Endelig, etter en hektisk avslutning på det forrige året har jeg endelig somlet meg til å bytte manifolden. Selve byttet er greit. Det er bare å skru ut luftfilterbox, ta av servopumpa og braketten til den. Deretter ta av alle ledninger og slanger som ser ut som om de blir for korte for deretter å lage en anordning slik at du kan "henge opp" innsuget slik at det er ute av veien. Så er det bare å skru ut manifolden.
Så langt er alt greit. Hvis du ser på bildet i første post ser du at den nye manifolden er bredere i kollektorområdet (3 rør til 1) x 2 i forhold til originalen. Selv om det hos leverandøren var oppgitt at den passet til ZJ gjorde den ikke det, uten modifiseringer.
Hullene på hver side av flensen hadde litt for lang avstand i forhold til boltene i toppen. Litt fresing ordnet den saken. Så gikk røret fra sylinder 1 i motorfestet, grunnet større bredde på manifolden i dette området. Her måtte det freses "en del" i motorfestet, men det er så kraftig at det ikke har noen betydning. Ved sammenskruing viste det seg at det er mye vanskeligere å skru inn skruene i den nye manifolden grunnet plasseringen/retningen på rørene. Jeg anbefaler å sette de på først. Med litt rolig arbeidstempo (måtte se litt på 88YJ som byttet bakaksling) kan du regne ca en kort dag på jobben.
Resultat: Lekkasjelyden er selvsagt borte. Bilen virker mer responsiv med den nye manifolden. Jeg vet ikke hvor mye som kommer av at den nå får en korrekt mengde bensin og hva som skyldes designet på manifolden, men det ble i alle fall bedre.