Skrevet av Emne: Hva slags lyd ved ødelagt cv-ledd aksling foran?  (Lest 5000 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget Svensson

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 436
Sv: Hva slags lyd ved ødelagt cv-ledd aksling foran?
« Svar #15 på: Ma., 6,August,2012,10,48 »
Godt å finne slike feil til slutt, bilen god som ny igjen :)

Det blir plutselig en helt annen bil når en slik lyd blir borte :) Morsomt å kjøre igjen i stedet for å sitte på nåler å lure på om jeg ødelegger alt som er :)

Sitat
Lyden er i hvertfall borte!!
Nice. Og du slipper ihvertfall å bytte cv ledd på en stund.  ::) ;D

Slipper i hvert fall på venstre side :) Tror jeg sparer det andre til det evt. skjer noe mer morsomt :) Er viftereim som står litt for tur nå :)
04 WJ 2,7 Overland: 2,5" OME, JKS-trackbar, 265/70 x 17 Mickey Thompson Baja MTZ,
ION Alloy style 171.
Byggetråd:
http://www.jeepclubnorway.no/smf/index.php/topic,7315.0.html

Utlogget Svensson

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 436
Hva slags lyd ved ødelagt cv-ledd aksling foran?
« Svar #16 på: To.,16,August,2012,12,46 »
Da tror jeg jeg har hørt den lyden for siste gang! Byttet øvre forring på track baren i går og æ bilen ble fast og fin å kjøre igjen :) endelig!!! Holdt på å bli gal av dette!
04 WJ 2,7 Overland: 2,5" OME, JKS-trackbar, 265/70 x 17 Mickey Thompson Baja MTZ,
ION Alloy style 171.
Byggetråd:
http://www.jeepclubnorway.no/smf/index.php/topic,7315.0.html

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: Hva slags lyd ved ødelagt cv-ledd aksling foran?
« Svar #17 på: Ma.,25,Desember,2017,08,54 »
Det verste CV-leddet jeg noen gang har sett.. ingen kuler igjen der.
Ellers delvis grei framgangsmåte for bytte.

https://www.youtube.com/watch?v=ZYs4GFxdqHg
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget KnuNor

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1375
  • Gvarv, Telemark
Hva slags lyd ved ødelagt cv-ledd aksling foran?
« Svar #18 på: Ti.,26,Desember,2017,22,36 »
Spør likesågodt her siden jeg må få gjort omtrent det samme. Må få byttet mansjettene på cv-leddene begge sider foran og da lurer jeg på om jeg bare burde bytte de eller om det er like greit å bytte hele leddet med det samme jeg har det oppe? ???? Litt med tanke på selve leddet også selv om de mest sannsynlig er i helt god stand (bilen gått 186k), men tenker litt på abs kransene også som jo er ganske rustene.
Hvis jeg skal bytte hele leddet, bytter man bare det eller med hel stikkaksel? Hva er smartest å gjøre?
Jeep - There's only one!
2013- ¦ 99 WJ 3.1 TD Limited.
(X) 2009-2013 ¦ 98 XJ 2.5 TD Sport.

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: Hva slags lyd ved ødelagt cv-ledd aksling foran?
« Svar #19 på: Ti.,26,Desember,2017,23,14 »
Med de prisene på komplette akslinger fra USA (sikkert laget i kina/taiwan) så er det jo nesten bare å byttte hele driten.
Husk på rett lengde da Quadradrive stikkakslingene er har forskjellig lengre fra standard akslinger.
Den korte siden er kortere og den lange siden er lengre. Iallefall foran.

Imidlertid er det jo ingenting i veien for å bytte bare CV-leddet. Da kan man jo evt. få både bedre kvalitet og lavere fraktpris.
Og man slipper å tenke på lengden. Og ikke minst kan man da kjøpe de originale Mopar mansjettene (forbedret type av en slags plast som sikkert varer evig).
Så slipper man å tenke på det resten av livet, kanskje.
Jeg hadde mine CV-ledd av akslingene i 2012 og byttet mansjetter uten at jeg husker hvorfor (sikkert fordi jeg hadde forakslingen nede for rustsveising osv.
Ikke var de originale mansjettene sprukne, og ikke var det ulyd. Derimot sprakk de nye mansjettene etter et drøyt års tid, så det var jo totalt bortkastet  :o Uoriginal møkkakvalitet.
Har kjørt drøyt 20.000 km med sprukne mansjetter uten at det er noe som helst ulyd, så er spent på om leddene faktisk kanskje kan berges.

I motsetning til biler med delt foraksling så er disse leddene ikke utsatt for så mye vinkler og bevegelse. Ved fjæring er det jo ingen bevegelse, kun ved sving.
Så på langkjøring er det jo så og si ingen bevegelse i disse leddene, og ikke overfører de noen krefter til forhjulene vanligvis heller.
Så de lever et veldig enkelt liv sammenlignet med en vanlig forhjulsdrevet bil f.eks.

Relativt lett å banke CV-leddet av akslingen da. Dersom det ikke er ulyd så kan de sikkert berges også. Det er vel bare å plukke ut kuler og alt og rengjøre og inspisere (vil jo tro det går, i likhet med CV-leddet på mellomakslingen men det er jo åpent i begge ender da). Eller iallefall rengjøre grundig med bremserens og trykkluft eller lignende.
Jeg plukket ikke mine i smådeler, bare smurte opp siden de ikke hadde vært forurenset.

Møkkamansjett (Crown) til venstre (kjøpte en ekstra siden de ikke koster noe, men den blir jo aldri montert) og Mopar ny type i plast til høyre:
Finnes sikkert uoriginale mansjetter som holder lenge. Crown har visstnok to typer fant jeg ut for sent.
Har kjørt over 3 år siden bildene ble tatt.. fortsatt ingen ulyd. Men får ta det til våren  :P
« Siste redigering: Sø.,15,Desember,2019,09,01 av teerex »
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget KnuNor

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1375
  • Gvarv, Telemark
Hva slags lyd ved ødelagt cv-ledd aksling foran?
« Svar #20 på: On.,27,Desember,2017,00,35 »
Hva skulle vi gjort på WJ gruppa uten deg Svein? :) Du er som et Jeep leksikon :)
Takk for så godt svar. Tror jeg er mest for å bare bytte mansjettene nå siden cv-leddene sikkert nok er gode for sikkert 200k km til siden de lever er så godt liv på disse bilene som du sa, og blir abs-kransene for rustne etterhvert, får jeg heller bytte leddene da.
Ikke dårlig cv-leddene dine har holdt såpass lenge med sprukne mansjetter.
« Siste redigering: On.,27,Desember,2017,00,37 av KnuNor »
Jeep - There's only one!
2013- ¦ 99 WJ 3.1 TD Limited.
(X) 2009-2013 ¦ 98 XJ 2.5 TD Sport.

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: Hva slags lyd ved ødelagt cv-ledd aksling foran?
« Svar #21 på: On.,27,Desember,2017,00,48 »
 ;D Jo takk.

Men hvis det er kommet sand og møkk inni så lønner det seg nok med en grundig rengjøring selv om det ikke er så enkelt.
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: Hva slags lyd ved ødelagt cv-ledd aksling foran?
« Svar #22 på: Sø.,15,Desember,2019,06,17 »
Fant et greit bilde som illustrerer forskjellene i lengde.
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.