Skrevet av Emne: Jordfeil eller ledningsbrudd, men hvor?  (Lest 1214 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget HE

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 118
Jordfeil eller ledningsbrudd, men hvor?
« på: Fr.,27,Mars,2020,19,53 »
Lurer på om min WJ 2004 er blitt coronasmittet :-[0
Den har plutselig fått alle følgende symptomer:

Vindusheis på passasjer side foran og bak virker ikke
Fjernstyring på døråpner virker ikke
Master dørlås på førersiden, og passasjer siden foran, virker ikke.
Varsellampe for airbag lyser
Varsellampe for sikkerhetsbelte lyser
Coupe lys og dashbord lys virker i dag men i går var det bare rot.

Alt dette skjer jo ikke samtidig uten at det har en felles feil. Har hørt om feil, eller brudd på ledninger ut i dører, men lurte egentlig på om det gikk an å si hvor jeg bør begynne å lete. Er dette en kjent feil som går an å si hva/hvor årsaken er? Hvilken ledning, og i hvilken dør? Sjekket alle sikringer i dashbordet og i motor rom og de er alle ok.

Takknemlig for all hjelp jeg kan få for å begrense arbeidet.
Antar noen andre har erfart noe lignende.

Utlogget HE

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 118
Sv: Jordfeil eller ledningsbrudd, men hvor?
« Svar #1 på: Fr.,27,Mars,2020,20,27 »
Ja, glemte å nevne at regulering av speil på passasjer siden ikke fungerer lenger. Det kom samtidig med resten.

Prøvde å strekke en ledning fra batteriets minus pol og til en bolt i førerdør, men det ble ikke bedre. Prøvde 2 forskjellige bolter.


Utlogget egile

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 57
Sv: Jordfeil eller ledningsbrudd, men hvor?
« Svar #2 på: Lø.,28,Mars,2020,11,09 »
Hei. Det hender at ledningen mellom dør og karosseri ryker. Disse bøyer seg hver gang døra går opp og igjen. Etter hvert blir det tretthetsbrudd. Ledninger i alle dørene på bilen min har røket i tur og orden.
Ledningene ligger inne i en hylse som er festet til døren og karosseriet. Det er bare å løsne i en ende så kommer du til ledningene. Da kan du å se om det er brudd eller ikke. Så er det å lodde de som eventuelt er røket.
Jeg vet ikke om det er dette som er problemet hos deg, men det er lett å sjekke.

Utlogget HE

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 118
Sv: Jordfeil eller ledningsbrudd, men hvor?
« Svar #3 på: Sø.,29,Mars,2020,12,38 »
Takk for tips. Høres ut som et greit sted å begynne.

Utlogget HE

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 118
Sv: Jordfeil eller ledningsbrudd, men hvor?
« Svar #4 på: Sø.,29,Mars,2020,15,14 »
Da var feil lokalisert. Sort (og tykk) ledning ut til passasjerdør var knekt helt av.  Tok av plastdeksel i fotbrønn for å komme skikkelig til og dro inn ny ledning 2,5qmm og flexibel type. Orginal ledning er ikke særlig flexibel og den vil få tretthetsbrud før eller senere. Sjekket førerdøren også, og der var 2 ledninger allerede skjøtet av tidligere eiere. Det er de tykke ledningene ut i døren som er mest utsatt tror jeg. De tynnere ledningene virket mer bøyelig, mens de tykke ledingene ikke er særlig egnet for bevegelse, desverre.
Takk for tips om feilkilde, det sparte meg for mye arbeid👍