Skrevet av Emne: Godkjent ombygging YJ  (Lest 4882 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget toreb

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 16
Godkjent ombygging YJ
« på: On.,15,November,2006,23,19 »
Ser at andre legger ut slike gladnyheter derfor vil jeg også dele mine erfaringer med andre, kanskje det kan være med å motivere andre både til ombygging og godkjenning.

Har nylig fått BT's velsignelse for godkjenning av min YJ med 33x12,5x15 på felg 8x15 og 2,5" hevesett.

Jeg var selv ganske grønn på hva som måtte til for et par år siden så derfor legger jeg ut mine erfaringer her for andre som kanskje er i samme løype.

Av dokumentasjon trenger du:

1) Anbefaling fra Amcar.
Det er mulig det kan gjøres på andre måter men jeg tror det er en forutsetning for godkjenning er at en eller annen instans går god for at heving og hjulstørrelse kan aksepteres på bilen (i forhold til bremser osv.). Jeg har ikke hørt at importør gir slike anbefalinger derfor er Amcar den som kan gjøre dette på bilene våre, og de har opparbeidet seg en viss tyngde hos myndighetene. Et medlemskap er selvfølgelig en forutsetning og en email eller brev til Amcar med chassisnummer på bilen din, detaljert beskrivelse av hva du skal gjøre osv. sendes.

2) TÜV sertifikat på hevesett.
En annen forutsetning for å få en godkjenning er at hevesettet har en dokumentert godkjenning (sertifisert for bruk på bilen). Såvidt jeg vet er det TÜV sertifikat som gjelder.

3) En bekreftelse på at hevesettet er montert riktig må gjøres av et godkjent verksted.
(Takk til Arctic Trucks...!)

4) Dokumentasjon på forstillingskontroll.
(igjen takk til Arctic Trucks...!)

5) Speedometer justering.
Jeg hadde ingen annen bekreftelse på at dette var gjort enn at jeg hadde kvittering på kjøp av speedometer pinion. En tabell som viser antall tenner som pinion'en skal ha i forhold til utveksling i aksler sett mot dekkdimensjon kan være lurt å skrive ut.
 
6) I tillegg sendte jeg en email til BT hvor jeg la fram hva jeg hadde tenkt å gjøre inkludert kopier av Amcar og TÜV dokumentasjon. Jeg tror ikke dette er viktig å gjøre men når jeg fikk svar om at dokumentasjonen min så riktig ut hadde jeg et dokument ekstra "i ermet" når jeg skulle vise bilen.
Dette tror jeg faktisk veide litt ekstra siden jeg viste på en stasjon som ikke hadde godkjent noe liknende tidligere. Resultatet var  at de var usikre og ikke ville godkjenne før de hadde sjekket dette opp dagen etter med BT Drammen, som jo gjør dette stadig.

Nå venter vi bare på snøen....

Utlogget Hansen

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 58
Sv: Godkjent ombygging YJ
« Svar #1 på: On.,15,November,2006,23,36 »
Øhhh...trodde at 2,5 tomms heving bare godkjente 31" hjul.
Hvilket hevesett gikk du for? og hvorfor.
74 Corvette cab

Utlogget toreb

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 16
Sv: Godkjent ombygging YJ
« Svar #2 på: On.,15,November,2006,23,56 »
Jeg gikk for ProComp settet, som med en gang løftet bilen nærmere 10 cm enn de 6,5. Gamlefjærene var vel gode å signe...

Ehhh, men ja, det er i minste laget for å unngå subbing (jobber med saken...), men jeg fikk ikke spørsmål om det og tenkte som så at jeg godkjenner det som allerede var på plass. Så får resten komme senere.

Utlogget wrangler

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1283
Sv: Godkjent ombygging YJ
« Svar #3 på: To.,16,November,2006,14,57 »
Øhhh...trodde at 2,5 tomms heving bare godkjente 31" hjul.
Hvilket hevesett gikk du for? og hvorfor.

Amcar skriver en anbefaling på 2,5" og 33" så det er ikke noe problem.
Fordelen med Procomp er at du også får TÜV på BL.

Wrangler 1995
godkjent med Chevrolet 350 5,7L, OME 2,5" og 33 x 12.5 x15 på 10" felg.
Jeep CJ-7 1986 under ombygging - AMC 360

Utlogget wrangler

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1283
Sv: Godkjent ombygging YJ
« Svar #4 på: To.,16,November,2006,15,13 »
Grattis med godkjent bil  :)
Kan jo også foreslå for deg Tore, som andre som har fått bilene sine
godkjent, at det er hyggelig om Amcar og Stein Moe får
en tilbakemelding.
Som han sa til meg: vi vet jo sjeldent hvordan
det går med de bilene vi anbefaler, så det er veldig hyggelig med positive tilbakemeldinger.



Wrangler 1995
godkjent med Chevrolet 350 5,7L, OME 2,5" og 33 x 12.5 x15 på 10" felg.
Jeep CJ-7 1986 under ombygging - AMC 360

Utlogget simon

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1265
Sv: Godkjent ombygging YJ
« Svar #5 på: To.,16,November,2006,16,48 »
Amcar skriver en anbefaling på 2,5" og 33" så det er ikke noe problem.

Hm, det er ikke noen automatikk i det desverre....


« Siste redigering: Sø.,19,November,2006,18,31 av wrangler »
Rød, grønn og gul Jeep. (YJ, kriger og spissnese)

Utlogget Hansen

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 58
Sv: Godkjent ombygging YJ
« Svar #6 på: To.,16,November,2006,23,41 »
Må ringe amcar å høre. Trodde at jeg måtte ha 4" fjærløft for å få godkjent 33"
For hvis jeg skal ha 4" så måtte jeg ha montert sye-kit + ny mellomaksel bak, og mest sansynlig forran å.
Men "Wrangler" har ikke du 2,5" fjærløft og 2" bodylift? måtte du ha det for å få godkjent 33"?
74 Corvette cab

Utlogget CJ-7

  • Administrator
  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1412
  • Jeep CJ-7
    • Red Rock
Sv: Godkjent ombygging YJ
« Svar #7 på: Fr.,17,November,2006,15,24 »
Må ringe amcar å høre. Trodde at jeg måtte ha 4" fjærløft for å få godkjent 33"
Angående godkjenning og dekk strl så har ikke heve/fjærsett i xx" noe med hverandre og gjøre.
Klart, jo større hjul du ønsker jo mer plass kreves og da må sef hevesett/bl økes i strl.
Men i ditt tilfelle no problem med 33" på 2,5" fjærsett. For og utnytte full flex, kan 2" bl gjøre susen.
Petter
Clutcher`n. GPW 1943
CJ-7 AMC 360, 35" ARB f&b. 1984

JK Wrangler Rubicon 2009

Jeep Garasjen

Utlogget toreb

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 16
Sv: Godkjent ombygging YJ
« Svar #8 på: Fr.,17,November,2006,20,49 »
Som jeg forstår at Petter sier, dette er veldig mye opp til deg selv.
Amcar er selvfølgelig forpliktet til å si at krav til tilstrekkelig skjerming og plass nok er oppfylt (og det er jo viktig for deg som bruker av bilen også) men det finnes ingen "lovbestemt" tabell som sier hva som passer sammen.

Om du har plass nok avhenger også bl.a. av hvilket hevesett du velger, noen løfter kanskje litt mer enn andre og hvilke dekk du velger (i noe grad kan det faktisk variere på diameter selv om det er 33"). Jeg valgte ProComp sitt sett fordi det visstnok skal løfte litt mer enn OME settet. Det er også litt stivere, noe som er bra langs veien men ikke nødvendigvis i terrenget (vanskelig å få både i pose og sekk..).
Så til Hansen, hvis du ikke har en fin stim laks i lomma som kan brukes på SYE kit ++ kan jeg trygt anbefale et sett på 2.5". Som det har blitt sagt her, kjøper du ProComp får du også TUV dokumentasjon på 2 og 3" BL som kan settes på etterpå for å ta evt. subbing.

Sitat
Kan jo også foreslå for deg Tore, som andre som har fått bilene sine
godkjent, at det er hyggelig om Amcar og Stein Moe får
en tilbakemelding.
Som han sa til meg: vi vet jo sjeldent hvordan
det går med de bilene vi anbefaler, så det er veldig hyggelig med positive tilbakemeldinger.

Har tatt deg på ordet Kathrine og sendt en mail til Stein Moe og Amcar. Hvis ikke de hadde gjort denne typen anbefalinger tror jeg det hadde vært betydelig mer vanskelig å få godkjent bilene våre. Hipp, hipp....

Utlogget Stein-K

  • Administrator
  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 2511
  • TJ med V8
    • Garasjen min hos JCN
Sv: Godkjent ombygging YJ
« Svar #9 på: Fr.,17,November,2006,21,11 »
Sitat
Angående godkjenning og dekk strl så har ikke heve/fjærsett i xx" noe med hverandre og gjøre.
Klart, jo større hjul du ønsker jo mer plass kreves og da må sef hevesett/bl økes i strl.
Men i ditt tilfelle no problem med 33" på 2,5" fjærsett. For og utnytte full flex, kan 2" bl gjøre susen.

Jo, på en måte så har det det! I ProComp settene ( 2" og 4" ) så står det hva settet er testet for og det er 33". Så utover 33" så er ikke settet testet. Min kontrollør nevnte dette dengang, men syntes det var forsvarlig uten å tenke på det med 36". I og med at Amcar også mente det, så så han ingen grunn til å nekte dette, da alle andre hensyn var tatt til etteretning.

Men som du sier, så uansett hvor stort fjærhevesett du monterer ( litt avhengig av hjul str, 4" og 31" subber ikke! Men 4" og 33" subber! ), så vil det kunne subbe hvis du ikke tar hensyn til enten BL eller bump stops. Jeg kjører 36" på 4+2" heving og måtte forlenge bumpstopene 1 1/4" for ikke å subbe.
Min garasje

Webredaksjon JCN
Kjør hardt, kjør stil! Karosseriet er en slitedel!!!

Utlogget wrangler

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1283
Sv: Godkjent ombygging YJ
« Svar #10 på: Sø.,19,November,2006,18,35 »
...jeg fikk ikke noe problemer med å få det skrevet i mine anbefalingspapirer i hvertfall Simon,
og der står det en generell beskrivelse av  " YJ 87-95" så da skjønner ikke jeg hva du egentlig mener...?

Kathrine
Wrangler 1995
godkjent med Chevrolet 350 5,7L, OME 2,5" og 33 x 12.5 x15 på 10" felg.
Jeep CJ-7 1986 under ombygging - AMC 360

Utlogget simon

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1265
Sv: Godkjent ombygging YJ
« Svar #11 på: Ma.,20,November,2006,17,15 »
Jeg mener at det IKKE er noen automatikk i at BT godtar Amcars anbefaling.   

Vår felles venn Stein Moe skriver ut slike anbefalinger til medlemmer, ja.  Det er ikke noe problem. 
Rød, grønn og gul Jeep. (YJ, kriger og spissnese)

Utlogget wrangler

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1283
Sv: Godkjent ombygging YJ
« Svar #12 på: Ma.,20,November,2006,19,42 »
det er jo helt på trynet!
Wrangler 1995
godkjent med Chevrolet 350 5,7L, OME 2,5" og 33 x 12.5 x15 på 10" felg.
Jeep CJ-7 1986 under ombygging - AMC 360