Skrevet av Emne: Forskjell mellom XJ 2.1 TD og 2.5 TD  (Lest 3980 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Vestern

• Gjest
Forskjell mellom XJ 2.1 TD og 2.5 TD
« på: Ma., 8,Oktober,2007,23,19 »
Vurderer å gå til anskaffelsen av en brukt Cherokee i prisklassen 50 000 - 60 000 og har funnet noen brukbare eksemplarer på finn.no..
Valget står mellom en 2.1 TD og 2.5 TD og jeg ser at det har vært litt prat på at motoren i 2.1'n er "så som så" og at 2.5'n kan bli "et kostbart bekjentskap"  ???

Skjønner at det er en viss forskjell i motorene i dreiemoment og bruken av drivstoff, men er det noe spesielt som gjør at jeg kanskje bør styre unna den ene i forhold til den andre med tanke på typiske feil, reparasjoner, dyrere deler o.l. ?

Lure tips til en nybegynner i Jeep'ens verden mottas med takk! 

Utlogget Skywalker

• 360 CID
  • Space cowboy
    • -Cherrox-
Sv: Forskjell mellom XJ 2.1 TD og 2.5 TD
« Svar #1 på: Ti., 9,Oktober,2007,07,02 »
2.1TD er en Renault. Årsmodeller: 1987-1993
Det jeg vet om denne er at den nok er litt "slapp".

2.5TD er en VM Motori (italiensk). Årsmodeller: 1994 -> ?
Her er det mye grums. Om alle på sikt får problemer aner jeg ikke, men det ser ut til å være regelen fremfor unntaket. VM Motori er store på marin diesel og 2.5TD er i utgangspunktet en motor beregnet på bruk i båt. I bil ser det ut til at kjøling fort blir marginal og det typiske scenarioet ser ut til å være varmgang med koking og et topplokkhavari til følge. Motoren har separate topplokk pr. sylinder (= 4), noe jeg anser for å være litt spesielt for en så liten diesel. Er man komfortabel med verktøy er det greit å gjøre jobben selv. Delene er kostbare, mange ser ut til å gjøre innkjøpet i England. Rep. av topphavari på verksted er astronomisk dyrt. Temaet er en gjenganger i Jeep-delen på "offroad.no", gjør et søk etter diesel her og se hva du får av treff:
http://www.offroad.no/forum/index.php?showforum=2
Jeep!

Hadde den vært til å slå på hadde det fulgt med hammer!
Ex-JEEP: '98 Cherokee/XJ 4.0 Ltd. (solgt oktober 2012)
JCN #741

Vestern

• Gjest
« Svar #2 på: On.,10,Oktober,2007,09,12 »
Takker for raskt og utfyllende svar Skywalker!  ;D

Så 2.1'n er litt slapp ? Men det virker til å være mindre utbredte problemer med denne motortypen ? Eller kanskje det er fordi det ikke er så mange med 2.1 i forhold til 2.5...

Den behøver ikke å gå som et olja lyn, bare ute etter en bil som jeg bruke til å dra båt og kjøre ved med. Det regner jeg med 2.1'n greier..

Utlogget Skywalker

• 360 CID
  • Space cowboy
    • -Cherrox-
« Svar #3 på: On.,10,Oktober,2007,12,19 »
Da ville jeg lett etter en '92-'93 for å få så "ny" bil som mulig.. Lykke til i jakten! :)
Jeep!

JCN #741

Utlogget Oseberg

• 360 CID
« Svar #4 på: On.,10,Oktober,2007,23,07 »
Det blir dyr båt og ekstem fyringspris  ;D

Skal du ha litt kraft, så tenk 4,0L bensin. Jada...den bruker mer drivstoff, men til den kjøringen du nevner er summen av nytte og glede enormt bedre. 3,5Tonn kan du ha av vekt bak på denne. Rimeligere rep kostnader skal du også vite. Diesel variantene har, som nevnt over, lett for å koste flesk i rep. og da er ikke 60.000 verdt mye lengre.

Lykke til.

PS 01...ligg unna 2,5L bensin, det er en total katastrofe, sier noen og om mulig enda mer daff enn 2,1 Diesel.
PS 02...nå har du sikkert startet en tråd som det haggler inn med synspunkter til. Lytt og lær. Det er masse erfaring der ute blandt jeepere.

TJ 4,0L 2001 Sahara

Vestern

• Gjest
« Svar #5 på: To.,11,Oktober,2007,11,31 »
Takker for tilbakemeldinger, det at det bare hagler inn synspunkter er bare positivt!  :)

Jeg har veldig egentlig nesten bestemt meg for å prøve diesel nå, selv om det faktisk ligger endel bensinvarianter til mitt budsjett (50 - 55 000).

Skal og se på en 95-modell 2.1 td, så får vi se om den er så daff som (alle) skal ha det til..
Er student om dagen så drivstoffkostnader er en faktor som vektlegges mye ved dette bilkjøpet  :P

Vestern

• Gjest
« Svar #6 på: Ma.,15,Oktober,2007,22,58 »
Et lite tilleggsspørsmål hvis noen kyndige får det med seg!   ;)

Hvor mange kilometer går disse motorene før reparasjonene begynner å hope seg opp ?
Skjønner at dette varierer fra bil til bil, hvordan den er kjørt, vedlikeholdt osv..

Men er det generelt noe å tenke etter når en tar med kilometerstanden på bilene som står til salgs i bektraktningen ?

Utlogget Mikal

• 258 CID
  • *
« Svar #7 på: Sø., 2,Desember,2007,21,26 »
Vet noen hvilke biler 2,1 literen til Renault sto i ? Har en 1994 Cherokee med havarert motor og trenger en til å erstatte denne. Hva kan jeg bruke?

Utlogget Skywalker

• 360 CID
  • Space cowboy
    • -Cherrox-
« Svar #8 på: Sø., 2,Desember,2007,22,31 »
Hvis alt er rett har du en 2.5TD VM Motori. Erstatte med en av samme type er kanskje det enkleste, men hvorfor trenger du erstatte den?

http://www.jeepclubnorway.no/smf/index.php?topic=1919.0
« Siste redigering: Ti., 4,Desember,2007,00,02 av Skywalker »
Jeep!

JCN #741

Utlogget Mikal

• 258 CID
  • *
« Svar #9 på: Sø., 2,Desember,2007,23,56 »
I vognkortet står det at motoren er 2065 cm3 motor. Det er vel en Peugeot? Og den er registrert ny i Norge i 1994.
« Siste redigering: Ma., 3,Desember,2007,00,00 av Mikal »

Utlogget Skywalker

• 360 CID
  • Space cowboy
    • -Cherrox-
« Svar #10 på: Ti., 4,Desember,2007,00,36 »
Her går jeg på informasjon uten erfaring. Mye mulig at 2,1TD var i bruk frem til 1994. Temaet Cherokee og spesifikasjoner er vanskelig siden det ble produsert mange varianter og diesel stort sett var for "eksportmarkedet" europa. Peugeot-diesel finnes mest sannsynlig i 80-talls Cherokee, Renault 2.1TD er antageligvis den mest vanlig forekommende i sen '80-talls og begynnelsen av '90. Fom 1995 års modell (som kom i salg høsten 1994) er dieselen 2.5TD fra VM Motori.

Det forekommer også trykkfeil i vognkort uten at man skal si at det er det som er saken her.

Denne VIN oversikten (VIN = Vehicle Identification Number) foreslår at siffer/bokstav #8 = B er en 2.1TD og =M er en 2.5TD. VIN finner du bl.a. på venstre side av dashbordet, klart og tydelig lesbart fra utsiden av bilen gjennom frontruten:
http://www.angelfire.com/ca/TORONTO/VIN/jeep.html
Jeep!

JCN #741

Utlogget teerex

• Get a life!!
  • Harstad, Troms
« Svar #11 på: Ti.,11,November,2025,08,50 »
2.1TD er en Renault. Årsmodeller: 1987-1993
Det jeg vet om denne er at den nok er litt "slapp".

2.5TD er en VM Motori (italiensk). Årsmodeller: 1994 -> ?
Her er det mye grums. Om alle på sikt får problemer aner jeg ikke, men det ser ut til å være regelen fremfor unntaket. VM Motori er store på marin diesel og 2.5TD er i utgangspunktet en motor beregnet på bruk i båt.

Nei den er nok ikke i utgangspunktet beregnet på båt, dette er en pussig myte.
VM Motori leverte motorer til en rekke bilmodeller fra ymse merker. Det ble aldri levert noen 2.5TD båtmotor fra VM Motori, men i andre konfigurasjoner ja.
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.