig etterhvert uansett, for det har jeg en tendens til, hehe... ::))!

Siden budsjettet for øyeblikket bør være minimalt, så er nok det lurt!? Men merkelig nok pleier bilen å komme foran det aller meste hva gjelder prioriteringer, det regner jeg med det er flere her som kjenner til!? Hehehe...  ;)

Valgte forresten XJ fordi jeg nesten daglig ser ombygde YJ'er og TJ'er her omkring, så jeg ville være litt anderledes, pluss at det er en mer bruksvennlig bil til daglig... Og ja, det er noe ved karosseriet på XJ'n, mer enn noen annen bil,  som har virket tiltrekkende på meg siden jeg herjet rundt i sandkassa som barn! I høst ble jeg ENDELIG eier av en!!!  ;D ;D ;D
Er vel også derfor jeg vil få brukt den skikkelig, og at den skal se best mulig ut!  ;)

I slike tilfeller er det som coop sier: Godt vi har hverandre! Hehehe...
Takk igjen folkens!
#keep on 'wheelin'!!!#   c",)

Utlogget crazym

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 62
Re: Heving av XJ. Trenger Tips!
« Svar #9 på: On.,29,Desember,2010,00,59 »
Jeg har 1.5" heving på min XJ.. Sjakkler bak på bladfjærene og sånn spacer på "hevefjærer" fremme. Totalt 1.5"

Noen som vet hva max størrelse på hjul jeg kan putte på?

Utlogget Madbutcher

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 498
Re: Heving av XJ. Trenger Tips!
« Svar #10 på: On.,29,Desember,2010,17,01 »
Jeg har 1.5" heving på min XJ.. Sjakkler bak på bladfjærene og sånn spacer på "hevefjærer" fremme. Totalt 1.5"

Noen som vet hva max størrelse på hjul jeg kan putte på?
30x9,5 vil bli flott

31x10,5 går vel også.. må muligens kappe litt da :)


1990
2 door XJ 4.0l
32x11,5 kumho road venture kl71 

I got your Jeep thing...now it hurts when I pee...

http://pirate4x4.no/forum/showthread.php?t=23833

Utlogget crazym

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 62
Re: Heving av XJ. Trenger Tips!
« Svar #11 på: To.,30,Desember,2010,21,14 »
Jeg har 1.5" heving på min XJ.. Sjakkler bak på bladfjærene og sånn spacer på "hevefjærer" fremme. Totalt 1.5"

Noen som vet hva max størrelse på hjul jeg kan putte på?
30x9,5 vil bli flott

31x10,5 går vel også.. må muligens kappe litt da :)

Hvordan er det med felger? Kan jeg sette på 30x9.5 dekk rett på standard lettmetall felgene jeg har sommerdekk på nå? Dekkene som står der har dim: 225/70/15

Utlogget Mussa

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 188
  • 95" XJ 4.0L HO Limited
Re: Heving av XJ. Trenger Tips!
« Svar #12 på: To.,30,Desember,2010,21,20 »
30x9,5x15 er vel omtrent det samme som 235/75-15, går rett på orginale felger.. :) Synes 235/75-15 er en harmonisk dimensjon på en ikke hevet, eller lett hevet XJ.. :)
1995 XJ 4.0HO Limited
1990 Mazda Miata MuSsA Edition

Utlogget crazym

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 62
Re: Heving av XJ. Trenger Tips!
« Svar #13 på: To.,30,Desember,2010,21,40 »
Takker :)

Hvordan er det med 31x10.5 disse går også på orginal felger?

Utlogget xjrebel

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 673
  • 91 cherokee 4.0 H.O,98 cherokee 2.5 TD,81 CJ-7 4.2
Re: Heving av XJ. Trenger Tips!
« Svar #14 på: To.,30,Desember,2010,22,21 »
Du får et problem med at dekket subber i nedre kontrollarm ved fullt rattutslag,men det løser du ved å shimse endestopperene med et par stoppskiver.Bilen blir merkbart tregere med store dekk som igjen gir økt forbruk.Men bytt til felger som bygger litt mer utover så ser det bedre ut og prøv 31",men jeg synes du bør på 2.5" for at det skal se riktig ut,helst 3" heving.Ellers så funker det med 30" på original felg med shimsing..
Hvorfor sitte inne,når alt håp er ute?