Skrevet av Emne: Wj med 3.1td krafttap og full stopp  (Lest 1618 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget Matsi81

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 4
Wj med 3.1td krafttap og full stopp
« på: To.,25,April,2019,11,30 »
Heisann. Grand Cherokee'n stoppa plutselig for en stund siden. Fikk slept den hjem og gikk i gang med feilsøking.
Første konklusjon er at den ikke fikk diesel frem til dysene. Startet med å plukke ut dieselfilter. Bytta dette og sjekka at alt så greit ut med vannustkiller etc. Monterte alt tilbake,  og lufta systemet etter beste evne.  Resultatet var fortsatt det samme.  Etter en tid fikk jeg en kompis med til å hjelpe. Etterhvert så startet bilen når man manuelt pumpet på håndpumpa på filteret. Men turtallet fulgte hvor hurtig man pumpte, og når man sluttet så daua bilen.  Kjøpte så en belgpumpe man bruker på båt, tetta originalpumpa med tetning da jeg oppdagde at membranen til denne var sprukket. Kobla belgen først vis filteret, men fortsatt ikke start. Koblet så direkte til høytrykkspumpa på motoren, og da starta en gang, men sveiv helt rævva. Turtallet steig og tomgang stabilserte seg når jeg pumpa på belgen, og daua så igjen. Har luftet høytrykkspumpa også. Fant også en returslange som var sprukket, og fikk bytta denne. Fortsatt ingen start.

Noen med gode råd, eller liknende erfaring?
« Siste redigering: To.,25,April,2019,16,54 av Matsi81 »

Utlogget PerH

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 230
  • Kongsberg
Sv: Wj med 3.1td krafttap og full stopp
« Svar #1 på: To.,25,April,2019,14,47 »
Så den går når du mater høytrykkspumpa manuelt? Da er det kanskje en fødepumpe i tanken som skal gjøre den jobben, som har røket?

Kjenner ikke systemet så godt, min har ikke stoppet enda. ;)
2003 Grand Cherokee 2.7 CRD Overland
2000 Grand Cherokee 3.1TD LTD (solgt)

Utlogget Matsi81

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 4
Sv: Wj med 3.1td krafttap og full stopp
« Svar #2 på: To.,25,April,2019,15,18 »
Så vidt jeg vet er det ikke pumpe i tanken på disse, kun den primerpumpa på filteret
« Siste redigering: To.,25,April,2019,16,53 av Matsi81 »

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: Wj med 3.1td krafttap og full stopp
« Svar #3 på: Fr.,26,April,2019,01,55 »
Stemmer, det er ingen dieselpumpe, hverken mekanisk eller elektrisk, utenom selve innsprøytningspumpa.
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget Matsi81

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 4
Sv: Wj med 3.1td krafttap og full stopp
« Svar #4 på: Fr.,26,April,2019,12,56 »
Ingen som har noe å komme med?

Utlogget KnuNor

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1375
  • Gvarv, Telemark
Sv: Wj med 3.1td krafttap og full stopp
« Svar #5 på: Ti.,30,April,2019,08,30 »
Jeg tenker luft. At du fortsatt har en luftlekkasje i systemet som gjør at dieselpumpa ikke klarer å dra frem diesel.
Jeep - There's only one!
2013- ¦ 99 WJ 3.1 TD Limited.
(X) 2009-2013 ¦ 98 XJ 2.5 TD Sport.

Utlogget Matsi81

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 4
Sv: Wj med 3.1td krafttap og full stopp
« Svar #6 på: Ti.,30,April,2019,12,42 »
Jeg tenker det samme som deg KnuNor.
Har lufta skiten ut av systemet, problemet ligger nok også i at bilen står i en liten venstrestilt helling

Utlogget KnuNor

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1375
  • Gvarv, Telemark
Sv: Wj med 3.1td krafttap og full stopp
« Svar #7 på: Ti.,30,April,2019,14,28 »
Det som har vært vanlige steder med luftlekkasjer på 2.5 og 3.1 TD som begge har samme filterbrakett er luftlekkasje håndpumpe og morkne returslanger. Evt. de andre slangebitene på inn og ut sida på filterbraketten. Jeg skrur alltid ut messingnippler og tetter gjenger på disse med teflontape og gjenger på manuell håndpumpe når jeg bytter dieselfilteret. I tillegg tetter jeg igjen med litt pakninkssilikon under hode på håndpumpe før jeg skrur den igjen for å være helt sikker på det skal være tett siden disse lekker så mye under pumping.
Sjekk også at det ikke er noen lekkasje på koppen via tappepluggen der og eller de to kontaktene. Lite sannsynlig, men kan jo være en mulighet der også.
Jeep - There's only one!
2013- ¦ 99 WJ 3.1 TD Limited.
(X) 2009-2013 ¦ 98 XJ 2.5 TD Sport.