Skrevet av Emne: 04' wj 2,7 crd sliter med falskluft  (Lest 5082 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget GerhardFuglem

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 2
04' wj 2,7 crd sliter med falskluft
« på: Ti., 3,Desember,2019,14,16 »
Hei, overtok svigers sin 2004 mod grand cherokee 2,7 crd for nesten 2 mnd siden, bilen har fungert fin helt til for 3 dager siden, da ville den ikke starte. Den har vært litt tungstartet når den har vært parkert med snuten oppover og tenkt at dette var en svakhet at dieselen rant tilbake, men skjønner nå at den lekker luft å at dette er grunnen til retur av diesel. Så tidlig at den ene slangen som var koblet på det jeg tror er lavtrykkspumpa var nesten av, satte den skikkelig på å vipps startet den, LYKKE.
Dagen etter skulle jeg starte bilen, men uten hell, dessverre. så at en kobling på dieselfilteret var festet med strips, STRIPS!?!? ble lettere sjokkert og torte ikke gamble på å kjøre fjelloverganger med den når jeg skulle hjem så lånte svigers Land cruiser.

Tenker å bytte ut de 3 slangene som har denne forhatte klipsen som blir ødelagt så lett og håpe det fikser problemet, også hørt det kan hjelpe med en o-ring på tappeskruen på filteret, men usikker på dette.

Om noen har tips, triks, løsninger eller synspunkter så bare fyr løs, gode steder å handle Jeep deler mottas også med takk :D

Utlogget Jensemann

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 75
Sv: 04' wj 2,7 crd sliter med falskluft
« Svar #1 på: Ti., 3,Desember,2019,19,56 »
Jeg sliter med det samme som deg. Har byttet alt på hele dieselsystemet uten at det har blitt noe bedre. Alle rør, o-ringer, injectorer. Jeg har ingen synlig luft i rørene men railen synes å tømmes for diesel når bilen er parkert med snuten oppoverbakke. Jeg har nærmest gitt opp å finne feilen, men siste jeg skal prøve er å kjøpe et filter av denne typen
https://www.eurodel.no/drivstoffilter-champion-cff100441?gclid=EAIaIQobChMItP-jq5Oa5gIVy6iaCh3ODQWrEAQYASABEgKZHvD_BwE

Altså kutte ut alt av dritt som er på originalfilteret. Kjører da returen rett til tanken. Men mulig jeg må koble på en magnetventil som stenger returslangen når motoren er stoppet, jeg har prøvd å finne ut av denne feilen i flere år nå, og den eneste muligheten jeg ser er at det må skyldes at returen drar dieselen ut av railen så den tømmes helt.


Utlogget Jensemann

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 75
Sv: 04' wj 2,7 crd sliter med falskluft
« Svar #2 på: Ti., 3,Desember,2019,20,02 »
Det første du må sjekke er om det er luft i plastrørene mellom filter og lavtrykkspumpe. Det var det hos meg før jeg byttet o-ringene.

Men det hjalp altså ikke å bi kvitt denne luften, når railen tømmes via returen. Helt utrolig elendig design på dette systemet, fatter ikke at det er mulig.

Utlogget GerhardFuglem

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 2
Sv: 04' wj 2,7 crd sliter med falskluft
« Svar #3 på: Ti., 3,Desember,2019,22,54 »
Lite oppmuntrende lesing det der...
Bytter tre dieselslangene først og krysser fingrene, klipsene er dårlig på disse så kan være ett problem der. synes disse var utrolig dyre, 2300,- ca fra mandal import og ca 1800,- fra ebay, finnes det noen som selger disse billigere?

Men problemene dine er kun at den er tungstartet når den står med fronten opp, slik at den starter hver gang, men bare med noe mer kinning ved oppstart i bakke? 

Utlogget Jensemann

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 75
Sv: 04' wj 2,7 crd sliter med falskluft
« Svar #4 på: On., 4,Desember,2019,17,23 »
EBay er nok det billigste. Jeg kjøpte på maldal, bet i det sure eplet.

Det stemmer, min starter alltid til slutt. Blir værre jo mindre diesel det er på tanken og jo kaldere det er ute.

Utlogget Jensemann

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 75
Sv: 04' wj 2,7 crd sliter med falskluft
« Svar #5 på: On., 4,Desember,2019,19,18 »
Hvis du ser luftbobler i rørene fra filter til pumpe, altså det røret som går fra midten av filteret til lavtrykkspumpa, så er det jo håp, da kommer lyften fra filteret et sted, eller nedenfor mot tanken, men det er tvilsomt. Bytt ut de svarte gummislangene (tur og retur) med klare plastslanger, så ser du hvor det kommer bobler.

Utlogget PerH

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 230
  • Kongsberg
Sv: 04' wj 2,7 crd sliter med falskluft
« Svar #6 på: On., 4,Desember,2019,23,26 »
Har tilsvarende symptomer jeg også, og det er ikke bare jeepene som sliter, samme med mercene med denne motoren. Nå ser jeg noen luftbobler inn til lavtrykkspumpa når motoren går, men den starter hver gang, og var ikke noe verre i -12 ihvertfall.

Jensemann, har du prøvd å lufte filteret fullstendig? så en merc-tråd hvor de snakket om det, at luften kan kjøres gjennom systemet på et vis.. Ikke vet jeg, håper bare den oppfører seg til det blir varmere i været og jeg kan ta ut sommerbilen, så kan man feilsøke ordentlig. :)

2003 Grand Cherokee 2.7 CRD Overland
2000 Grand Cherokee 3.1TD LTD (solgt)

Utlogget Jensemann

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 75
Sv: 04' wj 2,7 crd sliter med falskluft
« Svar #7 på: To., 5,Desember,2019,02,14 »
Jeg prøvde å lufte filteret via den ventilen oppå motoren, sugde ut diesel med en vacuumpumpe, jeg har ingen luft i filteret eller rørene nå, det eneste stedet jeg ser luft nå er i returen etter at bilen har stått en stund. (jeg byttet ut slangen som går fra bakkant av railen til den svarte plastventilen på filteret, med en gjennomsiktig slange. ) denne slangen tømmer seg delvis for diesel i løpet av natten. Men det er ingen luft i plastrøret som går fra midten av filteret og inn til lavtrykkspumpa. Kommer heller ingen luft i noen av plastrørene når jeg starter opp, det er kun retur-slangen som har luft i seg. Dette får meg til å tro at returen drar dieselen ut av railen og ned i tanken, slik at når jeg prøver å starte om mårran må jeg prøve ekstra lenge fordi det er en luftlomme øverst i railen(da vil ikke dysene åpne, fordi trykksensoren ikke får trykk)

Utlogget Jensemann

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 75
Sv: 04' wj 2,7 crd sliter med falskluft
« Svar #8 på: To., 5,Desember,2019,04,33 »
jeg fant denne, det meste her gjelder også for vår modell:

http://oregonfuelinjection.com/content/uploads/2016/08/sprinter-01-06-diagnostic.pdf

Utlogget Jensemann

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 75
Sv: 04' wj 2,7 crd sliter med falskluft
« Svar #9 på: Lø.,14,Desember,2019,18,15 »
Nå har jeg bytta ut filteret med en ny type uten returventil, så kun inn og utgang, ingen vannsensor eller avtapping. Koblet returen rett på røret som går tilbake til tanken. Dette løste ingen problemer, fortsatt like tungstartet i oppoverbakke over natten. Dieselen forsvinner ut av railen via returen.  Noen med ideer her? Luft må jo komme inn et eller annet sted, det er ingen luft i rørene frem til lavtrykkspumpa. Kan heller ikke se noe luft i røret mellom lavtrykk og høytrykkspumpa. Så enten kommer lufta inn gjennom høytrykkspumpa et sted, eller en eller flere av injectorene??? Faen nå er det like før jeg dumper bilen her altså. Drittlei

Utlogget PerH

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 230
  • Kongsberg
Sv: 04' wj 2,7 crd sliter med falskluft
« Svar #10 på: Ti.,17,Desember,2019,23,23 »
Det er jo fristende å montere en "tsjugg-tsjugg" sugepumpe fra biltema mellom filter og tank, den gir vel ca 0.2 overtrykk.. da ser man kanskje hvor det lekker? For min del unngår jeg å parkere i motbakke gjennom vinteren og ser på det når det blir varmere i været..
2003 Grand Cherokee 2.7 CRD Overland
2000 Grand Cherokee 3.1TD LTD (solgt)

Utlogget Jensemann

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 75
Sv: 04' wj 2,7 crd sliter med falskluft
« Svar #11 på: Ti., 2,Juni,2020,22,17 »
Har noen av dere funnet ut noe mer her? Jeg har gitt opp, parkerer jeg flatt eller i nedoverbakke starter den som vanlig. Ingen luft i plastrørene. Ellers fungerer bilen som normalt

Utlogget PerH

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 230
  • Kongsberg
Sv: 04' wj 2,7 crd sliter med falskluft
« Svar #12 på: On., 3,Juni,2020,11,47 »
Nei, det har bare blitt til at jeg unngår å parkere med nesen opp.. Har planer om er skikkelig service nå ila sommeren, skal oppdatere her om jeg finner ut noe.
2003 Grand Cherokee 2.7 CRD Overland
2000 Grand Cherokee 3.1TD LTD (solgt)

Utlogget Jensemann

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 75
Sv: 04' wj 2,7 crd sliter med falskluft
« Svar #13 på: Fr.,19,Juni,2020,07,19 »
Problemet forsvinner når det er varmt ute, dvs over ca 15 grader. Har ikke hatt noe problemer med start i oppoverbakke siden sommervarmen kom.. dette til info

Utlogget PerH

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 230
  • Kongsberg
Sv: 04' wj 2,7 crd sliter med falskluft
« Svar #14 på: To.,14,Januar,2021,07,41 »
Har slitt litt med startvansker i det siste. Det er helt klart når det er kaldt den sliter, så snart motoren har litt varme fyrer den opp.

Byttet til grønne mercedes O-Ringer på slangene inn til pumpene, og syns den ble lettere å fyre etter det.
I dag hadde jeg glemt å sette i motorvarmeren, og i -10 ville den ikke starte uansett hvor mye jeg glødet. 2-3 sylindere fyrer høvelig raskt, nok til å skremme starteren ut av inngrep, men den kommer ikke igang likevel.

Tror dere dette er fueltrøbbel fortsatt, eller kan det være glødeplugger? Ser jo at den gløder like lenge selv om jeg har gjort det flere ganger, hvis pluggene er skikkelig varme vil vel glødetiden gå ned?
2003 Grand Cherokee 2.7 CRD Overland
2000 Grand Cherokee 3.1TD LTD (solgt)