Skrevet av Emne: WJ 3,1tdi er ikke bra!  (Lest 3291 ganger)

0 medlemmer og 2 gjester leser dette emnet.

Utlogget supersvein

• 258 CID
  • *
  • www.sveinstiansen.com
    • Stiansen Offroad Team
WJ 3,1tdi er ikke bra!
« på: Ma., 1,Oktober,2007,10,04 »
Min far opplever store problemer med bilen som skulle bli drømmen  :-\
...etter å ha blitt frelst etter å ha lånt min WJ.

Problemet:
- automaten virker til å ha problemer, finner plutselig på å gire både unødvendig og merkelig - eller til og med kanskje frikoble når en ligger i jevn fart, for så å gå normalt etterpå...
- Når en kjører jevnt, kan plutselig alle instrumenter (utenom speedometer) sakte falle av til bunn, får dem spretter opp igjen til "normale verdier" og fungerer greit igjen.
- Problemene inntreffer stadig hyppigere (daglig)

Når det gjelder automaten, så hadde den for mye olje. Der ble sugd ut til riktig nivå, men fortsatt uten at det er blitt noe bedre...

Er dette problemer som noen har gjort erfaringer med og vet hva som kan forårsake det? ...og hva som må gjøres?
...Holder til i Arendal hvor vi har blandede erfaringer med lokalt Jeep-verksted - og styrer helst unna.
Finnes det noen verksteder å anbefale mtp. kompetanse på Jeep (helst Kristiansand - Skien/Larvik).

Setter stor pris på all hjelp  :)
Svein Stiansen
www.sveinstiansen.com
-57 CJ5 m/volvo 230, på 33" - stemplet seff :-)
-01 Grand Cherokee Ltd 3,1Tdi

99 WJ

• Gjest
Sv: WJ 3,1tdi er ikke bra!
« Svar #1 på: To., 4,Oktober,2007,10,45 »
Hadde samme problemene med instrumentene på min, men etter å ha strammet minuspolen på batteriet var alt i orden. Problemet var i de to kablene som er skrudd på minusklemma på batteriet. Har hørt om flere som har hatt lignende problemer og det har stort sett skyltes dårlig kontakt til "jord".

Utlogget teerex

• Get a life!!
  • Harstad, Troms
« Svar #2 på: To.,26,Mars,2009,02,25 »
Min er solgt ny og servet hos denne lokale jeep-sjappa i Arendal (begynner på G og slutter på omstad ?)
Men da har den kanskje ikke fått det stell den fortjener ?  ???
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget kjetil

• 360 CID
« Svar #3 på: To.,26,Mars,2009,14,45 »
vel det med instrumentene er nok jord problemer.
automaten på disse kan få problemer med ventilstyring i automatkassen.

Dette kan kun fikses ved å bytte den ventilpakken i automaten.
en annen wj her i Arendal hadde lingende prb.

Jeep clubnorway medlem nr 12
Jeep CJ-7 Renegade 1985 optimalisert istykker.
Jeep JK unlimited 2012 sahara
Har endelig skjønt "Jeep thing" så nå mor kjører Toyota til daglig.

Utlogget mr.mopar

• 304 CID
  • **
« Svar #4 på: To.,26,Mars,2009,14,59 »
forste bud pa automaten er vel og fa byttet olje og filter. ;)
Runar Aufles
71 cuda.6.1L hemi manuell
33 plymouth hotrod

Utlogget Tomas

• 401 CID
  • Larvik - Vestfold
    • Min hjemmeside
« Svar #5 på: To.,26,Mars,2009,22,56 »
Sistnevnte er helt riktig.
Automater er veldig følsomme for olje og kvalitet. Bilen skal KUN ha minst den oljen fabrikanten anbefaler. Og WJ SKAL ha atf+4.
Dessuten vil ett oljeskift eller to aldri gjøre ting værre. Jeg har hørt om flere verksteder som istedet for å bytte olje på automaten, kun peiler og etterfyller. og oljen er det viktigste i en automatkasse. Har kassa godt stell, varer den lenge. Slurves det her, så vil man raskt få problemer av ymse slag.
Jeg etterfylte feil olje på min WJ en gang. brukte biltema atf+3 eller noe. en halv til en liter jeg hadde stående etter min wrangler TJ sahara. Den elsket den oljen. Men WJ'en begynte å rykke mye i kassa. akkurat som den sluret og tok igjen. Spesielt rundt 100 km/t. Etter ett skikkelig oljeskift til riktig olje, fungerer kassa utmerket.
WJ TD 1999 - Original
TJ Sahara - Solgt :(
http://www.jeep.on-line.no
<a href="http://www.jeepclubnorway.no/smf/index.php/topic,137.0.html">Min Garasje</a>
JCN medlem nr 507
Vestfold kontakt for JCN
Styremedlem 4x4Drivers og Webansvarlig.

Utlogget store indianer

• 304 CID
  • **
« Svar #6 på: Sø.,29,Mars,2009,19,35 »
Hvie det er min bil du tenker på kjetil som hadde liknende problemer så må du huske på at min hadde ikke helt de samme problemene, min hadde jo enkelt fortalt bare 2 gir 2. og 3. men helt klart så kan det være et solonoid problem på denne bilen også.
92 YJ  4.0 HO. Laredo (aka. Svanhild). 4" Trailmaster. 33x12.5
56 Willys prosjekt (Til salgs)
JCN medlem nr 587

Utlogget egile

• 304 CID
  • **
« Svar #7 på: Ma.,30,Mars,2009,17,31 »
Nå har jeg ikke WJ, men ZJ og hadde det samme problemet med gearkassa. I tillegg når jeg kjørte sakte forover koblet den av og til også ut.

Byttet olje, all olje, og filter. Etterpå har den funka som ny. Transtec på Bryne gjorde jobben for meg. De er spesialister på automatkasser og holder bare på med service og overhaling av disse.

Utlogget teerex

• Get a life!!
  • Harstad, Troms
« Svar #8 på: Lø.,25,April,2009,13,38 »
Snakket med en idag som har hatt en WJ 2001 3,1 i noen år.
Han hadde måttet bytte bakakslingen, det hadde visst kosta 50.000. Så dyre deler ?
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.

Utlogget sivrt

• 401 CID
« Svar #9 på: Lø.,25,April,2009,22,45 »
50.000,- for ny aksel og bytte av samme? Da vil jeg si noen har blitt grundig lurt..
`00 WJ 4,7 V8, 3" og 32" A/T - "Åtteren"
`98 XJ 4.0 HO, 7" og 35" X-Terrain.

Utlogget teerex

• Get a life!!
  • Harstad, Troms
« Svar #10 på: Lø.,25,April,2009,23,19 »
Ja jeg får høre med han en gang til. Må være andre ting også.

Utlogget Tomas

• 401 CID
  • Larvik - Vestfold
    • Min hjemmeside
« Svar #11 på: Lø.,25,April,2009,23,40 »
Uansett hva osm kan gå galt, så har jeg aldri hørt om noen som har byttet bakaksel før. At noen overhaler de pga ulyder, slitte lager osv det er greit. Men det koster ikke 50tusen. Han må jo ha kjørt hele røret skeivt eller noe. Eller slått så sinnsykt mye nedi at han har slått sprekk i huset. Ny original koster nok 50 tusen. En brukt en får du til en brøkdel av prisen.
WJ TD 1999 - Original
TJ Sahara - Solgt :(
http://www.jeep.on-line.no
<a href="http://www.jeepclubnorway.no/smf/index.php/topic,137.0.html">Min Garasje</a>
JCN medlem nr 507
Vestfold kontakt for JCN
Styremedlem 4x4Drivers og Webansvarlig.

Utlogget teerex

• Get a life!!
  • Harstad, Troms
« Svar #12 på: Lø.,25,April,2009,23,51 »
Kanskje han er typen som bare leverer bilen på merkeverksted og sier "ja takk, reparer". Da kan det for bli dyrt ja.
Det er da altså Dana 44 aluversjonen med Vari-lock og Jeep er jo ikke kjent for billige deler.