Skrevet av Emne: Tåler Jeepen vann?  (Lest 3262 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget sandviper

• 401 CID
Tåler Jeepen vann?
« på: Sø., 4,November,2007,20,10 »
Går det greit med dyp vading? Noe som kan gjøres annet en snorkel?
Willys Pickup 54 L6-226 soon to be HO powered

Utlogget Stein-K

• Administrator
  • Get a life!!
  • TJ med V8
    • Garasjen min hos JCN
Sv: Tåler Jeepen vann?
« Svar #1 på: Ma., 5,November,2007,20,26 »
Hva mener du med dyp....?

Luftinntaket sitter orginalt bak høyere frontlykt. Den er grei å holde over vannet ;D

Vading opp til underkant av dørene har jeg aldri hatt problemer med, Men obs!!! Spesielt automat kassene har ikke alltid slange fra luftingen og høyere opp, så den vil fungere som en trakt og suge inn vann og slaps. Så sjekk at lufteslangene til diffen og girkassa er trukket så høyt opp som overhode mulig.

Personlig rekord er panseret under vann i noen sekunder før jeg traff oppoverbakke igjen.
Min garasje

Webredaksjon JCN
Kjør hardt, kjør stil! Karosseriet er en slitedel!!!

Utlogget sandviper

• 401 CID
« Svar #2 på: Ma., 5,November,2007,20,43 »
Luft inntaks trakten er vekk så den er ok, lufting til diffene er lagt høyt.

Tenkte på tennings deler, klarer fordeleren en dukkert uten fusking og feiltenning?

Utlogget CJ-7 golden eagle

• Klubb verv
  • 360 CID
  • Kalender ansvarlig.
    • www.4x4jeep.no
« Svar #3 på: Ma., 5,November,2007,21,34 »
Sitat
Tenkte på tennings deler, klarer fordeleren en dukkert uten fusking og feiltenning?

Hvis du klarer å ha fremdrift, å skyver en bølge foran bilen, vil vann nivået rundt motoren være lavere en på utsiden av bilen.

Det er bare at, hvis det stopper så ....ja blobb blobb blobb
Tom Jensen
JCN medlem nr. 8
2013 Jeep JK Unlimited Rubicon
1980 Jeep CJ-7 golden eagle 350 cid.
1978 Jeep CJ-7 Stainless Steel karosseri
2008 Can-Am Renegade 800HO

www.4x4jeep.no

Utlogget Sverre

• 360 CID
    • Sverres garasje
« Svar #4 på: Ma., 5,November,2007,22,43 »
Se brun linje over panser og langs sidene - så dypt kan du dykke ;D Blir litt grisete under panseret da....
2004 WJ 2,7 CRD Overland
X-Jeeps: 98 TJ 2,5 (31") - 97 TJ 4,0 (33") - 99 XJ 2,5td (31") - 88 XJ 4,0 2dr (33") - 88 XJ 4,0 (31") - 00 XJ 2,5td (30") - 95 XJ 4,0 (31") - 95 XJ 2,5td (stock)

Utlogget sandviper

• 401 CID
« Svar #5 på: Ti., 6,November,2007,04,47 »
 ;Dtøfft Sverre

Utlogget Sverre

• 360 CID
    • Sverres garasje
« Svar #6 på: Ti., 6,November,2007,11,39 »
Hehe... hadde en h%/#&%¤s vaskejobb etter den turen der!

Jeg så forresten en writeup en gang på flytting av luftfilterboks og inntaket til denne slik at luftinntaket ble liggende inne ved torpedoveggen, der inntaket til varmeapparatet er. Det kommer jo litt høyere på den måten, og kan kanskje redde deg hvis du stikker snuta litt dypt ned i et gjørmehull...
2004 WJ 2,7 CRD Overland
X-Jeeps: 98 TJ 2,5 (31") - 97 TJ 4,0 (33") - 99 XJ 2,5td (31") - 88 XJ 4,0 2dr (33") - 88 XJ 4,0 (31") - 00 XJ 2,5td (30") - 95 XJ 4,0 (31") - 95 XJ 2,5td (stock)

Utlogget Stein-K

• Administrator
  • Get a life!!
  • TJ med V8
    • Garasjen min hos JCN
« Svar #7 på: Ti., 6,November,2007,14,31 »
Andre eksempler hvor det gikk greit, men var absolutt på kanten.....

Min garasje

Webredaksjon JCN
Kjør hardt, kjør stil! Karosseriet er en slitedel!!!

Utlogget overland

• 360 CID
  • Shit in - shit out
« Svar #8 på: Ti., 6,November,2007,15,02 »
Stopp under vading er noe dr....  Det er jo en grense for hva du kommer unna med!  Men det er også et "langtidsproblem" som fort blir glemt, men forsåvidt allerede luftet her.  Det kan komme vann inn i akslingene (spesielt forakslingen) og i gearkassene (spesielt automat).  Problemene melder seg ikke med en gang, det kommer mer snikende siden og er oftest dyrt.  Er vading en stor hobby så anbefales det å bytte all olje ofte, alternativt sjekke ut hva som finnes på den maritime siden (oljer som smører selv med vann i).

Garvede vadere har jeg sett lager system for trykk i akslinger og gearkasser (luftkompressor) for å hindre at vann kommer inn.  Da kommer det imidlertid litt olje ut i stedet og tetningene har en tendens til å vare noe kortere. Dette + snorkel + høy eksos + vanntett tenning pleier å gjøre susen.  Kjølevifta bør kunne stoppes under vading!
Willys Overland 4-134 SW 4x4 '53
Willys Jeep CJ 3A
Willys FC 150A
JCN medlem nr. 139

Utlogget sandviper

• 401 CID
« Svar #9 på: Ti., 6,November,2007,20,20 »
Hva kan gjøres for å impregnere tennings deler?

Har hørt at det ikke er lurt å clutche inn når girkassen er under vann, er dette et kjent problem? På Land Rover finnes det vadeplugger til girkassen er dette noe som finnes til Jeep?

På kanten var ingen underdrivelse det Stein :o Et par pund mindre i dekkene så hadde det blitt vått!

Utlogget Tomas

• 401 CID
  • Larvik - Vestfold
    • Min hjemmeside
« Svar #10 på: Ti., 6,November,2007,20,24 »
Jeepen tåler mye vann originalt. Både for og bak akslen skal ha lufting opp til motorrommet. Men girkassa pleier det å være noe dårligere med. Får du derimot en lufteslange derifra til motorrommet, så er mye gjort. Men har du tenkt å dykke dypere enn opp til hovedlyktene så bør du nok tenke på mye av det som blir sagt i innleggene her.
En annen ting å være litt obs på er om det finnes gamle skruehull eller rusthull i balja di, altså under teppet noen steder. Der vil det sige vann inn, hvis du vader med vann opp til kanalene. Dessuten så er det flere av bakdørene på jeepene som ikke her helt tette når de får vann oppover seg. Verdt å tenke på.
WJ TD 1999 - Original
TJ Sahara - Solgt :(
http://www.jeep.on-line.no
<a href="http://www.jeepclubnorway.no/smf/index.php/topic,137.0.html">Min Garasje</a>
JCN medlem nr 507
Vestfold kontakt for JCN
Styremedlem 4x4Drivers og Webansvarlig.

Utlogget overland

• 360 CID
  • Shit in - shit out
« Svar #11 på: On., 7,November,2007,09,20 »
Det som gjør at gearkasser og akslinger trekker vann skylder selvsagt at de ikke er tette, men effekten blir bare så mye større når en driftsvarm (og vel så det) aksling eller gearkasse blir dyppet i kaldt vann.  Den raske nedkjølingen gir nesten undertrykk og aksling/gear "gisper" etter luft.  Får den ikke luft så trekker den inn vann i stedet.  Min erfaring er at original utlufting kan gå tett med årene, så det er verd å sjekke at:  Lufteslangene er der, sitter godt fast mot gearkasse/aksling, slange ikke er morken og sprukket, at slangen er åpen og ikke har kink, at ventil på toppen av slange fungerer (noen typer stenger ved undertrykk og gir effekten som nevnt over).  En liten detalj som ofte blir glemt.

Tette tenningsanlegg:  På en 4 sylindret motor med fordeler har jeg hatt stor suksess med å ta en oppvaskhanske, klippe tuppene av fingrene på denne og tre den over fordeleren.  Plugg og coil ledning kommer ut av fingrene og tettes med el.strips.  Nå er det vel vanskelig å finne oppvaskhansker med mer enn 5 fingre, så her har jeg ikke noen god ide.  Tennplugghetter finnes i en type som klemmer seg godt fast til isolasjonen på pluggen (MC folket har også noen fine saker her..).  Noen som har sett oppvaskhansker med 9 fingre?? ;)
Willys Overland 4-134 SW 4x4 '53
Willys Jeep CJ 3A
Willys FC 150A
JCN medlem nr. 139