Skrevet av Emne: Idle Air Controller  (Lest 3926 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget Brett

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 34
Idle Air Controller
« på: Ma.,29,Oktober,2007,22,19 »

Hallo;

Etter 11 år som lykkelig Cherokee eier (1992 Ltd, 4,0 HO), har nå stygge tanker om Brdr London begynt å melde seg  >:(!

Men, etter litt lesing på forumet her, er jeg (dvs dere) kanskje på sporet av noe?

Feilmodus: Stopper på tomgang og på "trailing throttle" i fart(da starter den seg jo igjen, men rykker og lugger). Starter ellers lett igjen om den stopper, og kan holdes igang om turtallet holdes oppe.

Svært variende feil: av og til stopper den gang på gang, senere samme dag (hjem igjen) går den som ei klokke og maler som en katt!

Er det IAC'en som skal mistenkes her? Hvor er greiest å få tak i ny?

Chrysler Ensjø fant ingenting, og hadde ingen ideér om hva som var feil...

Undrende hilsen
Brett

Utlogget ph

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 55
  • CJ7 Renegade 1985
Sv: Idle Air Controller
« Svar #1 på: Ma.,29,Oktober,2007,22,45 »
Har vært borti noe av det samme med min -92 XJ. Begynte å fade ut på tomgang. Løsningen på det var å vaske spjelet på innsuget til innsprøytinga. Der legger det seg med åra div. dritt som tydeligvis spolerer ting. Pusset rent med bensin og den har ikke stoppet siden.
Er forsøket verdt.

mvh

ph
CJ7 Renegade 1985. Solgt og savnet
XJ 1992 4l HO Limited. Solgt og savnet
XJ 2000 4L Limited

Utlogget sandviper

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1161
Sv: Idle Air Controller
« Svar #2 på: Ti.,30,Oktober,2007,16,55 »
hmm virka som om det er mere en IAC som er feil.

Kjør på tomgang og hold inne bremsen så den nesten skveles, trykk inn cluchen, hvis den går høyt på turtall og bruker lang tid på å komme ned igjen, gjerne med dropp under 500 før den finner tomgangsturtall da ville jeg ha byttet IAC. Jeg renset min men den ble aldri helt bra så jeg kjøpte likegodt ny.

Etter bytta av IAC har jeg fortsatt hatt dropp og jaging på turtallet har også hatt fusking og dauing under gir skifte. Dette ble helt kurert med nye plugger, pluggledninger og ny coil.

Jeg tror kanskje du har et problem med begge deler, men start med IAC`en
Willys Pickup 54 L6-226 soon to be HO powered

Utlogget Brett

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 34
Sv: Idle Air Controller
« Svar #3 på: Ti.,30,Oktober,2007,18,07 »
Ok; Takk for innspill  :)

Så var innsugspjeldet vasket. Brukte startgass spray som rensemiddel (også inn i By-pass åpning der IAC'en sitter, selv om jeg ikke tok ut IAC'en). Var noe sot der, men ikke direkte voldsomt.

Skal kjøre Oslo - Halden T/R i morgen med innlagt kaldstart, så da får vi se...

Plugger, pluggledninger, fordelerlokk og rotor ble byttet tidligere i høst, da det var noe overdue, men det ga ingen effekt. Pluggene var rene, ingen tegn til soting.

Har automat, så forsøket med clutch får bli å sette den i fri. Problemet ser ikke ut til å være rusing eller forsinket turtallsretur, den bare dør brått når gass-pådraget slippes i fart (eller cruise-controllen slipper opp i nedoverbakke typ 50 - 65 mph), så drar siget i bilen motoren igang igjen.
Brett

Utlogget Brett

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 34
Sv: Idle Air Controller
« Svar #4 på: On.,31,Oktober,2007,18,40 »
So far So Good!

Kaldstart i morges ingen problem! Ingen hosting på tomgang-stopper ut av byen og grei kjøring ned til Halden!

Retur i rått regnvær heller ingen problem i ettermiddag!

Var det det hele???

Uansett, kommer vel til å handle inn en IAC + Coil uansett, noen forslag til hvor??

mvh
Brett

Utlogget Brett

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 34
Sv: Idle Air Controller
« Svar #5 på: Sø., 4,November,2007,12,54 »
Ja-a så lenge varte det... Begynte å hoste og fuske på tomgang igjen i går. Plukket ut IAC'en (to små torx skruer og en kontakt), der var det sot ja! Vasket rent IAC-stempelet og tørket inn i åpningen med Q-tips og en fille over en 1/4 skralle-forlenger. Ikke helt enkelt å se hvor rent det ble, med en del sot fikk jeg nå ut. Prøvekjørte i morges med kaldstart, og bråslipp av gassen i fart. Ingen mer fusking. Får se hvor lenge det holder.
Brett

Utlogget Brett

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 34
Sv: Idle Air Controller
« Svar #6 på: Ti.,13,November,2007,16,27 »
98% fornøyd, men det går mot bytte av IAC. Et og annet host siste uke blir jeg ikke kvitt..

Jeep Ensjø skal ha 1.400,- for en IAC, på e-bay averteres de til $50,-, 4x4 supply har ikke, andre forslag?
Brett

Utlogget Brett

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 34
Sv: Idle Air Controller
« Svar #7 på: Ma.,26,November,2007,22,23 »
Skal ikke være enkelt.

Etter en stund med variabel fusking, bestilte jeg en IAC fra Aarnes. Kom i posten etter 3dg i bytte for VISA nr. Halv pris i forhold til Jeep Ensjø, og det var nok riktig; stempelet hadde også halv lengde i forhold til den gamle...



Etter at jeg satte tilbake den gamle, er det selvfølgelig ikke mulig å provosere frem et eneste lite host i kveld....
Brett

renegade

  • Gjest
Sv: Idle Air Controller
« Svar #8 på: Ma.,26,November,2007,22,37 »
Skal ikke være enkelt.

Etter en stund med variabel fusking, bestilte jeg en IAC fra Aarnes. Kom i posten etter 3dg i bytte for VISA nr. Halv pris i forhold til Jeep Ensjø, og det var nok riktig; stempelet hadde også halv lengde i forhold til den gamle...



Etter at jeg satte tilbake den gamle, er det selvfølgelig ikke mulig å provosere frem et eneste lite host i kveld....

Du er seff. sikker på at den nye ikke kan kjøres lengre ut ?
Det er en stepper motor hvis jeg ikke husker helt feil...

Utlogget Brett

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 34
Sv: Idle Air Controller
« Svar #9 på: Ma.,26,November,2007,22,49 »
Tomgangs-turtallet endte på 2100rpm...
Brett

Utlogget Brett

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 34
Sv: Idle Air Controller
« Svar #10 på: Ti.,27,November,2007,23,05 »

OK, Ekstrapoeng til PerJ;

Tomgang 2100rpm, 1min, så gradvis ned til normal 600 etter 3,5min.
Brett

Utlogget Brett

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 34
Idle Air Controller - Julenøtten fortsetter...
« Svar #11 på: To.,27,Desember,2007,18,07 »
Vel overstått Jul til alle Jeep-entusiaster:

Her fortsetter føljetongen:

Etter IAC byttet og en stund i normalmodus, begynte f-skapet igjen midt i juleinnspurten: Fusking, nå ogspå med umotivert giring opp (sluring?) og ned, særlig på middels varm motor. Fikk harket meg rundt og gjort julehandling ferdig med et nødskrik.

Bilen går plutselig silkemykt igjen etter ca 30 min, dvs gjennomvarm?
(observasjonene varierer fra gang til gang, møkkafeil!)

Så nå etter å ha fordøyd julemat og drikke ble det en liten tur under panseret igjen:

Var klar over en sprekk i rør-kobl for veivhus ventilasjon til innsug manifold: (hadde tapet sprukken del), så nå byttet jeg rør og gummi slanger med nye fra Aarnes. - Ingen forskjell...

Hører ingen tydelige hiss fra vakum-lekkasje, men tankene går i den retning...

Prøvde "Trouble Code" rutinen, men fikk bare ut kode "55 - End of Code Output", dvs ingen registrerte feilkoder (?).

Så; åpen for forslag...

Brett

Utlogget Skywalker

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 471
  • Space cowboy
    • -Cherrox-
Sv: Idle Air Controller
« Svar #12 på: To.,27,Desember,2007,22,28 »
Sjekk jording. All hovedjord til motorblokk og chassis. Demontér, rengjør, montér. Begge batteripoler på batteriet med kabelsko rengjøres og settes inn med syrefritt fett etter montasje. Er det mye irr på kabelsko skylles dette bort med lunkent vann først, før demontering. Da har du ihvertfall tatt de mest grunnleggende punktene på el-anlegget ditt som resten av anlegget er 100% avhengig av. Siden du har umotiverte girskift i tillegg til fusking virker det som om ikke alle moduler er på rett spenningsnivå.

Ellers er det selvfølgelig den rette tiden av året å helle på en flaske kondensfjerner i ny og ne (hver 3. tank?).
« Siste redigering: To.,27,Desember,2007,22,30 av Skywalker »
Jeep!

Hadde den vært til å slå på hadde det fulgt med hammer!
Ex-JEEP: '98 Cherokee/XJ 4.0 Ltd. (solgt oktober 2012)
JCN #741

Utlogget sandviper

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1161
Sv: Idle Air Controller
« Svar #13 på: Fr.,28,Desember,2007,13,07 »
Over skrev jeg at problemene mine var over, ikke helt riktig. Etter en stund skjedde det samme igjen, høyt tomgangsturtall, jaging og fusking. Jeg fikk ut feil på TPS ved feilkode avlesing byttet denne og nå går den bra.

Kan være TPS som lager dine problemer, syns symptomene ligner... Prøv og napp av kontakten til TP sensoren (den som sitter på midten av spjellhuset mellom IAC og en annen sensor) Min gikk bedre på tomgang og fusket ikke uten TPS.
Ikke sikkert sensoren lagrer feil selvom den ikke funker, men den kommer til å lagre feil når du plukker av kontakten.
Willys Pickup 54 L6-226 soon to be HO powered

Utlogget Brett

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 34
Sv: Idle Air Controller
« Svar #14 på: Ma., 7,Januar,2008,20,42 »
Status:

Etter 28/12: Ikke et Host!!! Fylte på en flaske kondensfjerner (første gang siden aug. '96)ved nyttår, og en tank uten kondensfjerner i går. Kan alt f-skapet (bortsett fra tomgangen) være forårsaket av kondens?

Husken mimrer om at jeg i senhøst pumpet siste skvett opp fra tankanlegget på Statoil Bjerke, kan ha fått med en god slump rusk og rask da?
Brett