Skrevet av Emne: Radiatoren kjøler for MYE!  (Lest 2751 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget Rogdov

• 258 CID
  • *
Radiatoren kjøler for MYE!
« på: To.,20,Desember,2007,07,09 »
Jeg har nylig skiftet radiator på min Cherokee LMT 4,0L, etter å ha kjørt noen måneder med radiatortett på den gamle. Rett før radiatorskifte begynte varmeapparatet å bli dårlig. Jeg skfitet radiator, kjørte gjennom med radiatorrens, for muligens å løse opp eventuelt rusk i varmeregisteret og fylte på kjølevæske.

Varmeapparatet i bilen virket fremdeles ikke. Ny termostat er satt inn og varmeregisteret er spylt gjennom uten problem, så det er ikke tett. Hva kan det være? Første vinteren jeg har bilen, så er det mulig at den rett og slett bare ikke blir varm nok på vinteren. Kan papp-plater foran radiatoren være en løsning. Er dette et gjennomgående problem hos gamle Jeeper?

Utlogget Skywalker

• 360 CID
  • Space cowboy
    • -Cherrox-
Sv: Radiatoren kjøler for MYE!
« Svar #1 på: To.,20,Desember,2007,09,23 »
Du har noen muligheter.

-Termostaten er litt for kald (sjekk funksjon) - jeg har opplevet at nye termostater ikke virker
-Kjør en litt varmere termostat om vinteren
-Regulering av luftstrøm foran radiator (på en eller flere måter)
-Det er mye sannsynlig at "radiatortett" fremdeles gjør sitt for å tette varmeapparatregisteret ditt.
Jeep!

Hadde den vært til å slå på hadde det fulgt med hammer!
Ex-JEEP: '98 Cherokee/XJ 4.0 Ltd. (solgt oktober 2012)
JCN #741

Utlogget svempa

• 360 CID
« Svar #2 på: Fr.,21,Desember,2007,00,39 »
Radiatortett kan legge avleiringer i varmeregisteret slik at det isolerer varmen, men det har i noen få tilfeller vært dårlig med skovler på vannpumpa slik at sirkulasjonen til kupeen blir for liten. Prøv å monter en sirkulasjonspumpe fra feks. mercedes 124 serie på slangen til kupeen. :)
04 Dodge Ram HD QCSB 5.9 HO Cummins
03 Grand Voyager 2.5 crd 7s
90 GMC QCLB 6.2 detroit diesel
12 Yamaha Nytro MTX MCX 300

Japanese cars are like tampons...every pussy have one

Utlogget mini998

• 258 CID
  • *
« Svar #3 på: Ti., 8,Januar,2008,16,26 »
Hadde akkurat samme problemet på min. Det var ventilen som åpner for sirkulasjon inn til varmeapparatregisteret som ikke åpnet nok. Kjenn på slangene som går inn til varmeapparatet. er den som går inn varm og den som går ut varm ville jeg holdt en knapp på dette. Jeg huket bare av pinnen til vakuumstyringen og låste den i helt åpen stilling, så huker jeg den bare på igjen når det blir varmt i været. Har det nå godt og varmt i kupeen etter 3-4 min.  :)
Ketil R. Solvang
Arendal

Utlogget Thorvald

• 258 CID
  • *
« Svar #4 på: Ti., 8,Januar,2008,20,27 »
Jeg hadde samme problem. Årsaken jeg fikk forklart var at det er forskjell på termostat for varme eller kalde forhold (slik "skywalker" skriver) og kjøpte termostat for "nordiske forhold"

Utlogget mini998

• 258 CID
  • *
« Svar #5 på: Ti., 8,Januar,2008,20,33 »
Kan godt være det som er problemet også, ville bare komme med litt videre forslag. jeg prøvde 3 forskjellige "nordiske termostater før jeg fant problemet på bilen min... ::)
Ketil R. Solvang
Arendal

Utlogget overland

• 360 CID
  • Shit in - shit out
« Svar #6 på: On., 9,Januar,2008,08,36 »
Det kan i alle fall ikke være en radiator som kjøler for mye slik det hevdes i overskriften.  Om motoren ikke blir varm nok sirkulerer bare kjølevannet rundt i motorblokken uten å ta turen om radiatoren (om termostaten virker da...).  Ut/inn fra varmeapparatet tas fra motorblokken og ikke fra radiatoren, så problemet ligger nok ikke i radiatoren i alle fall.

Noe jeg har opplevd ved bytte av radiator er luft i kjølesystemet.  Når man har tappet ned kjølevannet og så fyller opp på nytt så kan det danne seg "lommer" med luft som hindrer vannet i å sirkulere på en god måte.  Om det ikke er noen lufteskrue på toppunktet for kjølevann, så pleier problemet å gi seg etter hvert helt av seg selv.  Kan også hjelpe å kjøre kjølesystemet litt uten trykk i, d.v.s. med radiatorlokk halvt av, men da må man følge nøye med på temp måler!
Willys Overland 4-134 SW 4x4 '53
Willys Jeep CJ 3A
Willys FC 150A
JCN medlem nr. 139