Skrevet av Emne: Ny styredemper gav ny bil. Aha-opplevelse!  (Lest 2023 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget dabj

• 258 CID
  • *
Ny styredemper gav ny bil. Aha-opplevelse!
« på: Ma., 1,Oktober,2007,23,16 »
Idag har jeg gjort noe jeg ikke har tenkt på som en aktuell forbedring/nødvendig slitedel før... byttet styredemperen! Det gjorde stooor forskjell på min 98 ZJ! Den gamle var helt utslitt, merket ikke forskjell montert eller demontert... Satt inn en ny ProComp demper, kostet ca 500,- for komplett sett hos BG NOR i Oslo. I tillegg har jeg finjustert slakken i styresnekka (løsnet spennmutter og tightet strammebolten, Torx-skruen på toppen av styresnekka). Du verden, bilen er jo blitt rene presisjonsinstrumentet!  ::) Og ingen risting i rattet på dårlig vei, mer stabil på motorveien, ingen veiving i "terrenget" (i hvert fall ikke i sandtaket i nabolaget her...). Kan anbefales - har ikke tenkt på dette som en viktig slitedel før. Bilen har gått 162500 km.
Eneste var at den koniske skruen mot styrestaget satt noe j**** . Skulle gjøre dette i hyrten og styrten, liggende på garasjegulvet.... men det ble en drop-inn hos Greåker bilkontroll, som til slutt måtte finne frem den verste hydrauliske pressa si for å få konusen til å slippe. Deretter var det barnemat.

Utlogget jonnyfly

• 304 CID
  • **
    • Artilleriforening midt-norge
Sv: Ny styredemper gav ny bil. Aha-opplevelse!
« Svar #1 på: Lø., 6,Oktober,2007,00,40 »
Jeg har også skiftet styredemper på min 99 WJ, kjøpte en uorginal hos US autoparts som jeg er svært fornøyd med, bilen ble mer stabil og ikke så sensitiv på rattet.
Den gamle demperen hadde en slakke og var på tykkelse med en sykkelpumpe og var i litt dårlig forfatning.
Var innom hos Nardo bil bare for å sjekke pris på en orginal, 2600 kr var dagens tilbud fra dem, Den jeg kjøpte på US autoparts var større og kraftigere og kostet 550 kr.
Snakket med en gammel amcar mekaniker som anbefalte meg å ikke skru på snekka, da det kunne gjøre vondt verre.

2014 Jeep Grand Cherokee Summit
1944 Willys Jeep MB

4x4 = 16

Utlogget Knunor

• Get a life!!
  • Gvarv, Telemark
« Svar #2 på: Sø.,20,Juli,2014,02,49 »
Jeg byttet også styredemperen på min 00 WJ i dag. Fy fader å forskjell!! ;D Ingen mer vingling eller at rattet svinger av seg selv selv ved små ujevnheter i veien og hull. Min ble også mer "tight" og fikk mer motstand, noe som føles mye bedre! Dette anbefales på det sterkeste å gjøre for alle WJ eiere som ikke har tenkt på dette :)
Jeep - There's only one!
2013- ¦ 99 WJ 3.1 TD Limited.
(X) 2009-2013 ¦ 98 XJ 2.5 TD Sport.

Utlogget Svensson

• 360 CID
« Svar #3 på: Ma.,21,Juli,2014,23,37 »
Har byttet denne før jeg også, men etter noen år med heving og store hjul virker det som denne har tatt kvelden. Får forhåpentligvis snart en ny fra statene med oppsett for 2 stk:) håper bare min blir like stabil som deres! Jeepen virker beruset når jeg tar forbikjøringer...
04 WJ 2,7 Overland: 2,5" OME, JKS-trackbar, 265/70 x 17 Mickey Thompson Baja MTZ,
ION Alloy style 171.
Byggetråd:
http://www.jeepclubnorway.no/smf/index.php/topic,7315.0.html