Skrevet av Emne: XJ 4.0 HO LMT  (Lest 2155 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget olehødnebø

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 20
XJ 4.0 HO LMT
« på: Fr.,14,Desember,2007,22,58 »
Har akkurat kjøpt meg en 94 mod XJ 4.0 HO LMT.
Bilen har gått 184000 km.
Bilen har de rette fargene etter min mening, svart utvendig ,med lakkerte skjermbeskyttere og sota ruter(ikke biltema soting,gjort på verksted)
Har 2,5" old man emu heving.
Grått skinn interiør,usedvanlig pent holdt kun 2 eiere.
Det er en ulyd i bakaksel som jeep i halden mente var fra pinionen,fikk derfor med en brukt bakaksel som var gått 140000km.tidl eier gav 4000 kr for denne.
Fikk bilen for 44000kr. fikk i tillegg med nye drivkryss til heledrivverket og en thule skiboks til 5000kr(1 år gammel)
Synes selv jeg har gjort et godt kjøp.
Tidl.eier har kjørt med denne lyden i bakakselen i 3år.
noen som har vært borti lignende symptomer.
Har ikke veldig lyst til å skifte aksel nå,vil helst bare utnytte snø og is moroa så lenge jeg kan før jeg må til å skru.
Kan for eksempel transfer ryke hvis jeg bare kjører til aksel ryker?

Hva slags olje bruker dere på motor,gir og drivverk.
Helsyntetisk eller mineral, fabrikant etc.

Takker for alle svar
MVH
Ole Andreas Hødnebø    Gjerstad i Austagder
« Siste redigering: Lø.,15,Desember,2007,18,57 av olehødnebø »
medlemsnr: 990
Ole Andreas Hødnebø
Gjerstad

Utlogget Skywalker

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 471
  • Space cowboy
    • -Cherrox-
Sv: XJ 4.0 HO LMT
« Svar #1 på: Fr.,14,Desember,2007,23,37 »
Gratulerer med bil! Veldig greit å få en som allerede har OK fjærsett, spesielt dersom det også står i vognkortet.

Hvis lyden fra bakakselen din er av en slik art at den følger bilens hastighet uavhengig av motorturtall og også endrer karakter ved bruk av 2- og firehjulstrekk (endring i belastning av bakaksel) er det veldig fristende å anta at pinjonglager eller pinjong/ringgear er på tur. Mest sannsynlig kommer ikke bakakselen din til å havarere akutt, spesielt med tanke på at siste eier har hatt det slik i 3 år allerede. Bruk bilen normalt, så holder den nok ganske sikkert til du er klar til å bytte og lenger enn det. Setter du igang med herjing vil du mest sannsynlig greie å ødelegge noe uansett om det kom ulyder fra komponenten før skaden oppstod eller ikke.
Jeep!

Hadde den vært til å slå på hadde det fulgt med hammer!
Ex-JEEP: '98 Cherokee/XJ 4.0 Ltd. (solgt oktober 2012)
JCN #741

Utlogget olehødnebø

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 20
Sv: XJ 4.0 HO LMT
« Svar #2 på: Lø.,15,Desember,2007,19,00 »
Takker for svar.
Ja det er som du sier at lyden følger farta, har derfor bilen i 4 høy full time. blir minst ulyd da.
Jaja får la være de verste strabasene da før jeg får byttet aksling.
medlemsnr: 990
Ole Andreas Hødnebø
Gjerstad

Utlogget 85cj

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 280
Sv: XJ 4.0 HO LMT
« Svar #3 på: Sø.,16,Desember,2007,02,11 »
Kan'ke skjønne hvorfor "lyden" er mindre framtredende i "4wheel full time" enn "2wheeldrive" om problemet sitter i bakakselen?

Medlem 005

Utlogget Skywalker

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 471
  • Space cowboy
    • -Cherrox-
Sv: XJ 4.0 HO LMT
« Svar #4 på: Sø.,16,Desember,2007,09,23 »
Kan'ke skjønne hvorfor "lyden" er mindre framtredende i "4wheel full time" enn "2wheeldrive" om problemet sitter i bakakselen?

Svaret står ovenfor i tråden. Så lenge pinjong eller pinjong/ringgear bak er problemet vil belastningen på bakre differensial mindre og dermed "lyd type U" bli redusert i 4x4-modus kontra 2x4-modus. I "Full Time" er 242-transfer riktignok åpen, men kraftfordelingen er fremdeles 48/52% frem/bak.

Ang. olje kjører jeg Pennzoil helsyntetisk 5W40 i motor med Fram filter. Aksler og gearkasser får også Pennzoil-oljer.

« Siste redigering: Sø.,16,Desember,2007,09,30 av Skywalker »
Jeep!

Hadde den vært til å slå på hadde det fulgt med hammer!
Ex-JEEP: '98 Cherokee/XJ 4.0 Ltd. (solgt oktober 2012)
JCN #741

Utlogget olehødnebø

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 20
Sv: XJ 4.0 HO LMT
« Svar #5 på: Sø.,16,Desember,2007,11,23 »
OK.penzoil ja. er det som er på nå og.får bare fortsette med det.
Er det noen spesiell grunn til at du bruker fram filter? Tenker på flow og eller pris etc.

Noen som vet om jeg må av med bunnpanna på automat kassa ved oljeskift, om det er filter som må gjøres rent eller byttes?
medlemsnr: 990
Ole Andreas Hødnebø
Gjerstad

Utlogget Skywalker

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 471
  • Space cowboy
    • -Cherrox-
Sv: XJ 4.0 HO LMT
« Svar #6 på: Sø.,16,Desember,2007,13,40 »
Fram filter fordi det fungerer greit og er rimeligere enn Mopar (original). Og jeg blir ikke overrasket om Mopar faktisk er et Fram filter.. Og så er det kjempetøft med oransje/svart-kombinasjonen og at Fram er US reservedel til din Amcar.  ;D

Bunnpanna på automaten må ned for drenering. Det finnes kanskje noen oljesugere som kan ta det i peile/påfyllingsrøret. Det er sil/filtere som kan/skal rengjøres, men der må AW4-manualen konsulteres:
http://www.greatlakesxj.com/tech.html
http://www.greatlakesxj.com/tech/AW4_manual.pdf

(Evt. kan automaten "flushes" slik at også oljen i converter skiftes ut. Krever at du tar frem kreativiteten i deg mht. slangeløsninger ol. Koble fra oljerørene til automaten foran ved radiator. La sugesiden suge inn ny automatolje og la leveringssiden tømme til oppsamlingskar. Avslutt når det kommer ny olje fra leveringssiden til oppsamlingskaret. Fordel om sugesiden har "nok" å ta av. Jeg vil påstå at det er en 2-mannsjobb siden du trenger noen til å følge med på oljestrømmen og noen til å starte/stoppe motoren.)
Jeep!

Hadde den vært til å slå på hadde det fulgt med hammer!
Ex-JEEP: '98 Cherokee/XJ 4.0 Ltd. (solgt oktober 2012)
JCN #741