Skrevet av Emne: Dreving, girutveksling i akslinger  (Lest 5531 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget sondre85

• 304 CID
  • **
Dreving, girutveksling i akslinger
« på: On.,26,September,2007,08,08 »
Jeg har akkurat kjøpt meg Wrangler 2,5L 97 model   :), hevet 2" og satt på 33" dekk ++, men forrige eier har ikke gjot noe med Dreving, girutveksling i akslinger..
-Hva trenger jeg av deler?
-Hvor får jeg de billigst? 
-Må jeg bytte utveksling både foran og bak samtidig?
-Noen som har en bildeserie med beskrivelse om hvordan dette gjøres? Har kun en tommeltott, og klarer somregel sånne ting selv, men tør ikke begi meg ut på det om jeg ikke vet noenting om fremgangsmåten.
Takk
Ny JEEP Fantast, Sondre

Utlogget Jan-Erik

• 401 CID
  • 1998 TJ + 1982 CJ8 Scrambler
Sv: Dreving, girutveksling i akslinger
« Svar #1 på: On.,26,September,2007,08,35 »
Jeg har akkurat kjøpt meg Wrangler 2,5L 97 model   :), hevet 2" og satt på 33" dekk ++, men forrige eier har ikke gjot noe med Dreving, girutveksling i akslinger..
-Hvor får jeg de billigst? 
-Må jeg bytte utveksling både foran og bak samtidig?
-Noen som har en bildeserie med beskrivelse om hvordan dette gjøres? Har kun en tommeltott, og klarer somregel sånne ting selv, men tør ikke begi meg ut på det om jeg ikke vet noenting om fremgangsmåten.
Takk
Ny JEEP Fantast, Sondre

Jeg kjøpte delene (4.88 utveksling) hos BGNor. Koster ca. 3.000, og så dro jeg til Bækken Offroadservice og fikk det montert. Det er bare å bestille time hos Bækken med en gang. Samtlige her kommer nok til å anbefale å bruke han. Montering koster ca. 6.000.

Ja, du er nødt til å bytte både forann og bak, ellers vil hjulene forann og bak gå med forskjellig hastighet.

Dette er ikke noe man gjør selv. Man trenger en del spesialverktøy, samt mye erfaring.
med vennlig hilsen

Jan-Erik Romøren (medlem: 724)
Mobil: 900 34 981

Min TJ garasje
Mitt CJ8 Scrambler prosjekt

Utlogget Stein-K

• Administrator
  • Get a life!!
  • TJ med V8
    • Garasjen min hos JCN
« Svar #2 på: On.,26,September,2007,11,16 »
Sitat

- Ny dreving, anbefalt 4.88 fra 4x4 Supply
- Ta med overhalingsett i tillegg til selve drevingen. Består av noen pakninger og koster veldig lite. Meget lurte å gjøre samtidig"
- Nytt drev til speedometeret i Transfer kassa. Der husker jeg ikke delenr eller antall tenner... Kjøpes hos merkeforhndler for noen hundrelapper.
- Ny olje til diffene. Tar Bækken og gjør dette for deg, har han evnt olje.

Monteringen kan gjøres selv, men det er enklest med riktig verktøy, måleur ++ noe. Men man må være sinnsykt nøye på shimsingen og slurv / uvitenhet her koster et sett nytt...... Lurt å få noen som kan dette og har det rette utstyret til å gjøre det.
Min garasje

Webredaksjon JCN
Kjør hardt, kjør stil! Karosseriet er en slitedel!!!

Utlogget sondre85

• 304 CID
  • **
« Svar #3 på: To.,27,September,2007,00,46 »
Blir vel kanskje litt langt å kjøre til hamar fra Arendal  for å bytte et par drev, noen som vet om noe nærmere?

Utlogget sandviper

• 401 CID
« Svar #4 på: To.,27,September,2007,11,42 »
Jeg har leitet etter noen til og gjøre jobben i Kristiansands område men har ikke funnet noen enda, Berthelsen offroad i Danmark er nesten nermere en Bekken.
Willys Pickup 54 L6-226 soon to be HO powered

Utlogget LesPaul

• 304 CID
  • **
  • 2000 mod TJ
« Svar #5 på: To.,27,September,2007,15,01 »
Hei, gratulerer med ny bil!

Har du bilde av den? lurer veldig på hvordan 2" og 33" passer sammen. For jeg har veldig lyst på 33", men mistenker at jeg mister litt for mye flex
70% of the earth of the earth, is covered by water. The rest is covered by Jeep.

Utlogget Jan-Erik

• 401 CID
  • 1998 TJ + 1982 CJ8 Scrambler
« Svar #6 på: To.,27,September,2007,15,40 »
Hei, gratulerer med ny bil!

Har du bilde av den? lurer veldig på hvordan 2" og 33" passer sammen. For jeg har veldig lyst på 33", men mistenker at jeg mister litt for mye flex

Dett er vel kanskje litt feil tråd å begynne på dette emnet, men Hermann Hille har spurt om akkurat det samme, og han lagde en tråd om det (om jeg ikke husker feil). Du kan også se bilder av min bil da den hadde 2.5" og 33" i min "garasje" (se link under). Tror det er på side 6.
med vennlig hilsen

Jan-Erik Romøren (medlem: 724)
Mobil: 900 34 981

Min TJ garasje
Mitt CJ8 Scrambler prosjekt

Utlogget LesPaul

• 304 CID
  • **
  • 2000 mod TJ
« Svar #7 på: Fr.,28,September,2007,16,57 »
der fikk jeg kjeft  ;)
Men on topic, er 4.88 greit nok til 33", eller er det litt lettere igjen, så man får litt sprut?
Hvor mange omdreininger ligger man på i 100 ca?
70% of the earth of the earth, is covered by water. The rest is covered by Jeep.

Utlogget Stein-K

• Administrator
  • Get a life!!
  • TJ med V8
    • Garasjen min hos JCN
« Svar #8 på: Fr.,28,September,2007,17,05 »
Sitat
der fikk jeg kjeft 
Men on topic, er 4.88 greit nok til 33", eller er det litt lettere igjen, så man får litt sprut?

Dette har som vanlig blitt besvart ganske så ofte. Derfor har jeg brukt en del tid på å lage en FAQ som ligger i toppen av TJ emne. Ta en titt på denne. Les og utrolig mye vil bli besvart ang heving, dekk, dreving og andre nyttige ting.
Min garasje

Webredaksjon JCN

Utlogget sandviper

• 401 CID
« Svar #9 på: Lø.,29,September,2007,00,22 »
Turtall i 100 med 4.88 dreving og 33" er ikke besvart i FAQ ellers en informativ tråd.
Willys Pickup 54 L6-226 soon to be HO powered

Utlogget Stein-K

• Administrator
  • Get a life!!
  • TJ med V8
    • Garasjen min hos JCN
« Svar #10 på: Lø.,29,September,2007,09,57 »
Sitat
Turtall i 100 med 4.88 dreving og 33" er ikke besvart i FAQ ellers en informativ tråd.

Jeg sa utrolig mye, ikke allt  ;) men de fleste andre spørsmålene er besvart der.

Men tilbake til turtallet. Det er lenge siden jeg rulla på 33", men rundt 2200-2300rpm ved 100km/t mener jeg. Og det stemmer med NOVAK Girtabell hvsi du taster inn kombinasjonen her. Der får du også regnet ut Crawl ration din....
Min garasje

Webredaksjon JCN

Utlogget LesPaul

• 304 CID
  • **
  • 2000 mod TJ
« Svar #11 på: Lø.,29,September,2007,18,52 »
Det var lavt blir nesten 5.gir fortsatt ubrukelig da?
Skulle helst hatt turtallet opp mot 2700 eller 29000 eller noe sånt. Hvor lavt kan man egentlig dreve seg?

Utlogget Stein-K

• Administrator
  • Get a life!!
  • TJ med V8
    • Garasjen min hos JCN
« Svar #12 på: Lø.,29,September,2007,23,33 »
Sitat
29000 eller noe sånt.

Rødfeltet starter vel på rundt 5000rpm på min, så det var høyt ;D ;)

Turtallet skal ligge mellom 2200 og 2700, det er en liten tommelfinger regel. Og den gangen jeg rullet på 33" og 4.88 så var jeg veldig fornøyd med resultatet. Du fikk ikke brukt femt i de verste oppoverbakkene, men utenom det så hadde jeg den samme følelsen som orginale hjul med orginal dreving. Kanskje litt bedre faktisk!

4.88 er høyeste / laveste drevingen du får til akslingene på en TJ.

Hvis du er så skeptisk, så hadde jeg holdt meg på orginal nivå. Da slipper du alle ting som kan oppstå ved en ombygging slik som litt ekstra knirking, økt bensinforbruk osv .....
Min garasje

Webredaksjon JCN

Utlogget LesPaul

• 304 CID
  • **
  • 2000 mod TJ
« Svar #13 på: Ma., 1,Oktober,2007,18,42 »
Nei, jeg er ikke såå skeptisk.   8)
Men når jeg drever om etterhvert, så er det med tanke på at jeg kanskje skal ha 35" engang. Så hadde jeg sluppet å dreve om igjen.

Utlogget Stein-K

• Administrator
  • Get a life!!
  • TJ med V8
    • Garasjen min hos JCN
« Svar #14 på: Ma., 1,Oktober,2007,19,08 »
Sitat
Nei, jeg er ikke såå skeptisk.   
Men når jeg drever om etterhvert, så er det med tanke på at jeg kanskje skal ha 35" engang. Så hadde jeg sluppet å dreve om igjen.

Da er valgene klare da! 4.88 er det "eneste" valget. Alternativene er å bytte begge akslingene eller motor og girkasse.......
Min garasje

Webredaksjon JCN