Skrevet av Emne: Til dere som har prøvd litt forskjellige dekk og utvekslinger  (Lest 6536 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget LesPaul

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 206
  • 2000 mod TJ
Hvordan er draget i en bil med 33" og 4.88 dreving, i forhold til 31" og original dreving?

Og siden jeg kommer til å ta dette dragvis, hvordan er det å kjøre med 31" og 4.88? Blir det overdrevent mye giring?
70% of the earth of the earth, is covered by water. The rest is covered by Jeep.

Utlogget Stein-K

  • Administrator
  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 2511
  • TJ med V8
    • Garasjen min hos JCN
Sv: Til dere som har prøvd litt forskjellige dekk og utvekslinger
« Svar #1 på: Ma.,18,Februar,2008,23,07 »
33" og 4.88 er nesten som orginalt. Fungerer meget bra.

31" og 4.88 = høyt turtall og mere bensin, men "kjapp" og sterk bil!!
Min garasje

Webredaksjon JCN
Kjør hardt, kjør stil! Karosseriet er en slitedel!!!

Utlogget sandviper

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1161
Sv: Til dere som har prøvd litt forskjellige dekk og utvekslinger
« Svar #2 på: Ti.,19,Februar,2008,07,31 »
Jeg kjører 4.88 og 33" nå og er veldig fornøyd. Bra drag på alle gir, forbikjøringer funker ok og ca 2000 rpm i 80. Verd hver krone men nå kjørte jeg 3.07 og 33" før jeg byttet :P.

2.5 liter men 5 trinns manuell kasse.
Willys Pickup 54 L6-226 soon to be HO powered

Utlogget Tom-G

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 384
Sv: Til dere som har prøvd litt forskjellige dekk og utvekslinger
« Svar #3 på: Ti.,19,Februar,2008,10,34 »
Kan bare føye meg inn i rekken, jeg kjørte med 31" og 3,73 i starten og skiftet til 4,88 og 33", bilen går bedre nå både on og offroad.
Bilen drar nå på 5`te  med 33 mud, går sakte nok på 1`ste lav og bensinforbruket er som før.
Jeg ville definitivt byttet utvekslingene først og skiftet til 33" senere hvis du skal ta det i 2 omganger, synes 2,5 litern blir en skikkelig latsekk med 33 og 3,73.
« Siste redigering: Ti.,19,Februar,2008,11,51 av Tom-G »
96`XJ 4.0L Sport Man. 2d.
97`ZJ 2,5 TDI Laredo
95`ZJ 4,0L Limited
Medlemsnr. 402
Ex: YJ, TJ, XJ td, 2 x ZJ og WJ 4.7HO

Utlogget Hope

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 21
Sv: Til dere som har prøvd litt forskjellige dekk og utvekslinger
« Svar #4 på: Ti.,19,Februar,2008,16,01 »
Kjører med 31" på vinteren og 4.88 utveksling. det går ypperlig, men selfølgelig høyt turtall når du nærmer deg 100.

Har faktisk mindre drifstofforbruk på 31" discover vinterdekk enn på 33" G MTR, grunnet flittig bruk av femte gir og sikker mye mindre rullemotstand. Har aldri prøvd original bil, men syntes iallfall bilen er helt ok å kjøre. Bare husk at du må ha 44 tenner på speedometer drevet med 31" hjul.
sørlandet

Utlogget kjetil

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 738
Sv: Til dere som har prøvd litt forskjellige dekk og utvekslinger
« Svar #5 på: Ma.,25,Februar,2008,07,34 »
Er det 2,5 liter du har?

Hvis det er 4,0 så kommer den til å dø av skrekk hvis du setter i 4.88. Men på en 2,5 er det sikkert greit.

Jeg kjører 3.73 og 285/75/16  (ca 33" høye) å det passer veldig fint på 4,0 liter, den hadde 3.07 før.

på CJ-7 ern har jeg 4.10 og 33" Det er også en fin kombinasjon.

bruk denne kalkulatoren der får du alle dine svar ganske nøyaktig.

eks 4.88 33" 55miles (90 kmt)  5 gir = 2186rpm  4 gir 2733rpm

http://www.ringpinion.com/Calc_RPM.aspx
« Siste redigering: Ma.,25,Februar,2008,07,38 av kjetil »
Jeep clubnorway medlem nr 12
Jeep CJ-7 Renegade 1985 optimalisert istykker.
Jeep JK unlimited 2012 sahara
Har endelig skjønt "Jeep thing" så nå mor kjører Toyota til daglig.

Utlogget Tomas

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1236
  • Larvik - Vestfold
    • Min hjemmeside
Sv: Til dere som har prøvd litt forskjellige dekk og utvekslinger
« Svar #6 på: Ma.,25,Februar,2008,08,30 »
Er det 2.5liter du har med automat eller 5-trinns manuell, så er de tkun 4.88 som gjelder. Dette funker bra på 4.88. Har selv hatt dette på 33" dekk. Noen anbefaler 4.56, det er jeg glad jeg ikke tok.
På en 4.0liter, så må jeg si at 33 og 4.10 funker greit. bilen er ikke forferdelig sprek, men det er helt greit. Jeg kjører nå på 4.10 utv og 35" dekk, og jeg skulle gjerne hatt 4.56 utv nå. Jeg merker godt at jeg har en tom tilhenger på 250 kg etter bilen.
Dette gjelder 32RH og 999 kassa som pleier å sitte i wrangler.
Har du derimot en AW4, så kan du godt ha 4.88 utv. på 33" dekk. Den har nemlig samme utveksling på 1 - 3 gir, men har itillegg ett 4.gir eller overdrive på 0.7 - 1 eller noe. Og da er det greit åha høyere utveksling som betyr sprekere bil på 1- 3, samt at du har ett lavere siste gir som gir fin motorvei følelse med 0.7 til 1 i stedet for wrangler som kun har 1 - 1 utv i siste giret.
WJ TD 1999 - Original
TJ Sahara - Solgt :(
http://www.jeep.on-line.no
<a href="http://www.jeepclubnorway.no/smf/index.php/topic,137.0.html">Min Garasje</a>
JCN medlem nr 507
Vestfold kontakt for JCN
Styremedlem 4x4Drivers og Webansvarlig.

Utlogget Frodo

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 14
Hei!

Jeg henger meg på denne tråden, i mitt forsøk på å bli klokere.....
Min TJ har blitt hevet 2" og i garasjen ligger det nye 16" Jeep Moab felger. Spørsmålet er;
Er 285/75-16 MTR rett størrelse, og bør jeg endre noe på utvekslingen for fortsatt å kunne bruke 5 gir, eller er jeg jeg ute å kjøre??

Takk, Frodo :)


Utlogget Kristian_T

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 77
    • MBBA
Sv: Til dere som har prøvd litt forskjellige dekk og utvekslinger
« Svar #8 på: Lø., 3,Mai,2008,09,44 »
Hei!

Jeg henger meg på denne tråden, i mitt forsøk på å bli klokere.....
Min TJ har blitt hevet 2" og i garasjen ligger det nye 16" Jeep Moab felger. Spørsmålet er;
Er 285/75-16 MTR rett størrelse, og bør jeg endre noe på utvekslingen for fortsatt å kunne bruke 5 gir, eller er jeg jeg ute å kjøre??

Takk, Frodo :)



Hvis du har en 2.5L blir nok dette for hardt for 5.gearet, ja. Selv med 31" opplevde jeg at 5. gearet var ubrukelig i motbakker.
Med 285/75-15 på en 2.5L med manuell kasse, vil jeg anta at 4.88 er det mest korrekte.
Kristian Tande
'97 TJ
Medlem nr. 868
www.terrengbil.com

Utlogget Frodo

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 14
Sv: Til dere som har prøvd litt forskjellige dekk og utvekslinger
« Svar #9 på: Lø., 3,Mai,2008,22,27 »
4.88 høres fornuftig ut :)
Jeg tror ikke jeg skal bytte dette selv, så ha dere noen råd hvem som gjør slikt og hvor mye det ca koster?

Utlogget Stein-K

  • Administrator
  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 2511
  • TJ med V8
    • Garasjen min hos JCN
Sv: Til dere som har prøvd litt forskjellige dekk og utvekslinger
« Svar #10 på: Sø., 4,Mai,2008,07,37 »
Siste jeg byttet og såvidt jeg vet gjelder de prisene fortsatt..

Bækken Offroadservice på Løten tar ca 1800,- pr aksel i jobb ( tror eks mva ?? )

Tomas brukte en i Larvik, Morgan tror jeg han het... Prisen er jeg usikker på, men var nok alla Bækken

Mener det var en i dine dalstrøk også, men husker ikke i farta.... Kjetil, Tommy eller andre kjente i nærheten vet nok dette!

I mine øyne: 33" + er det overhode ingen tvil 4.88 er eneste riktig!!
Min garasje

Webredaksjon JCN
Kjør hardt, kjør stil! Karosseriet er en slitedel!!!

Utlogget Fagelund

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 160
  • medl nr 797
Sv: Til dere som har prøvd litt forskjellige dekk og utvekslinger
« Svar #11 på: Sø., 4,Mai,2008,10,47 »
Jeg betalte 8 lapper for alt av deler til å bytte til 4.88 utveksling hos 4x4 supply nå i mars. Artic Truck i drammen skulle ha 10-12000 inkl mva for jobben.  :o Så jeg tenkte jeg skulle få det til selv, selvgjort er velgjort (som regel) :P
medl nr 797

Utlogget BTG

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 141
Re: Til dere som har prøvd litt forskjellige dekk og utvekslinger
« Svar #12 på: Ma.,21,Desember,2009,22,10 »
Hei, søker og lurer litt her...

Har til nå hatt en 2.5l 5trinn manuell TJ med 4,88 utveksling og 35" dekk. Syns faktisk den skulle vært enda lavere giret ved kjøring i skauen. Nå har jeg akkurat kjøpt en TJ 4.0L Sahara med automat og er i ferd med å bestille deler for å få den kjørbar ;). Har tenkt å heise 4" på fjærer, sette på SYE kit (som jeg har skjønt er et must). Tenkte å bestille 30 spline forsterkede stikkaksler og ARB forran og bak. Men er usikker på hva jeg skal velge av utveksling...

Jeg har ikke så mye erfaring men kanskje noen av dere som har vært i søla før kan svare på følgende:
Tenker å kjøre med 35" dekk og bruke bilen på vei men også i skauen, er opptatt av at jeg får litt punsj når jeg skal opp og fram.
Har tenkt å velge 4,88, men blir turtallet da for høyt til vanlig bruk? Det er en 1997 mod og jeg vet ikke hva slags automat som sitter i den. Har ikke tenkt å ligge å flå time etter time på motorveien...
Det står her på forumet at man bør ha justerbare øvre og nedre kontrollarmer ved montering av SYE kit, hvorfor det? Hvis jeg har f.eks. har nedre armer faste og setter på justerbare øvre armer, kan jeg ikke da justere det som trengs?
Hva med vinkelen på mellomakselen til fremakselen ved 4" heving, er ikke det noe problem?

jaja så sitter jeg her med 2 TJer og fler spørsmål enn svar... Noen som er på hugget etter 2,5L TJ med 4,88 utveksling, ARB bak, 2" fjærheving og 2" body lift så får dere si fra :)

Bjørn Terje
 
JCN member 281,  Tlf 41632896
CJ6 V8 (Solgt 2003)
TJ 4L 1997 Sahara (solgt Mai 2013),
XJ 4L 1997 LTD (Kjøpt Mai 2013, solgt Mars 2015)
XK 3.0 CRD Limited 2007 (Kjøpt Nov.14, Solgt Okt 15)
JKU 2.8 CRD Rubicon 2008 (Kjøpt April 15, Solgt Nov.15)

Utlogget Stein-K

  • Administrator
  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 2511
  • TJ med V8
    • Garasjen min hos JCN
Re: Til dere som har prøvd litt forskjellige dekk og utvekslinger
« Svar #13 på: Ma.,21,Desember,2009,22,34 »
Sitat
Har tenkt å velge 4,88, men blir turtallet da for høyt til vanlig bruk? Det er en 1997 mod og jeg vet ikke hva slags automat som sitter i den. Har ikke tenkt å ligge å flå time etter time på motorveien...

4.0L med automat ( 3 trinns ) så hadde jeg ikke gått over 4.11 på 35". 4.88 vil gi høyt forbruk på landevei og du trenger ikke så lav/høy giring i terrenget med automat.

Sitat
Det står her på forumet at man bør ha justerbare øvre og nedre kontrollarmer ved montering av SYE kit, hvorfor det? Hvis jeg har f.eks. har nedre armer faste og setter på justerbare øvre armer, kan jeg ikke da justere det som trengs?

Det holder med at du har kun ene settet, Øvre eller nedre. Jeg ville gått for øvre som justerbare hvis jeg kun skulle ha et sett. Da får du justert bakakslingen bakover og ikke fremover slik du må hvis du setter på nedre justerbare!

Sitat
Hva med vinkelen på mellomakselen til fremakselen ved 4" heving, er ikke det noe problem?

Du har mye mer å gå på på framme. Det er bak som er problemet. Men jeg har nå finjustert framme også jeg da.
Min garasje

Webredaksjon JCN
Kjør hardt, kjør stil! Karosseriet er en slitedel!!!

Utlogget Tomas

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1236
  • Larvik - Vestfold
    • Min hjemmeside
Re: Til dere som har prøvd litt forskjellige dekk og utvekslinger
« Svar #14 på: Ti.,22,Desember,2009,20,43 »
Kremt, kremt  ;D

Glem 4.11 på 35" dekk på en 4.0liter sahara med RH32 kassa.
gå får 4.56 med en gang. det eneste riktige.
Bilen blir alt for dau med 4.11. eller du merker egentlig ikke at bilen er så veldig dau før du hiver på en tilhenger på 500-1000 kg. Men du vil merke det på forbruket. velger du 4.56 og får noe høyere turtall, så tror jeg faktisk at forbruket vil reduseres en del. Jeg hadde 35" dekk på min sahara 4.0 med automat. og jeg hadde 4.11 utveksling.

Om du ønsker å forsterke den dana35 som sitter der med ett super35 sett ifra superior, så blir det relativt kostbare greier. Tror heller jeg ville satset på å få tilsendt 2 aksler ifra en skrota rubicon ifra statene. samme pris, også får du dana44 istedet, inkl locker. Eneste du må gjøre er å dreve om akslene.
Jeg kjørte en god stund med 35" dekk på dana35 og ARB uten noe som helst problemer. Automaten din redder akslene. ville ikke kostet på Dana35 noe. om du skal gjøre det litt ordentlig ville jeg mye heller lagt pengene i en 44, eller ford8.8 eller ford9" og bygd om det istedet. Så kan du få hivd på skivebremser bak samtidig. fordi dette er ett absolutt MUST når du har 4.0liter og automat med store dekk.
Jeg bygde om min til skivebremser, og fikk sjokk når jeg bremset første gangen. Først DA merket jeg hvord sinnsykt dårlige de andre bremsene mine var.
Så akslene din eholder om du kjører med hodet. Har sett nok at folk som bare mater på med tung høyrefor for å komme igjennom. og da ryker hva som helst. Bruk hodet og riktig sporvalg og akslene dine holder nesten evig. Du kan allikevel bruke gassen, det behøver du ikke være redd for. men det er ingen vits i å ha dra en "reodor felgen" (trå gassen igjennom gulvet) for å komme seg igjennom ei myr eller opp en kneik.
WJ TD 1999 - Original
TJ Sahara - Solgt :(
http://www.jeep.on-line.no
<a href="http://www.jeepclubnorway.no/smf/index.php/topic,137.0.html">Min Garasje</a>
JCN medlem nr 507
Vestfold kontakt for JCN
Styremedlem 4x4Drivers og Webansvarlig.