Skrevet av Emne: Hevesett igjen. Har du ? Hvilket merke? Pris?  (Lest 5581 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget kjetil

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 738
Hevesett igjen. Har du ? Hvilket merke? Pris?
« på: Ma.,19,November,2007,05,46 »
Må ha noen nye fjærer bak på tj`n de er helt slappe å dvaske, samt den en demperen er punktert.

Har nå et Black Dimond 3" på TJ`n.

Hadde først tenkt på å bare bytte demperene, men jeg kan like godt bytte hele fjærsettet.
Nå til dags finnes det jo et hav av heve sett til TJ

Jeg har ikke lyst til å gå så høyt som 4" ettersom jeg kommet til å ha 285-75-16 dekk på 16x8 felg.

Hva har dere andre av heve sett, er dere fornøyd?
Og hva kostet det hevesettet?


Jeep clubnorway medlem nr 12
Jeep CJ-7 Renegade 1985 optimalisert istykker.
Jeep JK unlimited 2012 sahara
Har endelig skjønt "Jeep thing" så nå mor kjører Toyota til daglig.

Utlogget Stein-K

  • Administrator
  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 2511
  • TJ med V8
    • Garasjen min hos JCN
Sv: Hevesett igjen. Har du ? Hvilket merke? Pris?
« Svar #1 på: Ma.,19,November,2007,14,02 »
Har du lest under FAQ Heving, dekk etc ?

Der står det litt om de du får godkjent i Norge....

De fleste kjører vel Procomp 2" eller 4" eller EMU 2". 2" settene koster det samme, rett under 10.000,- mens 4" settet koster vel ca 12.000,- + masse usynelige deler.
Min garasje

Webredaksjon JCN
Kjør hardt, kjør stil! Karosseriet er en slitedel!!!

Utlogget Tomas

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1236
  • Larvik - Vestfold
    • Min hjemmeside
Sv: Hevesett igjen. Har du ? Hvilket merke? Pris?
« Svar #2 på: Ma.,19,November,2007,14,16 »
Du så jo hvor godt procomp 2" fungerte i Arendal Kjetil  ;D
WJ TD 1999 - Original
TJ Sahara - Solgt :(
http://www.jeep.on-line.no
<a href="http://www.jeepclubnorway.no/smf/index.php/topic,137.0.html">Min Garasje</a>
JCN medlem nr 507
Vestfold kontakt for JCN
Styremedlem 4x4Drivers og Webansvarlig.

Utlogget kjetil

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 738
Sv: Hevesett igjen. Har du ? Hvilket merke? Pris?
« Svar #3 på: Ma.,19,November,2007,15,01 »
Så du har procomp du også tomas.

Er du fornøyd? synes du den er stiv, eller er den myk å fin..

Husker liksom procomp fra gamle dager på CJ og YJ, de var høye men knall harde så det fjæret ingen ting..

Ome kitene siger de sammen slik de gjør på yj etter noen år med hardkjør ?

Hva med alle de andre merkene noen som har prøvd de?
Jeep clubnorway medlem nr 12
Jeep CJ-7 Renegade 1985 optimalisert istykker.
Jeep JK unlimited 2012 sahara
Har endelig skjønt "Jeep thing" så nå mor kjører Toyota til daglig.

Utlogget sandviper

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1161
Sv: Hevesett igjen. Har du ? Hvilket merke? Pris?
« Svar #4 på: Ma.,19,November,2007,18,03 »
Procomp 4 er litt stivt men er da også fint å kjøre med på svingete vei, nesten "litt" sportsbil *kremt*
Funker fin fint i terreng myk og fin flexing.
Willys Pickup 54 L6-226 soon to be HO powered

renegade

  • Gjest
Sv: Hevesett igjen. Har du ? Hvilket merke? Pris?
« Svar #5 på: Ma.,19,November,2007,19,56 »
Så du har procomp du også tomas.

Er du fornøyd? synes du den er stiv, eller er den myk å fin..

Husker liksom procomp fra gamle dager på CJ og YJ, de var høye men knall harde så det fjæret ingen ting..

Ome kitene siger de sammen slik de gjør på yj etter noen år med hardkjør ?

Hva med alle de andre merkene noen som har prøvd de?

Jeg har 2" procomp på min, og jeg var skeptisk...

Men det er ikke galt som fryktet, den er relativt myk & fin.  Nå kjører jeg med MX6 dempere, som er stilt på det mykeste.

Uten å ha sammenlignet med OME, ville jeg ha kjøpt det igen ?
Ja, hvis situasjonen fortsatt er som den er her i Gnore, så ville jeg absolutt vurdert det.

Hvis du ikke trenger papirer, så er saken en annen, da ville jeg ha sjekket nøyere, det finnes jo et "hav" av andre muligheter...

Utlogget KS

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 98
Sv: Hevesett igjen. Har du ? Hvilket merke? Pris?
« Svar #6 på: Ma.,19,November,2007,21,01 »
Har et 2" budget boost fra rubicon express jeg kjøpte fra statene for en tusenlapp. Siden jeg er student og ikke har råd til å koste på bilen noe akkurat nå vurderer jeg å hive det på. Er jo ikke TUV godkjent, men tror dere at det vil bli noe problem på periodisk kontroll når det bare er snakk om spacere over fjærene? Demperne trenger vel ikke TUV papirer?
-97 TJ

Utlogget Tomas

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1236
  • Larvik - Vestfold
    • Min hjemmeside
Sv: Hevesett igjen. Har du ? Hvilket merke? Pris?
« Svar #7 på: Ma.,19,November,2007,21,56 »
Vel kjetil, jeg er ganske fornøyd med procomp, men jeg ville vurdert å byttet ut demperne med MX-6 og lengre dempere. Dette gir deg en del mer flex når akslen henger fritt. Jeg og Stein kjøpte hvert vårt heve sett for noen år siden. Jeg kjøpte procomp, og han kjøpte ome.
Jeg har vært fornøyd hele tiden, mens Stein ble missfornøyd pga bilen krenget veldig i svinger og rundkjøringer.
MEN!!! Det er ett men her.
Per Egil i Larvik har en TJ med OME. Han kjøpte det av Tor for en del år siden. Den gangen ba han om lange dempere, og ekstra kraftige fjærer. Dette var ikke standardsettet til Tor, og Tor mente dette ikke fungerte noe bra. Per Egil var ganske sta og fikk delene sine. Dette settet fungerer ganske bra, og Per Egil er ganske fornøyd. I tillegg gir det OME settet mer høyde enn Procomp. Procomp gir kun 2" løft.
WJ TD 1999 - Original
TJ Sahara - Solgt :(
http://www.jeep.on-line.no
<a href="http://www.jeepclubnorway.no/smf/index.php/topic,137.0.html">Min Garasje</a>
JCN medlem nr 507
Vestfold kontakt for JCN
Styremedlem 4x4Drivers og Webansvarlig.

Utlogget sandviper

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1161
Sv: Hevesett igjen. Har du ? Hvilket merke? Pris?
« Svar #8 på: Ma.,19,November,2007,22,44 »
men tror dere at det vil bli noe problem på periodisk kontroll når det bare er snakk om spacere over fjærene?
Det er bare å prøve, tror nok heller ikke det blir lagt merke til, og hvis det gjør det er det jo bare å finne frem fjærklemmene og ta klossene av igjen.
Willys Pickup 54 L6-226 soon to be HO powered

Utlogget kjetil

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 738
Sv: Hevesett igjen. Har du ? Hvilket merke? Pris?
« Svar #9 på: Ti.,20,November,2007,14,20 »
Et firma i USA reklamerer med OME 4" fjærsett.

Kan tenke meg at det er noe slikt oppsett som Per Egil har på sin TJ det da.

Eksta kraftige fjærer og laange dempere.

Jeep clubnorway medlem nr 12
Jeep CJ-7 Renegade 1985 optimalisert istykker.
Jeep JK unlimited 2012 sahara
Har endelig skjønt "Jeep thing" så nå mor kjører Toyota til daglig.

renegade

  • Gjest
Sv: Hevesett igjen. Har du ? Hvilket merke? Pris?
« Svar #10 på: Ti.,20,November,2007,17,16 »
Et firma i USA reklamerer med OME 4" fjærsett.
Kan tenke meg at det er noe slikt oppsett som Per Egil har på sin TJ det da.
Eksta kraftige fjærer og laange dempere.

Trodde ikke det 4" OME settet var kommet enda, har lest om det en god stund, men har enda ikke sett / hørt om noen som har brukt det.  Og da tenker jeg ikke på her i Gnore.

Jeg snakket også med Tor om det med "heavy duty" fjærene, og har vel samme opplevelsen.
Mine argumenter var bytte til 8'er, vinsj / vinsjfanger og tung fanger m/ 35" hjul bak.

Nå ble det aldri noe av dette til slutt, kom over et 2" procomp sett, som på min 2.5 liter m/softtopp sikkert løfter nærmere 3".

Vi får se hvordan det blir når en får i en annen motor...
Er jo mulig å kompensere noe med tykkere klosser under fjærene.

Utlogget kjetil

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 738
Jeep clubnorway medlem nr 12
Jeep CJ-7 Renegade 1985 optimalisert istykker.
Jeep JK unlimited 2012 sahara
Har endelig skjønt "Jeep thing" så nå mor kjører Toyota til daglig.

renegade

  • Gjest
Sv: Hevesett igjen. Har du ? Hvilket merke? Pris?
« Svar #12 på: Ti.,20,November,2007,19,33 »
Se her er linken til firmaet som reklamerer med 4" ome kit.

http://www.rocky-road.com/tjome.html

Han selger på ebay også.

http://cgi.ebay.com/ebaymotors/Jeep-Wrangler-TJ-Old-Man-Emu-4-lift-1997-06-THE-BEST_W0QQcmdZViewItemQQcategoryZ33585QQihZ010QQitemZ200175936770QQrdZ1QQsspagenameZWDVW


Men dette er da ikke noe 4" fjærløft kit, finles denne setningen:

"Old Man Emu replacement front and rear coil springs with spacers for a full 4" of lift"

Jeg tolker dette til å være et 2+2 kit, altså de vanlige 2" fjærene + 2" spacere over fjærene...

Eller ?

Utlogget Tomas

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1236
  • Larvik - Vestfold
    • Min hjemmeside
Sv: Hevesett igjen. Har du ? Hvilket merke? Pris?
« Svar #13 på: Ti.,20,November,2007,20,18 »
OME settet kommer med coil spacere. Tror det er vanlig. Alle kjører på 2 stk av ca 10 mm ringer på hver fjær.
Tror ikke Per Egil kjøpte 4" sett. Er jo noen år siden nå, og det var helt sikkert ikke kommet da. En annen ting er at jeg trodde ikke OME kunne si noe om tommer,siden det ikke er noe hevesett. OME er kun erstatningsfjærer, men som fåes i forskjellige høyder pga forskjellig vekt på biler osv.
Procomp er vel det eneste settet som er godkjent som hevesett i norge. Procomp sier jo 2", men med OME så er det vel ikke gitt hva du egentlig får.
Er fullt klar over at OME også kommer med TÜV papirer.
Kjetil, du kan jo ringe Per Egil og høre litt mer nøyaktig hva han har.
Er ganske sikker på at hans bil er høyere enn min, selv om jeg har 1" coilspacer i tillegg til 2" procomp. I tillegg flekser han faktisk flere tommer mer (ivhertfall et par) pga lengre dempere.
Send meg en PM om du vil ha nummeret hans.
Ellers så kan du se i telefonkatalogen på Per Egil Strand - Larvik
WJ TD 1999 - Original
TJ Sahara - Solgt :(
http://www.jeep.on-line.no
<a href="http://www.jeepclubnorway.no/smf/index.php/topic,137.0.html">Min Garasje</a>
JCN medlem nr 507
Vestfold kontakt for JCN
Styremedlem 4x4Drivers og Webansvarlig.

Utlogget Tom-G

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 384
Sv: Hevesett igjen. Har du ? Hvilket merke? Pris?
« Svar #14 på: To.,22,November,2007,15,08 »
Hvis du går for OME er mitt råd å definitivt kjøpe HD fjærer både foran og bak, på min TJ 2,5 med orginalfanger og 10000 winsj har jeg HD foran og Light duty bak og den sagger Bare du hiver en bag baki, selv med en spacerring. Den ser og funker best uten res.hjulet på.
96`XJ 4.0L Sport Man. 2d.
97`ZJ 2,5 TDI Laredo
95`ZJ 4,0L Limited
Medlemsnr. 402
Ex: YJ, TJ, XJ td, 2 x ZJ og WJ 4.7HO