Skrevet av Emne: 2.7 CRD oppstartsproblemer  (Lest 1008 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget PerH

• 304 CID
  • **
  • Kongsberg
2.7 CRD oppstartsproblemer
« på: To.,22,August,2024,11,00 »
Har hatt en skikkelig runde på motoren denne sommeren, før jeg startet røyk den voldsomt nesten uansett gasspådrag, og stoppet etter første oppstart hver morgen.

Leak down test viste gåene injektorer, så alle ble byttet. EGR satt fast i halvåpen posisjon, så den ble låst i lukket posisjon og jeg monterte EGR Delete krets.

Nå var røyken redusert veldig, og draget betydelig bedre, men den slet med å starte uten mye kinning med starter.. Monterte da en elektrisk fuelpumpe før filteret som er på hele tiden.
Byttet også fuel filteret, og med elektrisk pumpe var det jo lett å få ut luft i systemet.

Når er den lett å starte kald, og går som en kule, men stopper jeg den varm og venter 5 minutter så er den tungstartet. Jeg ser i WJDiag appen at den bruker veldig lang tid på å bygge opp høytrykk, så jeg monterte en ny lavtrykkspumpe også. Fortsatt tung å starte når den er varm!

Høytrykkspumpa er 2 år gammel, men det er vel nesten bare den igjen i ligningen her nå? finner ingen lekkasjer noe sted. Funderte på høytrykksregulatoren, men da ville vel ikke bilen gått så bra når den først går? Syns den regulerer helt fint når jeg kjører..
2003 Grand Cherokee 2.7 CRD Overland
2000 Grand Cherokee 3.1TD LTD (solgt)

Utlogget PerH

• 304 CID
  • **
  • Kongsberg
Sv: 2.7 CRD oppstartsproblemer
« Svar #1 på: Ti.,27,August,2024,11,04 »
Da har jeg forhåpentligvis funnet feilen - fant denne tråden på et sprinter forum.

Trykkregulatoren har altså en o-ring som ligger mot en nylonring, og nylonringen slites ned så o-ringen ikke tetter lenger. Jeg demonterte min nå, og fant at nylonringen var slitt ned.

300kr for et rep.kit hos autostrada er bestilt, så får vi se om det hjelper.  :)

Utlogget PerH

• 304 CID
  • **
  • Kongsberg
Sv: 2.7 CRD oppstartsproblemer
« Svar #2 på: To.,29,August,2024,11,20 »
Problem løst. :) Rep kit fungerte som det skulle.