Skrevet av Emne: WJ 4.0 99 mod starter ikke, tenningsproblem PCM(?)  (Lest 2218 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget stigr86

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 20
WJ 4.0 99 mod starter ikke, tenningsproblem PCM(?)
« på: On., 5,Februar,2020,20,02 »
Hei

Har et problem med min WJ 98 mod 4.0l Laredo.

Etter å skulle prøvekjøre bilen tidligere i vinter etter bytting av bremser, bakre eksospotte, drivknutemansjett og noen andre kosmetiske ting fikk jeg opp en varsellampe i bilen med "check engine". Bestilte meg en OBD2 scanner, og dette tok noen uker og bilen stod urørt i ca.2 uker før jeg fikk denne. Når den kom i posten fikk jeg koblet den opp mot appen "torque" og når jeg da skulle starte bilen ville den ikke starte ordentlig, men putret og smalt på rund 1000-1300 rpm. Ville kun gå ved full gass, og døde om jeg slapp gassen. Torque appen viste da en feilkode med O2 sensor bank 1 sensor 2. Prøvde med motoren igang en god stund for å se om den ville å ordentlig, men uten hell. Da jeg kikket under bilen etter å ha prøvd en stund var eksosanlegget rødglødende varmt.

Etter å ha lest en del på nettet bestilte jeg ny O2 sensor fra Amerikanske bildeler, og prøvde denne, men fikk nå ikke start i det hele tatt. Motor sviver fortsatt når jeg vrir om nøkkel. Etter noen google søk på delenummeret på O2 sensor viste det seg at jeg hadde fått feil sensor, og den jeg fikk var til 4,7l motoren. Fikk derfor ny O2 sensor av leverandøren idag, og prøvde idag på nytt med denne O2 sensoren som skal være riktig, men akkurat samme problem. Motor sviver, men starter ikke. OBD2 scanner viser ingen feilkoder, men det står en varsellampe i dashbordet med "Check gauges".

Fant også en prosedyre for å resette PCM ved å kortslutte batteriterminalene (skrudd av batteri selvfølgelig) i 30 sek og deretter slå på tenning, slå på lyd i 10 sek, deretter slå av lys og tenning. Dette hjalp ingenting. Har sjekket alle sikringer også.

Vet ikke hvor jeg skal begynne å feilsøke på dette. Håper det er noen som kan ha greie på dette, og eventuelt har en metode for feilsøking.

Takknemlig for alle svar som kan hjelpe her  ??? ??? ???
« Siste redigering: Fr.,24,April,2020,21,34 av stigr86 »

Utlogget eirikbg

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 106
Sv: WJ 4.0 99 mod starter ikke
« Svar #1 på: Fr., 7,Februar,2020,15,56 »
Har ikke så mange gode forslag, men skal prøve meg med et par forslag. At bilen ikke starter, høres ikke ut som O2 sensor feil. Ikke det at det betyr at det er/var noe feil med den du hadde, men ikke det som er årsaken. Vet ikke hvordan det er på 4.0 L literen, men på 4,7 L er det en jordingsledning som går fra ramma ved fordelerkassa til eksosrøret. Men den skal gå allikevel, så har ikke så mye tro på den. Siden eksosanlegget ditt blir så varmt, og du har byttet bakre eksospotte, så ville jeg ha løsnet det igjen for å sjekke at den nye du har ikke er tett, og blokkerer utgangen. Siden slik jeg forstår det, at det ikke var noe problemer før du begynte å bytte deler, er det nærliggende å tro at det kan ha noe med du har gjort, eller noe i nærheten som du kan ha vært uheldig med.

Utlogget stigr86

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 20
Sv: WJ 4.0 99 mod starter ikke
« Svar #2 på: To.,27,Februar,2020,12,33 »
Takk for svar, skal sjekke opp med jordledningen. Det er kun røret og ut fra bakre eksospotte som er byttet, så det skal ikke være noe som kan være tett her, men skal sjekke om det kan ha skjedd noe :-)

Bilen gikk riktignok som den skulle første turen etter å ha byttet alle delene, men fikk altså en feilkode. Feilen kom akkurat i det jeg skulle feilsøke med OBD2 adapteret.

Kan et slikt adapter skade "hjernen" i bilen og dermed utløse feil?

Utlogget stigr86

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 20
Sv: WJ 4.0 99 mod starter ikke
« Svar #3 på: To.,23,April,2020,21,42 »
Har nå gjort noe mer feilsøking. Ser at det er dårlig og uregelmessig gnist på alle pluggene. Byttet plugger, cam sensor og veiv sensor. Fortsatt akkurat samme problem!

Noen som har noen tips? Setter pris på all info som kan hjelpe!

Utlogget stigr86

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 20
Sv: WJ 4.0 99 mod starter ikke
« Svar #4 på: Fr.,24,April,2020,19,14 »
Tok noen målinger idag på coil pack, og fant ingen åpenbare feil. Måle ca. 15k ohm på 1&6, 2&5 og 3&4. Mellom connectorer (pos til 2,3,4) målte jeg 1-2ohm.

Av hva jeg kan finne på nett skal dette være riktig. Noen tips om hvordan feilsøke videre på tenningsproblemet? Er det hjernen/PCM?

Utlogget stigr86

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 20
Sv: WJ 4.0 99 mod starter ikke
« Svar #5 på: Fr.,24,April,2020,21,32 »
Skrudde ut PCM og åpnet denne. Fant her ut at en komponent på kretskortet (kondensator??) er kortsluttet og det svidd ut rundt komponenten. Målte 4 andre tilsvarende komponenter på kretskortet og disse viste 15k ohm. Komponenten som var svidd viste ingen motstand og det var kortslutning.

Regner da med at dette kan være årsaken til problemet, men er nå usikker på hva som kan være grunnen til at dette har skjedd?

Vannlekkasje i PCM? Det var faktisk en del korrosjon på enden av PCM modulen hvor det muligens kunne komme fuktighet inn, men fant ingen fuktiget på kretskortet når jeg åpnet.

Kan det være i forbindelse med feil på O2 sensoren, at denne har kortsluttet?

Noen som eventuelt vet om hvor man kunne fått tak i en PCM modul til 4.0l 99mod WJ?

Utlogget KnuNor

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1375
  • Gvarv, Telemark
Sv: WJ 4.0 99 mod starter ikke, tenningsproblem PCM(?)
« Svar #6 på: Lø.,25,April,2020,17,59 »
Det er dessverre et kjent problem med vannintrengning i PCM på WJ med bensinmotor da PCM er plassert på utsatt plass i motor rom  :-\ Siden det er korodert noe der høres det ut som du nettopp har en vannskader PCM hvor krypstrømmer har gjort så en eller flere komponenter har blitt defekte. Kan dra med seg mye annet også som ikke er synlig.
Jeep - There's only one!
2013- ¦ 99 WJ 3.1 TD Limited.
(X) 2009-2013 ¦ 98 XJ 2.5 TD Sport.

Utlogget jeepjohn

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 14
Sv: WJ 4.0 99 mod starter ikke, tenningsproblem PCM(?)
« Svar #7 på: Sø.,26,April,2020,16,07 »
Kanskje noen av disse kan hjelpe deg

https://www.simco.no

https://www.actronics.no

Utlogget stigr86

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 20
Sv: WJ 4.0 99 mod starter ikke, tenningsproblem PCM(?)
« Svar #8 på: On.,29,April,2020,13,32 »
Takker så mye for svar, skal sjekke ut om de eventuelt kan hjelpe!

Er det noen som har erfaring med å bestille PCM fra USA. Det var ganske OK pris, men kjedelig om det ikke funker etterpå, og det var ganske dyr frakt.

F.eks: https://mintt.com/jeep-pcm/1999-jeep-grand-cherokee-4-0l-engine-computer-pcm-ecm-ecu-programmed/
eller: https://www.fs1inc.com/engine-computer-programmed-plug-play-1999-jeep-grand-cherokee-56041423ad-05018189aa-4-0l-ecu-ecm-pcm-oem.html#product_tabs_additional_tabbed

Utlogget stigr86

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 20
Sv: WJ 4.0 99 mod starter ikke, tenningsproblem PCM(?)
« Svar #9 på: To.,14,Mai,2020,21,44 »
Fikk idag byttet PCM og bilen startet endelig igjen!

Men det er fortsatt et problem med at bilen går dårlig og det er nesten ingen kraft. Etter en testrunde idag ble også eksosanlegget rødglødende og det var ikke langt fra bilen tok fyr virket det som.

Kan det ha noe med eksosanlegget å gjøre, at det er tett? Er det noen som har vært borti noe av dette? Det er også byttet O2 sensor på den, og det kom ingen kode under kjøring.

Sjekket tenning og det ser nå ut til at det er gnist på alle plugger, men kan det ha noe med timingen?

EDIT: Kan også legge til at motor rister uvanlig mye og det kan nesten virke som den ikke går på alle sylinderne.. Det kommer også ganske myye vann/damp ut av eksosanlegg.
« Siste redigering: Fr.,15,Mai,2020,08,14 av stigr86 »

Utlogget KnuNor

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1375
  • Gvarv, Telemark
Sv: WJ 4.0 99 mod starter ikke, tenningsproblem PCM(?)
« Svar #10 på: Fr.,15,Mai,2020,21,22 »
Eksosanlegget skal ihvertfall ikke bli rødglødende av dårlig gange. Har du sjekket katalysatoren eller? At den ikke er potte tett? Isåfall... Riv den vekk!
Jeep - There's only one!
2013- ¦ 99 WJ 3.1 TD Limited.
(X) 2009-2013 ¦ 98 XJ 2.5 TD Sport.

Utlogget stigr86

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 20
Sv: WJ 4.0 99 mod starter ikke, tenningsproblem PCM(?)
« Svar #11 på: Lø.,16,Mai,2020,17,50 »
Har ikke sjekket katalysator. Det ser ut til å være rustet såpass fast at den i så fall må skjæres av. Noen andre måter å få sjekket dette på?

Sjekket spenningen på O2 sensor (Bank1Sensor2) og den hopper opp og ned mellom 0,9v til 0,35v under tomgang (650rpm), men ved ca 1200rpm ligger spenningen på ca 0,85-0,9v.

« Siste redigering: Sø.,17,Mai,2020,08,48 av stigr86 »

Utlogget KnuNor

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1375
  • Gvarv, Telemark
Sv: WJ 4.0 99 mod starter ikke, tenningsproblem PCM(?)
« Svar #12 på: On.,20,Mai,2020,14,45 »
På en gammel bil som disse, ville jeg uansett byttet katalysator siden den mest sannsynlig uansett er full av sot og drit. Etter det du beskriver, høres det ut som om motoren har mye motstand og ikke blir kvitt eksosen.
Jeep - There's only one!
2013- ¦ 99 WJ 3.1 TD Limited.
(X) 2009-2013 ¦ 98 XJ 2.5 TD Sport.