Dette med vekt er noe biltilsynet har begynnt å praktisere strengere siste årene. Noe av grunnen skyldes at man har oppdaget at en stor del av de norske ambulansene kjører med overvekt. Selv om disse ligger på grensen av totalvekten, kjører mange rundt med forhøyt bakaksel vekt. Tidligere var det kun differansen mellom egenvekt (med fører og full tank) og tillat totalvekt som ga nyttelasten, slik er det ikke lenger.
Finnes ambulanser i Norge som tidligere var registrert og godkjent for 5, som har blitt så kraftig nedregistrert etter kontroll at de nå bare er registrert for 2 og derfor ikke kan ta med noen pasient...
Etter disse skandalene er det stor fokus på vekt om dagen.
Har du montert kraftigere fangere, winch, hevesett og store hjul, dobble batterier, Hi Lift, osv... spiser du fort av kjøretøyets nyttelast. Wranglere har som tidligere nevnt liten nyttelast.
Ligger kjøretøyet på grensen og man ønsker å sette inn et baksete, vil pasasjerenes vekt i hovedsak øke på bakakselen. Det har kommet interne retningslinjer til trafikkstasjonene om at for og bakaksel skal veies individuelt. Dette betyr nå, at selv om kjøretøyet ligger innenfor tilatt totalvekt med pasasjerer kan de alikevel nekte å godkjenne den om en av akslene har overskredet maks vekt.
Trafikkstasjonene kan kreve å veie bilen og beregne hvilken marginer som er igjen før seter kan godkjennes.
Finnes ulikheter i vognkortene og importøren kan helt sikkert hjelpe deg med å øke nytte lasten i vognkortet ditt.
Om bilen din er kraftig ombygget og det er det som er grunnen til at du ikke får den godkjent, må du ha hjelp til å diffrensiere fjæret og ufjæret vekt. Dette må beregnes skikkelig av noen som kan hjelpe deg med dokumentasjon, kanskje amcar??
Skal prøve å forklare hva dette innebærer:
Lesser du bilen full av folk, har montert winch, kraftige fanger, hi lift, stort reserve hjul, doble batterier, større motor, osv.. vil denne vekt økningen trykke kjøretøyet ned mot akslene. ( fjærene får en høyere belastning) Dette på virker bilens kjøre egenskaper. (Fjæret vekt)
Monterer du store hjul, kraftigere aksler og kraftigere heve fjærer, vil denne vekt økningen trykke kjøretøyet mot bakken mens belastningene over fjærene vil være lik. Er resten av kjøretøyet er orginalt øker vekten uten at fjærene trykkes sammen. ( ufjæret vekt)
Begge disse vektøkningene påvirker bilens kjøreegenskaper men på høyst ulik måte.
Om det kun er tallene fra vognkortet ditt som ligger til grunn for avslaget om godkjenning, bør det være en lett sak å justere vognkortet. Men om det er bilens reelle vekt etter at du har montert inn mere utstyr, kan det være at noe må ut for å redusere kjøretøyets vekt slik at du får frigjort nyttelast.
Lykke til