Skrevet av Emne: Kaldstart 2,7 CRD WJ feilsøkingstråd.  (Lest 5601 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget PerH

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 230
  • Kongsberg
Sv: Kaldstart 2,7 CRD WJ feilsøkingstråd.
« Svar #30 på: Sø.,17,November,2019,18,50 »
Har ikke målt noe som helst enda, har jo hatt bilen litt over en måned..
0,83 på 3.1 er vel absolutt anstendig ja, tipper det hjelper bra med senk.. Jeg forventer jo at 2.7ern er litt gjerrigere siden den er både 16v og CRD.. Jeg får ta en måling når jeg har hatt en hyttetur (22mil unna), til daglig er det stort sett 10-20min turer..

Kan ikke helt skjønne at det trekker luft opp i injektorene nei, det skal vel aldri oppstå undertykk der heller? Kanskje om man prakerer i en bra motbakke?
Problemene vi snakker om er forholdsvis vanlige på denne motoren, har lest litt på MB forum også, og o-ringene/slangene er visst vanligste feil..
2003 Grand Cherokee 2.7 CRD Overland
2000 Grand Cherokee 3.1TD LTD (solgt)

Utlogget Jensemann

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 75
Sv: Kaldstart 2,7 CRD WJ feilsøkingstråd.
« Svar #31 på: Ma.,18,November,2019,15,33 »
I dag startet jeg etter å ha stått parkert i oppoverbakke i 4 døgn, slangen mellom bakkant av railen og den svarte plastventilen på filteret var nå helt tom for diesel. Måtte prøve 2 ganger, 4-5 sekunder pr gang, så startet den. Etter første startforsøk kikket jeg på slangen, og den hadde fylt seg halveis opp med diesel. Da motoren startet kikket jeg på slangen igjen, og det var ingen luftbobler å se når motoren hadde startet.
Er det noen som kan forklare meg hvilken funksjon den svarte plastventilen på filteret har? Skal den hindre nettopp det som skjer hos meg? Jeg byttet den ut i fjor med en ny, men kanskje denne også er defekt? Har vurdert å kjøpe et filter med kun inngang og utgang, og kjøre returen rett til tanken, men problemet vil vel ikke bli bedre av den grunn...?

Utlogget PerH

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 230
  • Kongsberg
Sv: Kaldstart 2,7 CRD WJ feilsøkingstråd.
« Svar #32 på: On.,20,November,2019,23,22 »
Aner ikke hva den ventilen gjør, men jeg regner med at den har enveis mot railen og kanskje noe som sjalter dieselen fra rail til retur hvis filteret er fullt?

Jeg byttet denne og en O-ring på min på mandag uten å se noe forskjell.. Byttet også slangene tur/retur fra filteret til rørene bakover.
Den starter greit, men da har jeg parkert med snuten ned eller på flatmark.. Det er konsekvent luftbobler i slangen inn på lavtrykk, uten at det har noe å si for motorytelse.. Kan det skade pumpene med litt luft tro?

Frister litt nå å sette inn et dumt filter og koble rail rett til retur med noen enveisventiler.. Ser litt overkomplisert ut som det er nå? Skulle funnet noe skjematikk over funksjonen her..
2003 Grand Cherokee 2.7 CRD Overland
2000 Grand Cherokee 3.1TD LTD (solgt)

Utlogget Jensemann

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 75
Sv: Kaldstart 2,7 CRD WJ feilsøkingstråd.
« Svar #33 på: Lø.,28,Desember,2019,13,37 »
Noe nytt her PerH ?
Jeg har byttet alle O-ringene i lavtrykkssiden med nye originale (de forrige jeg byttet til var fra ebay, litt smalere og hardere enn orgiginal mercedes).
Jeg har også satt inn et nytt filter som ikke har den svarte plastventilen, bare kjørt retur rett tilbake til tanken. Bilen er fortsatt like håpløs. Jeg tror jeg må plukke ut høytrykkspumpa og injector 3,4 og 5 og sende til testing/overhaling. Intet mer å gjøre her, plukker evt ut trykkregulatoren og sender den også til testing.

Utlogget PerH

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 230
  • Kongsberg
Sv: Kaldstart 2,7 CRD WJ feilsøkingstråd.
« Svar #34 på: Sø.,29,Desember,2019,02,09 »
Nei, men jeg må nok finne på noe.. i -8 grader etter noen dagers stillstand var den gretten å få igang, flere runder hvor den dro igang ujevnt for så å stoppe igjen.. Nå frister det mest å sette inn en lavtrykk elpumpe mellom filter og tank, det er jo fort gjort når jeg finner en strømkilde som går på riktig steg på nøkkelbryteren.. Kaldt å skru nå, så det går nok en stund til. ;)
2003 Grand Cherokee 2.7 CRD Overland
2000 Grand Cherokee 3.1TD LTD (solgt)

Utlogget Jensemann

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 75
Sv: Kaldstart 2,7 CRD WJ feilsøkingstråd.
« Svar #35 på: Sø.,29,Desember,2019,07,05 »
Så din starter for så å stoppe igjen? Det gjør ikke min, min er stein dau (altså drar kun rundt på starteren) og får ikke opp fueltrykket. Den starter ikke før fueltrykket passerer 250 bar. Kan virke som vi har ulike feil da. Har du sjekket glødepluggene?

Utlogget Jensemann

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 75
Sv: Kaldstart 2,7 CRD WJ feilsøkingstråd.
« Svar #36 på: Sø.,29,Desember,2019,07,07 »
Har du prøvd å logge fueltrykket når du starter den?