Skrevet av Emne: Hjemmepåfyll av AC-gass, noen med erfaringer?  (Lest 1181 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget Vaslestad

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 35
Hjemmepåfyll av AC-gass, noen med erfaringer?
« på: Sø.,14,Juni,2020,01,01 »
Hei,
 Det blir en varme uten like her nå. AC kjøler dårlig, men egentlig hadde jeg tenkt å tømme for gass i forkant av å få skiftet lekk varmeregister (svetter litt i overkant mye glykol som havner på frontruta og dogger og stinker) og så få påfyll på AC etterpå. Man får jo ikke byttet varmeregisteret på en WJ uten å ha løs hele HVAC-enheten, hvor rørene til AC-kondensatoren også må kobles fra i samme omgang.

Men jobben med å skifte varmeregister med alt dashbordplunderet blir ikke akkurat mer fristende i denne tropevarmen, så tenker å utsette det til etter sommerferie osv. Nå med ferieturer snart osv. er det kjøling som haster. Jeg fant på å bestille påfyllingskit med R134a som de har på electroshop.no. Regner med at dette ikke er all verdens hokus pokus etter instruksjoner som burde følge med, men hvis noen har noen erfaringer å dele hører jeg gjerne om det. Siden jeg ikke har gjort dette før. Og: Noen som vet total mengde gass som skal være på AC i en WJ 3.1? Stemmer det at det skal være 680 gram som det står på side 23 i lista her: https://www.autoairconparts.co.uk/AC_Filling_Quantities_2016_EN.pdf ??

 Kjenner en kjøletekniker med servicebil som kan komme forbi og tømme og fylle på igjen gass før og etter jobben med varmeregisteret er gjort.  Noe styr er det dømt til å bli uansett...


Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: Hjemmepåfyll av AC-gass, noen med erfaringer?
« Svar #1 på: Sø.,14,Juni,2020,23,08 »
AC-service er vel såpass rimelig at de fleste overlater det til proffene (dvs. de taster jo bare inn data så gjør maskinen alt automatisk).
Gasstype, fyllmengde og oljetype står på etiketten på undersiden av panseret  :)

Hjemmefylling kan sikkert også funke. Man får også kjøpt veldig billige AC slange/manometersett fra ebay osv. for å ha litt bedre kontroll på trykk og tilstand i systemet.
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget Vaslestad

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 35
Sv: Hjemmepåfyll av AC-gass, noen med erfaringer?
« Svar #2 på: Ma.,15,Juni,2020,00,03 »
Takk teerex, det klistremerket fant jeg ikke på min. 0.68kg stemte, ja.
Dette med hjemmerefill blir midlertidig, fram til varmeregister skal skiftes (ligger klart). Så får vi se etterpå.

Joda, overlat det til proffene...men bønder og gammelbileiere gjør det meste selv hvis mulig.
Har tenkt å skifte airbag-clockspring på rattet også, apropos ting man "ikke må gjøre selv".
Poenget er å vite hva man gjør, sier nå jeg, så går det helst bra. Man kommer lenger med en optimistisk holdning.
(Eller "selvgjort er selvgjort", som kona kanskje mer realistisk sier.)

En kompis hevder at det ikke engang er lov til å selge AC-refill kit til privatkunder i Norge. I tilfelle de slipper ut noe gass. Som om ikke grunnen til behov for påfyll er at gass allerede har sluppet ut, liksom.

Nå hørte jeg nylig at det var noen bilbransjefolk som på ramme alvor foreslo å forby folk å skru på egen bil. 
De samme folka hadde helst sett at Jeepene våre ble hogd til spiker, da de er "for gamle". Blårussen vil helst ha slutt på store deler av bruktbilmarkedet.
Jeg har for min del hverken råd til eller lyst på "ny" bil.



Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: Hjemmepåfyll av AC-gass, noen med erfaringer?
« Svar #3 på: Ma.,15,Juni,2020,01,14 »
Har ikke råd til ny bil, men vet ikke om jeg har råd/lyst til å la være heller. Har aldri kjøpt ny bil privat. Kun nye motorsykler, snøscooter, båt og påhengsmotorer :-)
Siste nybilkjøp jeg var med på var i 1978 da jeg overtalte min far til å bytte  :P

Teslas nye modell kommer vel til Norge i 2021, så den bestilte jeg i fjor bare for å være sikker just in case  :P
Den gikk opp 60-70 tusen i pris i år men den prisøkningen slipper iallefall jeg, ellers hadde det vært uaktuelt.
Men håper det går lenge til den kommer så jeg kanskje på en eller annen måte kan finansiere den... En halv mill er jo ikke noe man har stående på konto lissom.

Men Jeep'en funker nå fortsatt fint den på 20. året.
Til og med AC anlegget blåser en viss mengde kald luft, iallefall tilstrekkelig når det er 22-23 grader ute og sol. Det fikk jeg testet på lørdag.
Jeg har aldri skiftet/etterfylt noe gass etter at bilen kom i mitt eie i 2009, så det er jo overraskende.
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget Vaslestad

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 35
Sv: Hjemmepåfyll av AC-gass, noen med erfaringer?
« Svar #4 på: Ma.,15,Juni,2020,23,31 »
Hei igjen,

 Har fått litt kalde føtter (ikke bokstavelig!) med Enviro-Safe-gassen, siden den etter nærmere undersøkelser viser seg å være noe i nærheten av lightergass (propan, butan+) og hvis den må ut av systemet igjen før jobben på klimaanlegget kan det bli i overkant mye bryderi med det hele også. Man bruker disse ozonskadelige KFK-gassene mest fordi de ikke er giftige og ikke spesielt brannfarlige, selvfølgelig. Men det er jo gode grunner, tross alt.
Spørs om det ikke heller blir å punge ut for "ekte vare" på et verksted denne gangen også, likevel...