Skrevet av Emne: Utkoplet swirlmotor og lavere forbruk  (Lest 3837 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget jeepjohn

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 14
Utkoplet swirlmotor og lavere forbruk
« på: Ti., 4,Februar,2020,13,53 »
For litt siden så kom feilkoder om at swirlmotor ikke fungerte og motor gikk i nødmodus, Commander 2006.

I påvente av ett eventuelt bytte av swirlmotor så fant jeg frem en motstand og installerte på pluggen for å jukse ECU.
Alle feilkoder forsvant og bilen fungerer nesten som før. Når jeg nå kommer over ca 3500 rpm så kutter den men sjelden jeg er over det så ser ikke på det som noe stort problem.

Men har lagt merke til at forbruket har gått ned. Jeg kjører en strekning på ca.40 mil noen ganger i året. Der har forbruket vært på ca 0,86 til 0,89 alt etter føre (vinter). Men siste tur nå med  swirl utkoplet så var forbruket på 0,80. Har aldri sett så lavt forbruk på langkjøring den tid jeg har hatt bilen.

Swirlmotoren skal vel åpne og stenge noen spjeld på innsuget. Kan det være at spjeldene nå står i en stiling slik at det kan påvirke forbruket.

Utlogget WJHH

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 163
  • 2008 Jeep Commander Overland 3.0CRD
Sv: Utkoplet swirlmotor og lavere forbruk
« Svar #1 på: To., 6,Februar,2020,22,59 »
Ut fra det du forteller og erfarer, høres det ut som at noen av swirl spjeldene står i lukket eller delvis lukket stilling.
Spesiellt på grunnlag av problemene ved/over et visst turtall... I såfall må nok innsugene ut for å i det minste åpne opp alle. Man får også kjøpt modifiserte innsug uten disse spjeldene.
2008 Jeep Commander Overland 3.0CRD
2000 Grand Cherokee 3.1TD Limited "Solgt"

Utlogget Fotgjenger

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 1
Sv: Utkoplet swirlmotor og lavere forbruk
« Svar #2 på: Ma.,17,Februar,2020,15,00 »
Jeg har de siste månedene erfart litt mindre dieselforbruk, etter et helt jevnt forbruk i de 9 årene jeg har hatt min -06 modell. Og vips - på fredag blinket den røde "Electric throttle Control"-lampa og bilen har havnet i limp mode.

Bilen skal nå på verksted - finnes det noen som kan forberede meg på kostnad? Og er det noe alternativ for de som ikke mekker selv? Leste at en kunne koble ut swirlmotoren, men det krever vel en jobb utenfor verkstedet?

Fikk bilen fikset for oljelekkasje så sent som i desember, men etter å ha lest her så er det kanskje en sammenheng og jeg burde tatt dette med i betraktningen...

Etter å ha byttet dieseltanken, pakningen ved bakre veivaksel, turbo, radiatorer og slitasjedeler i drivverket, i tillegg til den sagnomsuste pakningen i motoren som gir lekkasje - hvilke overraskelser har jeg ennå i vente? Den har gått 240 000 og verkstedet hintet i desember om at jeg kanskje burde bytte bil....Jeg håper derimot at jeg har en evighetsmaskin :-)

Utlogget jeepjohn

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 14
Sv: Utkoplet swirlmotor og lavere forbruk
« Svar #3 på: Ti.,18,Februar,2020,16,14 »
Her er en som har byttet swirlmotor på den billigste måten, men tviler på at ett verksted gjør det slik.
Kostnadene på ett verksted ligger sikkert mellom 10 og 20 store lapper.


http://www.chirpz.com/swirl/Swirlmotor.pdf


Utlogget WJHH

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 163
  • 2008 Jeep Commander Overland 3.0CRD
Sv: Utkoplet swirlmotor og lavere forbruk
« Svar #4 på: Sø.,23,Februar,2020,12,12 »
Eller forsøke motstand trikset, om swirl spjeldene står i åpen stilling. Ta en titt på denne videoen..
https://youtu.be/Hp68Gg3foC4 NB! Det skal brukes en 4.7K ohm, ikke 4.7 ohm!.

Her er enda en nyttig link: https://cb-engineer.com/products/jeep-mercedes-om642-swirl-motor-simulator-plug
« Siste redigering: Sø.,23,Februar,2020,12,26 av WJHH »
2008 Jeep Commander Overland 3.0CRD
2000 Grand Cherokee 3.1TD Limited "Solgt"

Utlogget nasjoh

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 5
Sv: Utkoplet swirlmotor og lavere forbruk
« Svar #5 på: On.,11,Mai,2022,09,25 »
Har selv på flere Comandere modifisert innsuget.
Fjerne swirvl motor og satt 4,7K motstand eller mappet ut denne i ECU.
Moddet alle portene, tettet alle hull der aksling betjente spjellet.
Ingen vits i å kjøpr et moddet innsug til dyre dommer!
09 Commander Overland 3.0 CRD