Skrevet av Emne: Personbilreg. av `87 Wrangler  (Lest 5588 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget RHG

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 9
Personbilreg. av `87 Wrangler
« på: Lø.,28,Oktober,2006,19,17 »
Var i går på Odda Trafikk og Vegstasjon for å omreg. min 87 mod. Wrangler m/2.5 L til personbil. Tilbakemeldingen derfra er som følgende: Om bilen skal reg. for 3 pas. blir totalvekten for høy!!?? Det stemmer for såvidt i forhold til vognkortet, men dette kan da ikke være riktig. Totalvekt er oppført med 1687kg. Egenvekt med fører er 1495kg. Tillatt nyttelast inkl. passasjerer er 192kg. Altså 33kg for mye( 75kg x 3 ). Har noen vært i nærheten av noe lignende, eller skjønner hvordan dette henger sammen, er jeg takknemmelig for hjelp.

Rune ???

renegade

  • Gjest
Sv: Personbilreg. av `87 Wrangler
« Svar #1 på: Lø.,28,Oktober,2006,20,21 »
Var i går på Odda Trafikk og Vegstasjon for å omreg. min 87 mod. Wrangler m/2.5 L til personbil. Tilbakemeldingen derfra er som følgende: Om bilen skal reg. for 3 pas. blir totalvekten for høy!!?? Det stemmer for såvidt i forhold til vognkortet, men dette kan da ikke være riktig. Totalvekt er oppført med 1687kg. Egenvekt med fører er 1495kg. Tillatt nyttelast inkl. passasjerer er 192kg. Altså 33kg for mye( 75kg x 3 ). Har noen vært i nærheten av noe lignende, eller skjønner hvordan dette henger sammen, er jeg takknemmelig for hjelp.

Rune ???

Må være en feil i vognkortet.  Er det en orginal norsk bil ?
Ta i såfall kontakt med importør.
Hvis det ikke fører frem, ta kontakt med AMCAR (du er vel medlem...)

Utlogget wrangler

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1283
Sv: Personbilreg. av `87 Wrangler
« Svar #2 på: Lø.,28,Oktober,2006,22,56 »
Wrangleren er bare godkjent for 4 personer tot.
Du vil se under setet du setter inn at det bare er innfestninger for
to beltefester, så det skal ikke være noe problem å få godkjent dette.
Husk at magebeltene må ha E merke. :)


Wrangler 1995
godkjent med Chevrolet 350 5,7L, OME 2,5" og 33 x 12.5 x15 på 10" felg.
Jeep CJ-7 1986 under ombygging - AMC 360

Utlogget Stein-K

  • Administrator
  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 2511
  • TJ med V8
    • Garasjen min hos JCN
Sv: Personbilreg. av `87 Wrangler
« Svar #3 på: Sø.,29,Oktober,2006,00,54 »
Wrangler`ne har meget lav lastekapasitet! Og hvis du har fyllt på med masse snadder så forsvinner denne kapasiteten kjapt. Husker ikke helt, men jeg har vel 450kg lastekapasitet i min TJ, så dytter du inn 4 passasjerer på 100 kg, er det ikke så mye mer den har lov til..

Sitat
Wrangleren er bare godkjent for 4 personer tot.

Som han sier, 3 passasjerer + fører = 4 personer. Men egenvekta inkluderer førerens 75kg.....

REDIGERT 29/10:

Jeg har kun 340 kg nyttelast i vognkortet!
- vinsjen
- dobble batterier
- skliplate til tanken
- andre ting som er monter
= akkurat lov til å ha med en passasjer med en halvliter vann hver.....

Dette må jeg få gjort noe med!!!
« Siste redigering: Sø.,29,Oktober,2006,10,20 av Stein-K »
Min garasje

Webredaksjon JCN
Kjør hardt, kjør stil! Karosseriet er en slitedel!!!

Utlogget sten_morten

  • Global moderator
  • Get a life!!
  • ****
  • Innlegg: 1288
Sv: Personbilreg. av `87 Wrangler
« Svar #4 på: Sø.,29,Oktober,2006,03,32 »
Dette med vekt er noe biltilsynet har begynnt å praktisere strengere siste årene. Noe av grunnen skyldes at man har oppdaget at en stor del av de norske ambulansene kjører med overvekt. Selv om disse ligger på grensen av totalvekten, kjører mange rundt med forhøyt bakaksel vekt. Tidligere var det kun differansen mellom egenvekt (med fører og full tank) og tillat totalvekt som ga nyttelasten, slik er det ikke lenger.

Finnes ambulanser i Norge som tidligere var registrert og godkjent for 5, som har blitt så kraftig nedregistrert etter kontroll at de nå bare er registrert for 2 og derfor ikke kan ta med noen pasient...

Etter disse skandalene er det stor fokus på vekt om dagen.

Har du montert kraftigere fangere, winch, hevesett og store hjul, dobble batterier, Hi Lift, osv... spiser du fort av kjøretøyets nyttelast. Wranglere har som tidligere nevnt liten nyttelast.

Ligger kjøretøyet på grensen og man ønsker å sette inn et baksete, vil pasasjerenes vekt i hovedsak øke på bakakselen. Det har kommet interne retningslinjer til trafikkstasjonene om at for og bakaksel skal veies individuelt. Dette betyr nå, at selv om kjøretøyet ligger innenfor tilatt totalvekt med pasasjerer kan de alikevel nekte å godkjenne den om en av akslene har overskredet maks vekt.

Trafikkstasjonene kan kreve å veie bilen og beregne hvilken marginer som er igjen før seter kan godkjennes.

Finnes ulikheter i vognkortene og importøren kan helt sikkert hjelpe deg med å øke nytte lasten i vognkortet ditt.

Om bilen din er kraftig ombygget og det er det som er grunnen til at du ikke får den godkjent, må du ha hjelp til å diffrensiere fjæret og ufjæret vekt. Dette må beregnes skikkelig av noen som kan hjelpe deg med dokumentasjon, kanskje amcar??

Skal prøve å forklare hva dette innebærer:

Lesser du bilen full av folk, har montert winch, kraftige fanger, hi lift, stort reserve hjul, doble batterier, større motor, osv.. vil denne vekt økningen trykke kjøretøyet ned mot akslene. ( fjærene får en høyere belastning) Dette på virker bilens kjøre egenskaper. (Fjæret vekt)

Monterer du store hjul, kraftigere aksler og kraftigere heve fjærer, vil denne vekt økningen trykke kjøretøyet mot bakken mens belastningene over fjærene vil være lik. Er resten av kjøretøyet er orginalt øker vekten uten at fjærene trykkes sammen. ( ufjæret vekt)

Begge disse vektøkningene påvirker bilens kjøreegenskaper men på høyst ulik måte.

Om det kun er tallene fra vognkortet ditt som ligger til grunn for avslaget om godkjenning, bør det være en lett sak å justere vognkortet. Men om det er bilens reelle vekt etter at du har montert inn mere utstyr, kan det være at noe må ut for å redusere kjøretøyets vekt slik at du får frigjort nyttelast.

Lykke til
CJ-7 Laredo 1986                 WJ Grand Cherokee Limited 2001              M416
AMC V8                               3,1 TD
36x15,5-15

Utlogget RHG

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 9
Sv: Personbilreg. av `87 Wrangler
« Svar #5 på: Sø.,29,Oktober,2006,09,33 »
Takker for tips folkens!! Problemet er i alle fall ikke at det er montert en masse ekstra dill. Bilen er vel så ribbet som den kan bli. Det eneste som er uorginalt er alufelgene, som reduserer vekta. 2.5 literen gjør vel også sitt til at egenvekta vil være lavere enn det som normalt er for YJ`er registrert i Norge. Får prøve å få den veiet da, om dette ikke ordner seg.

mvh
Rune

Utlogget wrangler

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1283
Sv: Personbilreg. av `87 Wrangler
« Svar #6 på: Sø.,29,Oktober,2006,17,21 »
...det er jo ganske enkelt da: du kan nå argumentere for
at baksetet bare skal ha to personer, og da holder du deg under
tillatt totalvekt.

Wrangler 1995
godkjent med Chevrolet 350 5,7L, OME 2,5" og 33 x 12.5 x15 på 10" felg.
Jeep CJ-7 1986 under ombygging - AMC 360

Utlogget sten_morten

  • Global moderator
  • Get a life!!
  • ****
  • Innlegg: 1288
Sv: Personbilreg. av `87 Wrangler
« Svar #7 på: Sø.,29,Oktober,2006,18,12 »
Her er problemstillingen Kathrine: Rune har 33 kg for lite nyttelast. Rune får derfor bare med seg 2 1/2 passasjer ;)


Totalvekt er oppført med 1687kg. Egenvekt med fører er 1495kg. Tillatt nyttelast inkl. passasjerer er 192kg. Altså 33kg for mye( 75kg x 3 ). Har noen vært i nærheten av noe lignende, eller skjønner hvordan dette henger sammen, er jeg takknemmelig for hjelp.

Rune ???

« Siste redigering: Sø.,29,Oktober,2006,18,28 av sten_morten »
CJ-7 Laredo 1986                 WJ Grand Cherokee Limited 2001              M416
AMC V8                               3,1 TD
36x15,5-15

Utlogget Herman

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 352
Sv: Personbilreg. av `87 Wrangler
« Svar #8 på: Sø.,29,Oktober,2006,18,47 »
Ta ut reserve hjulet. det er vell ikke påbudt lenger eller?

Utlogget wrangler

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1283
Sv: Personbilreg. av `87 Wrangler
« Svar #9 på: Sø.,29,Oktober,2006,19,59 »
RHG: Totalvekt er oppført med 1687kg. Egenvekt med fører er 1495kg. Tillatt nyttelast inkl. passasjerer er 192kg.
Altså 33kg for mye( 75kg x 3 ).

Mulig vi begge missforsto Sten Morten  ;)


Wrangler 1995
godkjent med Chevrolet 350 5,7L, OME 2,5" og 33 x 12.5 x15 på 10" felg.
Jeep CJ-7 1986 under ombygging - AMC 360

Utlogget RHG

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 9
Sv: Personbilreg. av `87 Wrangler
« Svar #10 på: Sø.,29,Oktober,2006,23,43 »
He - he....Vi legger det dødt og sier som så: Egenvekt uten fører er 1420kg + 4 personer a 75kg = 1720kg (33 usle kg for mye) OK?

Godnatt

Rune

Utlogget sten_morten

  • Global moderator
  • Get a life!!
  • ****
  • Innlegg: 1288
Sv: Personbilreg. av `87 Wrangler
« Svar #11 på: Ma.,30,Oktober,2006,00,53 »
RHG: Totalvekt er oppført med 1687kg. Egenvekt med fører er 1495kg. Tillatt nyttelast inkl. passasjerer er 192kg.
Altså 33kg for mye( 75kg x 3 ).

Mulig vi begge missforsto Sten Morten  ;)




Kan snu mye rundt på tall, men problemet er at denne jeepen har 33 kg for lite i tillat nyttelast for å kunne registreres som ønsket med 3 passasjerer....  ::)
« Siste redigering: Ma.,30,Oktober,2006,00,55 av sten_morten »
CJ-7 Laredo 1986                 WJ Grand Cherokee Limited 2001              M416
AMC V8                               3,1 TD
36x15,5-15

renegade

  • Gjest
Sv: Personbilreg. av `87 Wrangler
« Svar #12 på: Ma.,30,Oktober,2006,09,35 »
RHG: Totalvekt er oppført med 1687kg. Egenvekt med fører er 1495kg. Tillatt nyttelast inkl. passasjerer er 192kg.
Altså 33kg for mye( 75kg x 3 ).

Mulig vi begge missforsto Sten Morten  ;)


Kan snu mye rundt på tall, men problemet er at denne jeepen har 33 kg for lite i tillat nyttelast for å kunne registreres som ønsket med 3 passasjerer....  ::)

Og det er defor jeg siker at det må være en feil et sted, denne er godkjent for 4 personer i USA, så et-eller-annet sted har "noen andre" gjort en feil.

Tok en titt i vognkortet på TJ'en:
Egenvekt m/fører: 1540 kg, totaltvekt: 1925 kg, dvs. 385 kg til 3 passasjerer m/bagasje. Hvis en bruker 75 kg. pr. passasjer, så blir det 225 kg.  385 - 225 er (hmm, skal vi se): 160 kg til bagasje.  Høres rimelig ut, eneste jeg er usikker på, er hva som er tallene for en 4 liter ?  Her kan det blit litt snaut hvis en skal holde seg til 1925 kg som totalvekt...

Sjekket opp med USA og fant noe interessant:
Nettovekt på en TJ 4.0 liter + 75 kg for fører er 1539 komma ett eller annet, dvs. eksakt det samme som min 2,5 liter har i vognkortet.

Detr er i USA satt av 800 lb for passasjerer & bagasje (på en '97 TJ), dette stemmer bra med de 385 kg i lasteevne.
Nettovekten for 2,5 liter'n derimot er ca. 65 kg mindre.  Så det kan bety at vi som har 2,5 l har betalt 65 kg for mye i vektavgift da bilene ble importert.  Dette utgjør idag ca. 9000,-

Jeg skal jammen ta & kjøre den på vekta for å sjekke dette...
« Siste redigering: Ma.,30,Oktober,2006,12,49 av renegade »

Utlogget Stein-K

  • Administrator
  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 2511
  • TJ med V8
    • Garasjen min hos JCN
Sv: Personbilreg. av `87 Wrangler
« Svar #13 på: Ma.,30,Oktober,2006,22,16 »
Sitat
Jeg skal jammen ta & kjøre den på vekta for å sjekke dette...

Det tror ikke jeg at jeg tør.... Litt mye ettermontert snadder :P

Sitat
Egenvekt m/fører: 1540 kg, totaltvekt: 1925 kg, dvs. 385 kg

I vognkortet mitt står det samme egenvekt, men kun 1885kg, og 340kg nyttelast.... Det er en 2000 mod???
Min garasje

Webredaksjon JCN
Kjør hardt, kjør stil! Karosseriet er en slitedel!!!

Utlogget KO

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 106
  • YJ-4,2l (-89), WJ-4,7 (-01), XJ-4,0 (-89)
Sv: Personbilreg. av `87 Wrangler
« Svar #14 på: Fr.,24,November,2006,16,34 »
Har en flyttegods importert Wrangler -89 4,2l
Ble reg som personbil i 91 i Norge
I vognkortet står det tillatt totalvekt 1950kg
Egenvekt 1500
Så nyttelast uten fører375 kg
Mitt problem er å få plass til all bagasjen når vi er 4 i bilen