Skrevet av Emne: Støtdempere til 99 GC  (Lest 4709 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget Thorvald

• 258 CID
  • *
Støtdempere til 99 GC
« på: Sø.,16,Desember,2007,12,40 »
Har skiftet støtdempere til 99 mod GC og kjøpte dempere fra Monroe.  Resultatet er greit, men det er kommer ulyder fra bakre del av bilen når jeg kjører over små dumper, det høres ut som metall mot metall lyd. 
Alle foringer er skiftet bak, og leverandøren fant etterpå ut at demperne var feile når jeg spurte dem til råds og jeg fikk nye.  Men lydene fortsetter. 

Er det noen som har erfaringer med dette eller gode råd setter jeg pris på det?

Utlogget Ronny

• 360 CID
Sv: Støtdempere til 99 GC
« Svar #1 på: Sø.,16,Desember,2007,16,05 »
På de Grand Cherokeene som ble bygget om til lastebiler var det også noen biler med samme symptom. Ny dempere ble byttet , samt fjærer, men klonke-lydene vedvarte.

Den gangen var det snakk om KONI-dempere.

Aner ikke hva de klonke-lydene kom av, men dempere eller fjærer var det ikke. Kanskje man kommer borti noe når man bytter komponenter baki der????
Regards
Ronny Andersen
I do understand the "Jeep thing", therefore I drive BMW

Utlogget 88 YJ

• 304 CID
  • **
« Svar #2 på: Sø.,16,Desember,2007,21,50 »
Har det samme på min, har satt på OME og nye foringer. lyden er der fremdeles  :(
Mistenker Trac bar, men jeg har ikke fått sett på det enda.

Utlogget willysM38

• 304 CID
  • **
« Svar #3 på: Ma.,17,Desember,2007,01,07 »
har haatt en erfaring med dette  ,, da var det også nye foringer  ,,, dette gjalt de koni demperne ,,, så satte jeg på de orginale , og lydene var vekk ,,,    lydene kommer hvis demperne er for harde i dempinga ,,, man bunner da noen andre foringer
i bakhjulsopphenget ,,

dette var på en 2004 modell.....som hadde gått 1000 km

Utlogget sivrt

• 401 CID
« Svar #4 på: Ma.,17,Desember,2007,06,46 »
Denne lyden kan komme av at uorginale dempere ikke er helt optimale når det gjelder passform i øvre festepunkt. Foringene er ofte litt for smale til festet og hullet i foringen er iltt for stort slik at den orginale bolten som holder demperen får litt spillerom. Denne bolten må ha riktig og nok moment, det kan hjelpe noe.

Har samme lyden på min 2000 mod etter jeg hevet den og satte på dempere fra 4wd.com

Vet de selger et sett for å fjerne dette problemet på www.kevinsoffroad.com
`00 WJ 4,7 V8, 3" og 32" A/T - "Åtteren"
`98 XJ 4.0 HO, 7" og 35" X-Terrain.

Utlogget Thorvald

• 258 CID
  • *
« Svar #5 på: Ma.,17,Desember,2007,16,55 »
takk for gode innspill, har bestilt originale dempere nå!

Kanskje nyttig for andre som er interessert: 
- alle boltene til foringene ble skiftet fordi de var litt slitt og var litt romme kunne ganskje gi grunnlag for lyden (i alle fall vile de nye foringene bli slitt fortere).
- prøvde oss frem med å ta av dempere og kjøre uten, og det er ikke tvil om at lydene kommer fra selve dempere.
- Denne lyden kommer kun i meget små men markante høydeforskjeller i vegen når jeg kjører uten last (f.eks kumlokk). Med last er ikke lyden tilstede.

Ophengsystemet til jeep skiller seg fra andre biler og i denne sammenheng er de fleste dempere kanskje ikke laget for denne type respons på asfalt for oss som sitter å lytter !

Perfekt å ha et slikt forum med så mange som er villige til å gi av erfaringene.

renegade

• Gjest
« Svar #6 på: Ma.,17,Desember,2007,18,37 »
takk for gode innspill, har bestilt originale dempere nå!

Kanskje nyttig for andre som er interessert: 
- alle boltene til foringene ble skiftet fordi de var litt slitt og var litt romme kunne ganskje gi grunnlag for lyden (i alle fall vile de nye foringene bli slitt fortere).
- prøvde oss frem med å ta av dempere og kjøre uten, og det er ikke tvil om at lydene kommer fra selve dempere.
- Denne lyden kommer kun i meget små men markante høydeforskjeller i vegen når jeg kjører uten last (f.eks kumlokk). Med last er ikke lyden tilstede.

Ophengsystemet til jeep skiller seg fra andre biler og i denne sammenheng er de fleste dempere kanskje ikke laget for denne type respons på asfalt for oss som sitter å lytter !
Perfekt å ha et slikt forum med så mange som er villige til å gi av erfaringene.

Det er ikke sikkert problemet blir borte med orginale dempere...
Problemet skyldes muligens at gummi/poly foringen i øyet er litt for stor, da vil øyet slå litt på bolten.
Kjent problem.
Hvis det er det som er problemet, så løses det ved "bar pin eliminators", f.eks:

http://www.4wd.com/productdetails.aspx?partID=12266

NB! disse finnes i flere forskjellige utgaver, akkurat hvilken som passer din bil, det aner jeg ikke.

Utlogget sivrt

• 401 CID
« Svar #7 på: Ti.,18,Desember,2007,12,23 »
Denne lyden kommer fra øvre festet på bakre støtdempere. Her er de montert i et "spor" som bolten går igjennom og inn i rammevangen. Bar pin eliminators kan ikke brukes på WJ bak. Sporet de monteres i er nokså likt til innfestningen av sjaklene på en Cherokee til bilen bare mindre selvfølgelig..

Utlogget svempa

• 360 CID
« Svar #8 på: To.,20,Desember,2007,02,22 »
Monterte 2" ome,fjærer og dempere på min 04 wj og gjorde som sivrt sa og lyden ble borte + bedre komfort ;D
04 Dodge Ram HD QCSB 5.9 HO Cummins
03 Grand Voyager 2.5 crd 7s
90 GMC QCLB 6.2 detroit diesel
12 Yamaha Nytro MTX MCX 300

Japanese cars are like tampons...every pussy have one

Utlogget sivrt

• 401 CID
« Svar #9 på: Fr.,21,Desember,2007,11,54 »
Tror vi trenger noen bilder av XJ`din på 35 tommere Svempa.. Hørtes grom ut i signaturen din..

Utlogget Thorvald

• 258 CID
  • *
« Svar #10 på: Fr.,21,Desember,2007,16,44 »
Monterte 2" ome,fjærer og dempere på min 04 wj og gjorde som sivrt sa og lyden ble borte + bedre komfort ;D

Klarer du prøve å forklare dette på en annen måte slik at jeg kanskje forstår?  Hva er det dere monterer og er dette sporet der allerede ?

Utlogget sivrt

• 401 CID
« Svar #11 på: Fr.,21,Desember,2007,21,22 »
Sporet jeg snakker om er orginalt på WJ. Mener der du putter inn demperen der bolten går gjennom mot rammevangen. Det du kan kjøpe i statene er et sett med en anelse større bolter som fyller foringene på "aftermarket" dempere helt og du unngår dermed denne lyden.

Utlogget svempa

• 360 CID
« Svar #12 på: Sø.,23,Desember,2007,11,58 »
Skal prøve å få tatt noen bilder på nyåret av bilene,her ingen nå og er ikke så flink med innlegging på data heller så du må ha litt tolmodighet sivrt ;D.Skulle gjerne hatt samme støtfangeren som du har på din, supertøff hele bilen din ::)
04 Dodge Ram HD QCSB 5.9 HO Cummins
03 Grand Voyager 2.5 crd 7s
90 GMC QCLB 6.2 detroit diesel
12 Yamaha Nytro MTX MCX 300

Japanese cars are like tampons...every pussy have one

Utlogget sivrt

• 401 CID
« Svar #13 på: Sø.,23,Desember,2007,19,18 »
Takk takk Svempa.. Vi venter i spenning på bilder..

Utlogget Knunor

• Get a life!!
  • Gvarv, Telemark
« Svar #14 på: On.,26,Februar,2014,18,49 »
Bra tråd! Har samme klonkelyden ved små og skarpe ujevnheter og er nå helt sikker på at det kommer fra øvre demperfestene. For at jeg skal være sikker på at jeg blir kvitt denne meget irriterende lyden, burde jeg da bestille nye originale dempere og nye bolter, eller kan jeg bare bestille nye uoriginale dempere fra f.eks. Maldal Import? :)
Jeep - There's only one!
2013- ¦ 99 WJ 3.1 TD Limited.
(X) 2009-2013 ¦ 98 XJ 2.5 TD Sport.