Skrevet av Emne: FAQ Kjøpsråd WJ  (Lest 38729 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget sivrt

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1004
FAQ Kjøpsråd WJ
« på: To., 8,November,2007,21,35 »
Lager en liten sjekkliste over ting som kan være greit å se over når man skal kjøpe seg Jeep Grand Cherokee WJ (1999-2004)

Hvis noen har noen flere ting som man bør sjekke før et evt kjøp så bare send meg en PM så legger jeg det inn her.

Hvis noen mener jeg har kommet med uriktige opplysninger, send meg en PM så endrer jeg mine innlegg.

Legger inn innlegg etterhvert som jeg kommer på de forskjellige tingene..
« Siste redigering: Fr., 9,November,2007,11,55 av sivrt »
`00 WJ 4,7 V8, 3" og 32" A/T - "Åtteren"
`98 XJ 4.0 HO, 7" og 35" X-Terrain.

Utlogget sivrt

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1004
Sv: FAQ Kjøpsråd WJ
« Svar #1 på: To., 8,November,2007,21,41 »
Motor:

- Se i servicehefte om alle servicer er fulgt. Hovedservicer er forholsdsvis dyre dvs. ca 8-9000,-
- Se etter oljelekkasjer.
- Sjekk nivå på kjølevæske og spor etter vann i oljen. WM motorer har hatt tilfeller der toppene har gått. Selv om dette skjer oftest på 2,5 TD motoren som sitter i XJ. Det er viktig å følge intervallene på skifte av kjølevæske på dieselmotorene spesielt.
- WM diesel motoren må gå på 5-40 helsyntetisk olje for å unngå problemer med topper og vippearmene. Sjekk i historikken til bilen for å se om dette er fulgt.
- Strammehjul og serpentinbeltet kan være slitt. Disse to delene koster ca 5000,- hos forhandler. Er noe billigere i utlandet, men siden diesel ikke ble solgt i denne modellen i USA går det ikke å få deler herfra til denne motoren. Danmark eller Tyskland har deler til en noe rimeligere penge.
- Generell sjekk av tilstand, ulyder og hvordan motoren er stelt med av tidligere eiere.
- 4,7L bensin V8 motoren kom i High output versjon i 2002. Denne har ca 30hk mer enn motoren på de foregående modellene.

Mer spesifikasjoner på bensinmotorene som ble levert finner du her:http://www.wjjeeps.com/engine.htm
« Siste redigering: On.,23,Januar,2008,14,53 av sivrt »
`00 WJ 4,7 V8, 3" og 32" A/T - "Åtteren"
`98 XJ 4.0 HO, 7" og 35" X-Terrain.

Utlogget sivrt

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1004
Sv: FAQ Kjøpsråd WJ
« Svar #2 på: To., 8,November,2007,21,44 »
Drivverk:

- Sjekk at alle drivledd er OK, slark og mansjetter. Disse er dyre hos mange deleforhandlere. Kan være billigere å bygge om til mellomaksel med vanlige kryss.
- Hør etter ulyder i aksler og begge kassene.
- Prøv bilen i både høy og lavserie og sjekk at diffbremsene (Varilok) som er både i foraksel og bakaksel virker.
- Mest vanlig levert med Quadra-Drive 4 hjulstrekk system og Vari-Lok i både fremaksel og bakaksel. Vari-Lok er egentlig en vanlig diffbrems.

Forskjellige systemer:
Type 1:
NV147 Quadra-Trac ITM
On-demand 4-wheel drive transfer case with one operating range - the only operating range is 4-high. Optional on 2004 Laredo models only.
Operating Modes: 4WD High, full-time
Center Differential: Planetary with low-range lock
Torque Split: F/R 48/52

Type 2:
NV247 Quadra-Trac IITM
On-demand 4-wheel drive transfer case with two operating ranges and a neutral position. Operating ranges are 4-high and 4-low. The 4-low range is used for extra pulling power in off-road situations. Utilizes a gerotor coupling to automatically send torque to the front driveshaft when wheel slippage occurs.
Operating Modes:
4WD High
Neutral
4WD Low, part-time
Low Range Ratio: 2.72:1
Center Differential: Gerotor pump-applied disc clutch with low-range lock
Torque Split: Variable (0-100%)

Type 3:
NV242 Selec-TracTM
Provides full time 2-wheel, or 4-wheel drive operation. A differential in the transfer case is used to control torque transfer to the front and rear axles. A low range gear provides increased low speed torque capability for off road operation. The geartrain is mounted in two aluminum case halves attached with bolts. The mainshaft front and rear bearings are mounted in aluminum retainer housings bolted to the case halves.
Operating Modes:
2WD
4WD High, full-time
4WD High, part-time
Neutral
4WD Low, part-time
Low Range Reduction Ratio: 2.72:1
Center Differential: Open, Planetary with low-range lock
Torque Split: F/R 48/52

Type 4:
Quadra-DriveTM (NV-247 or NV-147 transfer case with Vari-Lok differentials)
On demand, utilizes a gerotor and coupling in the Quadra-Trac II transfer case and gerotor couplings in the Vari-Lok front and rear progressive axles to send torque to the front driveshaft and/or from side-to-side within each axle when wheel slippage occurs; includes low-range (2.72:1)




« Siste redigering: Ma.,10,Desember,2007,20,03 av sivrt »
`00 WJ 4,7 V8, 3" og 32" A/T - "Åtteren"
`98 XJ 4.0 HO, 7" og 35" X-Terrain.

Utlogget sivrt

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1004
Sv: FAQ Kjøpsråd WJ
« Svar #3 på: To., 8,November,2007,21,52 »
Generelt:

- WJ`n er galvanisert fra fabrikk men noe rust kan finnes pga f.eks steinsprut o.l.
- Hovedlyktene har plast på utsiden og kan være slitt eller krakelert. Disse koster noen kroner hos forhandler.
- Hvis du kjøper en varebil kan det lønne seg å velge en som baksetene følger med. Spesielt hvis det er en Limited utgave der setene er i skinn og baksetene er dyre (ca 10000,-) hvis man bestemmer seg for å sette disse inn.
- Disse bilene er forholdsvis nye enda så så mange feil på disse er det nok ikke men sjekk allikevel for alt du kan komme på, det kan spare deg for mange utgifter.
- Se etter alle typer elektriske feil. Disse bilene har masse elektronikk, noe som ikke er billig å fikse som regel. Spesielt mye er det i Limited og Overland utgaven.
« Siste redigering: On.,23,Januar,2008,14,54 av sivrt »
`00 WJ 4,7 V8, 3" og 32" A/T - "Åtteren"
`98 XJ 4.0 HO, 7" og 35" X-Terrain.

Utlogget sivrt

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1004
Sv: FAQ Kjøpsråd WJ
« Svar #4 på: To., 8,November,2007,21,59 »
Typer og forskjeller:

1999 - 2001
- Levert med 3,1 TD fra VM motori (Italiensk), 4,7 bensin og 4.0 bensin.
- Kom som Laredo, Limited og Overland.
- Helt nytt design, nye motoralternativ og ny drivlinje i forhold til den foregående modellen Grand Cherokee ZJ. Kun 146 delenummer som er like på WJ i forhold til ZJ.
Bildet viser en 2000 mod. WJ Limited


2002-2004
- Levert med 2,7 CDI fra Mercedes Benz, 3.0 CDI, 4,7 Bensin og 4,7 High output bensin.
- Kom som Laredo, Limited og Overland
- Ny grill og frontfanger er det mest synlige forskjellen mellom disse og `99-`02 modellene.
- Tåkelysene har klart glass og er blitt runde.
- Andre ting som er nytt på disse er instrumentpanel, seter bl.a
Bildet viser en 2004 mod. WJ Overland.



Limited:
- Skinnseter.
- El.justering av speil og seter m/memory
- Lakkert helt ned.
- "Treinteriør" på dashbord og i dørene.
- Blanke/Chrome lykter.
- Tåkelys

Laredo:
- Stoffseter
- Mindre elektrisk utstyr.
- Nederste deksler og støtfangere er ikke lakkert.
- Mer "plast" på dashbord og i dører.
- Sort plast inni lyktene der Limited har chrome.
- Billigste modell.

Overland:
- Alt utstyr som i Limited utførelse.
- Rockrails/kanalbeskyttere.
- Treimitasjon på øvre del av rattet.
- Overland brodert i seteryggene på enkelte modeller.
- Overland badge på dørene.
- Ofte levert med Up country pakke, dvs. noe hevet og med skli/beskyttelsesplater på transferkasse og motor.
- Tåkelys.
- Regnet som toppmodellen.

Mer utfyllende informasjon om forskjeller mellom de forskjellige årsmodeller finnes her: http://www.wjjeeps.com/newoptions.htm
« Siste redigering: On.,23,Januar,2008,14,58 av sivrt »
`00 WJ 4,7 V8, 3" og 32" A/T - "Åtteren"
`98 XJ 4.0 HO, 7" og 35" X-Terrain.

Utlogget sivrt

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1004
Sv: FAQ Kjøpsråd WJ
« Svar #5 på: To., 8,November,2007,22,00 »
Grei side med masse info og spesifikasjoner om WJ modellen.. Er veldig utfyllende og lett å finne frem.

www.wjjeeps.com

Dekker ikke diesel versjonene dessverre da WJ ikke ble levert med diesel i USA. Men dekker derimot alt som har med interiør, eksteriør, spesifikasjoner på det meste, spesielle utgaver, ekstrautstyr, vedlikehold osv..
« Siste redigering: Ma.,10,Desember,2007,20,31 av sivrt »
`00 WJ 4,7 V8, 3" og 32" A/T - "Åtteren"
`98 XJ 4.0 HO, 7" og 35" X-Terrain.

Utlogget sivrt

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1004
Sv: FAQ Kjøpsråd WJ
« Svar #6 på: To., 8,Januar,2009,06,17 »
Fikk et tips på PM her av "Ambu" at WJ sider i andre land nevner at det er et typisk (og kostbart) problem med klimaanlegget i WJ. Feilen består i at dører i ventilasjonsanlegget går i stykker og blir stående, med den følge at du får bare varm eller kald luft på den ene eller begge sidene. Sjekk av feilkoder i klimaanlegget kan jo nevnes som kjøpsråd.


"AZC self-diagnostic mode:

1. To enter the self-diagnostic mode, depress the a/c and recirc buttons at the same time and hold. Rotate the left temperature control knob clockwise (CW) one detent.

2. If you continue to keep the a/c and recirc buttons depressed, the AZC control module will perform a Segment Test of the Vacuum Fluorescent (VF) display. In the Segment Test you should see all of the display segments illuminate as long as both buttons are held. If a display segment fails to illuminate, the vacuum fluorescent display is faulty and the a/c heater control must be replaced.

3. After viewing the Segment Test, release the A/C and Recirc buttons and the display will clear momentarily. If there are no fault codes, the “00” display value will remain in the VF window. Should there be any codes, each will be displayed for one second in ascending numerical sequence (note: no effort is made to display faults in the order they occurred). The left side set temperature display will be blanked and the right side set temperature display will indicate current and historical codes (8 historical max) presently active.

"Once all codes have been displayed, the system will repeat the fault code numbers. This will continue until the left side set temperature control is moved at least one detent position in either direction, by pressing both the A/C and Recirc buttons at the same time, or the ignition is turned off. Record all of the fault codes, then see the Current and Historical Fault Code charts below for the descriptions.


Feil på blandedørene vil sannsynligvis gi feilkode 50 - 56

Her kommer de alle:
(Hentet fra http://www.wjjeeps.com/climate.htm)

AZC fault codes
Input faults
01 = IR thermister circuit open
02 = IR thermister circuit shorted
03 = Fan pot shorted
04 = Fan pot open
05 = Mode pot shorted
06 = Mode pot open
07 = IR sensor delta too large
08 = Reserved
09 = Reserved
10 = One of four motor drivers has drive "A" shorted to ground
11 = Engine air intake temperature bus message missing
12 = Country code bus message missing 
System faults
13 = Mode motor not responding
14 = AI (Recirc) motor not responding
15 = Left temperature door not responding
16 = Right temperature door not responding
17 = Mode door travel range too small
18 = Mode door travel range too large
19 = AI (Recirc) door travel too small
20 = AI (Recirc) door travel too large
21 = Left temperature door travel too small
22 = Left temperature door travel too large
23 = Right temperature door travel too small
24 = Right temperature door travel too large
25 = Calibration check sum error
26 = Engine coolant temp bus message missing
27 = Vehicle speed bus message missing
28 = Engine RPM bus message missing
29 = OAT bus message missing
30 = Display intensity bus message missing
31 = VIN number bus message missing
32 = Raw OAT buss message missing
 
Input faults
33 = IR thermister circuit was open
34 = IR thermister circuit was shorted
35 = Fan pot was shorted
36 = Fan pot was open
37 = Mode pot was shorted
38 = Mode pot was open
39 = IR sensor delta was too large
40 = Reserved
41 = Reserved
42 = One of four motor drivers had drive 9A9 shorted to ground
43 = Engine air intake temperature bus message missing
44 = Country code buss message missing
 
System faults
45 = Mode motor was not responding
46 = AI (Recirc) motor was not responding
47 = Left temperature door was not responding
48 = Right temperature door was not responding
49 = Mode door travel range too small
50 = Mode door travel range too large
51 = AI (Recirc) door travel range too small
52 = AI (Recirc) door travel range too large
53 = Left temperature door travel too small
54 = Left temperature door travel too large
55 = Right temperature door travel too small
56 = Right temperature door travel too large
57 = Calibration check sum error
58 = Engine coolant temp bus message missing
59 = Vehicle speed bus message missing
60 = Engine RPM bus message missing
61 = OAT bus message missing
62 = Display intensity bus message missing
63 = VIN number bus message missing
64 = Raw OAT bus message was missing
65 = Reserved
66 = Reserved
67 = Reserved 

« Siste redigering: Fr., 9,Januar,2009,02,23 av sivrt »
`00 WJ 4,7 V8, 3" og 32" A/T - "Åtteren"
`98 XJ 4.0 HO, 7" og 35" X-Terrain.

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Re: FAQ Kjøpsråd WJ
« Svar #7 på: On.,11,Januar,2012,00,39 »
It's no secret that some of our favorite daily drivers are the '99-'04 WJ Grand Cherokees.
And now with prices on decent used vehicles dipping below $5,000, it's almost criminal how inexpensive it is to roll in all-wheel-drive comfort.

Read more: http://www.jpmagazine.com/featuredvehicles/154_0801_1999_2004_wj_jeep_grand_cherokee/index.html#ixzz1j6Mi9IlM

 :)
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.