Skrevet av Emne: Sprukket exhaustmanifold 4.0  (Lest 2766 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget Jeep

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1240
Sprukket exhaustmanifold 4.0
« på: Ma.,30,Oktober,2006,09,54 »
Ja, da sprakk min også, etter 150k km og 14 år var det slutt. Jeg vurderer å bestille denne hos Jeep4x4center. Prisen virker OK og den har et mer performance aktig design enn originalen. Kommentarer mottas med takk.

Tor Kløvstad
2001 WJ V8, Original
1994 YJ, Modifisert
Lokalkontakt Hedmark

Utlogget Stein-K

  • Administrator
  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 2511
  • TJ med V8
    • Garasjen min hos JCN
Sv: Sprukket exhaustmanifold 4.0
« Svar #1 på: Ma.,30,Oktober,2006,22,32 »
Sort ? Ikke syrefast bling ?  ;D

Løp og kjøp! Monter den i "god" tid før helgen og bli med til Gjerstad-Sladden på TT!! Men da må du kanskje kjøpe den et annet sted, fra norge....
Min garasje

Webredaksjon JCN
Kjør hardt, kjør stil! Karosseriet er en slitedel!!!

Utlogget Jeep

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1240
Sv: Sprukket exhaustmanifold 4.0
« Svar #2 på: Ti., 7,November,2006,09,32 »
Da er den bestilt ;D.
Jeg skal prøve å få skrevet noe om byttet når det skjer samt om jeg føler noe endring i power siden denne skal være noe mer performance orientert enn den originale.
Tor Kløvstad
2001 WJ V8, Original
1994 YJ, Modifisert
Lokalkontakt Hedmark

Utlogget Heepeejeep

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 282
Sv: Sprukket exhaustmanifold 4.0
« Svar #3 på: To., 9,November,2006,13,48 »
Venter i spenning på resultater her, er nok ikke lenge før min også må byttes. :(
CJ7

Utlogget Jeep

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1240
Sv: Sprukket exhaustmanifold 4.0
« Svar #4 på: To.,23,November,2006,19,38 »
Nå er den i alle fall sendt :o, men jeg har fått feil tracking nummer. Jeg har handlet fra dette firmaet (jeep4x4center.com) tidligere og da gikk det greit. Denne gangen tok det dem ca 2 uker å skaffe delen.
Nå er det heldigvis bare uker igjen til jeg er arbeidsledig :o, så nå får jeg tid til å skru. ;D

Levert 30/11. Dette tok tid.....
« Siste redigering: Fr., 1,Desember,2006,10,39 av JEEP »
Tor Kløvstad
2001 WJ V8, Original
1994 YJ, Modifisert
Lokalkontakt Hedmark

Utlogget Jeep

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1240
Sv: Sprukket exhaustmanifold 4.0
« Svar #5 på: Ti., 9,Januar,2007,07,17 »
Endelig, etter en hektisk avslutning på det forrige året har jeg endelig somlet meg til å bytte manifolden. Selve byttet er greit. Det er bare å skru ut luftfilterbox, ta av servopumpa og braketten til den. Deretter ta av alle ledninger og slanger som ser ut som om de blir for korte for deretter å lage en anordning slik at du kan "henge opp" innsuget slik at det er ute av veien. Så er det bare å skru ut manifolden.
Så langt er alt greit. Hvis du ser på bildet i første post ser du at den nye manifolden er bredere i kollektorområdet (3 rør til 1) x 2 i forhold til originalen. Selv om det hos leverandøren var oppgitt at den passet til ZJ gjorde den ikke det, uten modifiseringer.
Hullene på hver side av flensen hadde litt for lang avstand i forhold til boltene i toppen. Litt fresing ordnet den saken. Så gikk røret fra sylinder 1 i motorfestet, grunnet større bredde på manifolden i dette området. Her måtte det freses "en del" i motorfestet, men det er så kraftig at det ikke har noen betydning. Ved sammenskruing viste det seg at det er mye vanskeligere å skru inn skruene i den nye manifolden grunnet plasseringen/retningen på rørene. Jeg anbefaler å sette de på først. Med litt rolig arbeidstempo (måtte se litt på 88YJ som byttet bakaksling) kan du regne ca en kort dag på jobben.
Resultat: Lekkasjelyden er selvsagt borte. Bilen virker mer responsiv med den nye manifolden. Jeg vet ikke hvor mye som kommer av at den nå får en korrekt mengde bensin og hva som skyldes designet på manifolden, men det ble i alle fall bedre.
« Siste redigering: Ti., 9,Januar,2007,07,19 av JEEP »
Tor Kløvstad
2001 WJ V8, Original
1994 YJ, Modifisert
Lokalkontakt Hedmark