Skrevet av Emne: plutselig trøbbel - 3,1 TD.  (Lest 2118 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget gshock

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 69
plutselig trøbbel - 3,1 TD.
« på: Sø.,15,November,2015,01,09 »
Håper på tips - fikk akkurat en merkelig liten tur med bilen.

Var helt fin når jeg parkerte tidligere i dag - startet opp rett istad og hadde en slags ulelyd som følger turtallet ( ikke farta, ikke noe med gira ). Den har jeg ikke hatt før.

åpnet panseret og merket at det lukter litt svidd  : dynamo er SYKT varm, klarte såvidt å holde på den i ett sekund.
Klarte ikke å lokalisere ulelyden, men det virket som at den kommer litt langt nede ( vanskelig å høre ) - kan jo også være dynamo som bråker.

noen som har vært borti noe liknende ?

takk
 
2000 WJ 3,1 limited

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: plutselig trøbbel - 3,1 TD.
« Svar #1 på: Sø.,15,November,2015,01,17 »
Ja har vært borti noe lignende, men det gikk merkelig nok over. Tror det var i fjor.
Veldig varm dynamo, og litt syngende lyd.
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget KnuNor

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1375
  • Gvarv, Telemark
plutselig trøbbel - 3,1 TD.
« Svar #2 på: Sø.,15,November,2015,09,22 »
Hadde det samme og da var det en av diodebruene som var kaputski så bytta likesågodt hele dynamoen.
Jeep - There's only one!
2013- ¦ 99 WJ 3.1 TD Limited.
(X) 2009-2013 ¦ 98 XJ 2.5 TD Sport.

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: plutselig trøbbel - 3,1 TD.
« Svar #3 på: To.,19,November,2015,19,44 »
Når vi er inne på dynamo m.m. så har jeg bare 14,0 V ladespenning (målt på batteriet) på tomgang ved varm motor, ca 0 grader ute.
Mener den var høyere før. Tar et par minutter før den når 14V etter kaldstart.

Hvilespenning på batteriet etter ca 1 døgn er bare 12,15 V så kanskje batteriet er modent for utskiftning (6 år gammelt Biltema sølv-kalsium 100 Ah).
For et år siden lå den på ca 12,6 V såvidt jeg husker.

Eller er det dynamoen som har gjort jobben sin og må overhales/byttes? (kun 123.000 km)
Virker som den blir fort varm og en svak syngende lyd innimellom. Ifjor var det faktisk antydning til brent lukt i bilen et par ganger men ikke nå lengre.
Men ingen startproblemer foreløpig.

Noen synspunkter?
« Siste redigering: To.,19,November,2015,19,47 av teerex »
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: plutselig trøbbel - 3,1 TD.
« Svar #4 på: Lø.,21,November,2015,22,19 »
Byttet batteriet.
Det ble et 90 Ah svart Biltema i stedenfor det gamle, grått 100 Ah Biltema.
Billigere og slipper å kappe festeflensen på endene... (det grå er 5-10 mm for langt).
Antar det gamle er kaputt for får bare 12,5V etter full opplading.
Men syns dynamoen sliter litt med å få ladespenningen over 14 V så det er kanskje bare å forberede et bytte.
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget cned

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 20
Sv: plutselig trøbbel - 3,1 TD.
« Svar #5 på: Sø.,22,November,2015,09,06 »
Byttet batteriet.
Det ble et 90 Ah svart Biltema i stedenfor det gamle, grått 100 Ah Biltema.
Billigere og slipper å kappe festeflensen på endene... (det grå er 5-10 mm for langt).
Antar det gamle er kaputt for får bare 12,5V etter full opplading.
Men syns dynamoen sliter litt med å få ladespenningen over 14 V så det er kanskje bare å forberede et bytte.

Helt enig,  samme erfaring fra andre biler, grunnen til dynamoen blir maks varm er pga den den lader med maks ampere for å lade et batteri som er "flatt" og dermed blir glodheit. Når jeg bytter batteri så ble også dynamoen betaling kaldere etter lengre kjører turer( den vil fortsatt være relativ varm på kort turer fordi den jobber hardt med å lade batteri som har glødet(som sikkert drar 100-150 A)  samt startet en seig diesel Ca800a i 10 sek.

Er min erfaring i hvertfall :)

Mvh
Mr.C

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: plutselig trøbbel - 3,1 TD.
« Svar #6 på: Sø.,22,November,2015,22,39 »
Bestilte meg ny dynamo fra england (factory remanufactured), så slipper jeg å ta kverken på det nye batteriet iallefall.
Skulle egentlig bestille fra Maldal men blir litt billigere til tross for høy pund-kurs for tiden.
Kommer vel ca 3000 med frakt, moms og fortolling.
Ikke mye å spare, Maldal er jo også rimelige og de er vel fabrikknye men bob bob  :P

De har også nye dynamoer med ferdig montert frihjulsnav reimhjul http://www.startermotor-alternator-store.co.uk/jeep-cherokee--130-amp-8-groove-alternator--31-td-a1159-5169-p.asp
VAT blir trukket fra. Festlig at frakten er £20 til Sverige og £50 til Norge....
« Siste redigering: Sø.,22,November,2015,22,57 av teerex »
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget Vaslestad

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 35
Sv: plutselig trøbbel - 3,1 TD.
« Svar #7 på: To.,28,Mai,2020,11,33 »
Slenger meg bare på denne gamle tråden...

Har ikke hatt startstrøm nok på morningen her en tre-fire ganger den siste måneden. ('99 WJ 3.1TD, 260000km)
Mistenkte først sliten dynamo da jeg målte sånn 13.7V ladespenning på tomgang og ikke så lett fikk den over 14V med høyere turtall heller.
Men det kan ha vært når batteriet var litt på felgen og dro mye strøm på lading. (Ca 1 år gammelt Biltema (grått 92Ah/860CCA) batteri .) Eller skal en god dynamo holde spenninga oppe over 14V mer uavhengig av belastning? Hva er normalt på denne bilen? (Husker på forrige bil (S10 Blazer) hadde jeg ca 14.6 volt på tomgang med fjernlys på.)

(Alle biler burde ha amperemeter på lading/forbruk som i gamle dager, da det var nyttige instrumenter i bilene, så maskinisten kunne følge med!)

Etter mye plunder med startkabler, startbooster etc. fant jeg ut at jeg ville teste et annet batteri jeg hadde stående, et lett brukt Varta batteri fra en eller annen MB SUV, med ca samme spesifikasjoner (95Ah/850CCA) som Biltema batteriet. Det passet på batterihylle når jeg hadde spikket av noen mm av plastkanten i den ene enden.  Det hadde stått på låvegulvet hele vinteren, men bilen startet som bare fy på dette batteriet uten videre lading, så det virket jo veldig sprekt.
Typisk ladespenning med dette batteriet kommer opp i 14.2V eller så, på tomgang ca 800rpm.  Dette har fungert supert i en ukes tid og virket piggere enn Biltemabatteriet. (Mye småkjøring til daglig, Få turer over 20 min, så tenker at lading og batteri (og motorstart!) da helst må være 100% tipp topp.)

 Men i morges ble det plutselig ikke start med dette batteriet heller, da hadde bilen stått parkert i 12 timer, startet greit på tur hjem i går kveld...hva i...er det noe som står og drar tomt batteriet når bilen står parkert? Krypestrømmer som kommer og går pga en skadet ledning eller noe? Kan jo være, men ville bli en jobb å finne ut av.

 Regner med at det er noen her som kan fortelle meg hva som er typisk ladespenning på tomgang på 3.1TD og hva som blir litt i snaueste laget. Masse ulike dynamoer å velge mellom der ute som kan passe på denne motoren, og skulle jeg kjøpe en ny vil jeg ha en sprekest mulig hvis det er noe forskjell på dem.

 Kineserne selger en batteri/strøm/spennings-monitor som jeg kunne hatt lyst til å montere hvis dette tullet vedvarer:

https://www.ebay.com/itm/Digital-Monitor-LCD-Watt-Meter-DC-Ammeter-RC-Battery-Power-Volt-Amp-Analyzer-Car/264589952225?hash=item3d9aca44e1:m:mRcqsdHklv5glQCv7yDyYfA

 Batterilader i bagasjerommet inntil videre, men plutselig står jeg der et håpløst sted og får ikke start.

 Det hører med til historien at jeg har et kaldstartproblem jeg ikke har funnet ut av. Det er en sylinder eller to som det ikke tenner helt bra på når motoren startes kald. Derfor må starteren gå litt i overkant lenge, ellers blir det lett stopp og nytt forsøk. Kan jo være jeg bruker i overkant mye strøm til starting et par ganger om dagen pga dette.

Start med varm motor er noe heelt annet. Greier ikke å finne feil på glødeplugger og spenning til dem. Hva annet kan dårlig kaldstart komme av?

Litt rådvill...

Heller litt til at hverken det gamle eller det "nye" batteriet har vært problemet, men vet ikke helt hva jeg skal tenke om dynamoen og vrang kaldstart.

Vet disse bilene lett kan gå tom på batteriet om de står lenge, så det er noe elektronikk som drar litt når den står parkert med tenning av. Sjekket dette også med amperemeter mellom batteri og frakoblet plussledning en dag, og da trakk det 2-300mA. Vet ikke om dette er mer enn normalt, men det virker jo litt væl mye.

Noen ideer?