Skrevet av Emne: Normal ladespenning og strømtrekk parkert på 3.1 TD???  (Lest 1012 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget Vaslestad

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 35
Hei, lager nytt emne her, kanskje noen reagerer.

1999 WJ 3.1, 260000km:

Holder på å bli sprø av batteri som plutselig er "tomt" (ca 9V etter batterispenning vist på dashbord, så umulig å starte) etter jeg kjørte bilen dagen før.
Har fått dette med to forskjellige batterier, hvor det ene er bare 1 år gammelt fra Biltema og har fungert fint siden jeg kjøpte bilen i februar. Men siden mai har jeg hatt flatt batteri på morningen 3-4 ganger, gjerne etter at alt har fungert feifritt i dagevis.

Dynamo leverer snaue 14V ladestrøm på tomgang, eller max litt over 14V med fart på bilen, ser det ut til. Skulle ikke være helt elendig, men kunne vært bittelitt høyere?

Må lure veldig på om det er noe som står og drar tomt batteriet mens bilen står parkert. Men frykter at dette i så fall er noe som kommer og går og kan bli en prøvelse å finne ut av, siden jeg ikke kan finne noen lys e.l. som "henger seg opp" når jeg har slått av tenningen.

Hvor mye trekker elektronikk/sentrallås osv. normalt når bilen står med tenningen av?

(Hører at disse bilene lett går tomme for strøm etter lang tids parkering, men det får da være måte på!)

Målte dette i forrige uke og da så det ut til at "parkert-strømtrekk" (med tenning av) lå på et par hundre mA, og det burde ikke redusere  batterikapasitet mye  på under 12 timer, men sikkert også avhengig av ladestatus etter siste kjøretur.

Kjører mye korte turer i hverdagen, 5-20minutter typisk,  så går utfra at det er viktig at lading og batteri er 100% bra for å holde lading oppe. Men denne daglige bruken er ganske uforandret de siste mnd, så "noe har skjedd med noe".

Har ikke opplevd startproblemer når bilen bare har stått mindre enn en time.
Batteri som står i nå, Varta, startet bilen lett på etter at batteriet hadde stått fulladet siden i fjor ute i kulda på et betonggulv hele vinteren. Så da kan jeg vanskelig tro på at dette batteriet "ikke holder på lading".

Prøver bare å finne frem til om det er noe som er unormalt som jeg kan gå løs på...

Helst en billigere eliminasjonsmetode enn å bytte starter og batteri etter tur...




Utlogget Vaslestad

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 35
Sv: Normal ladespenning og strømtrekk parkert på 3.1 TD???
« Svar #1 på: Lø.,30,Mai,2020,17,19 »
Da har jeg vært på Biltema etter "Batteritester Pro".
Fin dings, sjekker batteri i eller utenfor bil, med eller uten motor i gang, strøm/spenning ved start, og lading. Basert på konduktans i batteriet, som de sier.

Med Varta batteri stående i bilen og tenning avslått (etter turen til Biltema Sofiemyr, 2x15 min kjøring kanskje) fikk jeg dette resultatet på "Battery Test":

Healthy: 100%
Charge: 98%
805CCA
12.89V
Internal R: 3.71mOhm
Rated: 690A

(Ble bedt om å sette inn CCA rating, som er 850 på dette batteriet og Ah=95)

Test under start fikk også godkjent...spenning under start var 10.4V (glemte å ta bilde av skjermen der)

Test av lading derimot (her måler testeren på tomgang samt med hva den måler under 5 sekunder på 2500rpm):

Charging Test:
Loaded 13.22V
Unloaded 13.51V
Ripple 20mV
CHARGING LOW

 Instrumentet ved siden av turtelleren viser litt mer enn reelt, dessuten. Som før observert, mest under 14V.
Spørs om ikk det blir å bytte dynamo, da...

(Som skulle være grunnlag for å se nærmere på dynamoen...)

Men da skal jeg bare stikke ut og måle spenning på batteriet med noen timers mellomrom også, siden et "friskmeldt" batteri som nå "98% fulladet" heller ikke burde tappes ned til "start=håpløst" på under et døgn.

Batteritesteren en kjekk ting å ha uansett, da jeg har en drøss med andre batterier og dynamoer å følge med på her på gården.


Utlogget Vaslestad

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 35
Sv: Normal ladespenning og strømtrekk parkert på 3.1 TD???
« Svar #2 på: To., 4,Juni,2020,23,42 »
Skjønte at jeg like godt kunne ha begynt i en annen ende av saken, da jeg fikk lese dette i dag:
(Det gjelder å google med de rette søkeordene...på riktig stadium i feilsøkingen...ikke hatt dette problemet før...)


"There are 3 wires attached to the alternator. One is a big fat wire that goes to the battery, this is the alternator output. The other two wires feed power to the field coil.

You can check if the field coil is powered by connecting a multimeter to the terminals of the field coil, and starting the engine. Be careful to avoid getting caught by the alternator belt! With the engine running, there should be voltage across the terminals. Turn on the headlights to put some load on the battery, the voltage on the field coil should rise slightly.

If you don't see voltage on the field coil terminals, you might have a blown fuse. The field coil is powered by a box called Powertrain Control Module, and there are 3 fuses that might be of interest, numbered 6, 19, and 26 according to the schematic (see below). If these are all good, then you need to check the wiring between the PCM and the alternator, or the PCM itself may have a problem.

Another possibility is a bad Battery Temperature Sensor. If this sensor tells the PCM that the battery is too hot, the PCM might refuse to power the field coil 'cause it thinks bad things might happen if the alternator tries to charge an overheated battery."


(www.ifixit.com)

Og det...etter jeg nå har montert "ny" dynamo fra hoggebil i går kveld. Virker i hvert fall, men lader ikke med særlig mer spenning enn den gamle. Sannsynligvis har jeg bare oppnådd å ha en fullt brukbar dynamo til salgs. Hvis det er noen som har hatt ladetrøbbel på WJ 3.1 og vært hele runden med alt (eller deler) av dette, hører jeg stadig gjerne fra dem. Ser mer på mikkmakket rundt magnetspenning til dynamoen til helga eller når det blir tid...tenker nå at jeg godt kan ende opp med å finne problemet der et sted.



 

Utlogget gshock

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 69
Sv: Normal ladespenning og strømtrekk parkert på 3.1 TD???
« Svar #3 på: Ma., 8,Juni,2020,00,55 »
Ikke samme bil, men pappa hadde liknende problemer på sin Caravelle. Var på verksted og var visst dårlig kontakt på en kabel. Usikker på om det var jord eller pluss til starter - men du kan jo sjekke over.

På min WJ 3,1 lader den rett under 14V på instrumentet inni bilen, ingen problemer med strøm/start.
2000 WJ 3,1 limited

Utlogget Vaslestad

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 35
Sv: Normal ladespenning og strømtrekk parkert på 3.1 TD???
« Svar #4 på: Sø.,14,Juni,2020,00,33 »
Hei,

Enn så lenge... Etter bytte av dynamo (fra hoggeri i Stjørdal) i forrige uke har det ikke vært mer strømtrøbbel. Syns ikke den gir spesielt mye mer spenning enn den gamle, men mulig den holder spenningen littbedre oppe under høy belastning. Tenker nå at den gamle begynte å bli veldig på kanten av å levere nok når batteriet var litt mye utladet. Har ikke gått noe videre med dette inntil videre, da dette så ut til å løse problemet her og nå.