Skrevet av Emne: Dekka tar i ramma.  (Lest 2182 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget Hope

• 258 CID
  • *
Dekka tar i ramma.
« på: Ti.,20,November,2007,19,08 »
Hei, ny på forumet her.

Har akkurat kjøpt meg en 98 mod TJ, den er hevet og byttet dreving på.

Går fint med sommerdekk, men originalfelg med 265-75 15, så tar det i ramma.
Har noen tips til hvilke felger jeg bør kjøpe?

Skadelig med noen som bygger en del ut?
Ser helt idiot ut i og med at jeg har breddere som dekker 12,5" brede sommerhjul.
sørlandet

Utlogget sandviper

• 401 CID
Sv: Dekka tar i ramma.
« Svar #1 på: Ti.,20,November,2007,19,20 »
Hei gratulerer med ny bil:) og velkommen til forumet.

Har du sett denne, http://www.jeepclubnorway.no/smf/index.php?topic=823.0 Stein har skrevet mye bra der.

Når det gjelder felg er vel ET-45 til -50 jeg kjører med ET-48 på 10" brei 15" felg og har bra med klaring til ramme selv med full sving og full flex. Kjører på 33" dekk.
Willys Pickup 54 L6-226 soon to be HO powered

Utlogget Hope

• 258 CID
  • *
« Svar #2 på: Ti.,20,November,2007,19,46 »
Takk takk.

Har sett på den, men sto ikke noe om originalfelg. Har 33"-12,5" på 15" felg på sommeren, og de har mere klaring til ramma enn vinterdekka på originalfelg.

Noen tips om hvor jeg kan få kjøpt greie stål eller alufelg til en rimelig penge?

Eller om noen har noen liggendes som de vil selge.

Takk for raske svar forresten.
sørlandet

Utlogget Stein-K

• Administrator
  • Get a life!!
  • TJ med V8
    • Garasjen min hos JCN
« Svar #3 på: Ti.,20,November,2007,20,06 »
Orginalfelgen har vel innperss på 28 eller 32mm ( mener at det er 32...) De aller fleste 10" felgene jeg kjenner til bygger -42mm altså bygger de ca 70mm mer utover fra ramma. Dette kan bli et problem med sving og gjerne i kombinasjon fullt ror og flexing foran. Men for å løse dette problemet, så sitter det en skrue med skive ned i bakkant på innsiden av knoklene foran. Løsne denne og legg på et par ekstra skiver. Da begrenser du svingen slik at dekka ikke subber foran. NB! Husk begge sider!

Hvis du subber på bakhjula har du et seriøst problem! Da er det noe vannvittig muffins ute å går og bilen bør parkeres ASAP! Har skal det være god klaring og hvis den subber, så tar den i demperne flere cm før den tar i ramma.

Billige stålfelger får du hos Bg Nor. Rockcrawlere for under 1000 lappen pr stk. Disse bygger -42mm med 3.75 backspacing.
Min garasje

Webredaksjon JCN
Kjør hardt, kjør stil! Karosseriet er en slitedel!!!

Utlogget Hope

• 258 CID
  • *
« Svar #4 på: Ti.,20,November,2007,21,42 »
He he, det er bare hjula foran som tar i ved full sving.

Har MT classic II på sommeren, og de tar ikke i noen vei. Så regner ikke med å få noe problemer, bare jeg får felger som bygger ut litt mere. Vil ikke kjøre rundt med en glipe på 6-8 cm fra dekk til hjulbue. Nesten flau for å kjøre rundt med den nå.

Får se å komme meg på treff snart, helt fersk med 4x4. Hadde vært greit med innspill på hva som jeg eventuelt burde gjøre videre med bilen. Møter ikke mange med lik bil her på sørlandet.

Igjenn takk for raskt svar.
sørlandet

Utlogget Tomas

• 401 CID
  • Larvik - Vestfold
    • Min hjemmeside
« Svar #5 på: Ti.,20,November,2007,22,45 »
For å slippe å justere svingradiusen (som egentlig suger fordi TJ har bra svingradius), så kan du heller kjøpe deg noen billige 8" felger til vinterdekkene. De tåler fint 265 brede vinterdekk. Dessuten har de ett penere innpress. I tillegg er dekkene innefor 7" warn skjermbreddere, selv med 12,5" breie dekk.
Du får også kjøpt billige rock crawler felger (stål) hos bgnor i 8".
Mickey Thompson selger også 8" felger som er like de du har på vintern.
WJ TD 1999 - Original
TJ Sahara - Solgt :(
http://www.jeep.on-line.no
<a href="http://www.jeepclubnorway.no/smf/index.php/topic,137.0.html">Min Garasje</a>
JCN medlem nr 507
Vestfold kontakt for JCN
Styremedlem 4x4Drivers og Webansvarlig.