Skrevet av Emne: Utvendig reservehjul  (Lest 2068 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget Dalton

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 155
  • Cherokee Nation
Utvendig reservehjul
« på: Ma.,17,Desember,2007,20,58 »
Hvordan kan jeg slippe å ha reservehjulet inne i bilen? Det tar opp så j.... mye plass!
1994 Jeep Cherokee Limited 4ltr High Output

Utlogget Skywalker

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 471
  • Space cowboy
    • -Cherrox-
Sv: Utvendig reservehjul
« Svar #1 på: Ma.,17,Desember,2007,21,42 »

-Mopar har en option/et reservedelsnr. for takbøyle med reservehjulsfeste (i tillegg til originale bøyler)
-Mopar hadde? swing-out carrier for montasje på høyre hjørne bak med div. montasjegreier
-Det finnes en drøss swing-out carriers, disse krever som regel skifte av bakfanger til en tilpasset (legg til n kg ekstra vekt?) Det er heldigvis ikke de samme krav til bakfanger som front, så her er du ganske fri (på enkelte fora kommenteres at 33" eller 35" bak på bilen er uheldig mht. vektfordeling og mulig sprekkdannelse i unibody)
-Safari rack med reservehjulsholder (Kargo Master sine er stilige)
-Litt avhengig av hjulstørrelsen din, nødkringle fungerer vel dersom du ikke har større hjul enn 225/75/15 på øvrige hjul, tar bare 1/2 bredde av et 225/75/15
-La reservehjulet ligge hjemme så lenge du ikke er langt hjemmefra (ikke veldig praktisk?)

Jeep!

Hadde den vært til å slå på hadde det fulgt med hammer!
Ex-JEEP: '98 Cherokee/XJ 4.0 Ltd. (solgt oktober 2012)
JCN #741

Utlogget Dalton

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 155
  • Cherokee Nation
Sv: Utvendig reservehjul
« Svar #2 på: Ti.,18,Desember,2007,08,03 »
Kjerra ruller på originalhjul, og det skal den nok fortsette med. Legge igjen hjulet hjemme er ikke no' option! Riktignok er det sjelden man punkterer i disse dager, men uten reservehjul kan du banne på at det skjer. Safarirack... høres litt tøft ut. Verdt å sjekke ut. Ellers så er ikke et 225/75/15 på alu-felg veldig tungt, da.
1994 Jeep Cherokee Limited 4ltr High Output

Utlogget Skywalker

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 471
  • Space cowboy
    • -Cherrox-
Sv: Utvendig reservehjul
« Svar #3 på: Ti.,18,Desember,2007,10,15 »
Nødkringla reddet meg 1. nyttårsdag i år. 170km hjemmefra. Jeg kjører fremdeles på 225/75/15. Let hos bilopphoggere, mange (alle?) XJ etter '97 fikk vel opprinnelig det lille reservehjulet. Reservehjul i varerommet er en tanke irriterende, selv med den størrelsen. Har blitt miljøskadet og vurderer 30x9,5 eller 31x10,5 for tiden. Da vil reservehjul ta MYE plass i varerommet. Takgrind er vel ikke suverent for permanent løsning, men for en tur nå og da er vel greit.

Alt har sine ulemper:
I varerommet tar det mye plass
På taket er det uhåndterlig og lite økonomisk
Swing-out carrier blir ekstra heft for å åpne varerommet (umulig i en tett parkering?)

Kargo Master Bushman (med alle options):
-Spare wheel mount
-Axe & Shovel mount
-Hi Lift mount
-Light mounts


Det ultimate er vel på sikt å skifte til en WJ som har reservehjul under gulvet i varerommet...
Jeep!

Hadde den vært til å slå på hadde det fulgt med hammer!
Ex-JEEP: '98 Cherokee/XJ 4.0 Ltd. (solgt oktober 2012)
JCN #741

Utlogget Dalton

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 155
  • Cherokee Nation
Sv: Utvendig reservehjul
« Svar #4 på: On.,19,Desember,2007,07,19 »
Nødkringla... hvor stor er den? Kanskje den beste løsningen på sikt. Hvor langt kan man kjøre med et sånt dekk? Jeg mener, en punktering midt på Hardangervidda...
1994 Jeep Cherokee Limited 4ltr High Output

Utlogget Skywalker

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 471
  • Space cowboy
    • -Cherrox-
Sv: Utvendig reservehjul
« Svar #5 på: On.,19,Desember,2007,09,49 »
Etter 97-99 XJ Part list er dimensjonen T155/90D16. Altså ca. 100mm slankere enn et 225/75R15. Ytterdiameter Ø = ca. 685mm eller 27". Jeg har ikke vært ute i bilen og sett etter, men jeg regner med at det er rett. Jeg kjørte 170km + ca. 80 km. ekstra pga. helligdag/bomtur og ingen åpne dekkverksted. Det er hastighetsbegrensning på dekket. Til sammenligning er et 225/75R15 ca. 28,3" Ø. Det burde kanskje vært satt på plassen til et forhjul siden jeg har Trac-Lok bak, men akkurat det tenkte jeg ikke over den gangen. Moduset for hjemkjøring var uansett 2x4 og jeg kjørte da med det nød-hjulet bak uten de helt store problemer. Nå er min XJ snart 10 år, og Trac-Lok'en fungerer nok ikke så bra lenger som den gjorde da XJ'en var ny, bakdiffen er nok mer "åpen" enn den burde være. Uansett, det gikk bra. Med "Compact Spare" på et forhjul og 2x4-drift skal ikke vi med XJ egentlig ha noen bekymring i det hele tatt ut over dekkets hastighetsbegrensning siden frontdiffen normalt er helt åpen.

Er front/bakdiff satt opp med alternative "lunchbox-lockers" e.l. vil det naturlig nok bli problemer og da er et reservehjul i full størrelse eneste redning på en slik aksel. Av/på-sperrer av f.eks. type ELocker eller ARB gir ingen problem siden de kan slåes av (og normalt sett er "av").

Note - gjelder ikke andre enn ZJ:
Det finnes "Vehicle Safety Recall" på '96 års modell ZJ med Quadra-Trac - konstant 4x4. Med "Compact Spare" på forhjulsplass der kan diffen foran overopphete (koke?) og presse olje ut simmeringer og lager, ultimat sett med øket fare for brann. De bilene har fått tilbakekalling for utskifting av "Compact Spare" med Full Size. (1996 JEEP GRAND CHEROKEE NHTSA* Vehicle Safety Recall Number: 98V006000 Date: 19-Jan-1998)
Jeep!

Hadde den vært til å slå på hadde det fulgt med hammer!
Ex-JEEP: '98 Cherokee/XJ 4.0 Ltd. (solgt oktober 2012)
JCN #741