Skrevet av Emne: oljelekkasje  (Lest 1536 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget MaartenE

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 9
oljelekkasje
« på: Sø.,25,Oktober,2020,12,02 »
Jeg har (mot bedre vitende?) kjøpt meg en Grand Cherokee WJ 2000 mod.  VM 3.1 Med oljelekkasje.
 
Litt historie. Tidligere eier fikk olje lekkasje på Bilen. Han fikk byttet pakninger og platen bak på motoren for 4 år siden. Bilen har ikke vært i bruk siden da. Selv etter bytte av deler er oljelekkasjen der fortsatt. 

Har vært under å sett og det renner olje ned ved siden av startmotoren. Kan se ut til at det er noe olje mellom gear og motor i høyde med startmotoren. men det er ikke der det kommer mye olje fra.

Se bilder (ligger på min google drive) link https://drive.google.com/drive/folders/1R6N_sPP_8r-Ea7CUBakjxqo72L_2BoaP?usp=sharing

Det jeg håper på er noen som kan fortelle meg hvor det er lurt å begynne å lete etter lekkasjen

mvh
Maarten
 
« Siste redigering: Sø.,25,Oktober,2020,12,36 av MaartenE »

Utlogget eirikbg

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 106
Sv: oljelekkasje
« Svar #1 på: Sø.,25,Oktober,2020,15,37 »
Ser du noe olje over girkassa? Hvis ikke, så vil jeg tro at det er bakkant motor det lekker. Ser i alle fall ut som motorolje for meg. Husker ikke hvilken pakning som er vanlig å bytte. I verste fall kan det hende at girkassa må ut igjen. Vet det er folk her som har mer peiling på disse motorene en det jeg har.

Utlogget MaartenE

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 9
Sv: oljelekkasje
« Svar #2 på: Sø.,25,Oktober,2020,17,56 »
det er motorolje. Mørketid og kulde i nord gjør at jeg ikke har sett etter lengre opp.

skal se om jeg for sett etter i morgen. Må se om jeg finner et speil

Utlogget PerH

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 230
  • Kongsberg
Sv: oljelekkasje
« Svar #3 på: Ma.,26,Oktober,2020,09,23 »
Jeg hadde lik bil, og slet også med dette. Når jeg byttet adapterplaten la jeg merke til at flere av festemutterne for denne var løse.. Jeg byttet (sprekt) plate og pakninger og trodde jeg var ferdig, og festet alt med loctite.. Fortsatt kom det en pytt under bilen, og det viste seg at når noen av mutterne hadde løsnet, så ble det så mye krefter på de resterende at det ble sprekk i blokka rundt en av pinneboltene.

Jeg ga meg der, og kjørte med den lille lekkasjen helt frem til en av toppene sprakk, da gikk bilen ut for småpenger..

Jeg vil jo tro at dette er worst-case scenario siden jeg ikke har hørt om andre som har fått sprekker i blokka, det er sikkert lurt å sjekke alt annet først. lekkasje fra toppen er absolutt et tips, og det er mye lettere å reparere!
2003 Grand Cherokee 2.7 CRD Overland
2000 Grand Cherokee 3.1TD LTD (solgt)

Utlogget MaartenE

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 9
Sv: oljelekkasje
« Svar #4 på: Ma.,26,Oktober,2020,10,39 »
Problemet her er at det lekker så pass mye at jeg ikke får bilen gjennom EU. Selv om jeg vasker rent kommer olja etter få minutter.
Bilen er for god til å vrake. Men samtidig ikke verd å sette på verksted. Selv har jeg ikke tilgang på løftebukk og er usikker på om jeg klarer å få ned og opp gearkassa. Ned kommer den vel alltids ved hjelp av tyngdekraften, værre når den skal opp..........

Utlogget PerH

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 230
  • Kongsberg
Sv: oljelekkasje
« Svar #5 på: Ma.,26,Oktober,2020,11,14 »
Jeg endte med å lage en liten oppsamler under skjøten mellom motor/kasse som jeg la noe oljeabsorberende i, funket en god stund det. ;)
2003 Grand Cherokee 2.7 CRD Overland
2000 Grand Cherokee 3.1TD LTD (solgt)

Utlogget MaartenE

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 9
Sv: oljelekkasje
« Svar #6 på: Ma.,26,Oktober,2020,18,32 »
Jeg endte med å lage en liten oppsamler under skjøten mellom motor/kasse som jeg la noe oljeabsorberende i, funket en god stund det. ;)

gikk det på eu også?

Utlogget PerH

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 230
  • Kongsberg
Sv: oljelekkasje
« Svar #7 på: Ti.,27,Oktober,2020,08,57 »
Jepp.
2003 Grand Cherokee 2.7 CRD Overland
2000 Grand Cherokee 3.1TD LTD (solgt)

Utlogget MaartenE

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 9
Sv: oljelekkasje
« Svar #8 på: Ti., 3,November,2020,17,32 »
etter noen dager med regn sludd og snø kom det en dag med pluss grader og et par timer oppholdsvær. Det er fremdeles 3,1 L VM diesel vi snakker om

Kan se ut til at motoren er olje våt fra toppdeksel og ned. Videre sier han jeg kjøpte bilen fra at tetteringer og plata bak på motoren er byttet, men at oljelekkasjen fremdeles var der etterpå. dette er fire år siden og bilen har ikke vært brukt siden. Så om man har flaks så er det ikke det problemet ligger.

Bilen står nå å tørker opp etter motorvask og forhåpentligvis finner jeg ut hvor olja kommer fra.

Og jeg sitter å leser om hvordan toppdeksel pakning skal byttes. Er det sånn at A/C anlegget må tømmes?

Har noen en enkel lettforståelig smørbrødliste om hvordan toppdekselpakninga skal byttes. Og gode råd om hva en skal gjøre for enkelt å bytte topppdeksel pakning?

Mvh

Maarten

Utlogget eirikbg

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 106
Sv: oljelekkasje
« Svar #9 på: On., 4,November,2020,05,31 »
Hvis du går inn på denne tråden her, http://www.jeepclubnorway.no/smf/index.php/topic,15709.0.html så finner du en link til manualen til 3.1 L. Tråden ligger faktisk under denne tråden i denne kategorien.

Utlogget MaartenE

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 9
Sv: oljelekkasje
« Svar #10 på: On., 4,November,2020,07,51 »
har lest den, håpet var at det kunne være noen som hadde gjort dette før og hadde noen triks oppe i ermet. som gjorde jobben enklere.

mvh
Maarten

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: oljelekkasje
« Svar #11 på: On., 4,November,2020,19,59 »
Nei du trenger nok ikke å tømme AC-anlegget for å skifte toppdekselpakning, såvidt jeg vet.
Flere som har gjort denne jobben. Både her og på Facebook.
Og Per-Didrik i Jeepclub Norway-gruppa på FB har jo nettopp lagt ut en del bilder der. Han har toppene av.

Motorvask er smart, jeg tok nylig den første motorvasken siden jeg kjøpte bilen i 2009. Og antagelig første motorvask i bilens 20-årige historie  :)
Dusjet en boks Biltema motorvask over strategiske plasser og ventet et kvarters tid.
Hadde vannslange med varmt vann og spylte grundig. IKKE høytrykkspyler. Brukte en tannbørste et par steder før spyling, men mye inngrodde greier på vanskelige steder så orket ikke overdrive.
Motorrommet ble ikke som nytt, men fikk iallefall bort støv, skitt og oljebelegg og det holder for meg.
Lettere å se evt. lekkasjer av ymse væsker iallefall.

Jeg har heldigvis ingen alvorlige lekkasjer foreløpig, bare litt svetting mellom motor og gir. Men det drypper vanligvis ikke.
Har brukt lekkasjestopper i olja av og til de siste par årene, mulig det hjelper. Orion 288 i 2018 og Rislone nå (mye billigere). Skal på EU-kontroll fredag...
« Siste redigering: On., 4,November,2020,20,13 av teerex »
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget PerH

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 230
  • Kongsberg
Sv: oljelekkasje
« Svar #12 på: Fr., 6,November,2020,09,10 »
Tror jeg ville sjekket mellom motor og gir før heller enn senere, Teerex..
Det virker som denne sammenkoblingen rett og slett ikke er helt gjennomtenkt, og det har jo vært mange nå som rapporterer løse skruer på adapterplaten.. Da er det jo ikke rart at plate eller blokk sprekker, når 5-6 av 8 (?) skruer (som det var i mitt tilfelle) tar alle kreftene..

Demontere, bytte simringen og skru til alle bolter med Loctite er sikkert lurt! Klok av skade. ;-)
2003 Grand Cherokee 2.7 CRD Overland
2000 Grand Cherokee 3.1TD LTD (solgt)

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: oljelekkasje
« Svar #13 på: Fr., 6,November,2020,21,54 »
Gikk igjennom EU-kontrollen idag uten anmerkning. Bortsett fra xenonpærer i linseprojektorene, må bytte tilbake til H1 og vise på nytt  :P
Så da økte vel verdien på bilen midlertidig til det dobbelte  :D
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget MaartenE

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 9
Sv: oljelekkasje
« Svar #14 på: Sø.,22,November,2020,14,07 »
Da har jeg vært under bilen i dag. Jeg løsna de fire nederste boltene som holder gearkassa til motoren. Og da kommer det reint vann ut.
Mengde ca 1 - 2 desiliter med vann, reint vann. hvor i *piiip* kommer vannet i fra?

til slutt kom det litt olje og da ser det ut sånn som på bildet