Skrevet av Emne: Differensial Grand cherokee  (Lest 1950 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget Slegga

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 5
Differensial Grand cherokee
« på: Sø.,21,April,2019,18,27 »
Hei.
Trenger gode råd.
Jeg har en grand cherokee 2004 modell. Dette er en 2.7 diesel. Har rust på høyre side. Har kjøpt en komplett forstilling med differensial som jeg skal hente på Østlandet. Den satt på en 2001 modell, 3.1 diesel.
Passer samme differensial om hverandre. Må jeg eventuelt ta ut innmat i min gamle differensial og skifte over..
Takk for svar...
Slegga

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: Differensial Grand cherokee
« Svar #1 på: Ma.,22,April,2019,00,05 »
Det er nok ikke samme utveksling i diffen, så det vil i utgangspunktet funke svært dårlig. Men det er du tydeligvis klar over da.
Du kan bytte/flytte over innmaten (dvs. kronhjulet evt. helst den og pinjong eller alt sammen), men det krever en god del pirk vedr. shimsing osv. hvis man skal sikre en viss levetid (og fravær av ulyd) på prosjektet.
Jeg er ingen ekspert på diffshimsing, men alt er beskrevet i den store kloke boka  :)
Antar det er Quadradrive på begge, det er jo mest vanlig i Norge iallefall.

Er det rust på fjærfestet? Ingen kjempesveisejobb å fikse det, selv om det kanskje er litt lettere på venstre side (det er vel oftest venstre side det ruster på).
Du får kjøpt nye fjærfester fra USA, men visstnok kun parvis så det koster noe tusenlapper.
I 2011 da jeg hadde rust på venstre side fantes ingen ferdige deler å få kjøpt.
Så jeg fikk kappet av enden på en skadet men rustfri foraksling på et huggeri, og flyttet da over fjærfestet til min aksling.
Hvis du finner en aksling i dag som ikke er rustet, så er du kanskje litt heldig.

I denne tråden er alt jeg gjorde beskrevet. Byttet også simmerringer i diffen, så hadde ute diffklumpen.
Tråden går fra november 2010 da jeg oppdaget rusten, til september 2012 da jeg endelig var ferdig med det og en del andre prosjekter  :P

http://www.jeepclubnorway.no/smf/index.php/topic,6901.0.html

Forøvrig er WJ (Grand Cherokee) avdelingen på forumet plassert her  :)

http://www.jeepclubnorway.no/smf/index.php/board,12.0.html
« Siste redigering: Ma.,22,April,2019,00,18 av teerex »
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget Slegga

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 5
Sv: Differensial Grand cherokee
« Svar #2 på: Ma.,22,April,2019,09,21 »
Hei og takk for et kjempesvar. Det var nok det jeg trengte å høre/vite. Nå skal viss nok den forstillingen jeg skal hente, være meget bra. Skal jo se på den først. jeg betaler 2000 kr for den og da er det også med forholdsvis nye bremsecaliper på begge sider. Er fjærfestet bra, kan jeg jo også skjære det ut å få det sveiset over på min. Jeg forsøkte å finne fjærfeste på ebay, men fant ikke utskiftbare sveise deler?

Utlogget Slegga

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 5
Sv: Differensial Grand cherokee
« Svar #3 på: Ma.,22,April,2019,09,23 »
Skal se litt på tråden din når jeg kommer hjem fra jobb.. :)

Utlogget Slegga

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 5
Sv: Differensial Grand cherokee
« Svar #4 på: Ma.,22,April,2019,12,55 »
Kikket på den jobben du hadde foran deg dengang. Knall tråd med bilder.. Er det mulig å splitte røret, altså selve akslingen drivakslingen står i? For eksempel at den kan løsnes på selve differensialen, høyre side?
Egil

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: Differensial Grand cherokee
« Svar #5 på: Ma.,22,April,2019,22,25 »
Jeg glemte å ta bilder fra selve tilpasnings og sveisejobben, hadde en kompis som var mere sveisekyndig enn meg til å assistere. Så det ble glemt der og da.

Helt til slutt i den gamle tråden min finner du linker til sveisedelene fra Clayton og Rustys offroad.

Å skille røret fra diffklumpen kan jeg ikke si noe om på sparket, men tviler litt på at det er tilrådelig eller enkelt gjennomførbart.
Har ikke sett noen har gjort noe slikt iallefall.
Men det er kanskje andre som kan svare på det, det er jo en vanlig Dana 30 aksling som brukes i mange modeller, i ymse utgaver.
Bak er det litt forskjellig, siden diffhuset er i aluminium.
« Siste redigering: Ma.,22,April,2019,22,27 av teerex »
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget Slegga

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 5
Sv: Differensial Grand cherokee
« Svar #6 på: Ti.,23,April,2019,00,34 »
Hei og takk for svar.
Setter pris på din erfaring og vilje til å hjelpe.

Egil T.