Om du går i tankene på å skaffe deg en Jeephenger, kan det være fint å vite litt om de ulike hengerene som finnes. Det er laget flere forskellige modeller av hengeren. Her får du en kort innføring i de ulike modellene. Dette kan være til hjelp om du ønsker å finne ut hvilken type henger du allerede har, eller hva du bør se etter om du ønsker å kjøpe en. Vet du egentlig forskjellen på MBT, T3, BT-3C, M100, M416 og M416B1? Og hva er Polynorm???
Noen vil kanskje si at det er samme hva den heter, den ser flott ut bak jeepen i allefall. Og det er kanskje riktig. Men det du bør være klar over om du ønsker å kjøpe en henger, er at noen modeller er mere ettertraktet enn andre. Noen av modellene er så ettertraktet at samlere leter over hele verden for å finne den modellen som tilhører sin Jeep. To nesten like hengere har høyst ulik pris. Denne tråden er ment som en liten innføring i Jeephengerens verden.
De eldste hengerene ble produsert under 2. verdens krig og var tilpasset Jeep modellene som ble produsert den gangen. (Willys MB, Ford GPW og GPA) Det var som kjent en anbudskonkuranse om å levere Jeep til amerikanske myndigheter. Willys og Ford fikk produsere Jeep. Bantam var det firmaet som tapte (enda det egentlig var de som hadde den Jeep modellen forsvaret likte best). Amerikanske forsvarsdepartementet hadde ikke tro på at en liten fabrikk som Bantam var i stand til å klare å produsere nok jeeper til å dekke deres behov.
Bantam fikk derimot en stor kontrakt på å produsere hengere til disse modellene. Denne modellen fikk navnet Bantam T3.
Dette er den første modellen og kjennetegnes best ved at den har runde skjermer over hjulene. Den har samme dekk dimmensjon som jeepene fra denne tidsepoken 6.00-16. 6 volt anlegg.
Her er en Willys MB med en Bantam T3 henger:
Så kom Korea krigen, Jeep fikk nye kontrakter, dette førte frem til Jeep modellen M-38 og senere M-38A1.
Amerikanske forsvaret ønsket da flere av denne hengeren når de inngikk nye kontrakter med Jeep om leveranse av modellene M38 og M38 A1. Denne modellen er lik men, har et håndtak utvendig i hvert hjørne av lastekassa. Denne modellen fikk navnet M 100.
M 100 kjenne tegnes lettest ved at den har runde skjermer, utvendig håndtak i hvert hjørne og to dreneringsplugger i planet. Andre lys og 12/24 volt anlegg.
Så kom Vietnam krigen, og ny krig betyr nye kontrakter for Jeep...
Modellene M151, M151A1 og M151A2 osv... ble også bestilt med henger.
Denne Jeep modellen har kantete hjulbuer bak og større hjul. Derfor fikk hengerene i denne serien også dette.
Denne hengeren fikk navnet M416.
Denne modellen kjennetegnes lettest ved at den har kantette skjermer og større hjul 7.00-16. Også denne har utvendige håndtak og to dreneringshull i planet.
(Modellen på det nederste bildet er en M416B1 fordi den har Jerrykanne fester på begge sider)
Disse hengerene kom både med og uten påløpsbrems.
Hoved modellene er altså Bantam T3, M100 og M416.
Av disse modellene er det T3 som er mest etterspurt og dyrest, mens M 416 er lettest å få tak i. M100 er den skjeldeneste, men det går å få tak i disse. Av disse modellene finnes det undergrupper igjen. Bantam hadde problemer med produksjonen og flere små vognfabrikker hjalp til med produksjonen. Disse har små forskjeller og fikk navnene fra T1 til T7 avhengig av produsent. Noen av disse kan også finnes i Norge.
Siden Bantam klarte ikke å levere nok hengere. Produserte også Willys denne hengeren i stor skala, den fikk navnet Willys MB.T.
(Denne hengeren har noen små avvik fra Bantam T3. Willys sine modeller har en dreneringsplugg i front og støttebeinet kan låses i midtposisjon for å avlaste hengerens vekt i dyp søle) Disse modellene er også ettertraktet.
Finner du denne id plata på hengeren din har du gjort et kupp!! Den forteller at hengeren er en T1 modell.
En annen ting, er at her i Norge solgte forsvaret ut de siste jeepene sine på midten av 80 tallet. De valgte derimot å beholde hengerene. Disse ønsket forsvaret å bruke videre etter Volvo Felt, Land Rover og senere Gelenderwagen. Det fantes ingen hengere å oppdrive i Norge på 80 og 90 tallet. Det førte til at mange i HMK miljøet i Norge importerte M416 hengere fra det danske forsvaret, og fra andre steder i Europa, som solgte disse hengerene på denne tiden. Mange valgte å bygge om disse hengerene til runde skjermer, for at de skulle ligne på Bantam T3. Disse ble da like som M100, men detaljer i understellet vil raskt avsløre dette. Noe som er greit å vite, om du går med tanker om å kjøpe henger i Norge.
Detalje forskjellene fra modell til modell, blir for omfattende å skrive om, og er for spesielt interesete.
Noe som ikke er like kjent er at disse hengerene er amfibie. Her er bilde av en svømmende GPA med en Bantam T3 på slep:
Og er er en konkuranse fra et Jeep treff i USA:
Etter 2. verdenskrig ble det også laget en sivil variant. Fra 1946 til midten av 50 tallet ble denne markedsført sammen med Jeep modellene CJ-2,3,5 og 6. Disse modellen er ikke veldig vanlig og har høy pris. Den ble fikk navnet Bantam T3-C (C for civilian)
Denne modellen er lik T3, men har sivile baklys og har baklem som kan åpnes.
Denne modellen har også kulekobling istedenfor øye.
(Bildet viser forøverig en CJ2 med orginalt kraftuttak)
Det ble på 50 og 60 tallet produsert for det tyske, franske og sveitsiske forsvaret en rekke kopier. Disse ble laget av flere ulike produsenter. Felles er at de hadde Bantam sin model T3 som forbilde. Disse kopiene hadde ulike løsninger med lys og bremser. Her er bilde av flere ulike kopier:
Det er disse som ofte kalles Polynorm. Det er mange ulike produsenter av disse hengerene og det vanskelig å spore produsenten.
Og vist er det tøft med Jeep og henger
(Som du nå ser, hengeren er en M416)
Denne har påløpsbrems orginalt.
Jeep med kantet bakskjerm kler henger med kantet skjerm, Jeep med runde former kler henger med runde skjermer
Dette var bare en overfladisk presentasjon men vil hjelpe deg å se forskjell på de ulike modellene.
Håper dette var av interesse for de som har henger eller vurderer å kjøpe en.