Skrevet av Emne: litt div 4.7 spørsmål samt girkasse  (Lest 1105 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget simbar

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 2
litt div 4.7 spørsmål samt girkasse
« på: To.,17,Oktober,2019,10,02 »
Hei!

har en jeep wj 4.7 v8 2001 modell som jeg har diverse ting jeg lurer på, har hatt 3 jeeper før xj og zj (diesel)

wj’en har jeg ikke hatt så lenge kjøpte den billig (28k)

den er gått 258000km og ble eu godkjendt for en månes tid siden.
utrulig fin i lakk og intereør, rustfri og tektylbehandlet.

MEN som sagt så sitter jeg her og lurer på diverse:

-ved kaldtstart så tikker den endel dette er vel ventil løfterene som må byttes?
tenkte og bestille ventilløftere, topppakning, manifold paknik, oljekjøler og samt ta en motor og girkasse olje service.

-når jeg gir på da mener jeg hardt gasspådrag å du hører den nydelige v8’rn brummle så kommer det en litt rar kjemisk lukt, lukter så og si olje men samtidig noe annet litt vanskli og beskrive... men dette skjer ikke bare ved gasspådrag det skjer og når jeg sløkker tending, altså skrur av og parkerer, så kommer denne lukta... hva kan det ver? girkassen/clutch??? eventuelt mye styr og bytte clutch?

-samtidig så har det skjedd etpar ganger i det siste vist jeg kjører i oppover bakke eller hardt at driftstemperaturen blir litt høg den går over midten på temp visning i speedometer og går nedgjen til litt uten midten på temp visning i speedo om jeg kjører flatt eller nedover. dette har ikke skjedd på tomgang!! er det på tide me ny termostat? eller er dette helt normalt ved belastning? eller kan det ver noe annet?

hva er best å gjøre her parkere og bytte en haug med deler eller kan jeg fortsette og kjøre?

bilen er så strøken at jeg vil bevare den og ta vare på den, har og kjøpt 2" hevesett og 31" muddekk fra normax som kommer i posten snart!!


på forhånd takk

Utlogget PerH

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 230
  • Kongsberg
Sv: litt div 4.7 spørsmål samt girkasse
« Svar #1 på: Fr.,18,Oktober,2019,10,30 »
Kjenner ikke motoren, men siden det tikker når den er kald er det kanskje hydrauliske løftere som er blitt litt trege? Da kan det holde med motorrens og bytte til god olje..

Sjekk automatoljen, den skal det være mulig å lukte om den lukter "brent", da kan det være på tide med flush og filterskifte, worst case bytte av komponenter også. Clutch er det i hvertfall ikke for det har du ikke. ;)

Det er vel normalt at tempen stiger ved belastning, men gjerne litt mer enn en motbakke.. hvor mye stiger den?
2003 Grand Cherokee 2.7 CRD Overland
2000 Grand Cherokee 3.1TD LTD (solgt)

Utlogget simbar

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 2
Sv: litt div 4.7 spørsmål samt girkasse
« Svar #2 på: Fr.,18,Oktober,2019,12,40 »
hvilken olje bør jeg bruke på motor ogg girkasse? 10w30 på motor? delsynteyisk?

tempen på det høgste kan gå litt mer og ved påkjenning... men den ligger mellom de to strekene nermest midten av temp visning. er vel ikke så gale det???

altså når varm en strek over midten

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: litt div 4.7 spørsmål samt girkasse
« Svar #3 på: Ma.,21,Oktober,2019,16,56 »
Du finner mange tråder her inne ang. olje til motor og automatkasse.

Jeg har brukt Biltemas ATF-U olje (som er ATF+4 kompatibel) på girkassen i mange år. 4-liters kanner gjør det jo enkelt.

Her finner du info om olje og oljeskift på automatkassen din. Du har dessuten to filter til automatkassen.

http://wjjeeps.com/service/transmission.htm
« Siste redigering: Ma.,21,Oktober,2019,16,58 av teerex »
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.