Skrevet av Emne: 1997 Jeep TJ garasjeprosjekt  (Lest 5796 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget EirikS

  • JCN- Medlemmer
  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 32
1997 Jeep TJ garasjeprosjekt
« på: On.,18,Mars,2020,19,12 »
Ser på FB at det savnes prosjekter man kan følge. Tar det til følge og poster noen bilder av garasjeprosjektet vårt. Har holdt på med dette i halvannet år nå, og hadde vi visst at det var så mye å gjøre hadde vi neppe kjøpt den. Det er altså rust som er hovedproblemet og som også har vært hovedbeskjeftigelsen nevnte tidsperiode. Bildet er "før-bilde".

Utlogget EirikS

  • JCN- Medlemmer
  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 32
Sv: 1997 Jeep TJ garasjeprosjekt
« Svar #1 på: On.,18,Mars,2020,19,20 »
Mye rustsveising. Begge hjørnene foran bakdekket var praktisk talt borte og måtte bygges på nytt. Div. "erstatningspaneler" kjøpt på Quadratec var ubrukelige og kunne brukes bare delvis.
« Siste redigering: On.,18,Mars,2020,19,23 av EirikS »

Utlogget EirikS

  • JCN- Medlemmer
  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 32
Sv: 1997 Jeep TJ garasjeprosjekt
« Svar #2 på: On.,18,Mars,2020,19,30 »
Primet ferdig grillen. Yes, it's a Jeep! Har kjøpt kjemikaliene fra Ødegård Lakk, har fått kjempegod veiledning fra dem. Resten er selvfølgelig "user error".

Utlogget EirikS

  • JCN- Medlemmer
  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 32
Sv: 1997 Jeep TJ garasjeprosjekt
« Svar #3 på: On.,18,Mars,2020,21,07 »
Her ordner vi innsiden av bilen etter at hjørnene og gulv er sveiset. Pusset blankt, primet (ikke bilde) og lagt grå slipegrunning på topp. Deretter ble innsiden lakket med original magenta-farge. Ordet er at det bare skal være kun fem biler registrert i Norge med denne fargen. En var nylig til salgs på Finn (er der kanskje enda), en annen så jeg tilfeldig i Sandnes-området. Da er det bare to igjen...

Vurderte om vi skulle bytte farge, men fant ut at originalfargen er spesiell og cool nok!

Vi har i alle fall funnet ut hvorfor lakkering er et eget fag! Det er utrolig vanskelig. Litt for lite lakk: "Appelsinhud". Litt for mye: Rennemerker. I tillegg til dette er det alt støvet som pent og pyntelig daler ned i fersk lakk. Må nok bare innse at dette er et garasjeprosjekt og at resultatet kommer til å bli dertil: Fin langt ifra, langt i fra fin!
[/img][/img]
« Siste redigering: On.,18,Mars,2020,22,15 av EirikS »

Utlogget EirikS

  • JCN- Medlemmer
  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 32
Sv: 1997 Jeep TJ garasjeprosjekt
« Svar #4 på: On.,18,Mars,2020,21,12 »
Pusset og grunnet panseret. Kanskje den eneste delen uten rust.

Utlogget EirikS

  • JCN- Medlemmer
  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 32
Sv: 1997 Jeep TJ garasjeprosjekt
« Svar #5 på: On.,18,Mars,2020,21,25 »
De gamle setene var helt ødelagte, og vi klarte ikke å finne noen fornuftig måte å få de renovert på. Derfor ble det nye seter, og her er de montert. Kanskje litt tidlig siden vi har ganske mye pussing, sveising og lakkering igjen. Men, klarte ikke å vente. Hadde også budsjettmessig behov for å "krysse det av på lista" siden de var ganske dyre. Dette er Corbeau-seter fra Quadratec. Måtte også ha nye braketter for å få setene montert. Det betyr at vi mistet litt funksjonalitet siden de originale ikke kunne brukes, dvs at vi ikke kan vippe setene frem når vi skal bruke baksetet. Litt dumt. De nye brakettene gir også et litt spinkelt inntrykk. Selvfølgelig så passer ikke setene helt. Setemekanismen tar bort i velteburet, noe som gjør at vi ikke får setene helt bak. Må skru av ev. modifisere plastdekselet over mekanismen for at setene skal gå klar. Litt irriterende siden spec'en sier at setene skal passe.
« Siste redigering: On.,18,Mars,2020,22,16 av EirikS »

Utlogget EirikS

  • JCN- Medlemmer
  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 32
Sv: 1997 Jeep TJ garasjeprosjekt
« Svar #6 på: On.,18,Mars,2020,21,43 »
Gjort et forsøk på å gjøre ferdig sidene på bilen. Har brukt over to måneder på å sparkle - pusse - sparkle - pusse ect. Tror jeg har brukt ca 3,5 kg sparkel på bilen, mesteparten riktignok omgjort til pussestøv. Fryktelig vanskelig å få det helt flatt. Sveisingen under var nok heller ikke helt profesjonell... Ble litt enklere når jeg fikk tak i Biltema sin pussestokk, klarte da å få jevnet det hele litt mer. Alle mulige småhakk vises uansett ikke før ETTER den siste grunningen til tross for grundige inspeksjoner av overflatene med lommelykt.

Gul primer under og slipegrunning over. Klar for Magenta!

Utlogget EirikS

  • JCN- Medlemmer
  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 32
Sv: 1997 Jeep TJ garasjeprosjekt
« Svar #7 på: On.,18,Mars,2020,21,55 »
Av med frontruten og rammen. Da vi kjøpte bilen og hentet den utenfor Kristiansand, var frontruten det eneste som var nytt og i orden. Under transporten hjem, på en bilhenger, fikk vi en stor rose midt i ruten. I R R I T E R E N D E !!
Var litt nervøs for å ta ruten ut, så for meg å bruke en hammer. Men Biltema (har vært gode kunder der i det siste) hadde noe frontruteverktøy som faktisk fungerte, så det gikk veldig greit. Klarte ikke å fjerne den lille festebraketten som var limt på frontruten for å feste bakspeilet (ikke på midten av en eller annen grunn). Håper at denne følger med ny frontrute. Ny runde med pussing og grunning.
« Siste redigering: On.,18,Mars,2020,22,12 av EirikS »

Utlogget EirikS

  • JCN- Medlemmer
  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 32
Sv: 1997 Jeep TJ garasjeprosjekt
« Svar #8 på: On.,18,Mars,2020,22,08 »
Her har vi montert tilbake frontruterammen på bilen. Den var litt stusselig uten. Har gjort litt pre-lakkering av de nye hengslene. Tanken var å minimere risikoen for å få ikke-lakkerte "striper" under og i kantene på hengslene: Planen er å lakkere over alt til slutt. Har begynt å skjønne at det kan være vanskelig å få dette til. Det er jo utrolig mye kriker og kroker på denne bilen! Aner ikke om det er slik det gjøres eller om det i det hele tatt er lurt.
Selvfølgelig løsnet mutterfestet på siden inne i vindusrammen. Sidespeilene er festet med disse skruene, så det blir vel noe styr.

Nå skal bilen i all hovedsak være klar til lakkering. Det er en jobb jeg gruer meg til!

Utlogget EirikS

  • JCN- Medlemmer
  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 32
Sv: 1997 Jeep TJ garasjeprosjekt
« Svar #9 på: On.,18,Mars,2020,22,31 »
Har utsatt lakkeringsjobben litt, og heller bestemt oss for å gjøre ferdig en "case" med rammen først. Oppdaget etter hvert at det var litt mer rust på rammen enn hva vi hadde planlagt. Vår plan var at det bare var karosseriet som var tema, noe som var MER enn nok. Men nei, det dukket opp rusthull i rammen rundt festene til linkarmene (heter det det?) til bakakslingen også. Fant en reparasjonsdel laget av AutoRust.com som skal ta hånd om akkurat dette problemet. Egentlig ganske genial, og en velkjent måte å reparere rammer på. Så dette styrer vi med nå. "Reklamen" sier at dette tar bare noen få timer å utføre, vi har vel holdt på noen uker... Litt vanskelig å komme til på innsiden for å sveise alle sømmene. Tror vi må heve karosseriet litt, noe nevnte "reklame" ikke sa noe om. I utgangspunktet ikke noe problem, men hos oss har den ene mutteren til karosserifestet over bakdekket, innenfor rammen, under bagasjeromsgulvet, løsnet. Dvs at for å få festet den må vi skjære et hull i bagasjerommet for å få tilgang fra oversiden. Jepp, det nylakkerte bagasjerommet. Ett skritt frem, to tilbake. Her får vi tydelig vis ingen ting gratis :). Vi er i tenkeboksen.

Vi har kommunisert med et verksted om denne jobben, slik at vi skal få bilen godkjent til slutt.
« Siste redigering: To.,19,Mars,2020,18,50 av EirikS »

Utlogget HardKåre

  • Administrator
  • 360 CID
  • *****
  • Innlegg: 680
  • 1987 Jeep Cherokee 4,0
Sv: 1997 Jeep TJ garasjeprosjekt
« Svar #10 på: To.,19,Mars,2020,18,43 »
Ser bra ut! Har litt overflate jeg må ta på XJ’n min også, men utsetter det i det lengste...  :-X
,],,____,,_□□□□_
 /___/│__,\____\,____
│       │-    │    [□]llllll[□]
‾(o)_)‾‾‾‾‾(o)_)--o-)_)
Min Jeep-garasje

Utlogget Weltzin77

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 35
Sv: 1997 Jeep TJ garasjeprosjekt
« Svar #11 på: To.,19,Mars,2020,21,30 »
Ser mye kjent her.. dessverre..
Burde gjort mye av den samme jobben på min, men har ikke kunskaper til det.
Min var nylig eu-godkjent når jeg kjøpte den, og skulle være bra under; hadde ikke sjangs på eu et halvt år etterpå, og mye ruste var dekket av tektyl.. jippii..
Så nå står den i garasjen i deler..

Lykke til videre, bra at noen tar jobben med å fikse.

Utlogget EirikS

  • JCN- Medlemmer
  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 32
Sv: 1997 Jeep TJ garasjeprosjekt
« Svar #12 på: On.,25,Mars,2020,18,52 »
Nå har vi montert reparasjonsdelen og sveiset den fast. Måtte heve karosseriet for å komme skikkelig til. Så har vi grunnet og lakket. Deretter monterte vi nylakkerte linkarmer med nye foringer og fjæring tilbake på plass. Et nydelig skue uten rust (vel, kanskje litt under lakken noen steder...)! Da er den ene siden ferdig, bare den andre igjen!



Utlogget EirikS

  • JCN- Medlemmer
  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 32
Sv: 1997 Jeep TJ garasjeprosjekt
« Svar #13 på: Ma., 6,April,2020,19,40 »
Andre side ferdig sveiset, klar for grunning og lakkering. Måtte også ta en liten "omvei" forbi karosserifeste foran. Greit å få fikset dette før lakkering.




Utlogget EirikS

  • JCN- Medlemmer
  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 32
Sv: 1997 Jeep TJ garasjeprosjekt
« Svar #14 på: To.,30,April,2020,21,12 »
Har benyttet (korona-)påsken, pluss noen uker, til lakkering. Fryktelig vanskelig! Enten appelsinhud eller renning. I tillegg spyttet lakkeringspistolen rusk. Muligens kondens som mitt billige Biltema-filter ikke klarte å ta. Lakket panseret fire ganger før vi gav opp. Nå forsøker vi pusse-rubbe-polere-varianten for å se om det blir bra (bedre). Må vel bare innse at dette er et garasjeprosjekt med amatører i sving! Det er i alle fall lakk på bilen, og den er fin langt i fra (men langt fra … :--).  Uansett greit å komme videre, kanskje klarer vi å få den på veien en gang. Motorfestivalen i Stryn ble i alle fall avlyst. Målet var å vise den frem der.
Den ene forskjermen er ikke skrudd fast enda, derfor ser det litt rart ut.